Mijn kind is een brugpieper!

14-08-2018 08:46 697 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als vervolg op het groep 8 topic ..nu verder kletsen hier...nog even...en dan gaan ze deze grote stap maken!!
Alle reacties Link kopieren
louise1 schreef:
14-08-2018 10:12
Mijn dochter is komend schooljaar ook een brugpieper, de eerste in ons gezin. Vandaag gaan we voor een nieuwe fiets op pad, een rugzak bestellen en kaften gaat ze met een vriendinnetje doen.

Aan de ervaren moeders: wat nemen ze aan drinken mee? Mijn dochter kreeg altijd een drinkbeker met ranja , water of sap mee, eigenlijk nooit pakjes. Maar ik kan me voorstellen dat een drinkbeker wat suf is in de brugklas. Bij de action zal ik een broodtrommeltje a la tupperware kopen.
Mijn zoon zit al een paar jaar op de middelbare maar neemt nog steeds drinken mee hoor. Alleen in een wat hippere fles dan op de basisschool, hij had eerst een Doppler en vorig jaar had hij gewoon een soort thermosfles van gekleurd staal. Voor dit nieuwe schooljaar heb ik de Appie vershoudzegels gespaard en heeft hij aangegeven de RVS drinkfles te willen. De infuser drinkfles was wat te meisjesachtig, volgens hem.

Mijn 16 jarige buurmeisje werkt toevallig bij de Appie en die wist me te vertellen dat al die trommels nu wel hip gevonden worden onder middelbare scholieren.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon wilde graag dat ik mee fietste de eerste volle dag, omdat hij de weg nog niet goed weet. Toen we vorige week proeffietsten, zijn wij een beetje te ingewikkeld door een wijk gegaan die hij niet nog niet goed kent, daarom werd hij nerveus dat hij de route niet wist. Dus toen ik mee fietste, heb ik een makkelijker route genomen. Hij heeft die dag al wel zelf terug gefietst en is gisteren en vandaag helemaal zelf gegaan. Natuurlijk zal het voor elk kind anders zijn of ze het wel of niet fijn vinden dat er iemand mee fietst.

Hij vond het wel erg ingewikkeld welke boeken er mee moesten etc, gisteravond hadden we daar een discussie over omdat hij er pas mee kwam toen hij naar bed moest. Wel tijd genoeg om uren te gamen, en dan opeens moet er van alles uitgezocht worden. Ik heb hem vanochtend alle boeken meegegeven, die moet hij dan maar op school in zijn locker opbergen, dan heeft hij altijd alles bij de hand. Dus daar ligt het nu. Volgende uitdaging wordt dan telkens de juiste boeken mee naar huis nemen voor huiswerk, maar ik neem aan dat het zich wel zal uitwijzen wat voor hem het makkelijkst werkt.

Wat leuk, die leerkrachten die een lied zongen en zelfgebakken cake etc en de oudere leerlingen die de brugklassers verwelkomden, ik werd helemaal blij van die posting, super leuk idee!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier werd de dag van het boeken halen afgesloten met een optreden, een trommelconcert op kliko's. Dochter vond het verschrikkelijk, ze heeft de hele tijd met de handen op haar oren gezeten en kreeg er vreselijke hoofdpijn van. Ze was niet de enige..
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Tsjonge, het is ook niet snel goed...
Alle reacties Link kopieren
Yella hier hebben we ook samen de tas ingepakt anders was zoon met een verhuiswagen naar school gegaan denk ik 😂
Wat fijn dat je hebt meegefietst!
Ik had erg de neiging om zoon op te gaan halen. Achteraf goed dat ik het niet gedaan heb want hij bleek een flink stuk met een klasgenoot mee te kunnen fietsen.

Juultje het idee vind ik eigenlijk wel erg leuk. Was de akoestiek zo slecht dat het niet prettig klonk?
Alle reacties Link kopieren
Ikbenikenjijbentjij schreef:
23-08-2018 18:01
Yella hier hebben we ook samen de tas ingepakt anders was zoon met een verhuiswagen naar school gegaan denk ik 😂
Wat fijn dat je hebt meegefietst!
Ik had erg de neiging om zoon op te gaan halen. Achteraf goed dat ik het niet gedaan heb want hij bleek een flink stuk met een klasgenoot mee te kunnen fietsen.

Juultje het idee vind ik eigenlijk wel erg leuk. Was de akoestiek zo slecht dat het niet prettig klonk?
Het idee is zeker heel leuk, misschien lag het inderdaad aan de akoestiek. Leuk, Ikbenik, dat je zoon met een klasgenoot mee kon fietsen!

Yella, fijn dat je bent meegefietst met je zoon.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Hier ook de eerste week gehad. Ging heel goed. Al met een meisje uit de klas afgesproken na school, helemaal leuk toch!
Huiswerk ook braaf uit zichzelf gemaakt maar daar maak ik me ook geen zorgen over.
‘S avonds smeert ze haar brood al, ‘s ochtends gaat haar wekker en ze regelt alles verder zelf. Nu wist ik al wel dat ze heel zelfstandig was maar toch.
Lesrooster is fijn. Elke dag 8:30 beginnen, woensdag en vrijdag tot 13:00 en andere dagen tot 15:00.
Alle reacties Link kopieren
freekenkaat schreef:
24-08-2018 20:14
Hier ook de eerste week gehad. Ging heel goed. Al met een meisje uit de klas afgesproken na school, helemaal leuk toch!
Huiswerk ook braaf uit zichzelf gemaakt maar daar maak ik me ook geen zorgen over.
‘S avonds smeert ze haar brood al, ‘s ochtends gaat haar wekker en ze regelt alles verder zelf. Nu wist ik al wel dat ze heel zelfstandig was maar toch.
Lesrooster is fijn. Elke dag 8:30 beginnen, woensdag en vrijdag tot 13:00 en andere dagen tot 15:00.
Dat is een fijn rooster! Lekker hoor de kop eraf, hier begint het feest maandag.
Nog even over zakgeld, opa heeft haar zakgeld verhoogd naar 10 euro per maand, want op het VO heb je meer nodig en alles kost zoveel. Nu krijgt ze dus 20 euro per maand, wat ik eigenlijk teveel vind, maar ja opa's.
Vandaag boeken gekaft met een haar vriendin van de lagere school, ze hebben flink wat rollen verbruikt :rofl:

Fijn rooster Freekenkaat!
Alle reacties Link kopieren
Freekenkaat wat een heerlijk rooster!
Hier elke dag om 8.30 beginnen en tot 15.10, 12.10,13.10 en 2x tot 16.00.
Dat laatste vind ik wel laat hoor.

De eerste week was een succes! We hebben een blij en ontspannen kind.
Hij heeft al wat leuke aansluiting en voor zover dat nu in te schatten is een fijne klas.
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne berichten allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft op maandag en woensdag het eerste uur vrij. De dagen eindigen over het algemeen om 14.10 of 15.00 uur. Maandag is de langste dag, met een achtste uur, maar het zevende is een tussenuur. Nu valt a.s. maandag dat achtste meteen al uit en is hij dus ook die dag al vroeg uit, bofkont. Wat een luizenleventje, haha.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat een fijne roosters!

Zoon heeft nog een week vakantie voordat hij mag beginnen maar zijn rooster is al bekend:
Maandag 9:00-15:00
Woensdag altijd vrij
Overige dagen 9:00-17:00

Een 4-daagse schoolweek dus, en verder lange dagen, maar hij gaat naar een ‘huiswerkarme school’. Als hij dus gewoon zijn werk doet terwijl het moet, hoeft hij thuis helemaal niets meer te doen.
Bovendien wonen we op 3 minuten fietsen, dus om 17:10 zal hij thuis kunnen zijn en dan is hij dus ook echt vrij van verplichtingen.

Op de open dag met een aantal 1e klassers gesproken en zij vonden de lange dagen allemaal heel erg meevallen. Ben heel benieuwd hoe zoon dat gaat bevallen!
Alle reacties Link kopieren
Als hij thuis dan lekker vrij is, is het prima te doen. Mijn zoon heeft op de basisschool de laatste zes jaar drie lange dagen gehad, van 8.30 - 17.00 uur. Dat ging prima.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Rugpiepers mogen hier niet van het school terrein af met tussenuren, maar nu zoon in havo2 zit gaan ze elk vrij uur naar het winkelcentrum iets lekkers halen en "chillen" .
En lekkers op school kopen op lange dagen.
Ook steeds vaker naar bios KFC of voetbal dus die 20 euro per maand zijn zo op .
Telefoon betalen wij
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan dochter 2,50 euro per week betalen. Daarvan mag ze sparen (ze wil perse een nieuwe iPhone ipv de gebruikte van haar vader, kan ze lang sparen :hihi: ), en af en toen in de kantine wat kopen maar zeker niet dagelijks. Een keer zwemmen met vriendinnen of naar de bios betalen wij dan. Telefoonabonnement incluis.

Vandaag de laatste boeken gekaft en haar bureau ingeruimd. Dinsdag heeft ze van 0900 uur tot 1400 uur haar eerste schooldag en krijgt ze haar rooster en magister inloggegevens. Eerste lesuur begint voor haar al om 0815 uur en ze moet een halfuur fietsen. Dat is ons 'prinsesje' niet gewend want de basisschool was naast de deur en ze is nogal een slaapmarmotje dus ben benieuwd hoe dat zal gaan.

Over twee weken is er een kennismakingsavond voor alle ouders.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ikbenikenjijbentjij schreef:
14-08-2018 12:25
Renske1975 onze zoon gaat naar de vrije school. Ze starten daar allemaal op Mavo niveau met een topklas voor de kinderen die dat nodig hebben. Onze zoon heeft VWO advies gekregen. Hij kan rustig aan beginnen. Natuurlijk hopen we dat hij zich niet gaat vervelen.

Zakgeld komt hier steeds maar niet van de grond. Op de een of andere manier vergeten we het allemaal steeds. We gaan nu een rekening openen waar we een vast bedrag per maand op storten. Hopelijk werkt dat wel.
meen je dat nou dat je iemand met vwo-advies laat starten op Mavo?
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
25-08-2018 23:16
meen je dat nou dat je iemand met vwo-advies laat starten op Mavo?
Ja!
Hij zal waarschijnlijk in de plusklas terecht komen. Vanaf het 2e jaar gaan ze differentiëren en komt er een splitsing mavo en havo/vwo leerlingen. Na 4 jaar doen ze allemaal examen. En dan stroomt hij door naar vwo.

Ik vind er niets mis mee. Het is een school die heel goed bij onze zoon past. Wij vinden zijn welzijn belangrijker dan het niveau. Dat komt wel. Hij leert op deze school zoveel meer dan hij op een reguliere school zou leren. En dat heeft niet met niveau te maken.
Bovendien is hij jong. Dus heeft alle tijd. Een fijne middelbare school tijd vinden wij belangrijker dan het tempo waarin hij dat papiertje haalt.
Alle reacties Link kopieren
Jemig, wat zonde inderdaad. Je beseft dat je nu al allerlei studies voor hem uitsluit, zoals geneeskunde of zware betastudies aan de TU bijvoorbeeld?

Eeuwig zonde. Heb je zelf niet gestudeerd?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
26-08-2018 00:07
Jemig, wat zonde inderdaad. Je beseft dat je nu al allerlei studies voor hem uitsluit, zoals geneeskunde of zware betastudies aan de TU bijvoorbeeld?

Eeuwig zonde. Heb je zelf niet gestudeerd?
Uitsluit? Nee hoor.

En ja, ik heb zelf gestudeerd. Om vervolgens niets met mijn diploma te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft zoon er de eerste week opzitten. Hij vond het heel erg leuk. Fietsen gaat goed, ze zijn met 5/6 anderen samen. Ik heb gezegd niet met zijn drieën naast elkaar ! Hoop dat ie luistert!! Hij heeft ook al huiswerk gekregen . Frans Engels en wiskunde . Hij zei donderdagavond ik ben best moe! Ja dat zijn alle nieuwe dingen. Ze krijgen ook heel veel informatie nu. Binnenkort op kamp. Vind hij wel spannend. Heel veel succes voor iedereen die morgen start!!
Alle reacties Link kopieren
dochter heeft morgen nog een vrije dag. Dinsdag introductie en feestelijke start van het schooljaar 's middags met de hele school, haar school bestaat dit jaar 80 jaar.
Vanaf woensdag les. Eerste uur start om 8.20 uur en ze is uiterlijk 14.55 uur vrij.
20 minuten fietsen en dat is ze gewend, dus dat is geen probleem.
Gisteren een OV chipkaart voor haar gekocht, voor noodgevallen.
En ik heb de schoenen besteld die ze zo graag wou. Heeft ze geluk, vanaf morgen moet ze het zelf gaan betalen, dan krijgt ze haar eerste kleedgeld op de rekening. :-D
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft ook de eerste week erop zitten en stortte gisteren in. Ik was er zelf niet, maar ze was met man en broer op pad geweest en toen ze thuis kwamen is ze in bed gaan liggen, helemaal kapot. Vandaag gaat het wel weer en kwam ze erachter dat ze komende vrijdag voor Engels een introductiefilmpje van zichzelf moet maken. Dat ziet ze echt helemaal niet zitten, maar het is ook nog eens voor een cijfer, dus ze zal vast haar best wel gaan doen. En wij gaan haar natuurlijk op weg helpen ermee.

Ze heeft 3 lange dagen: maandag, dinsdag en woensdag tot 15.30, al is de dinsdag enigszins optioneel, omdat de laatste 3 uren daar worden gebruikt voor vakken waar je moeite mee hebt. Maar het schijnt dat in de praktijk die uren op school worden gebruikt voor huiswerk. Donderdag heeft ze tot 13.50 les en op vrijdag tot 14.35. Ze mogen hier ook niet van het terrein af in de eerste.

Fijn dat iedereen een goede start heeft gehad. Voor degenen die morgen starten: veel succes en vooral plezier!

Jonna, dat klinkt ook best fijn eigenlijk, geen huiswerk en dan 4 lange dagen. Dan is vrij ook echt vrij.

Renske, hoeveel kleedgeld krijgt jouw dochter?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
.
java wijzigde dit bericht op 22-12-2018 04:36
99.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Juultje, ze krijgt 100 euro per maand waarvan er meteen 25 euro naar de spaarrekening gaat. Dat mag ze wel gebruiken als het nodig is, maar dit leek me handiger om te voorkomen dat ze alles elke maand opmaakt en dan geen geld meer heeft voor bv schoenen of een jas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven