Maak me zorgen, ben naar de sauna geweest en was pas zwanger
maandag 7 juli 2008 om 14:49
Hallo allemaal,
De titel zegt het al een beetje. Ik ben nu 9 weken zwanger en ik ben 15 dagen na mijn laatste menstruatie naar de sauna geweest. Dat betekent dat, als het goed is, de bevruchting al had plaatsgevonden.
Nu lees ik overal dat een sauna sterk wordt afgeraden in het eerste trimester van je zwangerschap en dat je een grote kans hebt op aangeboren afwijkingen. Maar ik wist toen natuurlijk helemaal niet dat ik aan het eind van de maand zwanger bleek te zijn.
Klopt het, dat ik mij nu echt zorgen moet maken. Want in principe was het toen toch nog geen mensje of wel? Volgens mij is het dan alleen een bevruchte eicel (?). Ach, ik weet het nu ook allemaal niet....
X Meike
De titel zegt het al een beetje. Ik ben nu 9 weken zwanger en ik ben 15 dagen na mijn laatste menstruatie naar de sauna geweest. Dat betekent dat, als het goed is, de bevruchting al had plaatsgevonden.
Nu lees ik overal dat een sauna sterk wordt afgeraden in het eerste trimester van je zwangerschap en dat je een grote kans hebt op aangeboren afwijkingen. Maar ik wist toen natuurlijk helemaal niet dat ik aan het eind van de maand zwanger bleek te zijn.
Klopt het, dat ik mij nu echt zorgen moet maken. Want in principe was het toen toch nog geen mensje of wel? Volgens mij is het dan alleen een bevruchte eicel (?). Ach, ik weet het nu ook allemaal niet....
X Meike
maandag 7 juli 2008 om 14:54
Nee, als je zwanger wilt worden kan je moeilijk in een cocon gaan leven en alles laten wat "slecht"is. We hebben hier de afgelopen weken de meest bizare vragen langs zien komen als ik ben zwanger en heb liggen slapen met mijn mobieltje op mijn buik. Maak je niet druk. Je moet je aan de paar eenvoudige regels houden als je weet dat je zwanger bent, en dan niet gaan terugdenken wat voor vreselijke dingen (ik heb een wijntje gedroneken op een feestje!) je in de eerste maand gedaan zal hebben. Stress is namelijk het allerslechts voor de ongeboren baby!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
maandag 7 juli 2008 om 14:54
Ik snap trouwens niet (zeker als het om de gezondheid van je ongeboren kindje gaat!) waarom je eerder vertrouwt op de expertise van forummers dan die van de huisarts/verloskundige.
Niet dat forummers geen goede adviezen kunnen geven, ik zou gewoon geen risico nemen.
Niet dat forummers geen goede adviezen kunnen geven, ik zou gewoon geen risico nemen.
anoniem_68930 wijzigde dit bericht op 07-07-2008 15:00
Reden: aanvullig
Reden: aanvullig
% gewijzigd
maandag 7 juli 2008 om 14:57
Ik heb er echt nog nooit van gehoord dat je kans maakt op een kind met aangeboren afwijkingen door de sauna.
Weet wel dat het nadelig kan zijn voor de innesteling van de embryo. maar om vervolgens te spreken over een verhoogde kans op een miskraam .. lijkt me overdreven.
ik ben nu zelf 16 weken zwanger en ga rustig naar de sauna.
zit niet meer op de bovenste plank zoals gewoonlijk maar op de laagste plank
Gewoon omdat mijn lijf aangeeft dat dat warm genoeg is.
ik maak ook geen 20 - 25 minuten meer vol maar heb het na 10 minuten wel gezien....
gewoon luisteren naar wat je lichaam je aangeeft.
kan het echt geen kwaad
Weet wel dat het nadelig kan zijn voor de innesteling van de embryo. maar om vervolgens te spreken over een verhoogde kans op een miskraam .. lijkt me overdreven.
ik ben nu zelf 16 weken zwanger en ga rustig naar de sauna.
zit niet meer op de bovenste plank zoals gewoonlijk maar op de laagste plank
Gewoon omdat mijn lijf aangeeft dat dat warm genoeg is.
ik maak ook geen 20 - 25 minuten meer vol maar heb het na 10 minuten wel gezien....
gewoon luisteren naar wat je lichaam je aangeeft.
kan het echt geen kwaad
maandag 7 juli 2008 om 14:57
Dat is echt onzin dat de sauna gevaarlijk is voor zwangere vrouwen. Deze stelling is gebasseerd op een onderzoek waarbij ratten elke dag in een bak heet water werden gegooid gedurende een aantal uren. Deze ratten bleken inderdaad een grotere kans op vruchtbaarheidsproblemen te hebben. Maar als jij één keer naar de sauna gaat en goed naar je eigen lichaam luistert, is er echt niets aan de hand.
Er circuleert veel zin- en onzin op internet over zwanger zijn en dingen die je wel of niet mag, maar zoek altijd even na of het klopt. Vraag gewoon dingen aan je verloskundige als je het niet vertrouwt. Ik ben inmiddels 7 en halve maand zwanger en het enige wat ik niet doe is rood/niet goed doorbakken vlees eten, alcohol drinken en rauwmelkse kaas eten (die overigens in NL bijna niet te verkrijgen is). Verder moet je de kattenbak door iemand anders laten verschonen en met handschoenen in de tuin werken (heeft allemaal met toxoplasmose te maken).
Nog gefeliciteerd natuurlijk en geniet van je zwangerschap!
Er circuleert veel zin- en onzin op internet over zwanger zijn en dingen die je wel of niet mag, maar zoek altijd even na of het klopt. Vraag gewoon dingen aan je verloskundige als je het niet vertrouwt. Ik ben inmiddels 7 en halve maand zwanger en het enige wat ik niet doe is rood/niet goed doorbakken vlees eten, alcohol drinken en rauwmelkse kaas eten (die overigens in NL bijna niet te verkrijgen is). Verder moet je de kattenbak door iemand anders laten verschonen en met handschoenen in de tuin werken (heeft allemaal met toxoplasmose te maken).
Nog gefeliciteerd natuurlijk en geniet van je zwangerschap!
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
maandag 7 juli 2008 om 14:59
je leest overal dat sauna een grote kans geeft op aangeboren afwijkingen? waar lees jij dan allemaal? enige wat ik lees is dat de sauna in het eerste trimester niet heel verstandig is omdat niet helemaal duidelijk is wat het effect is op zwangerschap. Geen zorgen maken, ik ben ook naar de sauna geweest toen ik nog niet wist dat ik zwanger was en daarna ook nog een aantal keer, heerlijk. Je moet alleen een beetje oppassen met hoe je jezelf voelt en de laatste weken wordt afgeraden ivm mogelijke ontsluiting.
maandag 7 juli 2008 om 15:00
sauna bezoek word wel afgeraden voor vrouwen die het verders niet gewend zijn.
Maar als je voor de zwangerschap met enige regelmaat een sauna bezoekt is er absoluut geen probleem.
als je zwanger bent word wel het koelen middels een dompelbad afgeraden, je kunt beter koelen bij de koude douche of met een tuinslang. of gewoon een wandelingetje in de relax tuin
sauna bezoek word ook afgeraden in de laatste vier weken van je zwangerschap. maar dat heeft dan met name betrekking op het zwembad / bubbelbad etc.
Maar als je voor de zwangerschap met enige regelmaat een sauna bezoekt is er absoluut geen probleem.
als je zwanger bent word wel het koelen middels een dompelbad afgeraden, je kunt beter koelen bij de koude douche of met een tuinslang. of gewoon een wandelingetje in de relax tuin
sauna bezoek word ook afgeraden in de laatste vier weken van je zwangerschap. maar dat heeft dan met name betrekking op het zwembad / bubbelbad etc.
maandag 7 juli 2008 om 15:00
Hey Meike,
Sauna kan geen kwaad tijdens de zwangerschap, hoor! Ik heb tijdens vorige zwangerschap ook de sauna bezocht, eerst gevraagd aan vk of 't kwaad kon en die kon me geruststellen. Zeker als je vaker gaat, kun je er gerust mee doorgaan. Als je lichaam er niet echt aan gewend is, dan kan je er minder goed op reageren en dat kan ook als onder invloed van hormonen als je er al aan gewend bent. Maar dan voel je zelf wel dat het niet goed gaat. Er zijn geruchten over dat extreme hitte tijdens de eerste weken niet goed zijn, maar dit is nooit onderzocht of bewezen. Ik zou me niet druk maken!
Sauna kan geen kwaad tijdens de zwangerschap, hoor! Ik heb tijdens vorige zwangerschap ook de sauna bezocht, eerst gevraagd aan vk of 't kwaad kon en die kon me geruststellen. Zeker als je vaker gaat, kun je er gerust mee doorgaan. Als je lichaam er niet echt aan gewend is, dan kan je er minder goed op reageren en dat kan ook als onder invloed van hormonen als je er al aan gewend bent. Maar dan voel je zelf wel dat het niet goed gaat. Er zijn geruchten over dat extreme hitte tijdens de eerste weken niet goed zijn, maar dit is nooit onderzocht of bewezen. Ik zou me niet druk maken!
maandag 7 juli 2008 om 15:31
Jaren terug op zaterdag naar de sauna geweest, op zondag (positieve) test gedaan.
Dochter heeft er helemaal niks van opgelopen (of zou dat klierige gedrag van de laatste tijd nou toch door dat saunabezoek komen ).
Meid, maak je niet overal druk om, want dan kun je beter de komende maanden in een bacterie- en virusvrije zuurstoftent gaan wonen!
Dochter heeft er helemaal niks van opgelopen (of zou dat klierige gedrag van de laatste tijd nou toch door dat saunabezoek komen ).
Meid, maak je niet overal druk om, want dan kun je beter de komende maanden in een bacterie- en virusvrije zuurstoftent gaan wonen!
maandag 7 juli 2008 om 15:34
Ik heb het toendertijd aan mijn gyn gevraagd, het heeft te maken met oververhitting, en uitsluitend in het eerste trimester. Als je er goed tegen kunt, hoeft het dus geen probleem te zijn, maar er kan dus wel een miskraam optreden als je pech hebt om die reden.( mij raadde hij het af, omdat ik niet zweet, en dus mijn warmte niet kwijtraak en dus gewoon geen risico moest nemen)
maandag 7 juli 2008 om 15:40
maandag 7 juli 2008 om 15:48
Een heet bad van 40-45 graden in de eerste drie maanden heeft natuurlijk hetzelfde effect als een saunabezoek in de eerste drie maanden Chica, dus die vergelijking vind ik niet zo raar.
Ik heb mijn bad de eerste maanden kouder gedaan dan de 45 graden waar ik normaal in lig te weken. met als resultaat dat ik er na 5 minuten uitging omdat ik 37 graden gewoon lauw vind
Ik heb mijn bad de eerste maanden kouder gedaan dan de 45 graden waar ik normaal in lig te weken. met als resultaat dat ik er na 5 minuten uitging omdat ik 37 graden gewoon lauw vind

maandag 7 juli 2008 om 16:07
Sauna word in de eerste drie maanden afgeraden omdat dit de periode is dat alle organen van je kind worden aangelegd, er is nooit onderzoek bij mensen gedaan, maar uit dierproeven is wel gebleken dat er een verhoogde kans op aanlegstoornissen is bij een verhoogde (sauna) temperatuur. Maar omdat niemand een risico wil nemen word het afgeraden, nu zal het met een keertje sauna wel mee vallen, dus niet te druk meer over maken en gewoon vanaf 3 maanden weer van de sauna genieten
maandag 7 juli 2008 om 16:15
quote:sunlight schreef op 07 juli 2008 @ 15:48:
Een heet bad van 40-45 graden in de eerste drie maanden heeft natuurlijk hetzelfde effect als een saunabezoek in de eerste drie maanden Chica, dus die vergelijking vind ik niet zo raar.
Ik heb mijn bad de eerste maanden kouder gedaan dan de 45 graden waar ik normaal in lig te weken. met als resultaat dat ik er na 5 minuten uitging omdat ik 37 graden gewoon lauw vind Hier ook ééntje. Ik heb ook vernomen dat het niet zo goed is om in loeihete baden te liggen en ik douche nu vaker en neem mijn baden kouder. Maar ik weet nu echt niet meer wie het gezegd heeft, maar het zal wel iemand geweest zijn die er enigszins verstand van had want ik heb de pést aan bakerpraatjes en bangmakerij.
Ik heb mijn bad de eerste maanden kouder gedaan dan de 45 graden waar ik normaal in lig te weken. met als resultaat dat ik er na 5 minuten uitging omdat ik 37 graden gewoon lauw vind Hier ook ééntje. Ik heb ook vernomen dat het niet zo goed is om in loeihete baden te liggen en ik douche nu vaker en neem mijn baden kouder. Maar ik weet nu echt niet meer wie het gezegd heeft, maar het zal wel iemand geweest zijn die er enigszins verstand van had want ik heb de pést aan bakerpraatjes en bangmakerij.
maandag 7 juli 2008 om 16:20
Hete baden en sauna kunnen je oververhitten, waardoor je hartslag toeneemt en de bloedtoevoer naar de baarmoeder verminderd. Dit kan de ontwikkeling van de baby hinderen of negatief beïnvloeden. zwangere vrouwen hebben bovendien meer moeite met het afkoelen, waardoor de kans bestaat dat je flauwvalt.
Ofwel even googelen en klinkt erg logisch.
Met andere woorden: luister naar je eigen lichaam en doe wat jij lekker vindt.
Ofwel even googelen en klinkt erg logisch.
Met andere woorden: luister naar je eigen lichaam en doe wat jij lekker vindt.
maandag 7 juli 2008 om 16:34
Ook nooit van gehoord. Ben met 24 weken een dagje naar thermen geweest en heerlijk in de sauna, bubbelbad en allerlei kruidenbaden. Enige wat ik niet deed was de 90 graden sauna, omdat ik dat gewoon te heet vond. Oh ja en dat bubbelbad werd achteraf ook afgeraden door iedereen...tsja kan niet alles weten en laten.
Als je alles moet geloven wat je wel/niet zou mogen dan moet je in een cocon gaan wonen.
Als je alles moet geloven wat je wel/niet zou mogen dan moet je in een cocon gaan wonen.
maandag 7 juli 2008 om 17:30
Onlangs bij verloskundige geweest en idd, die raadde tot 16 weken saunabezoek en zonnebank af ivm hitte.
Tja, je kunt het niet meer veranderen(ik heb zelf rontgestraling gehad in tijd tussen ovulatie en bevruchting en ik snap je zorgen, vanavond echo en dan zullen we het zien)
Wanneer heb jij een echo? Dat is het enige moment om te kijken of het nog goed gaat (op dat moment) Het geeft geen garanties, maar dan weet je in ieder geval hoe en wat.
Groetjes
Tja, je kunt het niet meer veranderen(ik heb zelf rontgestraling gehad in tijd tussen ovulatie en bevruchting en ik snap je zorgen, vanavond echo en dan zullen we het zien)
Wanneer heb jij een echo? Dat is het enige moment om te kijken of het nog goed gaat (op dat moment) Het geeft geen garanties, maar dan weet je in ieder geval hoe en wat.
Groetjes
maandag 7 juli 2008 om 18:32
Volgens mij raden ze de sauna idd af, maar als je vaker naar de sauna gaat, zal ik me niet zo'n zorgen maken. (weet niet of je dat vaker doet?)
Snap je berzorgdheid, maar een vruchtje kan echt wel wat hebben. Ik ging met mijn schoonzus (zij was zwanger) ook naar zo'n kuuroord. En hadden in een bubbelbad gezeten. Raden ze ook af (vooral aan het eind van je zwangerschap, want het kan weeen opwekken), maar er is niets gebeurd en mijn neefje is kerngezond geboren.
Succes ermee. Hoop je hiermee weer iets kunnen gerust stellen...
Snap je berzorgdheid, maar een vruchtje kan echt wel wat hebben. Ik ging met mijn schoonzus (zij was zwanger) ook naar zo'n kuuroord. En hadden in een bubbelbad gezeten. Raden ze ook af (vooral aan het eind van je zwangerschap, want het kan weeen opwekken), maar er is niets gebeurd en mijn neefje is kerngezond geboren.
Succes ermee. Hoop je hiermee weer iets kunnen gerust stellen...
maandag 7 juli 2008 om 19:05
Zoals iemand hier al zei, in Finland saunaën ze gewoon door tijdens de zwangerschap. Daar is geen hoger percentage miskramen of kinderen met een afwijking, voor zover Google en mij bekend, dus met die grote kans op aangeboren afwijkingen valt het volgens mij wel wat mee.
Nu je weet dat je zwanger bent kun je voorzichtiger zijn met hitte zoals in de sauna als voorzorg, maar ik zou me geen zorgen maken als ik jou was.
Nu je weet dat je zwanger bent kun je voorzichtiger zijn met hitte zoals in de sauna als voorzorg, maar ik zou me geen zorgen maken als ik jou was.