Moeilijke start vwo
zondag 22 november 2020 om 21:25
Dochter (13) is dit jaar begonnen op het vwo. Ze heeft het heel goed naar haar zin en vindt het een leuke school.
Alleen qua cijfers gaat het niet zo best.
Ondertussen heeft ze zo'n 19 toetsen gehad. Er zitten een paar voldoendes bij maar het gros van de cijfers liggen tussen 3 en 5.5.
Ze vindt t fijn als wij haar voor een toets overhoren en dan beheerst ze de stof goed. Echter dit zorgt niet voor een voldoende. Zelf geeft ze aan dat de vraagstelling heel ingewikkeld is.
Verder geeft ze aan dat ze beter moet plannen. Daar gaat ze mee aan de slag en mijn man en ik helpen haar daar bij in het begin.
Ik vind het moeilijk om te bepalen of de slechte cijfers komen door te weinig inzet of dat het niveau te hoog ligt.
Binnenkort hebben we een gesprek met haar mentor.
Wat is wijsheid? Kijken hoe het de komende tijd gaat en als het niet gaat over laten gaan naar de HAVO of het jaar eerst helemaal afmaken?
Bedankt voor de reacties!
Alleen qua cijfers gaat het niet zo best.
Ondertussen heeft ze zo'n 19 toetsen gehad. Er zitten een paar voldoendes bij maar het gros van de cijfers liggen tussen 3 en 5.5.
Ze vindt t fijn als wij haar voor een toets overhoren en dan beheerst ze de stof goed. Echter dit zorgt niet voor een voldoende. Zelf geeft ze aan dat de vraagstelling heel ingewikkeld is.
Verder geeft ze aan dat ze beter moet plannen. Daar gaat ze mee aan de slag en mijn man en ik helpen haar daar bij in het begin.
Ik vind het moeilijk om te bepalen of de slechte cijfers komen door te weinig inzet of dat het niveau te hoog ligt.
Binnenkort hebben we een gesprek met haar mentor.
Wat is wijsheid? Kijken hoe het de komende tijd gaat en als het niet gaat over laten gaan naar de HAVO of het jaar eerst helemaal afmaken?
Bedankt voor de reacties!
maandag 23 november 2020 om 01:07
Dat is al even geleden denk ik?In_Tenebris schreef: ↑23-11-2020 00:43Sorry, maar zulke lage cijfers en zo weinig voldoendes, de vraagstelling moeilijk vinden klinkt gewoon als iemand die niet geschikt is voor VWO. Er zouden anders wel meer voldoendes zijn of cijfers die daar in de buurt kwamen. Toen ik op de middelbare school zat werden mensen met zulke cijfers al teruggeplaatst met de kerst. Denk dat Havo zelfs nog lastig wordt als ik dit zo lees.
Je mag leerlingen niet zomaar halverwege het jaar terugplaatsen. Dat mag alleen in overleg en met toestemming van de ouders. Dit meisje heeft nog maar 19 cijfers en moet duidelijk nog erg inkomen. Echt te kort om nu al te kunnen concluderen dat vwo niet bij haar past. Er zit een behoorlijk gat tussen de vraagstelling op het BO en VWO.
TO, als je het nog leest: vraag inzage in haar toetsen, of laat dochter vragen of ze een foto mag maken zodat ze er met jullie naar kan kijken.
Mijn dochter zit ook in klas 1 (TL) en heeft twee ouders in het VO werken maar ook zij moest echt even opstarten.
Ze krijgt niet alles mee, dat speelt ook mee. Als ADD’er is het voor haar erg veel indrukken en is ze snel overprikkeld.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 23 november 2020 om 01:16
Van mij is inderdaad al een tijdje geleden, ik heb alleen het idee dat er tegenwoordig een hoop kinderen VWO gaan doen die daar vroeger nooit terecht zouden zijn gekomen. Als de vraagstelling al te moeilijk is en er maar weinig voldoendes komen vind ik dat een aardige indicatie dat een kind niet geschikt is. Ik denk ook dat men tegenwoordig meer rekening houdt met de overgang van de basisschool naar middelbaar onderwijs dan vroeger. Ook al die extra begeleiding had je vroeger niet.
Sowieso lijkt het me voor een kind erg frustrerend en die zal zich ook vast niet beter gaan voelen als de rest wel voldoendes haalt. Tegenwoordig ligt de druk ook wel erg hoog om maar een zo'n hoog mogelijke opleiding te hebben.
Sowieso lijkt het me voor een kind erg frustrerend en die zal zich ook vast niet beter gaan voelen als de rest wel voldoendes haalt. Tegenwoordig ligt de druk ook wel erg hoog om maar een zo'n hoog mogelijke opleiding te hebben.
maandag 23 november 2020 om 07:38
Op de school van mijn zoon moet je óók voldoende punten halen om uit de brugklas naar 2 havo te gaan. Haal je die niet, dan moet je dus naar een andere school waar ze vmbo aanbieden.
maandag 23 november 2020 om 07:40
Vorig jaar heb ik hier zowat hetzelfde topic geopend... zoon zat in brugklas havo/vwo en had ook zulke cijfers. Ik maakte me ook zorgen...
Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen, hij zit nu in de 2e en het gaat goed.
Het is een hele grote verandering, ze moeten leren te leren etc...
Hier had het gewoon tijd nodig. Het is ook een moeilijke/ rare tijd zo te beginnen op het vo, met name door corona.
Zijn coach had alle vertrouwem in hem en dat jeeft hem gesterkt. Wij ook, en met hulp van ons heeft hij veel dingen geleerd.
Plan een gesprek in met haar coach, praat erover... het komt heus goed... succes!!
Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen, hij zit nu in de 2e en het gaat goed.
Het is een hele grote verandering, ze moeten leren te leren etc...
Hier had het gewoon tijd nodig. Het is ook een moeilijke/ rare tijd zo te beginnen op het vo, met name door corona.
Zijn coach had alle vertrouwem in hem en dat jeeft hem gesterkt. Wij ook, en met hulp van ons heeft hij veel dingen geleerd.
Plan een gesprek in met haar coach, praat erover... het komt heus goed... succes!!
maandag 23 november 2020 om 07:42
Je weet er niets van inderdaad.In_Tenebris schreef: ↑23-11-2020 01:16Van mij is inderdaad al een tijdje geleden, ik heb alleen het idee dat er tegenwoordig een hoop kinderen VWO gaan doen die daar vroeger nooit terecht zouden zijn gekomen. Als de vraagstelling al te moeilijk is en er maar weinig voldoendes komen vind ik dat een aardige indicatie dat een kind niet geschikt is. Ik denk ook dat men tegenwoordig meer rekening houdt met de overgang van de basisschool naar middelbaar onderwijs dan vroeger. Ook al die extra begeleiding had je vroeger niet.
maandag 23 november 2020 om 07:49
Omdat? De overgang was vroeger minder makkelijk en mensen met zoveel onvoldoendes had je vrijwel niet of ze vertrokken snel.
maandag 23 november 2020 om 07:53
Ga er eens een tijdje meer bovenop zitten. Help met plannen, help met leren. En overweeg toch eens een tijdje huiswerkbegeleiding. Je dochter krijgt dan meer geleerd wat belangrijk is en hoe ze moet leren. Als ze dat eenmaal door hebben gaat het vaak makkelijker en is die begeleiding niet meer nodig. Met een dubbel
Vwo advies is de capaciteit er wel maar weten ze vaak niet hoe en wat.
Vwo advies is de capaciteit er wel maar weten ze vaak niet hoe en wat.
maandag 23 november 2020 om 07:53
Ik denk dat ze gelijk heeft. Sinds de basisscholen afgerekend worden op naar welke niveau de groep achters gaan worden er hogere adviezen gegeven. Een vriendin van mij werkt op de middelbare en beaamd dit. Zij laten best wat kinderen na het eerste jaar afstromen omdat ze echt te hoog zitten.
maandag 23 november 2020 om 08:26
Bij de echte VWO klassen merk ik dat minder maar vooral op Havo is het erg. Die zit eigenlijk vol met mavo-leerlingen en later vol met VWO’ers die niet willen werken.watdachtjehiervan schreef: ↑23-11-2020 07:53Ik denk dat ze gelijk heeft. Sinds de basisscholen afgerekend worden op naar welke niveau de groep achters gaan worden er hogere adviezen gegeven. Een vriendin van mij werkt op de middelbare en beaamd dit. Zij laten best wat kinderen na het eerste jaar afstromen omdat ze echt te hoog zitten.
In principe zou 60% van de leerlingen op het vmbo thuishoren, 25% op de havo en 15% vwo.
Overigens ben ik echt voor brede brugklassen en uitstel van niveaukeuze voor het gros van de leerlingen. (Muv echt vwo’ers en vmbo-basis)
Die mogelijkheid is echter door de regering behoorlijk afgekalfd doordat ze per se aparte vmbo-scholen wilden.
Een kind met een TL-Havo advies kan dan vaak alleen maar op een havo terecht of op een vmbo. Niet overal maar wel op veel scholen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 23 november 2020 om 08:30
Hier exact t zelfde met 12 jarige in brugklas vwo en vwo advies (ze weigerden haar ook in havo/vwo te plaatsen, wat wel mijn voorkeur had omdat t afstromen dan als minder erg overkomt op t kind leek mij). De helft van de vakken gaan goed, aardrijkskunde, geschiedenis en Nederlands vind ze lastig en zijn 4-en en 5-en, in februari start ze pas met biologie trouwens.
De 0-cito liet zien dat ze op de meeste gebieden tegen vwo aan zit, deze telt echter niet mee. Einde jaar krijgen ze hier opnieuw n cito die wel meetelt in t advies voor t 2e jaar. Dus dat terugplaatsen halverwege t jaar zie ik hier niet gebeuren. Ik zie hier veel tips, waarvoor dank, ik ga eens kijken wat ik kan met die flash cards. De inzet en motivatie is er absoluut, al vind ze aardrijkskunde saai.
Waar kan ik een goede huiswerkbegeleiding vinden? Ik heb zelf met moeite een mavo diploma behaald
. Hier krijgen ze handvaten in de mentorles maar er is verder weinig mogelijk. De proefwerken mag ik ook niet zien....vind ik zo raar.
De 0-cito liet zien dat ze op de meeste gebieden tegen vwo aan zit, deze telt echter niet mee. Einde jaar krijgen ze hier opnieuw n cito die wel meetelt in t advies voor t 2e jaar. Dus dat terugplaatsen halverwege t jaar zie ik hier niet gebeuren. Ik zie hier veel tips, waarvoor dank, ik ga eens kijken wat ik kan met die flash cards. De inzet en motivatie is er absoluut, al vind ze aardrijkskunde saai.
Waar kan ik een goede huiswerkbegeleiding vinden? Ik heb zelf met moeite een mavo diploma behaald
maandag 23 november 2020 om 08:33
suzyqfive schreef: ↑23-11-2020 08:26Bij de echte VWO klassen merk ik dat minder maar vooral op Havo is het erg. Die zit eigenlijk vol met mavo-leerlingen en later vol met VWO’ers die niet willen werken.
In principe zou 60% van de leerlingen op het vmbo thuishoren, 25% op de havo en 15% vwo.
Overigens ben ik echt voor brede brugklassen en uitstel van niveaukeuze voor het gros van de leerlingen. (Muv echt vwo’ers en vmbo-basis)
Die mogelijkheid is echter door de regering behoorlijk afgekalfd doordat ze per se aparte vmbo-scholen wilden.
Een kind met een TL-Havo advies kan dan vaak alleen maar op een havo terecht of op een vmbo. Niet overal maar wel op veel scholen.
Ik denk dat dat een goed idee is, maakt ook de druk wat minder hoog.
maandag 23 november 2020 om 09:04
Dat lees ik vaker op het forum, dat er geen inzage is in de gemaakte toetsen. Best bizar. Leerlingen mogen bij mij na de bespreking van de toets altijd een foto van hun gemaakte werk maken en van de opgaven. Graag zelfs. Het is niet alsof je die toets nog tot in de lengte der dagen kunt gebruiken (inhalers maken een andere versie).Joske11 schreef: ↑23-11-2020 08:30Hier exact t zelfde met 12 jarige in brugklas vwo en vwo advies (ze weigerden haar ook in havo/vwo te plaatsen, wat wel mijn voorkeur had omdat t afstromen dan als minder erg overkomt op t kind leek mij). De helft van de vakken gaan goed, aardrijkskunde, geschiedenis en Nederlands vind ze lastig en zijn 4-en en 5-en, in februari start ze pas met biologie trouwens.
Waar kan ik een goede huiswerkbegeleiding vinden? Ik heb zelf met moeite een mavo diploma behaald. Hier krijgen ze handvaten in de mentorles maar er is verder weinig mogelijk. De proefwerken mag ik ook niet zien....vind ik zo raar.
Ik zou een mailtje sturen naar de vakdocenten aardrijkskunde, geschiedenis en Nederlands. Met de vraag waar het mis gaat bij de toetsen en wat jij kunt doen om kind thuis te helpen.
Een voorbeeldje:
Een leerling vindt het antwoord geven op vragen soms heel lastig. Van een vraag als ‘Wat was het grootste voordeel van de overgang van het tweeslagstelsel naar het drieslagstelsel?’ maakt de leerling een opsomming. Een uitleg van het tweeslagstelsel en een uitleg van het drieslagstelsel. Maar geen antwoord op de vraag: ‘wat was het grootste voordeel’.
Zo’n kind is makkelijk op weg te helpen door te oefenen met vragen. Niet zozeer in de antwoorden, maar de kernvraag laten onderstrepen (wat was het grootste voordeel).
Op veel basisscholen werken ze met methodes die zo’n vraag in drie vragen ‘hakken’ en zijn ze zo’n vragen niet gewend. Die moeten echt los zien te komen van het ‘reproduceren’ (de geleerde begrippen opdreunen in een toets).
Als je haar thuis overhoort, zou ik ook niet rijtjes begrippen afvragen. Gebruik de vragen uit haar werkboek, die zijn qua vraagstelling vergelijkbaar.
maandag 23 november 2020 om 11:02
rumforviva schreef: ↑23-11-2020 10:46In mijn tijd waren brede brugklassen hip, maar dat vind ik juist niet ideaal. Het is dan heel moeilijk om stof op het juiste niveau aan te bieden. Er zijn genoeg kinderen die echt toe zijn aan het vwo en die helemaal geen opstartproblemen hebben.
De school waar ik zat heeft het jaren met veel succes doorgevoerd. Nu nog steeds trouwens, maar van 3 jaar naar 2 jaar teruggebracht wegens alle regels. Per vak kreeg je op je eigen niveau stof aangeboden. Ik heb dus 3 jaar lang vakken op VWO niveau gedaan en een aantal andere vakken op mavo (toen nog) niveau
Uiteindelijk op HAVO terecht gekomen. Daar deed ik de meeste vakken namelijk op. De mavo vakken kon ik goeddeels laten vallen, de VWO vakken kwamen in mijn profieldeel en zaten er al heel goed in
maandag 23 november 2020 om 11:09
Bij de scholen waar ze dat toen in mijn omgeving deden waren er altijd uiteindelijk maar heel kleine vwo-klassen (grote scholen) en zakten relatief veel kinderen af naar een lager niveau. Alleen de echt gedreven kinderen hielden vol. Maar niet alleen de strebers hebben vwo in zich. Ik ben zelf ook lui van aard, ik deed wat me werd aangeboden. Als ik zonder problemen een stapje lager had kunnen gaan, had ik het zeker gedaan.Pergamon schreef: ↑23-11-2020 11:02De school waar ik zat heeft het jaren met veel succes doorgevoerd. Nu nog steeds trouwens, maar van 3 jaar naar 2 jaar teruggebracht wegens alle regels. Per vak kreeg je op je eigen niveau stof aangeboden. Ik heb dus 3 jaar lang vakken op VWO niveau gedaan en een aantal andere vakken op mavo (toen nog) niveau
Uiteindelijk op HAVO terecht gekomen. Daar deed ik de meeste vakken namelijk op. De mavo vakken kon ik goeddeels laten vallen, de VWO vakken kwamen in mijn profieldeel en zaten er al heel goed in
Ik ben bijvoorbeeld ook voor blijven zitten in plaats van afstromen (afhankelijk van de oorzaak van het blijven zitten).
maandag 23 november 2020 om 11:29
rumforviva schreef: ↑23-11-2020 11:09Bij de scholen waar ze dat toen in mijn omgeving deden waren er altijd uiteindelijk maar heel kleine vwo-klassen (grote scholen) en zakten relatief veel kinderen af naar een lager niveau. Alleen de echt gedreven kinderen hielden vol. Maar niet alleen de strebers hebben vwo in zich. Ik ben zelf ook lui van aard, ik deed wat me werd aangeboden. Als ik zonder problemen een stapje lager had kunnen gaan, had ik het zeker gedaan.
Ik ben bijvoorbeeld ook voor blijven zitten in plaats van afstromen (afhankelijk van de oorzaak van het blijven zitten).
Dat was bij "mijn" school niet aan de orde. Het was geen 30%-30%-30%, maar dat zou statistisch gezien ook heel gek zijn (met 60%-25%-15% verdeling landelijk), maar wel volwaardige klassen. Er was geen gymnasium optie, dus voor studenten die dat ambieerde was er sowieso geen ruimte.
maandag 23 november 2020 om 12:36
Het schijnt dat de cijfers toch wel uitwijzen dat er met een brede brugklas gemiddeld een hoger niveau wordt behaald, omdat de leerlingen die een grensgeval zijn zich eerder naar boven optrekken aan het niveau boven hen. Vooral de leerlingen met een lager niveau profiteren hiervan. Dus in het grote geheel is het wel beter voor het gemiddelde niveau van de leerlingen.Pergamon schreef: ↑23-11-2020 11:29Dat was bij "mijn" school niet aan de orde. Het was geen 30%-30%-30%, maar dat zou statistisch gezien ook heel gek zijn (met 60%-25%-15% verdeling landelijk), maar wel volwaardige klassen. Er was geen gymnasium optie, dus voor studenten die dat ambieerde was er sowieso geen ruimte.
Maar volgens de statistieken is het voor leerlingen die echt geschikt zijn voor het vwo gunstiger als ze in een categoriale brugklas zitten en is het percentage dat het tot het eind afmaakt groter. Daar is onlangs nog een rapport over gepubliceerd. Maar wellicht verschilt dat weer per aanpak van een school.
Ik merk alleen vaak dat vwo wordt gezien voor iets voor de zeer gemotiveerde leerling die hard wil werken. Dat is wat overdreven. Velen kunnen het prima af, maar zouden zich niet tot het uiterste inzetten als ze ook met minder toekunnen.