Mijn kind is een pester

09-12-2020 14:03 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg net een telefoontje van een andere moeder. Mijn dochter pest een meisje in de klas. Ik ben niet heel verbaasd. Ga het aankaarten zodra ze thuis is. Ander meisje wilde niet dat haar moeder mij zou bellen. Bang om het erger te maken.
Ik wilde eigenlijk vragen of er iemand een goede docu weet over pesten? Ik denk dat dat goed zou zijn voor mijn kind om (verplicht) te kijken. Om te zien wat zoiets aanricht. Ik ga het haar natuurlijk vertellen maar ik denk dat het zien van een doc het je meer laat voelen.
Kinderen zijn 10 btw.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je er iets mee gaat doen. Maar je bent niet verbaasd? Heb je al eerder signalen ontvangen of is er al eender een ouder langs gekomen?
Lijkt mij heftig als je dat over je eigen kind hoort.

Sorry, verder geen goede toevoegingen. Succes.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel dat de verfilming 'Spijt' van Carry Slee een diepe indruk op me maakte, als puber. Gaat ook over pesten.
Goed dat je meteen actie onderneemt :)
Ik zou toch goed navraag doen op school.
Het kan zijn dat ze inderdaad pest maar ook dat men haar pest.
Zit je dochter wel goed in haar vel? (Omdat dit gedrag je niet verbaasd). Ik zou als ouder wel graag willen weten waar dit gedrag vandaan komt jaloezie/onvrede/onzekerheid (maar misschien weet je dit wel)

Verder geen tips, het lijkt me een rotsituatie
Alle reacties Link kopieren
Wat naar..

goed boek, dat ook is verfilmd is (en volgens mij op netflix staat), is: Spijt! van Carry Slee.
Wat fijn dat jij als ouder niet je kop in het zand steekt of zegt 'dat doet mijn kind niet'.

Misschien is dit een goede documentaire: https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... rhaal.html
Alle reacties Link kopieren
Als het op school gebeurt zou ik de juf ook even betrekken, of meester.
superuser2020 wijzigde dit bericht op 09-12-2020 14:11
9.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet verbaasd omdat ik weet dat ze dat meisje niet leuk vindt. En ik weet ook dat mijn dochter heel stevig in haar schoenen staat en dit meisje niet.
Ik vind het heel erg dat ze zoiets doet dus na eerst even netjes navragen (misschien dat meisje iets vervelends heeft gezegd maar dat denk ik niet) gaat ze dat goed van me horen. Maar ik denk dat het niet hard genoeg gaat doordringen en dus ben ik op zoek naar iets wat dat wel doet.
Alle reacties Link kopieren
Dank! Ik ga die film opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips qua documentaires, maar wil wel even zeggen dat ik het goed vind dat je actie gaat ondernemen richting je dochter en niet je kop in het zand steekt :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Succes! Niet leuk nee.
valalis50 schreef:
09-12-2020 14:10
Niet verbaasd omdat ik weet dat ze dat meisje niet leuk vindt. En ik weet ook dat mijn dochter heel stevig in haar schoenen staat en dit meisje niet.
Ik vind het heel erg dat ze zoiets doet dus na eerst even netjes navragen (misschien dat meisje iets vervelends heeft gezegd maar dat denk ik niet) gaat ze dat goed van me horen. Maar ik denk dat het niet hard genoeg gaat doordringen en dus ben ik op zoek naar iets wat dat wel doet.
Kinderen die stevig in hun schoenen staan pesten niet. Die hebben dat niet nodig.
Mijn tip om met je dochter te kijken: film Spijt!
Eerst een heel goed gesprek met dochter waarin je ook echt naar haar luistert. Je weet nog niet zeker hoe de vork in de steel zit.
Blijkt jouw kind echt te pesten, dan denk ik inderdaad ook school erbij betrekken.
De film 'Spijt' zal indruk maken, maar onderschat niet wat groepsdruk/erbij willen horen etc. met een kind doet; een film of docu zal dit niet direct oplossen vrees ik.
Misschien is dit niet direct wat je wil horen, maar het feit dat jouw dochter misschien pest, zegt niet direct dat er iets mis is met haar, maar wellicht wel dat er iets mis is met het klimaat op school. Probeer dat in je achterhoofd te houden, zodat je jouw kind niet gaat medicalisere oid. Maar goed, ik ken de situatie natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
09-12-2020 14:19
Kinderen die stevig in hun schoenen staan pesten niet. Die hebben dat niet nodig.
Dat dacht ik ook al, ja.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Lees dit verhaal:

https://www.ad.nl/binnenland/pesten-gaf ... ~acdfd17f/
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gehad met mijn kind rond die leeftijd. spijt gekeken samen en veel gepraat over het perspectief van de ander. ook heeft hij een kaart gegeven aan het meisje.
Zeker ook even met de juf bespreken! Die heeft (als het goed is) meer ervaring hiermee en weet (als het goed is) ook wat er gebeurt op school en in de klas. En mocht zij niks in de gaten hebben, dan is het fijn als ze op de hoogte wordt gesteld.
Alle reacties Link kopieren
Een kind dat stevig in de schoenen staat is prachtig en wordt geprezen.. Maar moet misschien nog leren omgaan met iets..( en anderen ) waarin ze zich nog slecht kan inleven.

Empathie is aan te leren.
Omgaan met je eigen kracht ook.
Niet over anderen heen walsen dus.

Anders ligt ze later zelf uit 'de groep' die dat wel kan.
Ze doet het ook om zich te laten gelden dat is ook iets dat kinderen leren.. Leer haar rustiger omgaan met haar kracht zodat het anderen of later haarzelf niet kapot maakt.

Is ze zelf wel tevreden, of heeft ze last van iets dat ze zelf mist maar wel bij anderen ziet?

Misschien kort door de bocht maar ergens is er iets te veel ( stevig ) en iets te weinig ( ander meisje is niet stevig genoeg ) ze hebben allebei iets te leren.

Levensles in aantocht voor beiden.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
09-12-2020 14:19
Kinderen die stevig in hun schoenen staan pesten niet. Die hebben dat niet nodig.
Dat is echt flauwe kul. Stevig in de schoenen staan, staat niet gelijk aan empathisch of aardig. Het is onzin om te denken dat pesters altijd onzekere types zijn, want iedereen kan een pester worden. Ook iemand die sterk in zijn schoenen staat!

Want als jij sterk in je schoenen staat, dan zeg je gewoon tegen dat klasgenootje dat je niet leuk vindt, dat ze niet mee mag spelen, want ze is niet leuk. Andere kinderen die minder sterk in de schoenen staan, zullen daar niets van zeggen. En dat ene klasgenootje wordt wel uitgesloten, en misschien gebeurd het wel vaker. Dat is ook pesten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hoor en wederhoor zijn heel belangrijk. Ongeveer op dezelfde leeftijd hier werd dochter vals beschuldigd van pesten. Dat heeft er hard ingehakt.

Dus ga na of de manier van pesten waar ze van beschuldigd wordt past bij wie je dochter is. Hier maakte ik het eerst erger juist omdat ik dochter hard aanpakte.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tips, maar vind het ontzettend goed dat je dit zo aanpakt. Succes, ik ben benieuwd hoe je dochter erop reageert.
Bel de leerkracht even vanmiddag, of vraag of zij/hij tijd voor je heeft morgen? Denk dat je daar ook veel informatie over je dochter ( en omgang met dat specifieke meisje) kan krijgen. En dan kijken of leerkracht op school zelf ook nog wat kan betekenen, want als op school gebeurt kunnen zij er ook best aandacht aan besteden. Zat antipestenprotocollen aanwezig.

En fijn dat je je kop niet in het zand steekt. Dat lees en hoor je niet vaak.
Ik zou niet meteen los gaan maar eerst eens checken wat er speelt. Wat doet ze en heeft ze een idee welk effect dat heeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven