Loopstoeltje
zondag 28 september 2008 om 18:15
Hi,
Ik vraag me af hoe de meningen en onderzoeken zijn naar het plaatsen van je kind in een loopstoeltje.
Mijn kleine meid van 8 maanden heeft geen loopstoeltje. De reden is dat ik her en der hoor (ook op het dagverblijf), dat het niet goed zou zijn. Maar waarom niet, dat weet ik niet.
Het nichtje van mijn dochter van 4 maandjes jong, zit wel in een loopstoeltje. Mijn moeder vindt ook maar dat we er eentje moeten kopen omdat mijn zus en ik er ook in hebben gezeten.
Hoe zit het nu eigenlijk met die loopstoeltjes? Zijn ze goed of slecht voor de ukkies?
Ik vraag me af hoe de meningen en onderzoeken zijn naar het plaatsen van je kind in een loopstoeltje.
Mijn kleine meid van 8 maanden heeft geen loopstoeltje. De reden is dat ik her en der hoor (ook op het dagverblijf), dat het niet goed zou zijn. Maar waarom niet, dat weet ik niet.
Het nichtje van mijn dochter van 4 maandjes jong, zit wel in een loopstoeltje. Mijn moeder vindt ook maar dat we er eentje moeten kopen omdat mijn zus en ik er ook in hebben gezeten.
Hoe zit het nu eigenlijk met die loopstoeltjes? Zijn ze goed of slecht voor de ukkies?
zondag 28 september 2008 om 18:19
En zie hier waarom het slecht is: www.veiligheid.nl.
zondag 28 september 2008 om 18:21
Dan moet je je dochter ook aan het matras vastmaken, dikke dekbedden op doen, slaapkamer lekker warm opstoken, fijn op de buik slapen, met 6 weken een fruithap, brood met 3 maanden, enz enz enz.
Mams bedoelt het vast goed maar sommige dingen zijn nogal verandert in de laatste 30 jaar!
Mams bedoelt het vast goed maar sommige dingen zijn nogal verandert in de laatste 30 jaar!
Ja, dat vind ik echt.
zondag 28 september 2008 om 18:27
Ik zou er ook om een andere reden niet aan beginnen: kinderen leren lopen omdat ze graag "handiger" vooruit willen komen (dat is tenminste een van de grotere stimulansen). Op het moment dat ze overal makkelijk kunnen komen zonder te lopen, dan is er ook niet de directe drang om te leren lopen. Ik ozu dat proces van leren lopen niet willen vertragen door zo'n stoeltje (ik zou het proces trouwens ook op geen enkele manier willen versnellen).
zondag 28 september 2008 om 18:28
Bedankt voor jullie berichten.
Ik had al zo'n vermoeden, en was het ook al niet van plan er eentje te kopen. Maar mijn moeder kan haar wil nogal opdringen door het dan zelf te kopen. Ik zal haar nogmaals waarschuwen het niet te kopen, aangezien ze het dan weer mee naar huis mag nemen.
Tja, en wat 30 jaar geleden betreft; ik blijf daar altijd discussies over houden. Kleine meid kreeg geen bijvoeding tot 6 mnd, en dat was wel vreemd, want wij kregen vanaf 3 maanden kindermeel, en daar gingen we zooo goed op (vind zelf van niet, ben maar 1.58 geworden, haha). En inderdaad, zou de verwarming op de babykamer wel aan mogen van oma.
Al die nieuwe onderzoeken zijn maar onzin, wij zijn tenslotte ook "groot" geworden.
Maar ja, oma-discussie is een andere discussie.
Ik had al zo'n vermoeden, en was het ook al niet van plan er eentje te kopen. Maar mijn moeder kan haar wil nogal opdringen door het dan zelf te kopen. Ik zal haar nogmaals waarschuwen het niet te kopen, aangezien ze het dan weer mee naar huis mag nemen.
Tja, en wat 30 jaar geleden betreft; ik blijf daar altijd discussies over houden. Kleine meid kreeg geen bijvoeding tot 6 mnd, en dat was wel vreemd, want wij kregen vanaf 3 maanden kindermeel, en daar gingen we zooo goed op (vind zelf van niet, ben maar 1.58 geworden, haha). En inderdaad, zou de verwarming op de babykamer wel aan mogen van oma.
Al die nieuwe onderzoeken zijn maar onzin, wij zijn tenslotte ook "groot" geworden.
Maar ja, oma-discussie is een andere discussie.
zondag 28 september 2008 om 18:30
Er stond trouwens ook in dat het voor kinderen met een motorische achterstand nadelige gevolgen kan hebben, en mijn kleine meid loopt een beetje achter met de grove motoriek vanwege een waterhoofdje (wat overigens mooi bij aan het trekken is, maar haar hoofdje was groter en zwaarder, waardoor ze ook pas later is gaan omrollen enzo)
zondag 28 september 2008 om 18:35
Mooi niet doen dan! Anders vertel je oma toch gewoon dat het voor jullie kleine mup niet goed is. Bijna geen enkele oma zal zich daar niks van aantrekken lijkt me.
En idd Surface, ieder kind heeft zijn/haar eigen temo.
Mijn dochter draaide zich pas op haar buik met 8 maanden. Nu is ze 14 maanden en rent (letterlijk!) de hele dag rond in de huiskamer. Heerlijk toch!
En idd Surface, ieder kind heeft zijn/haar eigen temo.
Mijn dochter draaide zich pas op haar buik met 8 maanden. Nu is ze 14 maanden en rent (letterlijk!) de hele dag rond in de huiskamer. Heerlijk toch!
Ja, dat vind ik echt.
zondag 28 september 2008 om 18:46
Mijn kindje zat er wel met 6 maanden al in.
De box vond ze een ramp.
Op haar rug liggen wilde ze niet.
Met zeven maanden kroop ze het huis door en met 11 maanden liep ze los door het huis.
Ook ik twijfelde of ze loopstoel wel zo'n goed idee was, maar door dat ze uitzichzelf al "zoveel" wilde heb ik het toch gedaan.
Door dat ze een beetje kond schuiven met dat ding was ze veel meer tevreden.
Ik liet haar niet langer dan twintig minuten in de looptstoel zitten
(dit was wel tien jaar geleden...in de tijd dat er nog niet zoveel over bekend was
)
De box vond ze een ramp.
Op haar rug liggen wilde ze niet.
Met zeven maanden kroop ze het huis door en met 11 maanden liep ze los door het huis.
Ook ik twijfelde of ze loopstoel wel zo'n goed idee was, maar door dat ze uitzichzelf al "zoveel" wilde heb ik het toch gedaan.
Door dat ze een beetje kond schuiven met dat ding was ze veel meer tevreden.
Ik liet haar niet langer dan twintig minuten in de looptstoel zitten
(dit was wel tien jaar geleden...in de tijd dat er nog niet zoveel over bekend was
zondag 28 september 2008 om 18:50
Niet doen, naast dat het slecht is voor de heupjes, ontwikkelt je kind een verkeerde loop houding. Meestal slepen ze namelijk met de teentjes over de vloer, ipv stappen. Daarnaast lijkt het mij ook zonder loopstoeltje uitdagender om te leren lopen.
Hier is er ook geen in huis geweest. Ik geloof niet dat mijn dochter iets gemist heeft. En waarom moeten ze zo snel door de kamer zoeven, ze zijn echt maar even klein.
Hier is er ook geen in huis geweest. Ik geloof niet dat mijn dochter iets gemist heeft. En waarom moeten ze zo snel door de kamer zoeven, ze zijn echt maar even klein.
zondag 28 september 2008 om 19:11
Even een berichtje van een moeder die haar dochter wel in het loopstoeltje heeft gehad (slecht he
.
Mijn dochter kwam met 5 1/2 maand al de hele kamer door, door te tijgeren. Het buikliggen werd ze weleens zat. Dan ging ze 10 minuutjes in het loopstoeltje en niet iedere dag. Nu is ze bijna 1 en loopt ze bijna los! En stapt ze prima.
Volgens mij is het net met vele andere dingen, niet teveel. De hele dag je kind in een box doe je ook niet, net als de hele dat in een wipper of maxi-cosi. Maar voor af en toe kan het volgens mij echt geen kwaad.
Mijn dochter kwam met 5 1/2 maand al de hele kamer door, door te tijgeren. Het buikliggen werd ze weleens zat. Dan ging ze 10 minuutjes in het loopstoeltje en niet iedere dag. Nu is ze bijna 1 en loopt ze bijna los! En stapt ze prima.
Volgens mij is het net met vele andere dingen, niet teveel. De hele dag je kind in een box doe je ook niet, net als de hele dat in een wipper of maxi-cosi. Maar voor af en toe kan het volgens mij echt geen kwaad.
zondag 28 september 2008 om 19:18
Wij hebben er eentje kado gekregen en 't ding is nooit de zolder af geweest. Ik wilde het niet gebruiken. Oudste had het niet nodig, juist omdat die zo snel was in zijn ontwikkeling. Deed het liever zelf. Jongste had het ook niet nodig, die was wat trager met ontwikkelen en vond het allemaal wel best.
zondag 28 september 2008 om 19:45
quote:080808 schreef op 28 september 2008 @ 19:11:
Even een berichtje van een moeder die haar dochter wel in het loopstoeltje heeft gehad (slecht he
.
Jij hebt je brevet voor goed moederschap weer ingeleverd, mag ik hopen?
Zie de link die ik in het begin postte: als voldaan is aan alle mitsen en maren, mag je het ding 20 minuten per dag gebruiken.
Zie de link die ik in het begin postte: als voldaan is aan alle mitsen en maren, mag je het ding 20 minuten per dag gebruiken.
zondag 28 september 2008 om 20:10
zondag 28 september 2008 om 20:20
Ik zou het niet doen, ken een kindje wat daarmee heeft leren lopen en zonder stoeltje na 2,5 jaar nog steeds omviel omdat hij op zijn teentjes had leren lopen. Als ze het verkeerd aanleren is het moeilijk weer af te leren. Buiten dat, zo prikkel je de ontwikkeling niet. Normaal gaan ze zich optrekken en daarna stapjes doen maar als ze dat al voorgekauwd krigen doen ze dat uit zichzelf niet zo snel meer. Ik heb er wel 1 te leen gehad die we gebruikt hebben toen onze kleine al wel rondjes om de tafel liep maar nog niet los zodat ze wat meer achter haar broer aankon maar toen liep ze in feite zelf al. Met 4 maanden in een loopstoel is trouwens wel erg vroeg, de heupen zijn dara nog lang niet klaar voor en dat kan andere schade aanrichten
zondag 28 september 2008 om 20:34
quote:qwertu schreef op 28 september 2008 @ 19:45:
[...]
Dat ik nog steeds voor mijn dochter mag zorgen is wel heel speciaal he!
Ik denk dat het echt gaat om overmatig gebruik als kinderen er later last van krijgen. Onze dochter loopt namelijk erg goed voor haar jonge leeftijd. Ook rollen, kruipen en optrekken deed ze voordat ze hoefde te kunnen! Had niet het idee dat het stoeltje haar op wat voor manier belemmerde! Juist uitdaagde om zonder stoeltje ook op die plek te komen. Net als bij televisie kijken en nog veel meer andere dingen: zolang het niet teveel gebeurt ....
[...]
Dat ik nog steeds voor mijn dochter mag zorgen is wel heel speciaal he!
Ik denk dat het echt gaat om overmatig gebruik als kinderen er later last van krijgen. Onze dochter loopt namelijk erg goed voor haar jonge leeftijd. Ook rollen, kruipen en optrekken deed ze voordat ze hoefde te kunnen! Had niet het idee dat het stoeltje haar op wat voor manier belemmerde! Juist uitdaagde om zonder stoeltje ook op die plek te komen. Net als bij televisie kijken en nog veel meer andere dingen: zolang het niet teveel gebeurt ....
zondag 28 september 2008 om 20:36
Mijn dochter liep namelijk in het begin op haar tenen, terwijl ze dat ik het stoeltje niet deed. Tot dat ze zichzelf leerde optrekken, nu staat ze netjes op haar platte voeten. Tot een jaar staan veel kids op hun tenen, kunnen die spanning in hun voetjes dan niet goed loslaten. Gaat vaak over zodra ze gaan lopen. Denk niet dat het blijft bestaan, omdat het kind in een loopstoeltje zit. Als het met 2,5 jaar nog niet losloopt, is er misschien wel iets anders aan de hand...
maandag 29 september 2008 om 12:04
Voor van die babybouncers geldt trouwens hetzelfde als voor die loopstoeltjes: slecht voor de heupen en ze kunnen er problemen met leren lopen door krijgen.
Hier dus ook geen loopstoeltje gebruikt maar mijn dochter heeft voor haar heupen een spreidbroekje gehad dus wij waren extra voorzichtig met dingen die slecht voor de heupen waren.
Hier dus ook geen loopstoeltje gebruikt maar mijn dochter heeft voor haar heupen een spreidbroekje gehad dus wij waren extra voorzichtig met dingen die slecht voor de heupen waren.
dinsdag 30 september 2008 om 22:36
Hier ook geen loopstoeltje gebruikt, heb het ook nooit gemist. Als dochter al gefrustreerd zou raken (wat ik betwijfel) omdat ze niet vooruit zou kunnen denk ik dat het haar alleen maar motiveerde om te gaan tijgeren/kruipen/rollen etc.
Wat ze niet kennen missen ze ook niet in mijn ogen.
Het zal voor de ouders ongetwijfeld leuk zijn om hun kindje in een loopstoel te zien, maar ik zal het nooit gebruiken voor mijn kinderen.
Wat ze niet kennen missen ze ook niet in mijn ogen.
Het zal voor de ouders ongetwijfeld leuk zijn om hun kindje in een loopstoel te zien, maar ik zal het nooit gebruiken voor mijn kinderen.
woensdag 1 oktober 2008 om 10:09
De fysio van onze zoon zei afgelopen maandag nog dat ik absoluut niet zo'n stoeltje aan moest schaffen. Ze gaan daardoor op hun tenen lopen wat slecht is voor de spieren in de beentjes. Schijnbaar was er ook een studie geweest over die dingen die liet zien dat kinderen die in van die stoeltjes zaten vergelijkbare spanning in de benen opbouwden als kindjes met spastische spieren.
lijkt me niet zo gezond dus!
lijkt me niet zo gezond dus!