Mishandeling

28-07-2012 17:04 346 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even mijn hart luchten.

Ik ben er beroerd van.

Vanochtend sta ik op de markt, ik zal duidelijk zijn, eigenlijk hoop ik op herkenning.

Van omstanders, de moeder van het kind misschien?

Er stond een vader bij de broodkraam, met twee kinderen, jongens, ik schat zo ongeveer van 11 en 13 jaar.

De vader, een lange, pezige, gebruinde vent, mager en scherp gezicht, kort grijzig haar en een pet op. Iets grote, afstaande oren.

De jongens, allebei kort donker haar. De jongste nog een beetje kinder model, de oudste had al een groeispurt achter de rug, lange armen en benen, hoekiger.

De jongste stond vlakbij zijn vader, de oudste er iets vandaan.

Opeens begon de vader met stemverheffing te praten.

'Je doet het jezelf aan, moet je jezelf eens zien staan, als een zoutzak, niks moe. Die houding, die houding, het is helemaal niks en je moet eens een keer normaal gaan staan. Hup schouders naar achteren, en borst vooruit!'

Het was gericht tot de oudste van de jongens.

Het joch stond er inderdaad wat ongelukkig bij.

De toon waarop het gezegd werd was minderwaardig en kleinerend, en het was echt harder dan nodig, het gaf mij het gevoel van 'de vader die eens even laat horen dat hij wel weet hoe het moet'.

En daar bleef het niet bij, hij bleef doorgaan, steeds hetzelfde herhalen, op luide toon, en toen het even stil was keek het onderwerp van die retirade even naar zijn broertje, die veelzeggend terug naar hem keek, even hulpeloos, hij vond het rot voor hem, maar wist niet goed wat te doen. Er was dusdanig oogcontact tussen de jongens dat ik daaruit las dat dit niet een eenmalig iets was.

Er stond een stapel kratten met koopwaar, de jongens waar het om ging zette zijn handen op de kratten, steunde daarop en boog zijn hoofd.

....'Zie je nou? Daar sta je weer, sta je weer te hangen, hé? Wat zeg je? Moe? Dat heb ik al gezegd. Dat heb je zelf in de hand. Het is je hóuding, je hóuding. Dat inmekaar gedoken ruggetje, als je nou eens een keer rechtop gaat staan, je hoofd omhoog en je schouders recht, dan heb je geen last van moeheid en (en daar komtie) dan ben je ook gelijk van dat zogenaamde minderwaardigheidscomplex af. Ga jij maar even niet meer hier staan, maar dáár. Hij wees naar de muur tegenover de marktplaats. Gewoon rechtop tegen die muur.

De jongen deed het. En ging als een geslagen hond naar de plaats die zijn vader hem wees.

Ik wilde wat doen. Maar wat kon ik doen? Ik heb gedacht ik moet dit melden. Maar ik weet wel waar, maar ik weet niet wie die vader is, ik ken het kind niet. Ik was klaar met mijn boodschap aan de kraam maar wilde niet weg, ik wilde dit volgen. Wie weet kwamen ze iemand tegen, die ze de kenden, die ik toevallig ook kende.

Vragen aan de marktkoopman of die man hier vaker kwam, maar die had er zelf bijgestaan en net gedaan of het de normaalste zaak van de wereld was, terwijl hij zelfs met zijn 'anders nog iets meneer' moest wachten omdat zijn klant met zijn rug naar hem toe zijn zoon stond te vernederen!

Ik ben even doorgelopen en heb gewacht.

Ze hadden alledrie een broodje en gingen die naast een marktkraam op een muurtje zitten opeten. Tenminste, de vader en zijn jongste kind, de oudste zat naast zijn broertje aan de buitenkant, en plukte met een sip wit gezichtje aan zijn broodje.

Ik dacht, kon ik hem maar een briefje in zijn hand duwen met mijn telefoonnummer, voor als het te erg werd, dat hij me kon bellen, maar dat was niet mogelijk want pa zat er bovenop, en ergens leek het me ook gewoon niet reëel.

Er iets van zeggen was uitgesloten, want ik denk dat het kind het er dan nog meer van langs zou hebben gekregen.

Het zag er zo naar uit, het ongelukkige straalde van het hele wezen af, gebogen hoofd, zo'n lange puber, in-wit gezicht.

Ik ben nu thuis, maar het laat me niet los.

Misschien denk ik te ver door, maar ik kreeg de indruk dat de jongens wellicht voor de vakantie bij hun vader verblijven, en dat het kind waar het omgaat volgens de moeder dan last heeft van minderwaardigheidsgevoelens.

En daar maakte de vader nu wel eens even korte metten mee.

Ik voel me niet tekortgeschoten in wat ik had kunnen of moeten doen, want dat was niet mogelijk.

Ik spreek namelijk uit (soortgelijke) ervaring, het kon dus echt niet, of het kon niet omdat ik dat niet kon - sorry als dit erg onduidelijk is.

Het erge is dat ik zag dat anderen het ook zagen maar het bewust negeerden.

Maar dat ik nou nog steeds aan dat joch moet denken, daar heeft hij ook niks aan.

Het zit me dwars.
Er zijn zoveel kinderen die mishandeld worden, je kunt helemaal niks doen. Thats life.
Dat is niet waar, verliefdopiemand. In sommige gevallen kan je een heleboel doen.

Naar dat je er zo mee zit Perel. Ik kan me voorstellen dat het door je gedachten blijft gaan. Gevoel van onmacht.
En waarom is dit mishandeling? Een vader die z'n lamlendig hangerige zoon tot de orde roept? Je ziet maar 'n fragmentje terwijl iets voor die vader waarschijnlijk net de druppel was.

Klinkt in elk geval beter dan al die ouders die hun kinderen niet tot de orde roepen.
Ik was eens in een supermarkt en bij de kassa staan een vader en zoon. Gezien zijn kledij en uitstraling kan ik zeggen dat pa "het type dure meneer" is. Zoon, leuke uitziende tiener. Pa begint wat op een korzelige manier tegen zijn zoon te praten en de jongen knikt en kijkt pa schuin aan. En dan. Ik kan er nog van schrikken. En dan haalt pa uit, niet met een lange haal, maar met een ferme tik slaat hij zijn zoon midden op zijn wang. De jongen barst in huilen uit en loopt weg, langs mij. Zonder erbij na te denken, loop ik hem achterna en probeer hem tegen te houden. Maar met een "ach laat maar gaan" ontloopt hij mijn uitgestoken hand en loopt snikkend weg. Ik draai me om en pa loopt op een rustig drafje langs mij. Wat ben jij een eikel, heb ik tegen hem gezegd. Geen kik gaf hij, hij keek niet op of om. Volslagen koude blik in zijn ogen.

Ik voel met je mee Perel .
Weet jij wat er eerder op de dag gebeurd was? Wie weet is vader het nu even helemaal zat. Om nou mishandeling te gaan roepen als vader tegen zoon zegt dat hij eens rechtop moet staan en niet zo moet zeuren dat hij moe is gaat een beetje ver
Je hoort erover, leest erover, maar als je het daadwerkelijk ziet dan is dat heftig. Ik snap dat je ermee zit, maar je kan helaas weinig doen.

Het enige 'positieve' wat ik nu kan bedenken is dat de broertjes elkaar hebben en dit samen beleven gezien de blikken over en weer.

Wat een zak die vader.
quote:feeks schreef op 28 juli 2012 @ 17:16:

Weet jij wat er eerder op de dag gebeurd was? Wie weet is vader het nu even helemaal zat. Om nou mishandeling te gaan roepen als vader tegen zoon zegt dat hij eens rechtop moet staan en niet zo moet zeuren dat hij moe is gaat een beetje verEens.
Of misschien is die jongen in de puberteit en alleen maar de hele dag aan het zeiken dat hij zoooo moeoeoe is.... en is die vader gewoon eens helemaal zat van dat lamlendige gehang waar pubers zo goed in zijn.

Je schrijft een heel verhaal met allerlei onbelangrijke details erbij, waardoor ik de indruk heb dat je dit op jezelf betrekt, op wat jou overkomen is.

Mischien is dit niet meer en niet minder dan een hangerige zeurpuber en een vader die daar zat van is.
Het klinkt mij niet als mishandeling. Meer als een vader die op zijn manier het beste voor zijn kind wil maar niet over zodanige sociaal-emotionele vaardigheden beschikt om dit effectief aan te pakken. Sneu en jammer, maar geen mishandeling.
Misschien was het een act, om te zien of mensen wel of niet iets zouden doen..
Ik lees over een conflict tussen een vader en zijn puberzoon. Waarbij pa inderdaad niet uitblinkt in tact, en het zal voor alle betrokkenen geen fijn moment zijn geweest.

Maar mishandeling?

Als het de normale gang van zaken is voor die mensen, dan zit er iets niet lekker. Maar dat weet je toch niet? Het kan ook een eenmalig voorval zijn, de begrijpende blik van de jongste kan ook te maken hebben met dat die jongste weet waarom pa zo uit z'n hum is (baan verloren, iemand overleden, iemand ziek) en daar zou ook de verklaring kunnen liggen waarom de oudste zo braaf op die plek gaat staan. En aan z'n broodje zit te plukken later.

Mijn punt is: je hebt een conflict gezien. En verbindt daar zelf allerlei conclusies aan. Misschien heb je gelijk, maar het kan ook zomaar zo zijn dat je er heel erg naast zit. En je roept wel heel snel "mishandeling" als ik eerlijk ben...
quote:elninjoo schreef op 28 juli 2012 @ 17:15:

En waarom is dit mishandeling? Een vader die z'n lamlendig hangerige zoon tot de orde roept? Je ziet maar 'n fragmentje terwijl iets voor die vader waarschijnlijk net de druppel was.

Klinkt in elk geval beter dan al die ouders die hun kinderen niet tot de orde roepen.

Tijdens het schrijven van de OP, dacht ik aan jou, Elninjoo.

En dat de kans groot was dat je zo zou reageren.

Je was hebt het niet gezien.

Ik dacht ook in eerste instantie je weet niet wat er allemaal is voorgevallen al, en stoorde ik me eigenlijk meer aan het feit dat die vader dat zo duidelijk hoorbaar deed, maar het kind zag er echt beroerd uit.

Diep ongelukkig.

Elninjoo, ik weet dat je een pestpokkepleurishekel aan kinderen hebt, maar je ziet ze toch zeker niet graag mishandeld?
Wat kunnen mensen hier hard reageren zeg. En in het andere verhaal waar die vader zoon een klap gaf weten we ook niet wat er thuis was gebeurd..had die jongen ook vast verdiend

Ik vind het alleen maar bewonderenswaardig dat er mensen zijn die wel meevoelen met die kinderen..Maar geen idee hoe je zou kunnen helpen, helaas..
Vind de OP Mishandeling, vreselijk overtrokken
Ik wil ook nog wel de andere kant kwijt; onze zoon is aan het puberen en niks is goed of leuk. Soms even (verplicht) mee de stad in is voor hem een hele grote straf. Na uren met een sikkeneurig mannetje rondlopen die alles afblaft en niet gezellig is, kan ik hem dan ook met een fel woord toespreken. Als er dan net iemand langskomt zou die er ook mogelijk het zijne van kunnen denken...

Maar blijft een feit dat ik een volwassene ben en hier ook volwassen mee om moet gaan.
Ik vind dit niet zozeer mishandeling hoor. Jij kent ze niet en weet dus niet zeker of dit vaker voorkomt.
Het is Zaterdag. Dan zijn veel vaders thuis. Je denkt idd enorm ver door met " de kinderen zijn vast nu bij hun vader " ... voor het zelfde geld zit er een liefdevolle moeder op pa en zoons te wachten met de lunch.

Je bedoelt het allemaal heel goed, maar op basis van één - rottig - momentje kun je niet stellen dat er hier sprake is van serieuze shit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het is geen fysieke mishandeling, maar meer psycho, ontstaat al snel hoor .

TO ik snap dat het indruk op je hebt gemaakt, maar je kunt er niks aan doen ...

En het is natuurlijk een moment opname, misschien had pa zijn dag niet .
quote:Claudia2010 schreef op 28 juli 2012 @ 17:23:

Ik wil ook nog wel de andere kant kwijt; onze zoon is aan het puberen en niks is goed of leuk. Soms even (verplicht) mee de stad in is voor hem een hele grote straf.Veel pubers hebben ook een houding waarbij hun handen hun knieën raken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Perel schreef op 28 juli 2012 @ 17:20:

[...]

Tijdens het schrijven van de OP, dacht ik aan jou, Elninjoo.

En dat de kans groot was dat je zo zou reageren.

Je was hebt het niet gezien.

Ik dacht ook in eerste instantie je weet niet wat er allemaal is voorgevallen al, en stoorde ik me eigenlijk meer aan het feit dat die vader dat zo duidelijk hoorbaar deed, maar het kind zag er echt beroerd uit.

Diep ongelukkig.

Elninjoo, ik weet dat je een pestpokkepleurishekel aan kinderen hebt, maar je ziet ze toch zeker niet graag mishandeld?

Ik lees nergens iets wat op mishandeling lijkt.

Kinderen kunnen schijtvervelend zijn en als ze overal maar mee wegkomen omdat ouders ze in 't openbaar niet op hun nummer durven zetten, dan zullen ze daar gerust misbruik van maken. Deze vader pakt z'n zoon tenminste aan. Lamlendig zoutzakkerig gedrag en wellicht 'n hoop gezeur en gedrein vooraf en dan is het klaar. Ik zou daar dus niks meer of minder van vinden dan: goed zo!
quote:feeks schreef op 28 juli 2012 @ 17:16:

Weet jij wat er eerder op de dag gebeurd was? Wie weet is vader het nu even helemaal zat. Om nou mishandeling te gaan roepen als vader tegen zoon zegt dat hij eens rechtop moet staan en niet zo moet zeuren dat hij moe is gaat een beetje verDit dus!
Ik moet eerlijk zeggen - van de OP neem ik geen woord terug hoor - dat ik de titel al had ingetikt met het idee er later iets genuanceerders van te maken, maar dat ik dat vergat te veranderen en direct na het typen van de tekst op 'verstuur bericht' drukte.

Ik dacht toen wel dat mensen in eerste instantie zouden denken aan stelselmatige voorkomende lichamelijke kwetsuren, en dat dat dan toch een beetje een anticlimax zou zijn na het lezen van waar het werkelijk om gaat.

Maar ik vond en vind het wel geestelijke mishandeling en dat 'dan ben je ook gelijk van dat zogenaamde minderwaardigheidscomplex af', vind ik echt niet kunnen.
Je weet idd niet wat er eerder die dag gebeurd was. Maaarrr....

Ongeacht wat er die dag eerder is gebeurd vind ik het absoluut niet kunnen om zo te gaan staan praten tegen je kind!

Net als dat verhaal hierboven van die vader in de supermarkt. Dat kan toch niet? Weet ook niet wat ik had gedaan, maar had zeker mn mond ook opengetrokken.

Zo was ik laatst bij het kruidvat achter in de winkel. Voorin de winkel was een vrouw met n kind van een jaar of 7? ofzo. En een getetter, niet normaal. Iedereen keek naar hun. Dat meisje moest bloemen van de markt vast houden en had ze laten vallen. Die moeder riep dingen als: stuk ongeluk, kan je dat niet vasthouden? Kijk nou wat je doet man! Je maakt alles stuk! Schiet toch s op, hou vast en luister! Anders wordt ik zo heel kwaad! Je kan ook niks als ik je wat vraag he!

Dus ik loop langs hun op de winkel uit. Laat het kind nog een keer de bloemen vallen en moeders wordt me toch lelijk! Kind had de tranen in de ogen..

Ben gestopt en heb iets dergelijks gezegd als: Nou nou! Moet dit nu zo? Het mag wel een beetje minder hoor!

Begint moeders tegen mij: Waar ik me wel niet mee bemoeide blabla

Ik: Ik bemoei me met jullie, want de halve winkel loopt jullie aan te gapen en meisje3 staat hier met de tranen in de ogen!

Toen liep ze kwaad de winkel uit en kind half meesleurend. Ik denk ga nog ff kijken hoe t verder verloopt want ze liepen dezelfde kant op dan ik moest. De hele weg heeft moeder lopen schreeuwen en tetteren tegen haar en werkelijk iedereen keek hun na.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Als je dit echt mishandeling vond to,waarom heb je die vader dan niet op zijn gedrag aangesproken?

Je hebt het wel over de marktkoopman die niets zei of deed maar dat deed jij die erbij stond en er naar keek toch evenmin?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven