mama én zelfstandig ondernemer

17-01-2009 23:41 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik ben op zoek naar moeders, die net als ik een eigen bedrijfje/ praktijk hebben en die ervaringen willen delen over het moederschap, het hebben van een eigen praktijk én het dilemma van tijd voor kind en carriere....
supersmollie,

Ja is wel een uitkomst die uitkering voor zelfstandigen. Ik heb wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar ja iedereen weet dat je er niet iemand van in je zaak kunt zetten (tenzij je heel hoog gaat verzekeren wat voor mij geen doen is, ik krijg 1400 bruto in de maand) en dan heb je zelf nog niet eens een salaris. Ik heb het aangevraagd en ben benieuwd hoe dit in zijn werk gaat.

En tja jou vraag over hoe zij de toekomst zien met half broertje of zusje. Sinds dat wij het verteld hebben begin december hebben ze me niet meer aangekeken of iets gezegd. Pijnlijk dus.

Ook zijn ex is het er niet mee eens. Zij zijn duidelijk allemaal bang iets tekort te gaan komen in de toekomst en misschien wel in te moeten leveren. Ondanks zij hun vader veel zien d.m.v dat soort co-ouderschap. Dat blijft uiteraard zo.

Weet daar ook even geen raad mee en kan me er ook niet teveel meer in verdiepen. Heb in voorgaande tijd al zoveel geïnvesteerd en het deksel op mijn neus gekregen. Heb net als jullie druk met eigen zaak en moet toch een beetje op mezelf passen denk. Nog 15 weken en dan komt als het goed is mijn kindje.
Jackie, je pakt het echt goed op, maar kan me voorstellen dat het moeilijk is en van binnen vreet aan je dat je de papa van je kind moet delen met ex en zijn kinderen.

Ik weet niet hoe het bij jou is, maar soms gingen mijn hormonen nog al tekeer tijdens mijn zw-schap en dan kreeg manlief de volle lading hoor!

De praktijk was dan wel even een uitvlucht en storte ik me op dat wat ik graag doe.

Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen als straks het kindje er is. Ik zie het bij een kennisje, haar one-night stand heeft haat laten zitten met een kindje en die vind het heeeeeel moeilijk om alleen voor haar kind te zorgen. Ze wil vader en moeder tegelijk zijn voor het kind.

Als ik naar mezelf kijk, vond ik het de eerste maanden best zwaar om een avondje alleen voor ons meisje te zorgen, vooral als ze weer een sprongetje had in haar ontwikkeling en erg hangering en huilerig was.

Petje af, als het je gaat lukken meid!

Geniet nog even van die 15 weekjes. Het gaat snel!!
Halllo,

Reizigster bedankt voor je heldere tekst en uitleg!

Het kan voor mij eigenlijk niet uit om de administratie uit te laten besteden. Ik ga uiteindelijk zo weinig winst maken, dat het helemaal niet uit kan. Vandaar de keuze om het zelf te doen. Maar ik heb af en toe ook best nog vragen. Ik vind niet alle antwoorden op I-net. De BTW aangifte doen ik op zich niet moeilijk, maar ik kan ongetwijfeld meer dingen aftrekken dan ik nu doe(hoe werkt het bijvoorbeeld met benzine kosten). En daar snijd ik mezelf natuurlijk wel een beetje mee in de vinger. Maar goed, door schade en schande wordt men wijs.....

Groetjes Josje
Hoe en waar hebben jullie een abeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten, hoeveel betalen jullie daarvoor, als ik dat mag vragen? Is het een goede ervaring?

En hoe werkt het met de zw-schap uitkering. Wat heb je er voor nodig om er voor in aanmerking te komen? Moet je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten om in aanmerking te komen voor een zw-schaps uitkering?

Josje, zelf aangifte doen, ik vind het knap. Die cijfers duizelen me altijd. Ik moet per kwartaal aangifte doen, soms krijg ik terug, soms moet ik betalen...ik snap daar nooit iets van.

Complimenten hoor!
Ik heb een particuliere a.o.-verzekering bij Nationale Nederlanden. Kost ongeveer 3500 per jaar, en dan ben ik nog lichtelijk onderverzekerd ook. Dure hobby, dus, maar aangezien ik eigenlijk kostwinner ben is het wel belangrijk dat ik in elk geval een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid heb. Vaak moet je wel minimaal 2 jaar verzekerd zijn voordat je bij zwangerschap recht hebt op een uitkering overigens. Ik heb nu voor de tweede keer een zwangerschapsuitkering. Eerste keer liep het heel vlotjes. Ik hoefde alleen maar een zwangerschapsverklaring op te sturen en later een geboortekaartje en toen ging het circus lopen.

De ZEZ-uitkering krijg je als zwangere onderneemster van UWV. Kun je via hun site met een formulier aanvragen. Het is maximaal ca. 1300 euro per maand (net zo hoog als het minimumloon), gedurende 16 weken. De hoogte hangt af van je inkomen.

Deze uitkering staat trouwens los van eventuele andere a.o.-uitkeringen van je particuliere verzekeringen.
..
reigster, jeetje is dat zooooo duur.... pfffff..... bij een reden om geld dat je verdiend apart te zetten. Van dat bedrag kun je toch enkele maanden boodschappen doen....

Staat de zwangerschaps uitkering van het UWV los van de zwschapsuitkering van je arbeidsongeschikt verzekering?

m.a.w. heb ik, als ik geen verzekering afsluit toch recht op de uitkering van het UWV?
Larissa; de uitkering van het UWV krijg je idd zonder verdere particuliere verzekering. Die zijn weer extra zeg maar!

Zie: ZEZ
UP.... allemaal te druk met gezin en werk

herkenbaar hier iig.

ciao

Larissa

Mousie dank je wel voor je reactie.!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven