Mantelzorg hoe doe jij dat?

05-03-2020 14:43 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel benieuwd hoe anderen dit aanpakken.

Helaas ben ik op het moment niet heel mobiel. Ik ben erg ziek geweest en nu druk aan het herstellen.

Afgelopen week benadrukte de arts dat ik mijn eigen herstel in de weg sta omdat ik alweer teveel doe.
Dit doe ik niet bewust. Met 2 kleine kinderen moet ik wel lopen, ze naar bed brengen, voorzien van eten. En dan heb ik het mezelf al makkelijk gemaakt. De jongenste slaapt beneden en mijn man zet alles klaar.

Mijn man doet veel, hij doet de huishouding en brengt de kinderen overal heen. Buitenom zijn werk doet hij grotendeels alleen de zorg voor de kinderen.
De arts vind dat ik gebruik moet maken van mantelzorg. De eerste weken waren er vriendinnen, mijn schoonzus en broer die veel zorg overnamen. Allemaal hebben ook hun werk en eigen kinderen.

Er zijn 2 dagen in de week dat ik de zorg zelf moet doen. Wel hebben we een oppas gehad maar 8euro per uur weken achter elkaar is financieel ook niet te doen. Bij de kinderopvang kan ik op korte termijn niet uitbereiden.
Hoe lossen anderen die hier tegenaan lopen dit op?
Kan je man niet tijdelijk zorgverlof opnemen voor die dagen dat je geen kinderopvang hebt? Of kunnen ze misschien uit logeren bij je ouders/schoonouders/vriendinnen/overige familie? Hoe lang verwacht de arts dat het gaat duren?
De arts vind dat ik gebruik moet maken van mantelzorg

Lekker makkelijk gezegd van de huisarts.
Zorgverlof is maar 2maal je werkuren per week op jaarbasis.
Er hebben al veel mensen geholpen maar nu merk ik toch dat het voor iedereen ook lastig wordt.

Het gaat nog wel een paar weken duren helaas.
gizzmo-returns schreef:
05-03-2020 14:49
De arts vind dat ik gebruik moet maken van mantelzorg

Lekker makkelijk gezegd van de huisarts.
Vroeger kon er gezinshulp worden aangevraagd, maar dat wordt tegenwoordig niet meer gedaan vertelde hij.
Maak samen een plan met je man, breng in kaart wat je nodig hebt.

- Boodschappen kunnen online besteld worden.
- Kinderen laten spelen / logeren bij familie of je gaat zelf een weekendje bij familie logeren
- Heb je thuis hulp nodig, vraag dit dan ook. Zolang jij niets vraagt, en zegt dat het eigenlijk wel goed gaat, kan je lang wachten op hulp. Mensen kunnen hooguit nee zeggen. Vraag wel concrete hulp "wil jij het grasmaaien", kan jij de kinderen een nachtje te logeren hebben, kan jij een middag op de kinderen komen passen, etc etc
- Je man kan zorgverlof vragen

Mensen uit je omgeving wil best graag komen helpen wanneer duidelijk is wat je nodig hebt. Woensdagmiddag, vrijdagochtend, maandagavond, etc. Dus stel een gesloten specifieke vraag, niet "zou jij me een keertje kunnen helpen".
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Zara811 schreef:
05-03-2020 14:53
Vroeger kon er gezinshulp worden aangevraagd, maar dat wordt tegenwoordig niet meer gedaan vertelde hij.
klopt

Je zou nog even je polis van je zorgverzekering kunnen uitspitten. Soms zit daar, bij een goed aanvullend pakket nog wat mogelijkheden in
gizzmo-returns schreef:
05-03-2020 14:55
klopt

Je zou nog even je polis van je zorgverzekering kunnen uitspitten. Soms zit daar, bij een goed aanvullend pakket nog wat mogelijkheden in

Dit.
Ik ben ook erg ziek geweest en was alleen met twee jonge kinderen.
Pas achteraf hoorde ik dat mijn zorgverzekeraar (VGZ) huishoudelijke hulp vergoedde. Ik zou ze even bellen.
Je man doet al heel veel lees ik, het gaat vooral om 2 dagen alleen met hele kleine kinderen? Eigenlijk heb je de hele dag hulp nodig bij de kinderen?

Hoe lang zou je nog meer hukp nodig hebben? Er bestaat langdurig zorgverlof, hebben jullie daar al naar gekeken?

Kijk inderdaad naar de polisvoorwaarden van je verzekering, of bel ze even.
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad. Ik was te ziek om
voor de kinderen te zorgen. Thuishulp of iets formeels vanuit de staat of verzekering was niet mogelijk. Familie hebben we niet in de buurt en vrienden werken en hebben gezinnen.

Mijn man heeft verlof geregeld en heeft weken lang fulltime voor de kinderen en mij gezorgd. Het was heel pittig voor hem. We zijn zeer dankbaar dat de kinderen al die tijd gezond bleven en er verder niks spannends gebeurde want dan hadden we niet geweten hoe het op te lossen. Zijn werk heeft er wel onder geleden, helaas weinig begrip van zijn werkgever toen hij weer kon werken. Het was echt een zware tijd.

Als ik zie hoe weinig ondersteuning er is voor gezinnen dan staat dat in schril contrast tot alle zorg en hulp als je bejaard bent en ziek wordt (helaas ook mee mogen maken bij mijn ouders). Als je jong bent wordt je aan je lot overgelaten.
Dubbeljus schreef:
05-03-2020 15:40
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad. Ik was te ziek om
voor de kinderen te zorgen. Thuishulp of iets formeels vanuit de staat of verzekering was niet mogelijk. Familie hebben we niet in de buurt en vrienden werken en hebben gezinnen.

Mijn man heeft verlof geregeld en heeft weken lang fulltime voor de kinderen en mij gezorgd. Het was heel pittig voor hem. We zijn zeer dankbaar dat de kinderen al die tijd gezond bleven en er verder niks spannends gebeurde want dan hadden we niet geweten hoe het op te lossen. Zijn werk heeft er wel onder geleden, helaas weinig begrip van zijn werkgever toen hij weer kon werken. Het was echt een zware tijd.

Als ik zie hoe weinig ondersteuning er is voor gezinnen dan staat dat in schril contrast tot alle zorg en hulp als je bejaard bent en ziek wordt (helaas ook mee mogen maken bij mijn ouders). Als je jong bent wordt je aan je lot overgelaten.

Ik snap dit niet helemaal? Deed jij voor je ziek werd alles alleen, dat zo zwaar voor hem was om dat een paar weken te moeten doen?
Luci_Morgenster schreef:
05-03-2020 15:43
Ik snap dit niet helemaal? Deed jij voor je ziek werd alles alleen, dat zo zwaar voor hem was om dat een paar weken te moeten doen?
Normaal zou Dubbeljus voor zichzelf zorgen, neem ik aan. Dus man kreeg haar deel van de zorg voor huishouden en kinderen erbij, en ook nog eens zorg voor haar. Plus misschien wel stress en zorgen. Natuurlijk is dat zwaar.
Zara811 schreef:
05-03-2020 14:53
Bij de wijkverpleegkundige vragen...laatst was ik ergens daar hadden ze het nog wel.
forumfossiel schreef:
05-03-2020 15:49
Normaal zou Dubbeljus voor zichzelf zorgen, neem ik aan. Dus man kreeg haar deel van de zorg voor huishouden en kinderen erbij, en ook nog eens zorg voor haar. Plus misschien wel stress en zorgen. Natuurlijk is dat zwaar.
Ja, ligt er ook aan wat de ander heeft mbt de zorgen en stress, en wat de zieke nog wel zelf kan of niet. Dat is waar.
petra123456 schreef:
05-03-2020 15:54
Bij de wijkverpleegkundige vragen...laatst was ik ergens daar hadden ze het nog wel.
Natuurlijk is er nog genoeg hulp, maar het gaat erom of het vergoed wordt via de wmo, en dat is al jaren niet meer het geval, echt alleen in speciale gevallen.
(Als het geen verpleegkundige hulp is voor TO zelf, maar gezinshulp als ondersteuning. dan gaat het niet via de zorgverzekering maar via de WMO)
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 05-03-2020 16:36
3.88% gewijzigd
Niet voor de hand liggend misschien, maar op de kinderopvang zijn momenteel waarschijnlijk best wat zieke kinderen. Je zou daar je verhaal uit kunnen leggen en vragen of dat zij willen bellen als er zieken zijn. Dat jij dan die dag graag in wil kopen. Dat scheelt iig weer een dagje.
To, heb je al bij de gemeente geïnformeerd wat mogelijk is? Wij hadden vorig jaar ook een lastige situatie. Mijn man moest aan een tumor worden geopereerd en lag twee maanden in het ziekenhuis en moest daarna thuis worden verzorgd, terwijl ik hoogzwanger was van een tweeling en de zorg had voor ons zoontje van 3 jaar oud. Wij hebben toen best wat hulp gehad via de welzijnsinstellingen in de gemeente. O.a. verzorging voor mijn man, huishoudelijke ondersteuning en de optie voor gezinshulp (uiteindelijk geen gebruik van hoeven maken, maar was fijn te weten dat het kon).
Luci_Morgenster schreef:
05-03-2020 15:43

Nee, natuurlijk niet maar hij moest mijn deel er nu ook bij doen. Er moest ook met zijn werk wat geregeld worden, wat veel stress opleverde, mijn ziekteverloop was onzeker (er liepen nog onderzoeken) wat zorgen opleverde, ik kon echt helemaal niks en moest ook verzorgd worden en er viel ook nog een schoolvakantie in die periode wat met 2 kids waarvan 1 met adhd, sowieso erg pittig is.

Dat is best heel wat.
Huisartsen geven dikwijls advies waar je niets mee kunt . Dan zijn ze ervan af .

Hier zijn goede adviezen gegeven .
Als ik dat zo lees , er zijn veel zieke mensen . Mezelf inbegrepen.

En maar sukkelen om hulp te vinden .

Een mens moet dat ten lange leste maar op een forum gaan om advies te vragen .
En daar krijg je van lotgenoten nog het beste advies .
Ik lees meerdere tips maar helaas zie ik het nog niet.

De aanvraag voor de kinderopvang loopt maar op korte termijn is het nog niet mogelijk.

De zorgverzekering verwijst mij door naar het wmo. Eigen medische zorg is geen probleem.
De gemeente geeft aan dat ze verwachten dat ik niet voor verdere hulp in aanmerking kom omdat ik een 'gezonde' partner heb. Wel kan ik het verzoek wie de officiële weg in behandeling laten nemen.

Ik laat nu wel eens mijn neefje van 10 smiddags hier spelen zodat mijn peuter in ieder geval buiten komt en zijn energie kwijt kan.

De wijkverpleging las het verslag van de arts en vindt dat er gezinshulp nodig is. Heeft dit aangegeven bij haar leidinggeven maar dit mag niet toezegd worden omdat er een gezonde partner aanwezig is (zelfde verhaal) Wel heeft ze mij weer doorverwezen naar het wmo.
Ja, dat gezonde partner verhaal kreeg ik ook. En eigenlijk best logisch. Er is best wat geregeld mbt zorgverlof indien nodig.

Mijn partner heeft uiteindelijk langdurend zorgverlof aangevraagd, toen hij door de 10 dagen kortdurend zorgverlof heen was en al zijn overuren en een flink deel van zijn vakantiedagen enz opwaren. Mijn herstel ging langzamer dan verwacht, ik was alleen zelf niet heel erg ziek hoor. Ik kon gewoon lichamelijk niet zo veel. En heel wat weken langer dan verwacht.

Hij had geen rechten meer op ouderschapsverlof, maar hoe zit dat bij jullie?
Is dat anders nog iets?
Hebben jullie al gekeken naar langdurend zorgverlof? Daar geef je geen antwoord op.

Want als zo is als jij stelt, dan is dat echt de optie om te bekijken. En omdat die optie er is, is het 'logisch' dat je met een gezonde partner niet zomaar andere hulp krijgt.
Zara811 schreef:
05-03-2020 17:21
Ik lees meerdere tips maar helaas zie ik het nog niet.

De aanvraag voor de kinderopvang loopt maar op korte termijn is het nog niet mogelijk.

De zorgverzekering verwijst mij door naar het wmo. Eigen medische zorg is geen probleem.
De gemeente geeft aan dat ze verwachten dat ik niet voor verdere hulp in aanmerking kom omdat ik een 'gezonde' partner heb. Wel kan ik het verzoek wie de officiële weg in behandeling laten nemen.

Ik laat nu wel eens mijn neefje van 10 smiddags hier spelen zodat mijn peuter in ieder geval buiten komt en zijn energie kwijt kan.

De wijkverpleging las het verslag van de arts en vindt dat er gezinshulp nodig is. Heeft dit aangegeven bij haar leidinggeven maar dit mag niet toezegd worden omdat er een gezonde partner aanwezig is (zelfde verhaal) Wel heeft ze mij weer doorverwezen naar het wmo.
Ik zou je adviseren om dan toch officieel de aanvraag voor gezinshulp aan te vragen bij de WMO,
Laat de gemeente er dan maar moeite voordoen om het onderbouwd af te wijzen. Je maakt ze het nu wel makkelijk door het niet officieel in te dienen.
Geen opa’s/oma’s die de kinderen een dagje kunnen hebben?
Weet niet welke leeftijd ze zijn maar peuterspeelzaal nog een optie misschien?
Ik heb via de WMO drie ochtenden thuiszorg en twee uur per week begeleiding voor de jongste twee kinderen. Geen idee of dat ook kan/zin heeft voor een korte periode, het duurde hier even voor het op gang kwam. Maar daar zou ik zeker achteraan.

Verder zou ik ook in je familie en omgeving blijven vragen om hulp. Ik vond dat zelf aanvankelijk heel moeilijk, maar als je niet aangeeft wat je nodig hebt, kunnen anderen daar weinig mee.

En wie weet kom je zo wel aan een buurvrouw die een boodschap voor je mee kan nemen of een puber die aan de overkant woont en het leuk vindt om op je kinderen te passen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven