Moeders

06-04-2021 18:47 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is het met moeders die hun kind heel anders zien dan de werkelijkheid. Las dat topic over hoe grappig men zijn kind vind en hoeveel grappiger kind is dan de rest als voorbeeld. Zo vind elke moeder haar kind mooi, slim, loopt erg voor( hoogbegaafd) blabla.

Zien die moeders het echt niet? Is het opscheppen en weten ze dat hun kind gewoon een standaard kind is of nog erger? Ben oprecht benieuwd hiernaar. Heb me er zo vaak over verbaasd. Ik zag het dan echt niet.
Minik schreef:
06-04-2021 18:52
Haha mooi topic dit. Als ik naar mijn kinderen kijk, zie ik ook de meest mooie wezentjes die ik zó grappig vind, maar ik ben me er wel bewust van dat ik dat vooral vind omdat het mijn kinderen zijn. Als ze ergens écht goed in zijn, kan dat soms opvallen maar andersom vertel ik ook weleens iets wat ze juist helemaal niet goed kunnen. En ik schroom ook niet te zeggen dat ik ze af en toe even achter het behang zou willen plakken want wat kunnen ze ook vervelend zijn!

Ik ken ook zo’n moeder wiens kind nooit iets verkeerd kan doen en zóóó intelligent en knap en geweldig is, dat vind ik echt mateloos irritant. Ik begrijp daar ook niks van, dat je dat zo zou willen rondbazuinen.
Eens. Maar, het is wel wier ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn kind inderdaad de allerleukste! Ik geniet van het mensje. En wat andere daarvan vinden, interesseert mij helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind allebei mijn kinderen ook echt goed gelukt qua uiterlijk, grappig, behulpzaam, lief, slim (en er is er eentje bewezen hoogbegaafd, niet zelf verzonnen maar aangetoond met testen :yes: ).

Maar ook vind ik ze soms strontvervelend, ze hebben allebei totaal geen balgevoel en de ene kan echt zeuren en de andere houdt ellenlange verhalen over gamen die me totaal niet boeien.

En beide dingen vertel ik ook gewoon tegen mensen om me heen, als dat zo uitkomt in een gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn ook echt enorm leuk. Maar ik heb inderdaad jarenlang foto's aan de muur gehad waarvan ik nu denk: nou zo leuk zijn ze nou ook weer niet op die foto.
Je hebt ook een blinde vlek wat betreft snot enzo.
Even als reactie op het openingstopic; uit onderzoeken blijkt dat ongeveer 84% van de ouders die denken dat hun kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft en op latere leeftijd hoogbegaafd is gelijk heeft. Dus volgens mij valt het wel mee met dat elke moeder dat vindt, gelet op het percentage hoogbegaafde kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
06-04-2021 20:18
Ik vind allebei mijn kinderen ook echt goed gelukt qua uiterlijk, grappig, behulpzaam, lief, slim (en er is er eentje bewezen hoogbegaafd, niet zelf verzonnen maar aangetoond met testen :yes: ).

Maar ook vind ik ze soms strontvervelend, ze hebben allebei totaal geen balgevoel en de ene kan echt zeuren en de andere houdt ellenlange verhalen over gamen die me totaal niet boeien.

En beide dingen vertel ik ook gewoon tegen mensen om me heen, als dat zo uitkomt in een gesprek.
Ja dit dus. Ik vind mijn eigen kinderen leuk en sommige andere kinderen ook.
Maar ze hebben ook allemaal mindere kanten, net als andere mensen. Ben daar echt niet blind voor.

Wat ik net als TO echt niet leuk vind zijn ouders die alleen maar lopen op te scheppen over wat hun kind allemaal wel niet doet en kan. Meestal zijn dat juist hele gemiddelde kinderen. Prima dat je trots bent op je eigen nageslacht, maar doe niet alsof je kind heel uitzonderlijk is. Of de klassieke 'dat zou mijn kind echt noooooit doen'. Terwijl je gewoon weet dat het wel gebeurt.
nootboek wijzigde dit bericht op 06-04-2021 21:35
0.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
06-04-2021 20:21
Even als reactie op het openingstopic; uit onderzoeken blijkt dat ongeveer 84% van de ouders die denken dat hun kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft en op latere leeftijd hoogbegaafd is gelijk heeft. Dus volgens mij valt het wel mee met dat elke moeder dat vindt, gelet op het percentage hoogbegaafde kinderen.
Ik denk dat er ook wel een paar kinderen hoogbegaafd zijn waarvan de ouders het niet door hebben.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
06-04-2021 20:21
Even als reactie op het openingstopic; uit onderzoeken blijkt dat ongeveer 84% van de ouders die denken dat hun kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft en op latere leeftijd hoogbegaafd is gelijk heeft. Dus volgens mij valt het wel mee met dat elke moeder dat vindt, gelet op het percentage hoogbegaafde kinderen.
Ik moet zeggen dat ik ook echt wel herken wat vriendinnen zeggen over de talenten van hun kinderen. Dus de dochter die “oh zo intelligent” is daarvan zie ik dat ook. En de andere dochter die “fysiek echt voor loopt” kon inderdaad met 2.5 al fietsen en dat is vrij uitzonderlijk. In mijn ervaring kunnen ouders hun kinderen juist vrij goed inschatten.

Ik denk dus eerder dat de natuur het goed heeft geregeld dat je geneigd bent de leuke (en herkenbare) dingen te zien en daarop te focussen. En dat is helemaal prima toch? :)
docotrandus schreef:
06-04-2021 20:31
Ik denk dat er ook wel een paar kinderen hoogbegaafd zijn waarvan de ouders het niet door hebben.
Klopt, of waarvan ouders het pas laat doorhebben. Maar dat heeft verder niet zoveel te maken met wat ik zeg.
Sommigen hier zijn duidelijk (nog) geen moeder.
Lente19251003 schreef:
06-04-2021 20:18

Maar ook vind ik ze soms strontvervelend, ze hebben allebei totaal geen balgevoel en de ene kan echt zeuren en de andere houdt ellenlange verhalen over gamen die me totaal niet boeien.
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn kinderen de allerleukste, maar dat komt omdat het MIJN kinderen zijn.
Maar ik zie ook echt wel dat ze niet perfect zijn hoor. Eentje met adhd die van mij wel wat rustiger had mogen zijn. Jongste is lui. Ze zingen beiden afschuwelijk vals, zijn niet echt sportief, niet hoogbegaafd. Maar maakt allemaal niet uit, ik hou het allermeest van ze!

De ouders waar to het over heeft ken ik ook wel, en vind ik vreselijk irritant.
Nou interessante "vraag". Ik ben benieuwd welk topic je bedoelt, TO, waar je naar verwijst.

Ik was net een topic aan het lezen over kinderen en humor, waarbij de TO eenvoudig vraagt of andere ouders ook bij hun kinderen een soort familiehumor herkennen. Daar wordt wel een voorbeeld bij gegeven, maar ik kan me niet voorstellen dat je die OP bedoelt als je zegt dat je leest dat "men" zijn eigen kind veel grappiger vindt dan de rest. Want daar gaat dat hele topic niet over.

Dus welk topic bedoel jij precies?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook trots op mijn kinderen en op hoe leuk/grappig/creatief/etc ze zijn, maar ik ben me er wel van bewust dat mijn man en ik de enigen zijn die dat zo ervaren dus zal ik daar in het openbaar niet zo gauw op die manier over praten met anderen. Alleen met mijn man, en de opa’s en oma’s omdat die dat misschien ook nog wel een beetje zo voelen :heart:
Sága schreef:
06-04-2021 20:21
Even als reactie op het openingstopic; uit onderzoeken blijkt dat ongeveer 84% van de ouders die denken dat hun kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft en op latere leeftijd hoogbegaafd is gelijk heeft. Dus volgens mij valt het wel mee met dat elke moeder dat vindt, gelet op het percentage hoogbegaafde kinderen.
Het Pygmalioneffect heeft daar ongetwijfeld invloed op. Als je vindt dat jouw peuter zo bijdehand is en dat gekoesterd en gevoed moet worden met puzzels, boekjes, op hoog niveau aanspreken, dan wordt zo'n kind inderdaad 'slimmer'.
Lente19251003 schreef:
06-04-2021 20:18
en de andere houdt ellenlange verhalen over gamen die me totaal niet boeien.
Die van mij heeft vanavond de hele wikipediapagina over parthogenese voorgelezen, in het Engels. Niet te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven