Lego tafel

18-04-2025 11:10 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoontje is 6 en begint nu interesse te krijgen om lego. Na altijd met duplo en autootjes e.d. te hebben gespeeld op de grond. Dacht ik misschien is een lego tafel handig, ook omdat we nog een kleintje hebben.

Maar spelen jullie kindjes echt aan een lego tafel of verhuisd het toch altijd weer naar de grond?

En is het dan een wat hogere tafel met een normale stoel. Of lagere tafel met van die kinderstoeltjes? Of echt lage tafel dat ze er op de grond of hun knieën naast zitten?
Toen onze zoon die leeftijd had hebben we van IKEA een tafeltje gekocht hierop een grote legoplaat gelijmd en onderdaan had man rails gemaakt waar de lego bak in kon schuiven

Ideaal!

Stoeltje erbij… zoon heeft uren aan zijn tafeltje gespeeld.
Gewoon op de grond. Zittend en liggend bouwen afwisselen. Ze zullen nog lang genoeg op een stoeltje moeten zitten. (Op school etc )
Hier ook op de grond. Veel meer ruimte. Mijn huis is jarenlang wel nogal chaotisch geweest daardoor. Als die bouwwerken. Maar dat is dus meestal eindig.
Vrienden hebben tieners die allemaal nog van lego houden en hebben daar hun woonkamer een beetje op aangepast. De oplossing van frietmetmayo maar dan met een enorme tafel, bakken erbij, een soort vitrinekast met bouwwerken etc.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
Frietmetmayo schreef:
18-04-2025 12:04
Toen onze zoon die leeftijd had hebben we van IKEA een tafeltje gekocht hierop een grote legoplaat gelijmd en onderdaan had man rails gemaakt waar de lego bak in kon schuiven

Ideaal!

Stoeltje erbij… zoon heeft uren aan zijn tafeltje gespeeld.
Dit!
Op Pinterest staan veel voorbeelden.
Ik ken echt geen enkel kind dat serieus met Lego speelt aan een tafeltje. Uit een boekje bouwen gaat misschien nog, maar al snel zal een tafeltje (veel) te klein en restrictief zijn. M.i. is zo'n tafeltje vooral leuk voor de show, of misschien hele kleine kinderen die nog niet veel Lego hebben.
Ook hier bijna altijd op de grond gespeeld met de Lego. Alleen als er bijvoorbeeld een brandweerkazerne gebouwd werd met een voorbeeld erbij gebeurde dat soms aan tafel. Wel hadden wij een en later twee hardboardplaten die precies onder de bank pasten. Hierop kon dan s’avonds alles neergezet worden, als we bijvoorbeeld bezoek kregen. Ons huis is en was niet zo groot dat we een Legohoek konden maken.
Hier bouwen ze meestal op de grond. Een tafeltje is vlug te klein en daar passen lang niet alle bouwwerken op. We hebben wel een tafel met kinderstoelen en mijn jongste gebruikt dat ook wel om met duplo/lego te bouwen/spelen. Zij bouwt over het algemeen geen hele grote bouwwerken wat mijn oudere kinderen wel meer deden/doen.
Grote bouwwerken, lego stad en trein passen allemaal niet op een tafel.
nootboek schreef:
18-04-2025 14:43
Ik ken echt geen enkel kind dat serieus met Lego speelt aan een tafeltje. Uit een boekje bouwen gaat misschien nog, maar al snel zal een tafeltje (veel) te klein en restrictief zijn. M.i. is zo'n tafeltje vooral leuk voor de show, of misschien hele kleine kinderen die nog niet veel Lego hebben.
Ik dus wel. Ik heb er geen ruimte voor, maar de kinderen van vrienden hebben allemaal zo’n tafel met een LEGO grondplaat er op gelijmd, met daaronder bakken waar de LEGO in zit. En vaak bouwen ze daar dus ook op. Anderen hadden inderdaad een groot stuk hardboard van 1x1 m of zo, en dan bouwer en ze daar op. Voordeel is dat het op de grond kan liggen, maar ook even naar een tafel verhuisd kan worden als er bv gestofzuigd moet worden.
Ik had een lage oude salontafel met een paar legoplaten en een verfje omgetoverd tot een duplotafel en die werd heel enthousiast gebruikt!

Veel beter dan duplo gewoon op de grond.

Ik had iets van 6 grondplaten erop gelijmd en die grote stevige basis bleek veel fijner bouwen dan zo'n plaat op de grond.

Ze zijn nu 5 en 9 en spelen er nog mee.
nausicaa schreef:
18-04-2025 15:22
Anderen hadden inderdaad een groot stuk hardboard van 1x1 m of zo, en dan bouwer en ze daar op. Voordeel is dat het op de grond kan liggen, maar ook even naar een tafel verhuisd kan worden als er bv gestofzuigd moet worden.
Dit klinkt wel handig idd. Kan het ook even een paar maanden de kast in en hup 'als nieuw'
We gooiden het lego trouwens ook wel eens op een oud laken. Punten bij elkaar en het is opgeruimd
Voor lego hebben wij zo’n play&go speelgoedzak. Ideaal vind ik het. Nieuwe sets maken we vaak aan tafel, maar op een gegeven moment wordt het natuurlijk een grote legosoep wat mooi in de zak past.

Met een baby niet heel praktisch. Daar zou ik een andere oplossing voor verzinnen zodat de legoblokjes niet in de mond belanden. Op de een of andere manier de baby afschermen. En de oudste goed leren opruimen.
Hier wordt de Lego opgeborgen in bakken en laatjes. De kinderen vinden het fijn om bepaalde sets bij elkaar te houden en elementen van elkaar te scheiden. Ik denk dat het de meeste kinderen niet zo uitmaakt en alles door elkaar gooien maar drie van mijn vier kinderen zijn erg pro sorteren dus we hebben een aantal kastjes en bakken waar alle gezamenlijke lego in zit. De oudste drie kinderen hebben ook nog eigen sets die ze op hun kamer bewaren en die speciaal zijn voor ze en ze dus bij elkaar willen houden (zoals Star Wars en Harry Potter.)
Bedankt voor jullie antwoorden en tips.
Ik ga nog geen lego tafel aanschaffen. Eerst maar eens kijken hoe hij bouwt met lego.
Maar zo'n bord met legoplaten erop klinkt wel goed.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven