Moeder van de vriendin v dochter

12-11-2019 13:10 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zit me iets dwars. Mijn dochter (1e middelbaar) heeft al jaren een vriendin.
De band tussen hen is afwisselend heel erg hecht en met periodes wat minder. Er is dan geen sprake van ruzie, maar dan concentreren ze zich beiden op andere vriendschappen. Ze zitten bij elkaar op de middelbare school, maar niet in dezelfde klas. Haar vriendin heeft om de haverklap ruzie met anderen (waarbij zelfs de school directie moest ingrijpen)
Mijn dochter houdt zich dan afzijdig omdat ze daar in niet mee wil worden gezogen.
Nu is het vriendinnetje van mijn dochter best een mooie meid om te zien. Ze kleedt zich graag leuk en opvallend, neemt veel tijd in de ochtend om haar en make up op te doen. Allemaal prima, het is haar stijl en ik vind dat ze zich echt leuk kan stylen.
Mijn dochter is iemand die absoluut niet wil opvallen. Wil absoluut geen make up op, als we gaan winkelen kiest ze nooit een leuke opvallende kleur, maar altijd zwart, grijs en een blauwe spijkerbroek en haar in een knot of vlecht.
Gewoon lekker onopvallend en ze voelt zich op die manier het lekkerst in haar vel zitten. Ook haar andere vriendinnen kleden zich op dezelfde manier als mijn dochter.
Nu komt het probleem: de moeder van die vriendin spreekt af en toe tegen mij uit dat mijn dochter jaloers is op haar dochter. Het was mij nooit opgevallen en die indruk heb ik nooit gehad.
Ze gaf aan dat als haar dochter veel andere vriendinnen om zich heen had, dat zij (de moeder) duidelijk kon zien dat mijn dochter daar jaloers op was (meer terug getrokken).
Ze heeft zelfs op het verjaardagsfeestje van haar dochter hardop recht in het gezicht van mijn dochter gezegd, dat ze zag dat ze jaloers was omdat haar dochter een grote opkomst had van vriendinnen. Mijn dochter is na die opmerking naar huis gegaan. Ook mij belde ze op en zei dat ze zag dat mijn kind jaloers was op de gezelligheid die haar dochter had met andere meisjes.
De volgende dag had haar dochter de rest van het jaar ruzie met de overgebleven meiden die op haar verjaardag waren geweest omdat ze na het feestje nare dingen had gezegd over de meiden. De ruzie liep zo uit de hand dat er vechtpartijen op de speelplaats ontstonden en zelfs de ouders op school werden geroepen.
Mijn dochter had al afstand van haar genomen sinds die opmerking van haar moeder.
Ik heb die moeder daarna lang niet gesproken. Maar na een tijdje ging mijn dochter weer normaal met haar om op school omdat haar dochter nog steeds in allerlei ruzies was verwikkeld met anderen en dan mijn dochter weer ging opzoeken.
Maanden later kwam ik die moeder tegen, haar dochter had dus nog steeds ruzies op school met een groep meiden, en zei ze dat haar dochter vanwege haar mooie verschijning altijd het mikpunt is van andere meiden.
(haar dochter had ruzie gekregen met een 3 tal meiden omdat ze hen had uitgescholden (excuses alvast) voor vieze negerinnen. Maar nee volgens haar moeder had het te maken met het feit dat haar dochter zo knap was).
Ik ging er verder niet op in.

Deze ochtend belde ze me ivm een schoolkwestie. Tussen neus en lippen door vertelde ze me dat mijn dochter tegen haar dochter thuis had gezegd dat als ze haar haar zou knippen het leuker zou staan. Onmiddellijk erachter aan zei ze dat ze tegen haar dochter had gezegd dat ze niet moest luisteren naar mijn dochter en dat ze dat vast en alleen had gezegd zodat zij er minder mooi uit zou gaan zien.
Haar dochter, zei ze erbij, werd nl op de nieuwe school aan de lopende band verkering gevraagd en veel jongens uit de klas vonden haar mooi. Dus het is vlg haar gezegd omdat mijn dochter haar minder mooi wil hebben.
Ik was even stil en beëindigde het gesprek.
Het zat me toch dwars wat de moeder heeft gezegd.
Elk akkefietje van haar dochter, met wie dan ook, zou worden veroorzaakt door de opmerkelijke schoonheid van haar dochter, elke opmerking wordt begrepen als 'waarschijnlijk jaloers op het uiterlijk van haar dochter'.
Ik weet natuurlijk niet of andere meiden inclusief mijn dochter wel of niet jaloers zouden kunnen zijn op haar uiterlijk, ik sluit niks uit, ze zitten flink te puberen, maar ik stoor me enorm aan de houding van haar moeder. Ze laat haar dochter nu denken dat alles wat met kritiek te maken heeft te maken heeft met jaloezie van de ander.
Ik weet ook niet of en hoe ik dit kan bespreken met mijn dochter, omdat ik bang ben dat mijn dochter (door de opmerkingen van de moeder van haar vriendin) een minderwaardigheids complex zou kunnen ontwikkelen over haar eigen uiterlijk.
Ik vind het vreemd dat een moeder zo de nadruk legt op het uiterlijk van haar dochter, dit ook zo communiceert naar haar dochter toe (ze zijn gewoon jaloers op hoe knap je bent), maar ook recht in het gezicht van een 12 jarige (mijn dochter) zegt dat ze ziet dat ze jaloers is op haar dochter.
Wat te doen?
Dochter kan volgens mij toch echt zelf haar boontjes doppen als ik het zo allemaal lees.
Ik ben zo benieuwd hoe het van de ander puber haar facebook of insta er uit ziet. Maakt ze elke dag selfies om aandacht te trekken?
Ik ben echt zo benieuwd daar naar.
Ik ben meer benieuwd of eigen dochter ook weleens een stomme opmerking maakt richting andere dochter.
Tegen je dochter zeggen dat ze andere vriendinnen moet zoeken.
Niq schreef:
12-11-2019 14:26
Ik ben meer benieuwd of eigen dochter ook weleens een stomme opmerking maakt richting andere dochter.
Geen idee, ik sluit niks uit, zoals ik eerder aangaf. Dochter wil nooit verwikkeld raken in dit soort ruzies die tot fysiek geweld over en weer leiden.
Het gaat mij meer om de moeder die kwetsende opmerkingen maakt tegen een kind van 12 jaar.
Ik word er al moe van als ik het lees.
Ik zou me zeker niet bemoeien met de vriendschappen van je dochter en al helemaal niet dit soort dingen bespreken met een andere moeder.

Je dochter is waarschijnlijk prima in staat om haar zaakjes te regelen en haar vriendinnen te kiezen.

Vertel tegen je dochter dat ze goed / mooi / .. is zoals ze is. Geef haar zo veel mogelijk zelfvertrouwen mee.

Wil je dochter zelf nog omgaan met dit meisje? Bij mijn dochter is een vriendschap hevig gekoeld op het moment dat er duidelijk werd dat ze toch hele andere ideeën hadden op het vlak van discriminatie. Bij ons geld in het gezin: iedereen is goed zoals hij of zij is. Wat je ook doet, hoe je er ook uitziet en welke talenten je ook hebt.
Niq schreef:
12-11-2019 14:23
Typisch dat dat nou net het enige is wat je wel kan navertellen.
Omdat dat toen de aanleiding was tot een lange ruzie op school met fysiek geweld over en weer.
Hanaa schreef:
12-11-2019 14:32
Het gaat mij meer om de moeder die kwetsende opmerkingen maakt tegen een kind van 12 jaar.
Je kunt je dochter vragen wat ze er van vindt. Ze is niet bevriend met de moeder, ze hoeft haar niet te zien als ze dat niet wil. Ze kan hierin ook zelf keuzes maken.
Dit zijn geen schoolkwesties dit zijn ordinaire roddels.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hanaa schreef:
12-11-2019 14:34
Omdat dat toen de aanleiding was tot een lange ruzie op school met fysiek geweld over en weer.
Waarom heb je toen niet al met je dochter gepraat?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hanaa, dat je zo tot in detail weet wat wie gezegd heeft is een teken dat je veel te nauw betrokken wordt bij dit soort achterlijk meidenvenijn.

Als de moeder van dat meiske weer haar gram wil halen bij jou, dan moet je zorgen dat je wat oneliners paraat hebt, waar je haar de mond mee snoert. En praat eens met je dochter over vriendschappen, want het is natuurlijk van de zotte dat jouw dochter elke keer in beeld komt als dat grietje mot heeft met andere meiden.
viva-amber schreef:
12-11-2019 14:39
Waarom heb je toen niet al met je dochter gepraat?
Omdat dochter toen zelf afstand had genomen en met andere meisjes omging.

Nogmaals het meisje is maar een kind, ik neem het meisje verder niks kwalijk. Haar ouders moeten zelf uitzoeken wat de echte redenen zijn voor al die ruzies die dit schooljaar weer zijn ontstaan. Het stoort mij gewoon dat een volwassene in dit verhaal alles op jaoezie gooit, mijn dochter als een jaloers kind bestempeld en dit in een vervelende sfeer in het gezicht van mijn dochter zegt.
Mijn fout hierin is, is dat ik niet voor mijn dochter opkwam destijds.
Ook vandaag heb ik het gevoel dat ik enorm tekort ben geschoten toen ze aangaf dat mijn dochter haar dochter minder mooi wilde hebben door haar te adviseren over haar kapsel. Ik heb het aangehoord en geslikt. Dat neem ik mezelf kwalijk.
Jij bent erg onzeker, niet jouw dochter.
Niq schreef:
12-11-2019 14:53
Jij bent erg onzeker, niet jouw dochter.
Daar ben ik blij mee!
Volgens mij zit er maar een ding op en dat is het contact met die moeder zo veel mogelijk beperken. Om je tiener dochter als miss world te bestempelen en aan te geven dat al het tumult is ontstaan vanuit jaloerse gevoelens getuigt niet van normaal gedrag. Die moeder vult maar in dat anderen haar dochter te knap vinden en slaat vervolgens wild om zich heen met ongefundeerde beschuldigingen naar onder meer jouw dochter toe. Wat is dat voor kleuter zandbakken gedrag..? :-? En ik denk -persoonlijk- dat het alleen maar prettig is als een jong meisje wat langer wacht met make up en zo.

Als ik jouw dochter was zou ik met het desbetreffende ruzie zoekende meisje ook niet zo veel contact willen en mij focussen op de studie en normale vriendinnen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Hanaa schreef:
12-11-2019 14:48

Nogmaals het meisje is maar een kind, ik neem het meisje verder niks kwalijk. Haar ouders moeten zelf uitzoeken wat de echte redenen zijn voor al die ruzies die dit schooljaar weer zijn ontstaan. Het stoort mij gewoon dat een volwassene in dit verhaal alles op jaoezie gooit, mijn dochter als een jaloers kind bestempeld en dit in een vervelende sfeer in het gezicht van mijn dochter zegt.
Ook vandaag heb ik het gevoel dat ik enorm tekort ben geschoten toen ze aangaf dat mijn dochter haar dochter minder mooi wilde hebben door haar te adviseren over haar kapsel. Ik heb het aangehoord en geslikt. Dat neem ik mezelf kwalijk.
Het is nooit te laat. Echter fysieke confrontaties waar een vriendin bij is betrokken daar heb je het toch over. In de zin: wat heb je er van meegekregen, hoe sta je er in, wat vind je er van?
die moeder is gewoon een bitch, en denk dat zij eerder aanstoker is van al die ruzies dan haar eigen dochter. ze wil precies haar eigen schoolperiode terug herbeleven.
Waarom luister je naar die vrouw?
Hanaa schreef:
12-11-2019 13:35
Ik wil dat soort gesprekken helemaal niet voeren. Zij begint er steeds over omdat haar dochter ook op deze nieuwe school weer ruzie heeft met een aantal meiden. Waarbij ze steeds mijn dochter bij hen thuis uitnodigt omdat ze nu weer in een fase zit van weinig vriendinnen. Het idee dat de moeder zo denkt over mijn dochter zit me dwars en ik ben bang dat ze in de toekomst nogmaals zo een opmerking gaat maken richting dochter.
U mag een gesprek natuurlijk afkappen met "daarover wil ik het nu niet hebben".
En als ze doorgaat, "als je nou niet hierover ophoudt, ga je maar tegen iemand anders praten."
En als ze vraagt "waarom?" hoef je alleen maar te zeggen "omdat IK het geen leuk onderwerp vind".
En je hoeft niet uit te leggen waarom je zoiets niet leuk vindt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Hanaa schreef:
12-11-2019 13:29
Ik ging er verder nooit op in, ik hoorde haar aan (omdat ze dan ook over iets anders belde mbt school of sportclub waar de meiden samen op zitten).
Maar ik ging er echt nooit verder op in.
Maar deze ochtend raakte het me wel op de een of andere manier omdat ze er achter zei dat ze ook naar haar eigen dochter had gecommuniceerd dat mijn dochter haar 'minder mooi' wilde maken en ze dus niet naar het advies van mijn dochter moest luisteren.
Ps ze mag wel naar mijn dochter luisteren als mijn dochter haar lesstof uitlegt, maar als het gaat over het uiterlijk zou ze jaloers zijn.
Ik ben best boos nu, want hoe vaak mijn dochter daar bij hen thuis wel niet heeft gezeten om haar te helpen met haar schoolwerk, beseffend dat die moeder zulke nare gedachten had over mijn dochter.
Ik zou haar bellen. Zeggen dat je er nog eens over nagedacht hebt en dat het je ontzettend dwars zit dat ze zulke dingen over je dochter denkt en zegt. En dat je het daar ook met je dochter over gaat hebben. En dan stil blijven. Niet gaan uitleggen. Laat zij dat maar doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hanaa schreef:
12-11-2019 14:32

Heeft vriendin dochter ooit verdedigd of achteraf gezegd “ joh, mijn moeder spoort niet, laat gaan “ ?
blijfgewoonbianca schreef:
12-11-2019 15:13
Ik zou haar bellen. Zeggen dat je er nog eens over nagedacht hebt en dat het je ontzettend dwars zit dat ze zulke dingen over je dochter denkt en zegt. En dat je het daar ook met je dochter over gaat hebben. En dan stil blijven. Niet gaan uitleggen. Laat zij dat maar doen.
Ik zou met zo iemand denk ik gewoon niets te maken willen hebben. Ik denk dat je met een positieve levenshouding veel verder komt dan wanneer je je laat voorstaan op je zogenaamd knappe uiterlijk oid maar om de haverklap ruzies hebt met je omgeving. Die moeder voedt gewoon allerlei tiener ruzies en gooit olie op het vuur onder het mom: iedereen is jaloers op mijn knappe kind. Hoe zielig ben je dan..?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
blijfgewoonbianca schreef:
12-11-2019 15:15
Heeft vriendin dochter ooit verdedigd of achteraf gezegd “ joh, mijn moeder spoort niet, laat gaan “ ?
Ik denk eerlijk gezegd dat haar dochter niet eens weet dat haar moeder zulke dingen tegen andere moeders zegt. Behalve die ene keer op het verjaardagsfeestje, maar daarna had mijn dochter zelf afstand genomen.
Ik neem het meisje verder niks kwalijk. Haar moeder reduceert de wereld tot knap/lelijk, het meisje kan er verder niks aan doen. Alleen probeert die moeder dat wereldbeeld op te dringen aan anderen.
hanaa wijzigde dit bericht op 12-11-2019 15:21
0.17% gewijzigd
Hanaa schreef:
12-11-2019 14:48

Niet iedereen heeft meteen een antwoord klaar op een vervelende opmerking.
Het is wel vervelend als ze dat tegen jouw dochter doet waar je bij staat.
Nou ja, je kunt niet veel meer doen dan aan jouw dochter laten weten dat de vriendin niet mooier is, en dat onaardige opmerkingen nergens op slaan.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Hanaa schreef:
12-11-2019 13:39
Ja klopt, er is een periode dat ze afstand van haar neemt en met haar eigen klasgenoten omgaat. Dan is ze haar helemaal vergeten, zelfs die naam hoor ik dan een periode niet meer vallen thuis.

Ik ga afstand nemen van die moeder. Dochter zit momenteel prima in haar vel, mocht ze er mee zitten dan ben ik er voor haar.
Jouw dochter is - in ieder geval niet ten opzichte van dit meisje - een erg trouwe vriendin. Ze HOEFT niet met haar om te gaan, maar als ze haar niet leuk ( genoeg ) meer vindt misschien ook niet ineens met haar optrekken omdat ze op een rondje kermis getrakteerd wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven