leuke leesboeken tiener

10-01-2019 19:57 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 11, groep 8, heeft jaren informatieboeken verslonden. Encyclopedieën, boeken over Amerikaanse presidenten, ruimtevaart, luchtvaart etc.
Waar hij altijd al een hekel aan heeft gehad zijn gewone leesboeken.
En die moet hij zo nu en dan toch lezen; zijn boekenbeurt op school komt er weer aan en hij weet gewoon echt niet welk boek hij moet kiezen. Hij vindt alles saai , puber op en top ;-). Een informatieboek mag niet.
De loser serie en de waanzinnige boomhut serie heeft hij helemaal gelezen en is ook niet meer groep 8 waardig. denk ik.Iemand een leuk idee?
Vorig jaar heeft hij oorlogswinter gelezen van Jan Terlouw. Nu kan hij echt niks verzinnen.
Gaan zaterdag naar de bieb maar daar is hij binnen 5 minuten chagrijnig omdat ' toch alles saai is'
Ik ga dus graag voorbereid op pad om de kans op succes te vergroten. Schrijvers die ik vroeger graag las trekken hem niet (Guus Kuijer, Thea Beckman, Miep Diekman, Evert Hartman, Tonke Dragt, Roald Dahl)
Dus: welke boeken lezen jullie 11/12 jarige graag?
nimue_iparis schreef:
10-01-2019 23:23
Aan de bal van Lieneke Dijkzeul als hij van voetbal houdt.
Misschien is hij voor dit boek ook nog te jong, ik vind het lastig inschatten.
Die naam zei me iets en ben gaan googelen, heb op ongeveer die leeftijd het boek kortsluiting van haar gelezen. Die vond ik toen ook oké.
Hier exact hetzelfde probleem. Daar waar mijn dochters alles lezen wat los en vast zit, komt mijn zoon van 12 niet verder dan de Donald Duck. Ik lees dus mee voor tips (helaas ken ik de meeste titels dus wel van mijn dochters en die slaan niet aan).
Ik zie het nu ook al bij mij jongste zoon: die wil nooit verhalen bij het voorlezen, maar smult van non-fictie.
Alle reacties Link kopieren
Hier in groep 7/8 gaat 'Goudvisjongen' van hand tot hand. Zelfs de grootste boekenhater vond hem leuk.

'Lampje' vonden de meiden gaaf.
Alle reacties Link kopieren
wow, wat een reacties! Ga er vanavond na het werk rustig voor zitten en dan morgen op naar de bieb!
Alle reacties Link kopieren
Eva, nog eentje die zoon 'wel oke' vond, maar misschien meer past bij de interesses van jullie zoon: De Da Vinci Code (in kindervariant). Staat bij de C boeken.

Pjotr wordt vaak genoemd. Die vond ik vroeger ook fantastisch. Heb hem laatst voor zoon uit de bieb gehaald, maar is enorm achterhaald. Het speelt zich af in de Sovjet-Unie en zo nog een aantal termen die de kinderen van nu niets/weinig zeggen.
De Kunstrijder heb ik nu gehaald, maar is ook nog geen succes. Heb niet nagevraagd waarom niet, want ook die vond ik vroeger fantastisch.
Alle reacties Link kopieren
Zoektocht in Katoren van Jan Terlouw is veel ‘hipper’ dan zijn andere boeken. Daarbij enorm maatschappijkritisch, net als Koning van Katoren. Alleen gaan de dingen die Kos (de hoofdpersoon) tegenkomt nu over de maatschappij van nu.
Ida Vos heeft hele mooie boeken over de tweede wereldoorlog geschreven. Allemaal met kinderen in de hoofdrol.

Het oneindige verhaal is ook favoriet hier.
Alle reacties Link kopieren
Zou Spinder van Simon van der Geest misschien wat voor hem zijn? Zitten ook wel wat informatiedingen in verwerkt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van de zelfde leeftijd is enorm enthousiast over de superhelden.nl serie (ja, het ".nl" hoort bij de titel) van Marcel van Driel.
Boy 7 van Mirjam Mouse vindt hij ook wel aardig.
Alle Thea Beckman boeken die ik op die leeftijd las vindt hij verschrikkelijk evenals de boeken van Jan Terlouw. Misschien is dat ook niet meer hel maal van deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
11-01-2019 11:37
Zoektocht in Katoren van Jan Terlouw is veel ‘hipper’ dan zijn andere boeken. Daarbij enorm maatschappijkritisch, net als Koning van Katoren. Alleen gaan de dingen die Kos (de hoofdpersoon) tegenkomt nu over de maatschappij van nu.
Dat is ook echt een goede!
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb een lijstje gemaakt aan de hand van jullie tips. Ik laat vanmiddag weten wat het geworden is.
Harry Potter en the hobbit sowieso niet, heeft hij niks mee. Fantasieboeken zijn niet aan hem besteedt. Zo heeft hij Geronimo Stilton ook nooit leuk gevonden.
Pjotr vorig jaar geprobeerd maar is sterk verouderd; dat vind ik ook van de Roald Dahl boeken, niet het verhaal in dat geval, maar het taalgebruik.
Alle reacties Link kopieren
En misschien kun je als je een boek hebt gevonden, eerst het begin kunnen voorlezen? Zodat hij een beetje in het verhaal komt en de smaak te pakken krijgt?
Succes!
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Ken je Katvis van Tjibbe Veldkamp? Kan ook wel iets voor hem zijn. Goudvisjongen ook leuk.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Morgen toen de oorlog begon en de andere boeken in deze serie van John Marsden zijn boeken met flink wat actie.
Alle reacties Link kopieren
Naar het noorden van Koos Meinderts misschien nog iets?
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Laat je weten wat het geworden is?
Alle reacties Link kopieren
We zijn in de bieb geweest; een aantal van het lijstje waren uitgeleend .
Hij heeft nu gekozen voor Op weg naar de bevrijding van Bert Wiersema. Dit is een C boek.
Hebben van Simone van der Vlugt ook een boek meegenomen maar dat is een ' makkelijk lezen' B boek en denk ik niet geschikt voor groep 8.
Hebben ook een boek van Jacques Vriens (En de groeten van groep 8); deze schrijver las ik zelf ook graag vroeger) en als 4e boek nog Meneer Victors vreselijke vertellingen.
De D boeken vond hij niks en B te kinderachtig, ik weet nu in elk geval dat we ons moeten richten op C boeken. Zoekt volgende keer weer makkelijker.
B is voor 9 tot en met 12, dus ik snap dat hij dat misschien al kinderachtig vindt.

Dank voor alle tips en mochten jullie meer C boeken tips hebben , hoor ik het graag!
Alle reacties Link kopieren
Jaques Vriens is idd een goede! Stom van me.

Je zou eens kunnen kijken of non-fictie-in-verhaalvorm aanslaat bij hem. Denk aan dingen als Het dagboek van Anne Frank (zeker als oorlogswinter beviel), De Telduivel, zoiets.

Ander idee: een detective. Die zijn er ook voor zijn leeftijd. Vaak zitten er dan nog redelijk wat feitjes in.

Simone van der Vlugt is er trouwens ook op C-niveau, oa De Guillotine en De Amulet.
Alle reacties Link kopieren
De Telduivel is ook een hele goede inderdaad! Da's wel echt een fictieboek (dus geschikt voor zijn boekbespreking), maar tegelijkertijd een echt informatieboek. Erg leuk!
Alle reacties Link kopieren
Nog even een update: hij is zaterdag begonnen in 'op weg naar de bevrijding' van Bert Wiersema.
Hij had er totaal geen zin in (moet 10 bladzijde per dag lezen). Na dag 1 gaf hij aan dat het de hel was, na dag 2 dat het de dood was, na dag 3 dat het ' terminaal' was en nu geeft hij aan dat het ' de griep' is.
Jullie snappen, dit is pubertaal en wil dus eigenlijk zeggen dat het boek nu toch best ok is ;-)
Alle reacties Link kopieren
De waanzinnige boomhut en (nog steeds) het leven van een loser worden hier massaal gelezen in de brugklas en dan vooral door de wat minder fanatieke lezers. In het Engels dan, maar de vertaling kan prima.

Ik zie nu dat de waanzinnige boomhut voor veel jongere lezers is, maar als bruggers het lezen, vindt je zoon het misschien ook wel wat.
Alle reacties Link kopieren
Waanzinnige boomhut serie heeft hij allemaal gelezen, alleen recentste niet. Hij zat toen in groep 5 of 6, vindt hij nu echt te kinderachtig. Idem voor leven van een loser
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
12-01-2019 09:20
Nou, ik heb een lijstje gemaakt aan de hand van jullie tips. Ik laat vanmiddag weten wat het geworden is.
Harry Potter en the hobbit sowieso niet, heeft hij niks mee. Fantasieboeken zijn niet aan hem besteedt. Zo heeft hij Geronimo Stilton ook nooit leuk gevonden.
Pjotr vorig jaar geprobeerd maar is sterk verouderd; dat vind ik ook van de Roald Dahl boeken, niet het verhaal in dat geval, maar het taalgebruik.
Serieus?
Alle reacties Link kopieren
Waanzinnig om te weten-serie
Een aap op de wc
Wij waren hier eerst

Simone vd Vlugt jeugdboeken vind ik vooral voor meisjes.
Jongens verslinden nog Tom Groot
Carry Slee Timboektoe serie

Daantje de wereldkampioen van Roals Dahl, verouderd taalgebruik vind ik.meevallen. ook Vriens herschrijft zijn boeken naar t hedendaagse met gebruik van mobieltjes etc.
Een baksteen is nooit alleen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven