mijn dochter pubert door.

31-07-2010 13:46 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week wordt meharis dochter 15 jaar. Maar aangezien ze heftig pubert en meharis als shit behandeld, heb ik moeite met wat leuks te kopen. Op dit moment is ze bij mijn ex, waar ze huisarrest heeft.

Voor meharis dochter was het een turbulent jaar, en daar hebben ex en ik rekening mee gehouden.

Een vriendin van haar overleed volkomen onverwachts, dus we gaven haar alle ruimte en steun om haar verdriet te verwerken. Daarna kwam ze ook uit de kast, ze vond meisjes leuker dan jongens, geen probleem, we zijn erg blij met haar vriendin, die hartstikke leuk is en veel om meharis dochter geeft.

Maar onze relatie veranderde toen ze ging puberen, mijn ex en ik werden tegen elkaar uitgespeeld en tegen mij krijst ze alleen maar. Als ik ja zeg is het ; NEE en als ik nee is het JA.

Voor de rest moet ik op afstand blijven en de dingen die we samen deden, lekker op de bank zitten en kwebbelen is ook over.

Nu is ze tijdelijk bij mijn ex, aangezien haar school en vrienden dichterbij zijn en ik de wanhoop nabij was. Alleen ex zei telkens dat het gedrag dat zij manifesteerde bij mij, bij hem niet voorkwam.

Daar is hij nu ook achter, want dochter dacht dat ze uiteindelijk hetzelfde kon uitvreten als bij mij. Dus niet.

En nu heeft ze huisarrest, door te hoge telefoonrekeningen, afspraken niet nakomen en nog wat dingen. En haar verjaardag wordt voorlopig niet gevierd. Ex en ik blijven op 1 lijn, blijven haar achter haar vodden aanzitten, want ze is met de hakken over de sloot over.

Maar ik heb op dit weinig zin om een kadootje voor haar te kopen.

Ik probeer wel contact te houden, ook al vind het ze niet interessant en zo positief mogelijk te blijven. Ik ben nu de leuke ouder en ik vind het maar niets. Samen winkelen, samen terrasje en vooral mijn mond houden, want anders heb ik weer ruzie.

Maar wat zal ik blij zijn als de puberteit over is.
anoniem_106165 wijzigde dit bericht op 31-07-2010 13:51
Reden: taal en vormfouten
% gewijzigd
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
Vind ik toch vreemd dat je geen zin hebt om een cadeautje voor haar te kopen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Prima dat je een lijn trekt samen met je ex. Je dochter heeft idd een zwaar jaar achter de rug. En ondanks dat ben ik het met je eens dat er grenzen zijn. Maar ik denk dat je je dochter positief moet blijven benaderen. En daar horen verjaardagscadeautjes ook bij. Het is niet een beloning voor haar slechte gedrag, het is voor haar verjaardag.
Ik vind het normaliter heerlijk om dingetjes te kopen, waarvan ik weet dat zij het leuk vind. T-shirts, oorbellen of een boek, maar ze heeft op dit moment weinig interesse en zelfs als ik haar vraag hoe haar dag was; mwah. *zucht*
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
Die van mij is bijna 13 en ik weet hoe het voelt. Ik vind het ook geen leuke tijd maar hou de communicatie open!

Straf is niet erg maar blijf praten, hoe moeilijk ook.

Blijf de liefde laten zien.
Lijkt me juist dat dit meisje een moeder nodig heeft die om haar geeft. Ze heeft gewoon duidelijke grenzen nodig. Beetje vreemd dat je geen cadeautje wilt kopen. Ze heeft je nodig.
Tja, volgens mij weet je zelf ook heel goed dat het een faaaaaase is, waar jullie door heen moeten.

Vergeet niet dat dochter zich waarschijnlijk ook niet zo lekker in haar vel voelt.

Het is niet niks, vriendin overleden, er voor uit komen dat je lesbisch bent, en pas 14 zijn!

Hoe lang zijn jij en je ex gescheiden?

Het komt op mij een beetje mokkend over, je verhaal. Ik snap best dat het niet leuk is, een superpuber, maar hey, het blijft toch je kind he!
quote:meharis schreef op 31 juli 2010 @ 13:55:

Ik vind het normaliter heerlijk om dingetjes te kopen, waarvan ik weet dat zij het leuk vind. T-shirts, oorbellen of een boek, maar ze heeft op dit moment weinig interesse en zelfs als ik haar vraag hoe haar dag was; mwah. *zucht*Nodig haar om samen te shoppen voor iets wat ze leuk vindt. Desnoods beltegoed ofzo.
Ouders moeten zich de pubernukken niet persóónlijk aantrekken.

Zijn verjaardagskado's afhankelijk van goed gedrag, niet van het feit dat ze " gewoon " jarig is?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb ook sterk het idee dat je dochter heel veel liefde en positieve aandacht nodig heeft. Goed idee om samen te gaan shoppen voor haar verjaardag. Vertel haar het budget en laat haar lekker zelf wat uitkiezen.
Kado niet onthouden,ze is jarig dus een kadootje hoort daar gewoon bij.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 juli 2010 @ 14:00:

Ouders moeten zich de pubernukken niet persóónlijk aantrekken.

Zijn verjaardagskado's afhankelijk van goed gedrag, niet van het feit dat ze " gewoon " jarig is?

Dat persoonlijke aantrekken ben ik ook zo goed in...

Pfff lastig hoor.
quote:meharis schreef op 31 juli 2010 @ 13:46:

Voor meharis dochter was het een turbulent jaarAls je dit nu eens als uitgangspunt neemt bij het bedenken van het kado, ipv het pubergedrag. En vier gewoon haar verjaardag, zonder aan al het gedoe met huisarrest en schoolresultaten enzo te denken. Have a break, have a kitkat. Da's voor iedereen toch wel even prettig, lijkt me.
quote:meharis schreef op 31 juli 2010 @ 13:46:

Volgende week wordt meharis dochter 15 jaar. Maar aangezien ze heftig pubert en meharis als shit behandeld, heb ik moeite met wat leuks te kopen.Ik snap dit nooit zo goed op het forum, mijn dochter en mij, is toch veel duidelijker in deze context. Maar goed, geen zin dus om iets leuks te kopen, is niets kopen voor jou echt een optie?
Mijn ex en ik zijn al 7 jaar gescheiden, hij ws vaak weg dus heb ik haar praktisch alleen opgevoed. Na de scheiding heb ik nergens moeilijk over gedaan, onze regeling was soepel. Ze ging elke weekeinde naar hem toe, over de vakanties en zo, als ze langer wilde blijven, daar heb ik nooit moeilijk over gedaan.

Het blijft mijn kind en ik hou heel veel van haar, maar het voelt op dit moment dat ik moeder-af ben. En ik koop nog altijd wat voor haar, hoor. En we shoppen ook samen, pakken een terrasje, maar het loopt allemaal reuze stroef.

Ze krijgt van ons alle ruimte als ze niet goed in haar vel zit, en ze weet wat er gebeurt ze kan bij ons altijd terecht.

Maar ik zal toch blij zijn als deze fase weer voorbij is en ik normaal met haar om kan gaan; in plaats van te horen; Fuck you. En ja....ik koop heus wel wat voor haar, maar het gevoel zit er niet zo bij.
Ik was ook zo'n puber.

Één ding, het gaat over!

Wat ik hier lees is een puber die met zichzelf en de hele wereld overhoop ligt.

Ze heeft het afgelopen jaar veel voor haar kiezen gehad.

Ik zou toch proberen positief te blijven en haar verjaardag leuk te vieren, met een mooi kado.
je kunt nog zo boos zijn, maar je eigen kind geen verjaardagscadeau hierom geven? Dat vind ik heel ver gaan!

Ga een cadeautje kopen, kop taart en vier de verjaardag. Als ze wil gaan stappen met haar vriendinnen voor haar verjaardag en je hebt dat verboden: dat is weer een ander verhaal. maar dat ze geen cadeau meer krijgt omdat je vindt dat ze zich heeft misdragen is veel te hard en onnodig.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik begrijp dat het niet fijn is de liefde die je haar geeft niet beantwoord te krijgen. Maar ik denk dat je jezelf nu in de slachtofferrol plaatst. En hoe jij je voelt kan zij (zeer waarschijnlijk) heel goed aanvoelen en daar speelt ze op in.

Geef haar de positieve aandacht die ze nodig heeft. Het logisch dat ze het pittig heeft. Ze heeft heel wat meegemaakt en is aan het pubberen. En aangezien jij nu de 'leuke' ouder bent, kan jij nu het meest deze rol uitbuiten. Haar die lieve sms sturen. Lekker die terrasjes blijven pakken. Maar haar ook de ruimte geven. Jullie kunnen ook bijv.b. mensen kijken op het terras en niet over jullie (situatie) praten.

En haar verjaardag zal ik ook gewoon vieren. wat ik al zei, ze is jarig. En het is niet een beloning voor haar slechte gedrag..

Hoop ook dat ze snel weer beter in haar vel komt te zitten.
Ik ben al die tijd, contact proberen te houden. Op een beetje afstand. Af en toe bellen, smsjes versturen, kleine attenties geven, met haar vader overleggen en ga zo maar door. Ik heb niet gezegd, dat ik geen kado wil kopen, maar dat ik er moeite mee heb. En met haar vader is al afgesproken dat als ze zich netjes gedraagt, tijdens huisarrest, dat er heus wel een klein feestje komt. Ik vind het normaliter heerlijk hoor om haar te verrassen en als dingen goed gaan te belonen.

En haar vader is al bezig met een hobby ruimte in te richten, en ik zal daar ook aan bijdragen. Ik heb laatst nog haar favo spijkerbroek gekocht in haar favo shop en het aan de deur achtergelaten toen ze niet thuis was.
Hmm.... ik denk dat ik je frustratie wel kan snappen. Ik zelf ben ook jarenlang een puber from hell geweest (ben nu 27). Ik dreef mijn ouders tot wanhoop, kon alleen maar overal tegenaan schoppen, ruzie maken etc etc. En waarom? Ik was ongelukkig maar kon het niet benoemen. Ik voelde me totaal niet gehoord, niet serieus genomen.

Natuurlijk weet ik niet of dit voor jouw dochter ook hetzelfde is, ik kan alleen maar vertellen hoe ik het ervaren heb. Ik voelde me vaak uit elkaar gescheurd, aan de ene kant nog zoveel behoefte aan een moeder, vooral een 'mama' bij wie je eigenlijk troost en liefde zoekt, aan de andere kant ben je op aan het groeien en wil je je alleen maar afzetten tegen je ouders. Dat ik mijn ouders kwetste en tot wanhoop dreef kon ik op dat moment niet zien, ik was nog niet in staat me in te leven in hun. In mijn vriendinnen kon ik mij prima inleven, maar in mijn ouders niet. Die stonden te dichtbij en de strijd met hun was te heftig.

Pff, misschien heb je hier wel helemaal niets aan... maar dit zijn de dingen die ik meteen weer herinner als ik het verhaaltje over jouw dochter lees. Ik denk dat de kans groot is dat zij zich ook net zo verscheurd voelt tussen haar behoefte aan troost en ondertussen de druk om op te groeien en 'stoer' te moeten zijn.

Een cadeautje zou ik wel kopen, maar ik zou haar daarbij wel vertellen dat je het moeilijk vond en waarom.
Nou ik kan ht me best voorstellen hoor meharis, dat je haar nu effe zat bent. Jij bent ook maar een mens en liefde....? Ach het kan nou eenmaal niet altijd van 1 kant komen.

Men oogst wat men zaait, zo gaat dat gezegde toch.....

Ik vind het een beetje bezopen dat je alles maar door de vingers zou moeten zien, want....ze is aan het puberen!

En verjaardagen met kadoos, besef dat in Italie verjaardagen alleen maar gevierd worden met kleine kinderen, daarna doet niemand er nog iets aan.

Je bent weer een jaar ouder, nou én!

Verjaardagen zijn highly overrated.
quote:toetyfroety schreef op 31 juli 2010 @ 14:46:

Nou ik kan ht me best voorstellen hoor meharis, dat je haar nu effe zat bent. Jij bent ook maar een mens en liefde....? Ach het kan nou eenmaal niet altijd van 1 kant komen.

Men oogst wat men zaait, zo gaat dat gezegde toch.....

Ik vind het een beetje bezopen dat je alles maar door de vingers zou moeten zien, want....ze is aan het puberen!

En verjaardagen met kadoos, besef dat in Italie verjaardagen alleen maar gevierd worden met kleine kinderen, daarna doet niemand er nog iets aan.

Je bent weer een jaar ouder, nou én!

Verjaardagen zijn highly overrated.Maar voor zover ik begrijp wonen ze in Nederland.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
De liefde voor je kind is toch onvoorwaardelijk? Je kunt best moeite hebben met haar gedrag de laatste tijd, maar dat betekent niet dat je niet meer van haar houdt.

Laat haar dat gevoel van dat jij altijd van haar zal houden, dan duidelijk maken. Ondanks wat ze je ook voor dingen flikt. En hoewel ik niet ben voor uitdrukken van liefde in cadeaus, denk ik dat je bij een 15 jarige dit wel moet doen. Het feit dat je jarig is, staat immers los van wat ze gedaan heeft.

En ga er geen opmerkingen bij plaatsen: ik had moeite om een cadeau voor je te kopen.... Nee, daar heeft je dochter wat aan! Die heeft vooral het gevoel van ouders die van haar houden nodig. En dat hoeven echt geen ouders te zijn die alles toestaan.

En dat je er qua gevoel moeite mee hebt: logisch. Maar dat doen pubers: ze worden plotseling heel goed in inwerken op jouw gevoel, ze oefenen manipuleren en wat voor smerige trucs nog meer. Gelukkig besluit de overgrote meerderheid na een paar jaar dat het genoeg is en hou je hopelijk ene leuke moeder-dochter relatie over. Wees de wijste van jullie tweeën en koop wat voor haar verjaardag en vier het.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Hoe was je zelf als puber?

Lijkt je dochter op je? Dat zou moeten helpen lijkt me.

En wat fijn dat ze bij haar vader kan zijn.
Koop een klein cadeautje, oorbellen of weet ik wat en doe er een kaartje bij dat je samen nog iets anders gaat uitzoeken. Sluit af met "liefs mama". Dan hoef je nu je gevoel niet in te zetten of te omzeilen en kun je later, als het misschien iets beter gaat sámen iets moois uitzoeken.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven