Leestips stiefouderschap

14-07-2020 17:20 40 berichten
Momenteel ben ik bezig me in te lezen over stiefmoederschap. Ik vroeg me af of jullie lees- of boekentips hebben over stiefouderschap, met name gericht op jonge kinderen (onder de vier jaar). Andere tips of ervaringen zijn ook van harte welkom.
Alle reacties Link kopieren
Doe het niet is mijn tip. Blijf lekker latten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
En als je het wel doet: luister en kijk naar de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt helemaal af hoe de situatie is.

Zijn beide ouders in beeld?
Wat verwacht jouw partner van jou?
Wat verwacht de andere ouder van jou?
Hoe vaak en lang is het kind bij jullie?
Hoe sta jij er zelf in?
Hoe gaan jullie het financieel doen?
Hoe is het contact met het kind?
Zijn jullie bereid eventueel dingen op te geven?

Etc.

Kortom, bespreek dit met je partner.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dit destijds wel een interessant (en af en toe hilarisch) boek: https://www.bol.com/nl/f/dat-is-mijn-m ... 017733883/

Overigens denk ik niet dat je stiefmoederschap kunt ‘leren’ uit een boek, net als je moeder-zijn niet uit een boek leert. Ik vond (en vind) het vooral een kwestie van veel met elkaar in gesprek zijn, geduld hebben en de lat niet te hoog leggen.
Belle73 schreef:
14-07-2020 17:24
Doe het niet is mijn tip. Blijf lekker latten.

Inderdaad.
Leestip; lees eens de stiefmoeder ervaringen op dit forum en verplaats je in de stiefkinderen.
Als je je in de stiefkinderen wil verplaatsen kan je het beter niet doen en gewoon blijven latten.
Alle reacties Link kopieren
Stiefmanagement is wel een aardig boek.

Er Zijn meerdere boeken op de markt over samengestelde gezinnen, die zijn ook wel aan te raden. Dat gaat wat meer over alle rollen in het systeem.
Samengesteld van Heybroek en Overgauw is een heel aardig boek, maar misschien inmiddels alweer wat gedateerd. Er zijn veel nieuwe inzichten bijgekomen maar de basis wordt daarin wel goed beschreven.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
14-07-2020 17:24
Doe het niet is mijn tip. Blijf lekker latten.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken eigenlijk heel veel kinderen (en volwassenen) die helemaal prima zijn met hun stiefouders.... zelfs als zou je blijven latten is het goed om over je rol bewust na te denken en als TO dat wil doen door zich in te lezen.... fijn toch. Beter dan de topics waarbij de stiefkinderen de deur worden uitgekeken. :bonk:

To, prima hoor dat je je verdiept! Ik ben ook een lezer dus kan er inkomen.
Tip: geef het heeeeeeeel lang de tijd. Het is een rol waar je in moet groeien. Communiceer met je partner over wat wel en niet werkt. Voel je niet direct afgewezen als het even niet loopt.... is voor kinderen ook wennen en aftasten en niemand is altijd leuk, jij niet, je partner niet en die kinderen ook niet. Neem ruimte voor jezelf en geef ruimte aan je partner om ook alleen met de kinderen te zijn.

Mijn zoon was drie toen mijn partner in zijn leven kwam. Ik heb altijd open gecommuniceerd met hem over de rol van de verschillende volwassenen in zijn leven. Hij vond het bijvoorbeeld moeilijk tegenover zijn vader dat hij ook zo gek is op mijn vriend. Door dit bespreekbaar te maken en hier ruimte voor te geven heeft de band zich heel goed kunnen ontwikkelen. Open zijn dus, ook over de moeilijke/ minder leuke emoties. Het vraagt veel investering van de ouders en diens partners maar wat ons betreft de investering meer dan waard.
saartjepoes2 wijzigde dit bericht op 14-07-2020 18:41
25.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
14-07-2020 17:24
Doe het niet is mijn tip. Blijf lekker latten.
Je zal het vast niet willen horen maat dit inderdaad
granny71 schreef:
14-07-2020 18:38
Je zal het vast niet willen horen maat dit inderdaad
Nou ja, als die mensen echt voor elkaar bestemd zijn kun je natuurlijk slecht van ze verwachten dat ze wachten met trouwen of samenwonen tot de kinderen dood zijn niewaar. Maar ik zou er als ik TO was wel voor waken dat ik mezelf als stiefmoeder een te grote rol toebedeelde in het leven van die kinders. En ik heb wel het idee dat TO er ik weet niet wat van verwacht, van dat stiefouderschap, iets wat ze beter niet kan doen.
Lady*Voldemort schreef:
14-07-2020 18:50
Nou ja, als die mensen echt voor elkaar bestemd zijn kun je natuurlijk slecht van ze verwachten dat ze wachten met trouwen of samenwonen tot de kinderen dood zijn niewaar.

Maar de kinderen zijn onder de 4 jaar. Wacht dan nog maar lekker af zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
14-07-2020 18:50
Maar ik zou er als ik TO was wel voor waken dat ik mezelf als stiefmoeder een te grote rol toebedeelde in het leven van die kinders. En ik heb wel het idee dat TO er ik weet niet wat van verwacht, van dat stiefouderschap, iets wat ze beter niet kan doen.
Alleen al het feit dat ze tips zoekt over boeken over stiefouderschap zegt genoeg.
Dat geeft niet aan dat ze van plan is zich op de achtergrond te houden.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, ik ben eerlijk gezegd heel blij dat mijn kinderen een lieve stiefmoeder hebben. De situatie bij mijn ex-man is voor de kinderen veel beter mét haar, dan zonder haar. Ze is heel lief voor de kinderen en de kinderen zijn gek op haar.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
14-07-2020 18:55
Maar de kinderen zijn onder de 4 jaar. Wacht dan nog maar lekker af zou ik zeggen.
Tot wanneer dan? Mijn ervaring is juist dat het steeds lastiger wordt; de combinatie pubers en stiefouders is vaak funest. Ik vond het een voordeel dat m’n stiefzoons nog jong waren, ze weten eigenlijk niet beter dan dat ik hun stiefmoeder ben. Het is uiteraard wel belangrijk om tijd te nemen en heel zeker te zijn van je relatie voordat je stappen zet richting de kinderen. Niet te hard van stapel lopen dus.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
14-07-2020 18:50
Nou ja, als die mensen echt voor elkaar bestemd zijn kun je natuurlijk slecht van ze verwachten dat ze wachten met trouwen of samenwonen tot de kinderen dood zijn niewaar. Maar ik zou er als ik TO was wel voor waken dat ik mezelf als stiefmoeder een te grote rol toebedeelde in het leven van die kinders. En ik heb wel het idee dat TO er ik weet niet wat van verwacht, van dat stiefouderschap, iets wat ze beter niet kan doen.
Neuh, dat is weer het andere uiterste :P Maar voorlopig gewoon blijven latten lijkt me een prima uitgangspunt.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
14-07-2020 19:05
Tot wanneer dan? Mijn ervaring is juist dat het steeds lastiger wordt; de combinatie pubers en stiefouders is vaak funest. Ik vond het een voordeel dat m’n stiefzoons nog jong waren, ze weten eigenlijk niet beter dan dat ik hun stiefmoeder ben. Het is uiteraard wel belangrijk om tijd te nemen en heel zeker te zijn van je relatie voordat je stappen zet richting de kinderen. Niet te hard van stapel lopen dus.
Eens. Is ook mijn ervaring
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
14-07-2020 19:02
Alleen al het feit dat ze tips zoekt over boeken over stiefouderschap zegt genoeg.
Dat geeft niet aan dat ze van plan is zich op de achtergrond te houden.
Nou nou, wat een aanname. Het is toch juist goed dat ze zich wil inlezen over hoe ze het beste met de kinderen om kan gaan?

Maar verder ben ik het wel met de anderen eens: blijf lekker latten. Doe ik zelf ook... mijn vriend en ik hebben allebei 2 kinderen, zijn 3 jaar samen, en geen haar op ons hoofd die erover nadenkt om samen te gaan wonen. Dat is wel eens lastig hoor, maar ik denk dat samenwonen nog veel lastiger zou zijn. Dus we houden het lekker zo!
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
14-07-2020 19:05
Tot wanneer dan? Mijn ervaring is juist dat het steeds lastiger wordt; de combinatie pubers en stiefouders is vaak funest. Ik vond het een voordeel dat m’n stiefzoons nog jong waren, ze weten eigenlijk niet beter dan dat ik hun stiefmoeder ben. Het is uiteraard wel belangrijk om tijd te nemen en heel zeker te zijn van je relatie voordat je stappen zet richting de kinderen. Niet te hard van stapel lopen dus.
Hoe oud zijn de kinderen dan? Ik lees dat nergens. Maar idd, beter samen gaan wonen als ze nog heel klein zijn dan als ze pubers zijn. Dan gewoon netjes wachten tot ze het huis uit gaan :-)
Alle reacties Link kopieren
Wat een aannames weer. TO heeft nog niet eens aangegeven dat dit haarzelf betreft en mensen concluderen al dat ze het soort stiefmoeder is die geen, wat anderen denken dat gepaste afstand is, zal houden maar er vol in zal gaan.

TO, mocht het jezelf betreffen heb ik nog een goede tip, al is het geen lees-:
Kweek een gladde rug. Stiefouders en met name stiefmoeders, daar heeft iedereen, ook wildvreemden, een mening of oordeel over en helaas is die vaak vernietigend. Die mening wordt ook niet onder stoelen of banken geschoven, maar ongevraagd aan je opgedrongen.

Laat het van je afglijden. Zo’n mening zegt meer over degene die hem geeft dan over jou.

Zoals je hier boven kan lezen kan het ook goed verlopen (en in heel veel gevallen is dat ook gewoon zo) en voeg je iets toe. Alleen maar wijs als je je in zou willen lezen hoe je dat het beste kan doen, want het kan best ingewikkeld zijn.
granny71 schreef:
14-07-2020 19:02
Alleen al het feit dat ze tips zoekt over boeken over stiefouderschap zegt genoeg.
Dat geeft niet aan dat ze van plan is zich op de achtergrond te houden.
Nou ja, dat is wel erg achterdochtig. Maar ik denk wel dat ze zich er misschien meer van voorstelt dan het is.

Ik heb ook een stiefmoeder gehad, maar zij was voor mij nooit meer dan de nieuwe vrouw van mijn vader. Prima mens verder en zo lang ze zich niet teveel tegen me aan bemoeide was het mij best, maar ze had verder geen speciale rol in mijn leven of zo.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
14-07-2020 19:21
Hoe oud zijn de kinderen dan? Ik lees dat nergens. Maar idd, beter samen gaan wonen als ze nog heel klein zijn dan als ze pubers zijn. Dan gewoon netjes wachten tot ze het huis uit gaan :-)
In de OP staat dat ze vooral tips zoekt over jonge kinderen (onder de 4), dus ik vermoed dat dat ook ongeveer de leeftijd van de potentiële stiefkinderen is :)
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
14-07-2020 17:24
Doe het niet is mijn tip. Blijf lekker latten.
Mee eens!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven