Logeerpartij puber zonder ouders
zaterdag 20 december 2025 om 11:01
Hallo,
Ik wil graag even een mening vragen. Ik schijn nameljjk de strengste moeder van de wereld te zijn.
Mijn dochter had gister afgesproken bij haar beste vriendin thuis. Een groep van 7 of 8 pubers. 15/16 jaar. Jongens en meiden. Ze mochten allemaal blijven overnachten. De ouders van de vriendin waren er niet. Eentje was een weekend ver weg en de ander was vlak bij maar at en sliep niet thuis.
Wat vinden jullie daarvan?
Groetjes
Ik wil graag even een mening vragen. Ik schijn nameljjk de strengste moeder van de wereld te zijn.
Mijn dochter had gister afgesproken bij haar beste vriendin thuis. Een groep van 7 of 8 pubers. 15/16 jaar. Jongens en meiden. Ze mochten allemaal blijven overnachten. De ouders van de vriendin waren er niet. Eentje was een weekend ver weg en de ander was vlak bij maar at en sliep niet thuis.
Wat vinden jullie daarvan?
Groetjes
zaterdag 20 december 2025 om 11:45
Wat denk je dat ze op een avond zoals dat doen wat ze anders niet doen? Alcohol proberen en vapen gebeurt ook overdag, of in de avond als ze bij vrienden zijn.
Ik vind het wel sneu dat ze dus als enige is opgehaald?
Ik vind het wel sneu dat ze dus als enige is opgehaald?
poof wijzigde dit bericht op 20-12-2025 11:46
Reden: letter vergeten
Reden: letter vergeten
0.23% gewijzigd
zaterdag 20 december 2025 om 11:46
Vanuit mijn ervaring met een iets oudere tiener is dat er ongenode gasten kunnen komen, die ze niet goed kennen of helemaal niet kennen en dan kan het uit de hand lopen. Dus dat zou mijn zorg zijn, zeker als er ook drank in het spel is. Zoals PoesMinous ook al beschreef. Ook de wetenschap dat er ouders niet zijn kan een aantrekkende werking hebben, en via social media gaat dit snel rond. Ook als is je kind van goede wil, houdt dat maar eens tegen als ze voor de deur staan. Maar goed ik heb een zeer sociaal kind met een zeer grote vriendenkring waarbij het zeer gebruikelijk is om in het weekend bij elkaar te gaan zitten (met soms wel 10 tot 15 man). Dat is helemaal prima maar dan is een nacht weg blijven en logees uitnodigen vragen om problemen.
zaterdag 20 december 2025 om 11:47
Hmmm. Zelf sta ik altijd een beetje sceptisch tegenover mensen die geen bijval krijgen en er dan pas allerlei details aan toe gaan voegen waardoor diegene opeens toch best redelijk lijkt.
Het vapen, drank, feestende waarschijnlijk ladderzatte vader, allemaal vrij relevante informatie die pas komt als de bijval uitblijft. Dat vind ik altijd een beetje verdacht en neem ik daarom met een korreltje zout.
zaterdag 20 december 2025 om 11:53
Ik begrijp TO wel.
Ik vind het ook een beetje raar van die ouders dat er niet tenminste één in huis is om een oogje in het zeil te houden of te hulp kan ingeroepen worden.
Ja, drinken en vapen kan altijd overal maar onder deze omstandigheden (groep, geen toezicht, lange periode) kan het toch makkelijker foutlopen.
Ik vind het ook een beetje raar van die ouders dat er niet tenminste één in huis is om een oogje in het zeil te houden of te hulp kan ingeroepen worden.
Ja, drinken en vapen kan altijd overal maar onder deze omstandigheden (groep, geen toezicht, lange periode) kan het toch makkelijker foutlopen.
zaterdag 20 december 2025 om 11:53
Had hier wel gemogen en is ook wel eens gebeurd. We wonen in een dorp, vrienden komen van heinde en verre, logeren is heel logisch. Jongens en meiden door elkaar is hier ook vrij gebruikelijk. Ik ken wel van al mijn kinderen de vrienden goed en weet dat ze geen hele rare dingen doen. Bij onbekenden of met kinderen die ik echt niet vertrouw zou ik het niet goed vinden. De aanwezigheid van drank of kinderen die vapen zou ik op de leeftijd van jouw dochter niet fijn hebben gevonden maar ik zou mijn eigen kind wel vertrouwen dus dat zou niet direct voor een nee zorgen. En mijn kinderen weten dat ze altijd kunnen bellen als het niet fijn voelt en ze naar huis willen, en dat doen ze ook. Ik zou dus vooral zorgen voor goede gesprekken en voorlichting over allerhande situaties en hoe dochter daar mee om kan gaan.
zaterdag 20 december 2025 om 12:03
Ligt echt totaaaaal aan de vriendengroep. Met mijn vriendengroep op die leeftijd was er echt niks gekkers gebeurd dan film kijken, praten, spelletjes doen en hooguit een keer een halve breezer (hahah). Maar daar kan je je wel een beetje een beeld bij vormen wsl. Toch was er wel een iemand bij van wie de ouders dat (of een keer een weekendje op een camping met z’n allen) niet goed vonden. Vonden we heel stom en flauw en dat vind ik nog steeds terecht.
Ik denk dat als je een beetje een verstandige puber hebt op die leeftijd dit echt wel zou moeten kunnen.
Ik denk dat als je een beetje een verstandige puber hebt op die leeftijd dit echt wel zou moeten kunnen.
zaterdag 20 december 2025 om 12:32
zaterdag 20 december 2025 om 12:43
zaterdag 20 december 2025 om 12:51
Zelfstandig op vakantie op die leeftijd zie ik hier echt niet gebeuren. De meesten zijn 15. Een enkele 16.
zaterdag 20 december 2025 om 12:56
Ik ken mijn kind okk en haar beste vriendin en ouders ook. Voor een deel ben ik daarom wantrouwend.Lilla schreef: ↑20-12-2025 12:32Mijn kind zou dat prima mogen. Ik ken haar, ze zal geen hele gekke dingen doen, en mocht er iets uit de hand lopen zou bellen, en dan zou ik haar halen. Ik ken ook pubers waarvan ik heel goed begrijp dat de ouders het niet goed vinden. Hangt van je kind af denk ik dus.
Maar ik geloof dat ik volgende keer het ga laten en hopen dat een goed gesprek van te voren erger voorkomt.
zaterdag 20 december 2025 om 12:56
Deed mijn oudste wel met 15, met een groep van 7 meiden. Helemaal prima. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik een braaf kind heb, en ze naar een camping vlakbij gingen (ze gingen er op de fiets naartoe
O en ze kamperen hier trouwens ook ieder jaar met een grote groep van school, zo'n 30 pubers. Één nachtje maar hoor, maar geen volwassenen en al die ouders vinden dat dus goed.
zaterdag 20 december 2025 om 13:16
Mijn dochter had deze week hetzelfde, er bleef een groep van 7 pubers (16/17) hier slapen na een schoolfeest. Het huis van haar vader (woont vlakbij mij) was leeg. Ik heb overwogen om (in overleg met hem natuurlijk) de logeerpartij naar zijn huis te verplaatsen (voor voor de nachtrust van de anderen hier in huis) maar uiteindelijk toch gekozen om het bij mij te doen.
Ik hoor namelijk regelmatig verhalen over kotsers / ouders die gebeld moeten worden en ergens vond ik het toch wat fijner om in de buurt te zijn, ook omdat ik me als ze bij mij slapen, verantwoordelijk voel.
Het is allemaal goed gegaan. Ik denk niet dat ik het verboden zou hebben in een leeg huis, maar op deze leeftijd waar alcohol wordt gedronken en niet iedereen z’n grenzen goed kent vond ik dit fijner.
Ik hoor namelijk regelmatig verhalen over kotsers / ouders die gebeld moeten worden en ergens vond ik het toch wat fijner om in de buurt te zijn, ook omdat ik me als ze bij mij slapen, verantwoordelijk voel.
Het is allemaal goed gegaan. Ik denk niet dat ik het verboden zou hebben in een leeg huis, maar op deze leeftijd waar alcohol wordt gedronken en niet iedereen z’n grenzen goed kent vond ik dit fijner.
zaterdag 20 december 2025 om 13:21
Waarom zet je dit niet in het openingsbericht?Florian71 schreef: ↑20-12-2025 11:31Ik vond het relevant omdat ik dan begrijp waarom alle pubers wel mogen blijven slapen en de mijne niet.
Maar ik ben blij dat ik hier even na kan vragen. Ik heb nog oudere pubers, moet je nagaan.
Die hielden zich iets meer aan de regels. Of ik was niet op de hoogte van hun avonturen. Sinds ze dronken moest worden oogehaald en ik weet dat er gevaped is, ben ik erg wantrouwend geworden.
Dan had je andere reacties gekregen waarschijnlijk
Frankly my dear, I don"t give a damn
zaterdag 20 december 2025 om 13:24
.
Fijn besluit van je.
Mijn kinderen mogen al dat soort dingen. Hartstikke leuk juist, er op uit gaan, ontdekken, verliefd worden, zoenen, eerste keer dronken worden, een nacht niet slapen, onderlinge gedoetjes misschien. Het gaat allemaal een keer voor het eerst gebeuren tussen hun 15e en 19e ofzo, en dan heb ik dat het liefst als ze nog met mij onder één dak wonen. Klein oogje in het zeil en het leven ten volle leren leven.
zaterdag 20 december 2025 om 13:28
Die snap ik wel hoor. Ik heb al regelmatig gehad dat ik volgens mijn kinderen “de aller aller strengste ouder van iedereen ben, want alle anderen kinderen mogen dat wel”.Florian71 schreef: ↑20-12-2025 11:31Ik vond het relevant omdat ik dan begrijp waarom alle pubers wel mogen blijven slapen en de mijne niet.
Maar ik ben blij dat ik hier even na kan vragen. Ik heb nog oudere pubers, moet je nagaan.
Die hielden zich iets meer aan de regels. Of ik was niet op de hoogte van hun avonturen. Sinds ze dronken moest worden oogehaald en ik weet dat er gevaped is, ben ik erg wantrouwend geworden.
Dat soort dingen heb ik wel eens gecheckt en de helft van de keren mochten andere kinderen dat helemaal niet (en zeiden ze thuis tegen hun ouders ook dat ze de enige waren die het niet mochten) en soms bleek ik idd de enige te zijn die veel strenger was. Wat er ook toe heeft geleid dat ik dacht; tijd om de teugels wat losser te laten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in