Menstruatie 12 jarige

18-02-2021 20:53 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 12 jaar menstrueert al 2 jaar. Sinds enkele maanden zit er echt een ritme van 4 wkn in.
Ze gebruikt altijd maandverband. Tampons vindt ze / lijkt haar eng. Ik heb wel het idee dat ze tampons de komende maanden wil gaan proberen. Vanaf welke leeftijd zijn jullie kinderen dit gaan gebruiken? Hoe losten jullie een vakantie / zwemfeestje op? Want ik twijfel of ze tampons voorlopig echt fijn gaat vinden, maar we hebben wel 3 weken zeeland gepland in de zomer. Vervelend om dan maandverband te gebruiken / te menstrueren.
Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen aan de pil om de menstruatie uit te stellen? Of zijn er andere methodes voor?
Alle reacties Link kopieren
Azalea747 schreef:
18-02-2021 21:28
Is een cup een optie? Ik snap het ook als een twaalfjarige dat niet prettig vindt, maar heb al verscheidene keren gehoord van dochters die dat juist wel vonden. Wellicht het proberen waard
Helemaal niet in overweging genomen. Ik ga dat eens in gedachten houden.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
18-02-2021 21:35
Even voor de duidelijkheid: ik wil er echt niet zo maar aan de pil hebben. Maar ik merk dat ze maandverband steeds vervelender vindt (verschillende merken / soorten geprobeerd). En ook met paardrijden en atletiek (haar hobby’s) vindt ze het vervelend. En dat lijkt me ook echt vervelend.
Ze heeft nu Mini tampons en medium met applicator. Mini met applicator is nergens te krijgen (zowel in Nederlandse supermarkten / drogisten als de Duitse).
Ik zit idd te zoeken wat ik haar meer kan “bieden”. Het is lastig. Deels puber, deels kind die gewoon nog echt wil spelen en op het strand zandkastelen wil bouwen en in de zee wil plonsen.
Online

https://www.purenordic.nl/persoonlijke- ... mini-16-st
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
18-02-2021 21:28
licht je dochter goed voor over het toxic shock syndrome. Oftewel: heel nauwgezet die tampons verschonen. Als ze chaotisch is, zou ik het toch nog maar even houden bij een maandverbandje.
Heb ik met haar besproken. Maar Ze is absoluut niet chaotisch. Het eerste jaar van menstruatie nog wel. Nu is ze heel
Trouw in de hygiëne.
petra123456 schreef:
18-02-2021 21:39
Ga eens in alle rust overleggen met de huisarts over de hormoonbommen die je in een lijfje dat het net aan op de regel krijgt wilt stoppen voor een paar keer zwemmen.

Dat zwemmen met tampon snap ik niet zo. Ooit thuis uitgeprobeerd met een bad. In 3 minuten hing er een rode wolk om me heen..lekker in een zwembad, dat je met anderen deelt. En toen ik naast het bad stond lag er dus een rood plasje aan mijn voeten met een rood spoor over mijn benen naar beneden..

Koop gewoon minitampons met inbrenghuls, leg het uit en vertel waar ze staan. Als ze het aandurft kan ze er bij zonder te pakken.

Zwemfeestjes stopten toen gewoon in groep 7. Zwemmen op school kreeg ik een briefje mee als ik wou. Docent was zo vriendelijk om te zeggen ik hoop dat je volgende week dan weer mee kunt doen, en dan mocht je in het zicht van de leraar gewoon huiswerk maken. En vakantie.. sja als je 21 van de 28 dagen weg bent heb je sowieso 14 dagen nergens last van. Het hoort er bij.
Als je al denktbe moeten compenseren, dagje hangen met een masker, manicure, pedicure, workshop visagie, de stad in, samen bonbons maken en eten. Mijn ouders zagen me op vakantie tijdens ontbijt, lunch en avondeten.
'het hoort erbij'

Wat een vreselijke dooddoener. En thank God dat mijn moeder inzag dat een menstruatie er inderdaad, helaas, bij hoort maar alle kloterige bijwerkingen gewoon grotendeels oplosbaar zijn. Doorlekken, matrassen tussen je benen met 30 graden en elk uur verschonen terwijl de rest van je gezin aan het zwembad hangt, en dan een moeder als Petra123456 die je dan bemoedigend op de schouder klopt en zegt 'het hoort erbij' en zelf weer lekker gaat zwemmen.

Schei toch eens uit. Hormoonbommen? Voor heel veel vrouwen een life-saver en ik zou geen seconde twijfelen om mijn dochter de pil te laten slikken. Niet elke vrouw word er spontaan depressief van, alhoewel dat tegenwoordig ook een heuse hype lijkt, alles toeschrijven aan die vre-se-lijke hormonen.
Alle reacties Link kopieren
Die had ik idd nog niet gevonden 👍. Maar wat een prijs. Incl verzendkosten 10 euro voor een pakje tampons o_o
Maar ach. Als ze die prettig vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu veel advertenties voor speciaal menstruatieondergoed. Dat vangt het bloed op, maar schijnt niet vies te voelen. Je hebt er ook bikini broekjes van. Dat lijkt me nou ideaal voor jonge meiden!
Alle reacties Link kopieren
Oeff,, ik zou de pil echt neit zomaar doen als het voornamelijk voor de vakantie is. Dan zou ik tegen die tijd aan de huisarts vragen naar iets als primolut om de menstruatie een paar dagen/weken uit te stellen.

Tampons kun je natuurlijk gaan proberen (eerst mini) en bijvoorbeeld een beetje glijmiddel ( i know) op het topje kan enorm helpen bij het inbrengen. Misschien eens laten oefenen als ze nog niet ongesteld is, dan hoeft ze niet door het bloed heen. Dat kan voor een jong meisje nogal een drempel zijn in het begin.

Ik ben enorme fan van een cup. Precious star op youtube is een fijn kanaal over alles wat met menstruatie te maken heeft. Is een jong meisje en heel open en laagdrempelig maar wel Engels.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
18-02-2021 20:57
In het begin is misschien inlegkruisje erbij prettig, tot ze weet welke prettig zijn en waar ze niet doorheen lekt..
Dat was in mijn geval met geen 1 tampon op die leeftijd toereikend... De combi tampon en maandverband zorgde in ieder geval voor wat minder lekkages.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
18-02-2021 21:48
'het hoort erbij'

Wat een vreselijke dooddoener. En thank God dat mijn moeder inzag dat een menstruatie er inderdaad, helaas, bij hoort maar alle kloterige bijwerkingen gewoon grotendeels oplosbaar zijn. Doorlekken, matrassen tussen je benen met 30 graden en elk uur verschonen terwijl de rest van je gezin aan het zwembad hangt, en dan een moeder als Petra123456 die je dan bemoedigend op de schouder klopt en zegt 'het hoort erbij' en zelf weer lekker gaat zwemmen.

Schei toch eens uit. Hormoonbommen? Voor heel veel vrouwen een life-saver en ik zou geen seconde twijfelen om mijn dochter de pil te laten slikken. Niet elke vrouw word er spontaan depressief van, alhoewel dat tegenwoordig ook een heuse hype lijkt, alles toeschrijven aan die vre-se-lijke hormonen.
Met de pil was mijn menstruatie nog te overzien inderdaad. Zonder een ware hel als 10/11-jarige met een cyclus van minstens 8 dagen. Wakker worden in een bloedbad. En overdag binnen 2 uur doorlekken met een nachtmaandverband in de tijd dat ik nog geen tampons in durfde te brengen.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
Ik was meer dan dertig jaar geleden een overdreven menstruerend meisje. Viel uit door bloedverlies.

Ik was toen niet eens de enige aan de pil in de klas. En ik had weer een redelijk normaal leven. Want doorlekken op school is nog steeds het meest gênante wat ik me voor kan stellen. En ik heb heus wel geleefd.

Maar toen kon je niet zomaar weg zonder problemen. Had ik niet een hele schone broek bij me. Was ik afhankelijk van inderdaad die stomme dikke kotex terwijl er wel beter was. Bij mijn kraamverbanden heb ik de vergelijking nog gemaakt.

Er zijn mensen die minimaal menstrueren. Er zijn ook mensen van wie de baby meteen doorslaapt.
Er zijn nu eenmaal geluksvogels.
De pechvogels hebben gelukkig een oplossing.
Het zou zonde zijn die niet te gebruiken.
Chiao schreef:
18-02-2021 22:02
Met de pil was mijn menstruatie nog te overzien inderdaad. Zonder een ware hel als 10/11-jarige met een cyclus van minstens 8 dagen. Wakker worden in een bloedbad. En overdag binnen 2 uur doorlekken met een nachtmaandverband in de tijd dat ik nog geen tampons in durfde te brengen.
Maar het 'hoort erbij hè'

:facepalm:
Ik deed aan wedstrijdzwemmen dus toen ik voor de tweede keer ongesteld werd (12 jaar) ben ik gaan oefenen met tampons. Wat een verademing toen ik dat eenmaal onder de knie had! En kom ik tenminste ook gewoon weer gaan trainen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter lijkt tampons ook niks en heeft het tot nu tot nog niet willen uitproberen. Ze gebruikt dus maandverband maar tijdens vakanties niet kunnen zwemmen is natuurlijk niet leuk.

Via de huisarts voor de laatste zomervakantie een recept gekregen voor Primoluut. Hiermee kon ze haar menstruatie uitstellen. Een x aantal dagen voor de verwachte menstruatie moest ze beginnen met deze tabletten, vervolgens elke dag 1 tablet en na stoppen was ze na een dag of twee ongesteld. Werkte hier prima.

Ik lees hier over mini tampons. Maar zijn deze niet bedoeld voor lichtere dagen? Mijn dochter heeft best veel bloedverlies en dacht dat ze met mini's snel zou doorlekken? Hier van alles op voorraad, met en zonder plastic/kartonnen applicator maar geen mini's.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
18-02-2021 21:04
Ik zou verschillende maten kopen, wel met plastic inbrenghuls. Als ze in het begin wat onzeker is en te hard in de huls knijpt, dan zijn kartonnen hulzen zo geplet.
Die van Kruidvat eigen merk vind ik wel fijn. Hebben ook een randje wat goed tussen je vingers klemt.
Past je velletje ook precies tussen merkte ik laatst......

Maar eens, goede tip voor een beginner.
NickyN schreef:
18-02-2021 22:12
Mijn dochter lijkt tampons ook niks en heeft het tot nu tot nog niet willen uitproberen. Ze gebruikt dus maandverband maar tijdens vakanties niet kunnen zwemmen is natuurlijk niet leuk.

Via de huisarts voor de laatste zomervakantie een recept gekregen voor Primoluut. Hiermee kon ze haar menstruatie uitstellen. Een x aantal dagen voor de verwachte menstruatie moest ze beginnen met deze tabletten, vervolgens elke dag 1 tablet en na stoppen was ze na een dag of twee ongesteld. Werkte hier prima.

Ik lees hier over mini tampons. Maar zijn deze niet bedoeld voor lichtere dagen? Mijn dochter heeft best veel bloedverlies en dacht dat ze met mini's snel zou doorlekken? Hier van alles op voorraad, met en zonder plastic/kartonnen applicator maar geen mini's.
Mini's kunnen wel helpen om te leren inbrengen. Als dat goed gaat gaat een grotere maat vast ook makkelijker. En wellicht dat een mini voor even zwemmen wel genoeg is?
Zarah schreef:
18-02-2021 22:13
Past je velletje ook precies tussen merkte ik laatst......

Maar eens, goede tip voor een beginner.
:proud:
Athena1905 schreef:
18-02-2021 21:34
Dan is het wel handig als ze weet wat de opties zijn. Ik zat toen ik 13 was op de camping met Kotex-matrassen in mijn korte broek. Ik dacht dat iedereen dat kon zien en ik voelde me doodongelukkig.
Volgens mij heeft TO dat gewoon met haar dochter besproken.
Tickel schreef:
18-02-2021 21:18
Dat ligt ook aan de menstruatie. Niet iedereen heeft licht bloedverlies en weinig klachten.
Ben zelf ook op die leeftijd begonnen met de pil. Vanwege heftige menstruaties, constant doorlekken en krampen.
Ik lees nergens dat TO schrijft dat ze veel klachten en een zware menstruatie heeft.
Ik had gelukkig geen klachten, maar wel een zware menstruatie en dat is prima te ondervangen met goede tampons.
Alle reacties Link kopieren
:-(
Zarah schreef:
18-02-2021 22:13
Past je velletje ook precies tussen merkte ik laatst......

Maar eens, goede tip voor een beginner.
:-o :-o :-o :-o
Alle reacties Link kopieren
Ik menstrueer sinds mijn 12e en ben op mijn 14e tampons gaan gebruiken. Toen ik 13 was werd ik in Griekenland op vakantie ongesteld. Tampons durfde ik nog niet en mijn moeder vond het toen ook geen goed idee. Ze was er zelf ook geen held mee. Maar ik vond het te warm om niet te gaan zwemmen. Ik zwom alleen in zee, niet in het zwembad die dagen. Maar het was een drama. Bij zitten en lopen had ik een maandverband in mijn badpak. Het bleef niet goed zitten en er kwam steeds zand in. Als ik in het water ging deed ik het verband eruit. Er waren geen kleedhokjes en mijn ouders gingen dan beiden om me heen staan met een handdoek. Onhandig gedoe.
Met tampons begonnen voor schoolzwemmen in de brugklas. Omdat je anders op de bank moest zitten als je ongesteld was en ik wilde niet dat iedereen dat dan zou weten van me. Overigens gebruik ik ze alleen in de zomer als het heel warm om te zwemmen. Voor de rest altijd maandverband.
deenje schreef:
18-02-2021 21:35
Mini met applicator is nergens te krijgen

Kruidvat had altijd een eigen merk mini met inbrenghuls. Tampax had ook mini's met huls. Bestaan die nog? Van die met inbrenghuls vond ik trouwens dat de tampon zelf dus veel flexibeler is dan bijvoorbeeld een o.b. en daardoor zat die vaak ook veel prettiger dan die harde dingen.

https://images.app.goo.gl/TAKKd64pQJojpHPQ9
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
18-02-2021 21:57
Ik zie nu veel advertenties voor speciaal menstruatieondergoed. Dat vangt het bloed op, maar schijnt niet vies te voelen. Je hebt er ook bikini broekjes van. Dat lijkt me nou ideaal voor jonge meiden!
Ik heb die zelf voor ''s nachts en is echt fijn. Bikinibroekje weet ik niet of ik dat zou doen maar dat is meer idee dat ik denk dat dit toch gaat lekken.

@to: Ik gebruik tampons vanaf eerste menstruatie. Tegenwoordig cup maar weet niet of jonge vrouw dat fijn vindt. Mocht je die willen bestellen hebben ze op cute cotton fijn advies over welke maat etc.
Alle reacties Link kopieren
En zo ben ik binnen korte tijd weer heel veel wijzer geworden. Dank jullie voor jullie tips.
Alle reacties Link kopieren
Tampon gebruik vooral niet te veel pushen, maar wel ruim aanbieden. Volgens mij doe je dat al! Mijn moeder was echt pro tampon toen ik begon met menstrueren, maar ik vond het toen allemaal nog een beetje eng. Op een gegeven moment ben ik ze op mijn eigen tempo gaan uitproberen en nu wil ik niet meer anders hoor!

Vooral in het begin zorgen dat ze écht goed bloed verliest als ze de tampon gaat inbrengen. Dan glijdt hij het makkelijkste zo ver als nodig door. Als hij pijn doet, zit hij nog niet diep genoeg of net een beetje verkeerd. Misschien gek, maar ik probeer hem altijd in te brengen voor het plassen. Ik heb het idee dat ik het met plassen merk of hij goed zit of niet.
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
18-02-2021 21:39
Ga eens in alle rust overleggen met de huisarts over de hormoonbommen die je in een lijfje dat het net aan op de regel krijgt wilt stoppen voor een paar keer zwemmen.

Dat zwemmen met tampon snap ik niet zo. Ooit thuis uitgeprobeerd met een bad. In 3 minuten hing er een rode wolk om me heen..lekker in een zwembad, dat je met anderen deelt. En toen ik naast het bad stond lag er dus een rood plasje aan mijn voeten met een rood spoor over mijn benen naar beneden..

Koop gewoon minitampons met inbrenghuls, leg het uit en vertel waar ze staan. Als ze het aandurft kan ze er bij zonder te pakken.

Zwemfeestjes stopten toen gewoon in groep 7. Zwemmen op school kreeg ik een briefje mee als ik wou. Docent was zo vriendelijk om te zeggen ik hoop dat je volgende week dan weer mee kunt doen, en dan mocht je in het zicht van de leraar gewoon huiswerk maken. En vakantie.. sja als je 21 van de 28 dagen weg bent heb je sowieso 14 dagen nergens last van. Het hoort er bij.
Als je al denktbe moeten compenseren, dagje hangen met een masker, manicure, pedicure, workshop visagie, de stad in, samen bonbons maken en eten. Mijn ouders zagen me op vakantie tijdens ontbijt, lunch en avondeten.
Ik menstrueerde altijd heel erg zwaar maar dat wat je vertelt over in bad zitten en in drie minuten een rode wolk om je heen hebben herken ik echt totaal niet.
Sowieso ook niet als ik zonder tampon in bad ging.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven