Liedjes met beweging

16-11-2008 16:45 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Qtie (iets meer dan een jaar oud) is dol op zingen, althans: zij is er dol op als ík zing. En als ik er dan samen met haar bewegingen bij maak, dat vindt ze dat helemaal het einde.

Nu weet ik dat kinderen van deze leeftijd dol zijn op herhaling. Maaar om het voor mezelf ook nog een beetje leuk te houden, mag er van mij best wat variatie in zitten. Vandaar dat ik jullie hulp inroep. Welke liedjes met gebaren en bewegingen zingen (zongen) jullie met je dreumes?

Wij zingen:

- klap eens in de handjes

- draai het wieletje nog eens om

- zo gaat de molen

- papegaaitje leef je nog

- grote klokken zeggen bim-bam

- Jan Huygen in de ton

En net aan ons assortiment toegevoegd:

- de stoker en de machinist (waarbij we op de maat van de muziek een treintje nadoen)
Oh en natuurlijk het damespaardje, damespaardje, herenpaardje etc.
http://www.kinderliedjes.nu

Met leuke dames die alles voordoen
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Schuitje varen

Theetje drinken

Varen we naar de overkant.

Ofzo iets. Het gaat nog verder en dan zit je op de grond tegenover elkaar met de handen vast en trek je elkaar om de beurten een beetje naar voren net of je een roeibootje bent samen.

Hoofd schouders knie en teen. Of dat is misschien beetje lastig nog.
Alle eendjes zwemmen in het water...
quote:Vishnu schreef op 16 november 2008 @ 16:48:

Met leuke dames die alles voordoen ook leuk in plaats van ochtendgymnastiek
Hoofd schouder knie en teen heb ik vandaag geprobeerd, maar daarbij gaf ze geen sjoege. Misschien wel omdat d'r oogjes ontstoken zijn en ze dat "oren, ógen etc" te confronterend vond.

Wat zijn de gebaren of bewegingen bij alle eendjes zwemmen in het water?
op een klein stationetje

's morgens in de vroegte

stonden twee wagentjes netjes op een rij

en het machinistje draaide aan het wieletje

hakke hakke puf puf

weg zijn zij

(ofzoiets)

Met leuke dames die alles voordoen die website is leuk

Met leuke dames die alles voordoen

Hilárisch! En ik dacht dat ik een modderfiguur sloeg met mijn kind op de knie.

Onder het mom van het kan nog altijd erger, kunnen we misschien de vraag van het topic aanpassen tot: welk liedje doe jij voor je lol? En bij welke voel je je een volslagen idioot (maar schatert je kind het uit, zodat je het toch de volgende keer maar wéér uit de kast trekt)?

Zo gaat de molen, steevast gevolgd door grote klokken zeggen bim-bam vind ik zelf ook heel leuk om te doen. Lekker Qtie op een shaken baby-syndroom trakteren terwijl zij helemaal in spanning op het schudden wacht. Terwijl Jan Huygen in de ton bij mij toch echt gene tot in mijn tenen veroorzaakt.
Herkenbaar, dochter van bijna 2 geniet ook van alle bewegingen. Mocht je van sommige liedjes de tekst niet kennen, geef een gil dan schrijf ik ze voor je op.

In de maneschijn

Visje visje in het water

De wielen van de bus (meerdere coupletten met o.m. wissers)

Zo gaat de molen

Helikopter

Dit zijn m'n wangetjes

Papegaaitje leef je nog
Oh en ik zie dat de gebaren van die site nog best wat verbeterd kunnen worden tot ze een volledige work-out beslaan.

Helicopter mag ik met jou mee omhoog zingen we hier ook, maar dan til ik Qtie helemaal boven mij uit (ik hoef niet meer naar de sportschool voor sterke armspieren ) bij alle "hoog"s en bij "vliegen is zo fijn" houd ik haar dan in de lucht.
Esmee, hoe doe je de wielen van de bus dan, qua bewegingen?
Oh laat maar, ik heb 'm al gevonden op die site.
we maken een kringetje van jongens en van meisjes

die vindt mijn zoon ook leuk. Weet niet of je dochter al kan staan.
we voeren met een zucht (zuchten)

daarboven in de lucht (naar boven wijzen)

we varen zo gezellig in een schui-uitje (armen over elkaar heen en weer schommelen)

en niemand kon ons zien (handen voor je ogen)

we hadden pret voor 10 (10 vingers opsteken)

lang leve de zeppeli-hi-hi-in (elleboog vasthouden en ronddraaien als een vlag)

eerst alles zingen zonder gebaren dan herhalen en telkens het laatste woord van de zin vervangen voor het gebaar. Zo moet je het liedje 7 keer zingen tot je alle laatste woorden niet meer zingt maar alleen uitbeeld. (eventueel tegelijk met het gebaar mmm geluid maken op de melodie)
Ze kan aan de hand lopen, ook in een rondje zeg maar. Maar het "maak nu een buiging" maakt nog geen indruk. (En ik ga ook niet pushen nu, want ik heb een holte-ontsteking. )

Misschien dat het wat beter gaat als ze wat beter kan lopen, zodat je het "bij de hand, bij de hand, pak je vriendje bij de hand" wat wilder kan doen. Wild is hier althans synoniem voor succes en plezier.
Oh, Tove, dat is een goede! Die valt ook goed te transformeren tot een wat wildere variant! Met kind in "danshouding" in mijn armen kom ik dan tot zoiets:

We voeren met een zucht (achterover laten vallen)

Al boven in de lucht (nog een keer achterover laten vallen)

We zaten zo gezellig in een schuitje (heen en weer wiegen als een baby, maar dan iets harder )

En niemand kon ons zien (achterover laten vallen)

We hadden pret voor tien (achterover laten vallen)

Lang leve de zeppelin (ronddraaien terwijl ze in mijn armen achterover hangt)

Ik kan niet wachten tot ze beter kan lopen, zodat ik d'r tenminste een stuk kan laten rennen ofzo. Maar tot die tijd los ik het overschot aan energie dus op deze manier op.
Ik zag twee beren

Slaap kindje slaap

Poesje Mauw

Heb een cd met allemaal kinderliedjes. Helaas vond ze dit niet heel super. Ik ben de mist in gegaan tijdens mijn zwangerschap. Ben nogal van de top40 muziek (beetje de snelle nummers, geen echte house ofzo) en dat lekker in de auto of thuis. Dochter van twee hoeft geen cd van Woezel en Pip te horen, maar wel radio 538. Dan staat ze te swingen. Als dan de bass komt zegt ze: komt tie... en dan swingt ze de kamer door.

Maar nu ze zelf de liedjes een beetje kan zingen vindt ze het geweldig.
Zagen, zagen wiele wiele wagen,

Jan kwam thuis om een boterham te vragen,

Vader was niet thuis,

Moeder was niet thuis,

Piep zei de muis in het voorhuis.

Elkaars handen gekruist pakken en dan zagen tot bij piep zei de muis, dan in elkaars buik prikken met je wijsvinger.
Ik stond laatst voor een poppenkraam

(Bij ze deden allemaal zo, een beweging kiezen)

Een, twee, drie, vier, hoedje van papier.

(Hoedje op en af zetten)

Ik zag 2 katten water spatten,

ik zag 2 vlooien water gooien,

ik zag 2 dassen haren wassen

( voor in bad)
quote:qwertu schreef op 16 november 2008 @ 17:32:

Oh, Tove, dat is een goede! Die valt ook goed te transformeren tot een wat wildere variant! Met kind in "danshouding" in mijn armen kom ik dan tot zoiets:

We voeren met een zucht (achterover laten vallen)

Al boven in de lucht (nog een keer achterover laten vallen)

We zaten zo gezellig in een schuitje (heen en weer wiegen als een baby, maar dan iets harder )

En niemand kon ons zien (achterover laten vallen)

We hadden pret voor tien (achterover laten vallen)

Lang leve de zeppelin (ronddraaien terwijl ze in mijn armen achterover hangt)

Ik kan niet wachten tot ze beter kan lopen, zodat ik d'r tenminste een stuk kan laten rennen ofzo. Maar tot die tijd los ik het overschot aan energie dus op deze manier op.

ken je het liedje? (voor de melodie)

anders moet je even hier kijken daar wordt het voorgezongen

http://www.lievelingslied...wij-voeren-met-een-zucht/
wielen van de bus is eerst draaien met je armen, dan de ruitenwissers nadoen, met je handen de deuren open en dicht doen, bij de mama's die praten met je hand een praatbeweging maken, de papa's die ssj doen met je vinger voor je mond, de kindjes die op en neer gaan, de baby's die huilen dan wrijf je in je ogen, de toeter die toet doet met je vinger op je neus, en verder wat je allemaal nog zelf verzint.

In de maneschijn is ook een leuk beweegliedje.

Hokey-kokey is van origine engels, maar wel vertaald. Is wel een leuke voor grote kindjes.

Hanzepansekevertje

De oude graaf van york (The grand ol' duke of York) (gruwelijke vertaling naar het nederlands, maar de bewegingen zijn leuk

Twinkle twinkle little star

Fietsliedje (I like to ride my bicycle I ride it to the shops) is ook te vertalen naar het nederlands. Je kindje ligt voor je op de grond en jij fietst met de beentjes.

Dingle Dangle scarecrow is ook leuk. Niet vertaald naar NL, maar dat kan je zelf doen.

Ik heb ruim een jaar een speelgroep geleid (inclusief het zingen) en heb dus een enorm arsenaal aan beweeg liedjes. De britten hebben echt veel meer liedjes met bewegingen. Toen MK het opeens storend vond dat ze de tekst niet snapte, heb ik ze zelf vertaald en dat was ook erg leuk.

Als je een eventuele tweetalige liedjesopvoeding leuk vindt, kan je op de site van de tweenies (BBC) kijken voor de liedjes en de melodien. Jom vindt het nog steeds niet erg dat zijn favoriete liedjes in het engels zijn
De vogeltjesdans?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Hoofd, schouders, knie en teen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven