Medela kolf in magnetron wel of niet?
zaterdag 3 januari 2009 om 08:30
Ga volgende week weer aan de slag en heb daarvoor een elektrische kolf (Lactina Electric Plus) gehuurd bij de thuiszorgwinkel. Zit nu na gebruik te dubben of de kolf wel of niet in de magnetron mag.
De handleiding geeft aan of in een pannetje of in de vaatwasser (er staat expliciet een kruis door de magnetron).
Maar... op de site van Medela zie ik ook magnetronzakken waarbij staat dat ze voor het reinigen van de kolven zijn...
Wie heeft er ervaring? Kan ik ze gewoon in de magnetronsterilisator doen of niet?
En wat steriliseer je allemaal? Ook de slangetjes iedere dag? Kan me voorstellen dat het wel hygienisch is dat af en toe te doen, maar ze komen toch eigenlijk niet in contact met de melk?
Zijn er trouwens ook mensen die een ander borstschild hebben genomen dan het bijgeleverde? Ik vind het bijgeleverde schild (Personal Fit medium) nogal hard (ben de Avent handkolf gewend) en denk aan de SoftFit. Iemand hier ervaringen mee?
Dank!
Penkeeks
De handleiding geeft aan of in een pannetje of in de vaatwasser (er staat expliciet een kruis door de magnetron).
Maar... op de site van Medela zie ik ook magnetronzakken waarbij staat dat ze voor het reinigen van de kolven zijn...
Wie heeft er ervaring? Kan ik ze gewoon in de magnetronsterilisator doen of niet?
En wat steriliseer je allemaal? Ook de slangetjes iedere dag? Kan me voorstellen dat het wel hygienisch is dat af en toe te doen, maar ze komen toch eigenlijk niet in contact met de melk?
Zijn er trouwens ook mensen die een ander borstschild hebben genomen dan het bijgeleverde? Ik vind het bijgeleverde schild (Personal Fit medium) nogal hard (ben de Avent handkolf gewend) en denk aan de SoftFit. Iemand hier ervaringen mee?
Dank!
Penkeeks

zaterdag 3 januari 2009 om 08:38
Ik heb altijd mijn kolfspullen (ook van Medela overigens) in de magnetronsterilisator gestopt. Geen probleem. Ik vind het een stuk sneller en makkelijker.... als je de sterilisator dichtlaat, dan is het 24 uur steriel, dus dan kan je het de avond ervoor al schoonmaken. Ook geen last van kalkaanslag wat je wel hebt bij uitkoken.

zaterdag 3 januari 2009 om 10:14
Ik heb mijn kolf nooit in de magnetron gereinigd. Wist niet dat dat kon. De rest inderdaad wel allemaal, behalve de slangetjes. Althans dat heb ik een keer geprobeerd, maar toen was het één hele grote slang geworden Schijnt dat de slangetjes vanzelf gereinigd worden als je de kolf elke keer na gebruik nog een paar minuten door laat lopen.
zaterdag 3 januari 2009 om 10:55
quote:Pammie schreef op 03 januari 2009 @ 09:00:
Ik deed mijn kolf gewoon in de vaatwasser 's avonds. Veel makkelijker dan apart steriliseren.
Doe je ze d'r dan gewoon los in? Ik heb altijd het idee dat al die kleine onderdelen dan door de machine worden gegooid, of doe je ze in een bakje ofzo?
Ik vind het altijd een beetje onhygienisch idee dat ze dan zo tegen alle etensresten aan staan, maar dat zal wel nergens op slaan.
Ik deed mijn kolf gewoon in de vaatwasser 's avonds. Veel makkelijker dan apart steriliseren.
Doe je ze d'r dan gewoon los in? Ik heb altijd het idee dat al die kleine onderdelen dan door de machine worden gegooid, of doe je ze in een bakje ofzo?
Ik vind het altijd een beetje onhygienisch idee dat ze dan zo tegen alle etensresten aan staan, maar dat zal wel nergens op slaan.
zaterdag 3 januari 2009 om 13:02
mijn medela onderdelen gingen ook in de magsteralisator, behalve idd de slangetjes en menbraam. Ook had ik er van die flesjes bij om de melk in te bewaren, gingen ook in de mag.
Ik vond de softfit schelpen ook het fijnst.
Die slangetjes heb ik weleens uitgespoelt maar nooit gesteralisteerd, komt idd geen melk in. Er wil nog weleens een druppeltje water in terecht komen maar dan idd de kolf even aan laten staan, dan zuigt ie de slangetjes vanzelf droog!
Succes met kolven en weer werken!
Ik vond de softfit schelpen ook het fijnst.
Die slangetjes heb ik weleens uitgespoelt maar nooit gesteralisteerd, komt idd geen melk in. Er wil nog weleens een druppeltje water in terecht komen maar dan idd de kolf even aan laten staan, dan zuigt ie de slangetjes vanzelf droog!
Succes met kolven en weer werken!