Moeilijke start vwo

22-11-2020 21:25 67 berichten
Dochter (13) is dit jaar begonnen op het vwo. Ze heeft het heel goed naar haar zin en vindt het een leuke school.
Alleen qua cijfers gaat het niet zo best.

Ondertussen heeft ze zo'n 19 toetsen gehad. Er zitten een paar voldoendes bij maar het gros van de cijfers liggen tussen 3 en 5.5.

Ze vindt t fijn als wij haar voor een toets overhoren en dan beheerst ze de stof goed. Echter dit zorgt niet voor een voldoende. Zelf geeft ze aan dat de vraagstelling heel ingewikkeld is.
Verder geeft ze aan dat ze beter moet plannen. Daar gaat ze mee aan de slag en mijn man en ik helpen haar daar bij in het begin.

Ik vind het moeilijk om te bepalen of de slechte cijfers komen door te weinig inzet of dat het niveau te hoog ligt.
Binnenkort hebben we een gesprek met haar mentor.

Wat is wijsheid? Kijken hoe het de komende tijd gaat en als het niet gaat over laten gaan naar de HAVO of het jaar eerst helemaal afmaken?

Bedankt voor de reacties!
Ga in gesprek met de mentor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het jaar afmaken. Veel kinderen die op het VWO komen hebben op de basisschool nauwelijks inzet te hoeven plegen. Ik weet niet of dat bij jouw dochter ook zo is. Plannen is heel lastig voor kinderen van 12; hun hersenen zijn daar simpelweg nog niet voldoende voor ontwikkeld. Heel fijn voor jouw dochter als jullie haar daar mee helpen.
Verder zou je kun kijken waar ze de mist in gaat. In het begin is het vaak nog veel reproductie; uit je hoofd leren. Hoe leert ze? Leest ze het? Diept ze actief uit haar geheugen op door een blaadje op de Franse woordjes te leggen, bijvoorbeeld? Ze moet waarschijnlijk nog leren leren. In mijn ervaring wordt daar op de basisschool niet veel tijd aan besteed. Pas als je die strategieën allemaal hebt uitgeprobeerd, kun je zien of ze wel het niveau heeft, denk ik. Want op het havo moet ze ook veel dingen uit het hoofd leren. Ik vraag me af of dat zoveel verschil maakt met VWO in de brugklas.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Hoe ging het op de basisschool?
Welk advies had ze op de lagere school?

Is ze gewend te leren en huiswerk te maken?
Of deed de lagere school daar niet aan mee en moet ze nu voor 't eerst écht werken?

Ik zou ook het gesprek aangaan met de mentor, maar dus niet totaal onvoorbereid.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Het is voor sommige kinderen echt een enorme overgang van de basisschool, waar ze alles snapten en tot de snelst lerenden behoorden die eigenlijk niet hoefden te oefenen of op te letten, naar les op hun eigen niveau.

Niet alle kinderen hebben daar last van, maar sommigen wel.
Als je wilt weten waar het aan ligt bemoei je dan eens een korte periode vrij intensief met planning van huiswerk en (ook tussentijds) voorbereiden en overhoren van toetsen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Wissewis schreef:
22-11-2020 21:29
Welk advies had ze op de lagere school?

Is ze gewend te leren en huiswerk te maken?
Of deed de lagere school daar niet aan mee en moet ze nu voor 't eerst écht werken?

Ik zou ook het gesprek aangaan met de mentor, maar dus niet totaal onvoorbereid.
Ik gok VWO, aangezien ze er op zit. :lol:
En kijk vooral eens naar de gemaakte toetsen. Waar laat ze punten liggen? Dat kun je trouwens ook aan de mentor vragen. Haar docenten hebben daar hopelijk ook wel een beeld van.
Belle73 schreef:
22-11-2020 21:32
En kijk vooral eens naar de gemaakte toetsen. Waar laat ze punten liggen? Dat kun je trouwens ook aan de mentor vragen. Haar docenten hebben daar hopelijk ook wel een beeld van.
Die krijgt ze zeer wrs niet mee. Vandaar: ga in gesprek met de mentor! Die kan dat allemaal navragen.
De keuze met de kerst naar de HAVO of het jaar af laten maken zou ik aan school overlaten. Zij hebben vaker met deze situatie te maken en kunnen beter inschatten wat wel en niet haalbaar is. Hier heeft de oudste op het VWO gezeten maar teruggegaan naar de HAVO overgang jaar 2 naar 3. Onze jongste doet het op het VWO juist weer super. Mijn ervaring is dat er op het VWO veel zelfstandigheid wordt verwacht. Goed kunnen plannen en veel zelfstudie. Waar het op de HAVO klassikaal besproken wordt, krijg je op het VWO een korte uitleg en ga je daarna zelf aan de slag. Maar dit moet wel bij het kind passen. Bij mijn oudste paste het in ieder geval niet.
Mentor overleggen en helpen met plannen, is voor kinderen in het algemeen een moeilijke start en zeker na afgelopen coronajaar. Vanaf maart was er amper nog normaal onderwijs.

Gaat het niet is einde van het jaar of ergens volgend schooljaar vroeg genoeg om een treetje lager te gaan toch?
LīlyRose schreef:
22-11-2020 21:33
Die krijgt ze zeer wrs niet mee. Vandaar: ga in gesprek met de mentor! Die kan dat allemaal navragen.
Mijn kind, ook brugklas, krijgt die gewoon mee. Weliswaar niet de opgaven, maar ik zag bijvoorbeeld dat ze bij de talen haar spelling niet op orde had. Daar oefenen we nu wat extra mee tijdens het overhoren.
Luci_Mster2 schreef:
22-11-2020 21:32
Ik gok VWO, aangezien ze er op zit. :lol:
Op sommige scholen is het advies VWO/HAVO of wordt het advies tussen groep 7 en groep 8 nog veranderd.

Vandaar mijn vraag.

Dan kan kind nu wel op VWO zitten, maar zat ze van bij de start misschien al beter in een mixed klas (HAVO-VWO) of is het eigenlijk maar net randje VWO.
Is dit nu later?
Wissewis schreef:
22-11-2020 21:35
Op sommige scholen is het advies VWO/HAVO of wordt het advies tussen groep 7 en groep 8 nog veranderd.

Vandaar mijn vraag.

Dan kan kind nu wel op VWO zitten, maar zat ze van bij de start misschien al beter in een mixed klas (HAVO-VWO) of is het eigenlijk maar net randje VWO.
Het jaar is net gestart. Als ze op het vwo zit zal ze daar al sinds de zomer zitten.
Mijn vwo-dochter heeft in het eerste jaar bijles via school gehad. Pas toen kreeg ze het plannen en de manier van leren door.
Op het vwo wordt verwacht dat ze zich voor een groot deel de stof zelf eigen maken, zonder uitleg.
Belle73 schreef:
22-11-2020 21:34
Mijn kind, ook brugklas, krijgt die gewoon mee. Weliswaar niet de opgaven, maar ik zag bijvoorbeeld dat ze bij de talen haar spelling niet op orde had. Daar oefenen we nu wat extra mee tijdens het overhoren.
Spelling pik je er wel uit, inzicht, verbanden, kennis etc niet. Gelukkig kunnen docenten dat heel goed. Waarschijnlijk is er in deze periode ook het 10 minutengesprek.
Wissewis schreef:

Vandaar mijn vraag.

Ze zit er al op en eindadvies is gewoon enige geldende advies. Dus was er een VWO advies in groep 8. Niet een kans klasadvies, want dan zou TO's kind daar zitten nu. Brugklas he?
Thanks voor jullie reacties!! Ze had een dubbel vwo advies gekregen. Juf van groep 8 zei dat ze het makkelijk aan zal kunnen. Daarom ben ik zo verbaasd over hoe het gaat.

De toetsen krijgt ze helaas niet mee op een enkele toets na.

Wij hebben haar veel vrijheid gegeven,ook wat betreft afwisseling huiswerk en bijv Roblox etc maar willen nu even wat dichter er op zitten.

Ik ben erg benieuwd naar het gesprek dinsdag!
Wissewis schreef:

Vandaar mijn vraag.

Dan had ze wel advies brugklas havo/vwo gehad.
In België werkt het waarschijnlijk anders..
Mijn 13 jarige had voor vmbo-t/havokansklas al een gesprek vorige maand. Met POP presentatie en hulp en tips van de mentor.

Ze hebben mentorles, ook over planning en hoe je beste kan leren leren. Er is huiswerkbegeleiding op elke school en bijna overal kan je bijles voor vragen. Of heen gestuurd worden door de leerkracht of mentor.

Kan me niet voorstellen dat op een VWO school ook niet dit soort begeleiding voor brugpiepers is?
Ik gok (als docent) dat jullie haar vooral overhoren op reproductie van de lesstof maar VWO is maar 20-30% reproductie en de rest is allemaal toepassen.

Ga sowieso in gesprek met de mentor. Kijk of er een mogelijkheid is voor studieles op school. Veel scholen hebben nu coronagelden gekregen dus er zijn nu meer mogelijkheden.

Verder: woordjes voor de talen leren met bijv wrts, flitskaarten (flashcards) gebruiken voor het leren van het overige.
In de meeste boeken staan leerdoelen voor de paragraaf of het hoofdstuk. Soms in het lesboek, soms in het werkboek. Kijk goed hoe de vragen in de werkboeken gesteld worden. Laat haar de flitskaarten zelf maken, door het op te schrijven maak je al een begin van het hersenpaadje waarop dit moet beklijven.
Op internet staat genoeg uitleg over hoe dit te doen.
suzyqfive wijzigde dit bericht op 22-11-2020 21:45
Reden: Autocorrect foutje
0.19% gewijzigd
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
LīlyRose schreef:
22-11-2020 21:37
Spelling pik je er wel uit, inzicht, verbanden, kennis etc niet. Gelukkig kunnen docenten dat heel goed. Waarschijnlijk is er in deze periode ook het 10 minutengesprek.
Ik heb twee weken met haar de stof van wiskunde doorgenomen voor negatieve breuken en grafieken etc etc.
Voor mij was het abracadabra maar ze had het zo goed onder de knie. Ze gaat met veel zelfvertrouwen de toets in maar komt vervolgens toch met een 3,2 thuis.
Als ik dit vergelijk met mijn kind; die is vrijwel zonder enige inspanning de basisschool door gekomen. Ook een zwaar VWO advies, maar dus nooit leren leren. En precies daar kan een mentor meestal heel goed bij helpen.
Edelhertje schreef:
22-11-2020 21:43
Ik heb twee weken met haar de stof van wiskunde doorgenomen voor negatieve breuken en grafieken etc etc.
Voor mij was het abracadabra maar ze had het zo goed onder de knie. Ze gaat met veel zelfvertrouwen de toets in maar komt vervolgens toch met een 3,2 thuis.
Dan zou ik proberen om via die mentor de testen in te kijken.
Of via de individuele leerkrachten horen waar het misloopt.

(Want een mentor lijkt me wel een algemeen beeld te kunnen geven, maar weet zelden specifiek per vak waar het misgaat.
Of het moet elke keer bij elk vak op 't zelfde punt misgaan.)
Is dit nu later?
Zit ze een beetje lekker in d'r vel? Of ondervindt ze zelf veel stress? Dat kan haar resultaten ook negatief beïnvloeden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven