Loopoor en schoonmaken

19-10-2010 16:01 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoontje van 1 1/2 heeft zeer gevoelige oortjes.

INmiddels heeft ie buisjes maar helaas nog regelmatig last van oorontstekingen. Al uit het zich nu wat anders, de smurrie komt er nu uit om zo maar te zeggen.

Het is alleen zo ontzettend vies! Zijn hele linkeroortje zit allemaal opdgedroogde smurrie / snot. Ik kom er niet teveel aan omdat het nog wat pijnlijk lijkt voor hem. Hou pak ik dit aan? Ervaringen, tips?

Met badderen en onder de douche ben ik erg voorzichtig omdat er ook niet teveel water in zijn oortje mag komen....
Watjes in de oren en de oorschelp schoonmaken met zoete olie.

Paracetamol tegende pijn.
waarom mag er niet teveel water in zijn oortjes komen?

Onze dochter, inmiddels 6, heeft met 1 jaar buisjes gekregen omdat ze elke maand oorontstekingen had en dus ook koorts. Nadat ze buisjes kreeg mocht ze even niet zwemmen oid. Hierna was het geen probleem.

Als de smurrie eruit komt is dat trouwens een goed teken. Mijn ervaring is om die troep met een washandje met veel handwarm water eraf te wassen. In bad ging dat het beste.

Succes!
Ik heb begrepen dat er geen watjes in de oren mogen omdat dan de viezigheid er niet uit kan. Je kunt evt het oor afplakken met een gaasje als het heel erg loopt, zo doen we het op het kdv ook.
anoniem_91289 wijzigde dit bericht op 19-10-2010 16:07
Reden: te snel getypt
% gewijzigd
Inderdaad, beetje losweken met een hydrofiel gedrenkt in handwarm water. Alleen de oorschelp, niet aan de binnenkant proberen te komen.
Komen net bij de ka verdaan en wij mogen geen watjes in de oren doen. Ook niet afplakken thuis, op kdv snap ik het. Maar hydrofiel met warm water nat maken en alleen de schelp schoonmaken. Is al aan de beterende hand als het er uitkomt.
Ik kan me van mijn eigen buisjes nog herinneren dat ik het zo'n beetje bestierf als er water in mijn oor kwam, dus lief dat je water uit de buurt houdt.

Verder zou ik de schelp inderdaad heel voorzichtig schoonmaken met een beetje lauw water en een watje of een washandje. Maar best kans dat je zoontje dat inderdaad heel onprettig vindt, bij mijn oorontstekingen deed ook alles pijn, inclusief de schelp en vond ik dat mensen vooral een heel eind uit de buurt moesten blijven van mijn oor (ja, mild trauma ). Is het geen optie om zijn oor gewoon vies te laten tot de ontsteking over is?
anoniem_88668 wijzigde dit bericht op 19-10-2010 16:24
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Voorzichtig schoonmaken met nat watje of hydroefiel.

Heb je trouwens wel oordruppels die je moet gebruiken als het oor loopt? En paracetamol geven, want zo'n oorontsteking doet hartstikke pijn.
Toen ik ooit (lang geleden) buisjes had mócht ik niet eens met mijn oren in het water. Ik had oordopjes voor het in bad gaan of voor zwemmen.

Als ik weer eens een loopoor had, dan lag ik of op de bank, of in bed met een thee- of handdoek onder het zere oor. Te wachten tot de prut uit mijn oor was.

Alleen de schelp en mijn oorlel werden dan nog wel eens schoongemaakt door mijn ouders, de binnenkant daar mochten ze nog niet eens naar wijzen.

En voor zover mijn herinnering goed is was de pijn wel een stuk minder erg nadat de prut uit mijn oor liep.
Je kan bij de babyspeciaalzaak ook van die zuigballen halen voor de oortjes. Zijn net als die snotballen voor de neus maar dan met een soort rubber buisje eraan. Werkte in mijn geval prima, ook bij erge oorontsteking. Alleen niet helemaal in het oor stoppen.
Ik denk niet dat ik die in het oor van mijn zoontje mag doen als hij oorpijn heeft. Onderzoek bij de ka werd al een drama.
Als dit te lang duurt kun je druppels krijgen bij de huisarts. Verder idd schoonmaken aan de buitenkant.
Als schoonmaken met warm water niet helpt, kun je met een beetje olie schoonmaken. Gewoon zonnebloemolie of olijfolie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven