Leren fietsen

02-09-2010 14:49 31 berichten
Even een luchtig onderwerp!

Hoe oud was je kind toen het leerde fietsen zonder zijwieltjes?

Hoe ging dat?

Hier een zoon van 4 en een dochter van 2,5 die beiden nog op mijn fiets vervoerd worden. Samen komt dat neer op een kleine 40 kilo extra. Bovendien is dochter nogal groot en past dus eigenlijk (allang! ) niet meer in het voorzitje. Ik zou graag willen dat zoon voortaan naast me kan fietsen en dochter in het achterzitje.

We zijn al een maandje aan het oefenen (nouja, pas deze week écht eigenlijk ) maar hij valt dus gewoon om. Hij wiebelt met stuur en zijn billen, dus ja dan blijf je niet zo snel rechtop natuurlijk. We hebben het hem al uitgelegd, maar op de één of andere manier komt het niet echt over.

Dus.....hoe hebben jullie kinderen het geleerd? Gewoon lekker rondjes mee blijven lopen, tot ze ineens de slag te pakken hebben (net zoals het hier met schommelen ging, dat kan ie sinds kort ook zelf)?
Alle reacties Link kopieren
Geduld ;): mijn oudste was 5 en een paar maanden.

Wel fietste hij al af en toe met me mee, maar dan met zijwieltjes.
Zolang we hier samen oefenden kon mijn zoontje het in elk geval niet, hij viel inderdaad zo om.

Half jaar later pakte hij zelf zijn fiets, stapte op en weg wastie! Zo ineens kon hij fietsen

(met oefenen was hij trouwens nog 3, met 4 en een paar maanden stapte hij zelf op)
Ow echt? Bij zoon op de creche waren er al een aantal kinderen die zonder zijwieltjes fietsten....vandaar dat ik eigenlijk dacht dat ie 'laat' was
Noni; hoe oud was zoon toen?

Zoon wil wel, trouwens, maar ja willen en kunnen he
Hier waren ze ook niet echt vlot, jaar of 6. Nu heb ik een kleine tuin waar ze dus niet konden oefenen, en woon langs een drukke weg zonder stoep. Uiteindelijk hebben ze 't bij opa en oma geleerd!
Poeh, ik zou nog even wachten. Als ie het niet kan, kan ie het niet. Ik vind em nog wat jong (al was MK officieel ook nog 4 toen ze het zonder zijwieltjes leerde, maar toen was ze echt nog niet klaar om veilig naast me te fietsen)

Ik heb voor de oplossing 'aanhangfiets' gekozen. Leren ze ook balans, snelheid, etc, maar kunnen ze niet omvallen en het schiet een stuk meer op.

Wat zijn jouw kinderen zwaar! Jom (3,5) en MK (bijna 6) wegen bij elkaar 34 kilo
4.5 en ze zegt dat ze het gaat doen als ze 5 is
Erg handig dit, een vestje met een handvat:

Hallo,

Mijn ene dochter was 5 1/2 dat ze zonder zijwielen ging fietsen. Ze had de slag snel te pakken, mede omdat opa het erg leuk vond om met haar te oefenen. Mijn andere dochter is nu ruim 8 en heeft pas geleerd om te leren fietsen, ze had totaal het evenwichtsgevoel op de fiets niet en was erg bang om te vallen, wat ook regelmatig gebeurde. Daarom heeft ze vanaf vorig jaar zomer ook niet meer geprobeerd om het goed te leren. Deze zomer hebben we haar "gedwongen" om het toch te leren, met een mooie nieuwe fiets in het vooruitzicht. Ze kan nu na veel oefenen goed fietsen, en vind het ook heel leuk. Mijn zoon van 5 1/2 fiets ook sinds deze zomer zonder zijwielen, hij kan nog niet alleen opstappen of afstappen, daar wordt nog aan gewerkt.
met twee een loopfiets gekregen, met drie jaar leren fietsen op zijn skelter, met 3 jaar en 3 maanden kon hij zonder zijwieltjes fietsen. vriendje was 2,5 toen hij zonder zijwieltjes kon. (ook eerst een loopfiets gehad)
Oh oke *Sarah stopt met pusherige mama zijn* lol ende schaam

Tila; vooral Sarahmeisje is groot (en dus zwaar ja voor haar leeftijd). Beiden hebben zelfde maat shirtjes (104 en soms 110) en meisje heeft 1 maat kleiner qua broek (zij 98 en hij 104).

"Men" denkt ook vaak dat ze even oud zijn Wel grappig, maar dus ook onhandig vooral met dit soort dingen...
quote:Travis schreef op 02 september 2010 @ 14:56:

Erg handig dit, een vestje met een handvat:

[afbeelding]Had ik eerder moeten weten, had me 2 truien kunnen schelen van de oudste.
Oh Travis, das idd handig!
hoi,

dochterlief van 4, bijna 5 fietst hier sinds gisteravond zonder zijwieltjes. Het heeft wat overredingskracht gekost (want ze wil zeker weten dat ze t kan...). De zijwieltjes van haar fiets hebben we steeds een stukje verder 'verbogen' zeg maar. En als we dan naar t dorp hier fietsten moest ze proberen om dan te fietsen "zonder de zijwieltjes te gebruiken"... gister stonden ze zo scheef dat we ze eraf hebben gehaald in overleg.. Opstappen is nog een beetje wiebelig, maar ze fietste in een keer weg! En kwam zo trots als een pauw weer terug... (maar de eerste keer hebben we wel even naast gelopen hoor)

succes
Ja, dat hebben we ook overwogen Snico.....
De zijwieltje omhoog zetten hebben wij ook gedaan maar dochter van viereneenhalf gaat dan gewoon helemaal schuin fietsen
Poep, wie heeft jou gescheten?
http://www.fietsbalanstrainer.nl/

misschien hier is neuzen?
Ja, daar zie ik zoon ook voor aan Louise
zoonlief was 4 of net 5 zijn vader en ik kijken uit het raam hoe die aan het spelen is.ineens zien we dat die een fiets leent van een buurjongetje een fiets zonder zij wieltjes .Hij stapt op en fiets weg.

Man en ik juichen aanmoedigen. manneke schrok zich rot had niet door dat het iets bijzonders was. en keek omhoog wij uit het raam wij gillen vooruit kijken, vooruit kijken.Hij heeft 30 seconden gewiebeld en fietste gelijk daarna alsof die nooit anders had gedaan.Dus hier geen geren achter de fiets aan beetje jammer maar dit was wel super leuk om te zien.
Mooi verhaal Tara!
http://www.followme-tandem.nl/followme- ... rdelen.htm

Oudste zoon vroeg voor zijn vijfde verjaardag een fiets-zonder-zijwielen. Die kreeg hij en na twee rondjes meerennen fietste hij er zo op weg. Daarvoor had hij een loopfiets en een klein fietsje met zijwieltjes. Die loopfiets was geweldig, de zijwiletjes vond hij niets.

Jongste zoon is nu 3,5 en fiets op het kleine fietsje met zijwieltjes en leunt er nauwelijks op. Binnenkort maar eens eraf halen, want ik verdenk hem ervan dat hij er ook zo op weg gaat fietsen.
De oudste was 2,5 toen hij het kon. (incl uitkijken, achterom kijken etc., toen hij drie was kon hij 5 km fietsen). De jongste is bijna 3,5 en we gaan binnenkort maar eens beginnen.

De oudste ging zitten en fietste weg. Het is wel handig als ze goed met hun voeten bij de grond kunnen komen. Ik zou hem dat aanleren: als hij erg gaat wiebelen: voeten bij de grond.

Veel Succes!
Da vink eng Ninjoo! Net als een fietskar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven