Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

donderdag 12 juni 2025 om 21:29
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.
Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.
Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.
Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.
Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.
Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.
De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.
Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.
Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.
Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.
Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.
Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.
Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.
Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.
De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.
Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.
Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.
zaterdag 14 juni 2025 om 23:38
zaterdag 14 juni 2025 om 23:46
Lekker ; allemaal een koortslip.
Ik vind een eigen bidon een veel beter idee. Maar dan wel met enige controle.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zondag 15 juni 2025 om 00:36
Ze waren met groep 3 tot en met 8 op een groot voetbalveld met tribunes. Niet echt een plek voor bekertjes. Mijn dochter had een grote waterfles mee waar zeker 650 ml ingaat en die was half leeg. Dus mijn vermoeden is dat ouders dachten Oh die heeft nog water. En bij de volgende activiteit Oh die heeft gedronken want er is water uit. Als ze dan na 4 activiteiten niks drinkt en steeds andere ouder voor haar neus heeft dan houdt dus niemand het echt bij dat ze 0x heeft hervuld.
zondag 15 juni 2025 om 00:44
Merkimer schreef: ↑14-06-2025 19:05Hier even een update: toen ik haar bracht was het veld inderdaad in de brandende zon. De leerkracht beloofde wel meer pauzes en de pauzes mochten in de schaduw op de tribune. Ook het kijken naar de voetbalwedstrijd.
Toch heb ik nu een rood kreeftje wat zo verbrand is dat ze er afgelopen nacht amper door kon slapen. Het extra smeren was ze vergeten. Haar waterfles slechts half leeg en naar eigen zeggen niet extra bijgevuld. Dus ze heeft echt nog geen halve liter gedronken die hele dag.
Mocht het dus weer zo warm zijn tijdens een sportdag dan houd ik haar thuis. Ik vind een kind zo heftig laten verbranden echt not done. En het is in haar nek en gezicht ondanks lange mouwen. Ook haar knieholtes heel erg. Thuis heb ik haar in haar ondergoed buiten gezet vooraf en van top tot teen ingespoten met factor 50 dus het ligt echt deels aan het amper bijsmeren.
Ze heeft wel een hele leuke dag gehad. Dat dan weer wel.
Groot gelijk.
zondag 15 juni 2025 om 08:09
Sinds wanneer krijg je een koortslip van afwassen met de hand?blijfgewoonbianca schreef: ↑14-06-2025 23:46Lekker ; allemaal een koortslip.
Ik vind een eigen bidon een veel beter idee. Maar dan wel met enige controle.
•
zondag 15 juni 2025 om 08:15
zondag 15 juni 2025 om 08:22
Een vriendin deed ooit een kinderpartijtje met jonge kinderen voor haar zomerkind op een hete dag. Ze had een soort stempelkaart gemaakt voor drinken en insmeren, en nog wat dingen, pet op en iets met een plantenspuit dacht ik.Merkimer schreef: ↑15-06-2025 00:36Ze waren met groep 3 tot en met 8 op een groot voetbalveld met tribunes. Niet echt een plek voor bekertjes. Mijn dochter had een grote waterfles mee waar zeker 650 ml ingaat en die was half leeg. Dus mijn vermoeden is dat ouders dachten Oh die heeft nog water. En bij de volgende activiteit Oh die heeft gedronken want er is water uit. Als ze dan na 4 activiteiten niks drinkt en steeds andere ouder voor haar neus heeft dan houdt dus niemand het echt bij dat ze 0x heeft hervuld.
Kinderen konden steeds stickertjes verdienen als ze weer wat hadden gedronken en weer ingesmeerd waren. En haar man liep met een toeter rond waarop hij te pas en te onpas zat te toeteren en dan moesten ze allemaal weer zsm naar het stempelstation rennen voor om iets af te kruisen op hun kaart. En iets lekkers als beloning.
Ik was er niet bij, maar die kinderen vonden het geweldig. Als die vader weer zat te toeteren lieten ze alles uit hun handen vallen om als eerste bij de stempels te zijn. Maar goed, het waren iets jongere kinderen en een veel kleiner groepje natuurlijk. En zo’n partijtje duurt niet lang.
zondag 15 juni 2025 om 08:34
De lege bekers neem je gewoon mee naar school en was je in een heet sopje?
•
zondag 15 juni 2025 om 08:37
zondag 15 juni 2025 om 09:36
zondag 15 juni 2025 om 09:44
zondag 15 juni 2025 om 11:48
Eens.Grasgevoerd schreef: ↑15-06-2025 09:44Als ik dan de update lees (die natuurlijk al van verre kon worden zien aangekomen; niks mis met jouw moederintuïtie en zorgen TO) en sommige reacties in dit topic voorafgaande aan die sportdag en update, dan denk ik: laat mij maar lekker helikopteren. Sommigen van die reacties denk ik alleen maar:![]()
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 15 juni 2025 om 12:05
Kan me echt niet voorstellen dat zoiets op een sportdag zorgvuldig wordt gedaan. En die kinderen kunnen niet de hele dag met hun thuis afgewassen bekertje in de hand lopen.
Zelfs thuis moet je echt goed oppassen bij afwassen en gezinsleden met koortslip.
zondag 15 juni 2025 om 12:51
Bekertjes afspoelen in een teil met water is een jaren 80 actie, ik mag toch aannemen dat we inmiddels beter weten. Goor.
OT: ik zou woedend zijn en niet alleen not amused. Onverantwoordelijk.
Wat bij mij vroeger hielp tegen de pijn was aftersun met zonnebrandcrème.
Note: onverantwoordelijk van de school. TO is afgegaan op advies en vertrouwde op de leiding van de school.
OT: ik zou woedend zijn en niet alleen not amused. Onverantwoordelijk.
Wat bij mij vroeger hielp tegen de pijn was aftersun met zonnebrandcrème.
Note: onverantwoordelijk van de school. TO is afgegaan op advies en vertrouwde op de leiding van de school.
machutookunbietjemeerzijn wijzigde dit bericht op 15-06-2025 12:53
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
16.80% gewijzigd
Nope
zondag 15 juni 2025 om 14:17
zondag 15 juni 2025 om 16:27
Het kind wordt ook ouder, wijzer en zelfstandiger. Dus dit jaar zegt niks over volgend jaar.
Ze heeft een hele leuke dag gehad lees ik. Dus volgend jaar gewoon opnieuw proberen.

zondag 15 juni 2025 om 16:27
Nou een combinatie van dingen lijkt er te spelen. Ze is een dromer. Vergeet dingen snel. En geeft altijd aan dat ze geen dorst heeft of voelt. Ik zit zelf zwaar op het spectrum (autisme) en herken het wel een beetje van mezelf. Dochter heeft hier en daar ook wel puntjes die ik in de gaten aan het houden ben. Maar geen diagnose verder. Ze is populair in de klas, heeft veel vriendinnen en er heerst een relaxte sfeer in de klas waarbij je ook anders mag zijn. Ook haar schoolprestaties zijn hartstikke goed.RememberTheGoodTimes schreef: ↑15-06-2025 14:17Merkimer, voelt je dochter echt geen dorst en drink ze daardoor te weinig en moet ze constant aangespoord worden of is er iets anders aan de hand? Wil ze misschien om wat voor reden dan ook niet drinken? Omdat je aangeeft dat ze erover liegt.
De dingen die ik merk zitten hem meer in signalen van het lichaam. Zo kan ze hartje winter in een zomerjurk naar beneden komen. Maar ze gaat ook naar school en naar ballet met dik 40 graden koorts zonder een kik te geven dat ze nier lekker is. De enige vorm van aangeven dat ze ziek is, is wanneer ze geen zin heeft. Verder hoor je dr niet. Ook niet bij pijn. Ja tenzij het echt iets ergs is denk aan struikelen , vinger tussen de deur etc. Maar een ontstoken oorbel merkt ze niet op. Terwijl ik als kind dan in de hoogste boom zat der ondragelijke pijnen.
En ze neemt dingen echt ontzettend letterlijk. Zo werd ik laatst een keer boos dat ze weinig dronk, ook wanneer ik aangaf "kom op, neem effe weer een paar slokjes" wat bleek... Dan nam ze er steeds keurig twee. Want een paar is twee. Daar heeft ze gelijk in maar ik had echt niet door dat ze m zo opvatte.
zondag 15 juni 2025 om 16:34
Ik heb zelf ook bijna nooit dorst en drink dus ook te weinig. Ik heb daar geen last van. En ik kan ook gewoon niet even snel een glas water wegdrinken.
Het is echt geen ramp. Tegenwoordig loopt iedereen constant met een waterfles rond, maar dat is vaak (als het niet snikheet is) helemaal niet nodig. Ik zou er geen te groot ding van maken.
Het is echt geen ramp. Tegenwoordig loopt iedereen constant met een waterfles rond, maar dat is vaak (als het niet snikheet is) helemaal niet nodig. Ik zou er geen te groot ding van maken.
zondag 15 juni 2025 om 16:46
Hee, als je nou eens het eerste deel van wat ik heb geschreven niet selectief overslaat, ideetje? Je hebt het zelfs meegequote dus zo moeilijk is dat niet.
Maar TO zegt dat kind altijd heel snel verbrandt en ze maakte zich van tevoren al veel zorgen. Dan is het echt wel verstandig om geen spray te gebruiken.
Huidarts.com:
Of:Welk soort zonnebrandmiddel moet ik nemen?
Over het algemeen worden zonnebrandsprays afgeraden. De sprays kunnen nanodeeltjes bevatten en deze kunnen door inademen in de longen terechtkomen. Van nanodeeltjes is het bekend dat ze mogelijk kankerverwekkend zijn. Van zonnebrandmiddelen die snel de huid intrekken en geen waas achterlaten kun je afvragen of ze wel voldoende bescherming bieden. Ook deze soort wordt dus afgeraden.
https://www.dr-jetskeultee-skincare.nl ... een-spray
Wat is beter: een spray of een crème?
Jetske: ‘Hoewel producten in spray-vorm prettig zijn in gebruik, is gewoon smeren toch beter. Ten eerste is de kans dat je de zonnebrandcrème voldoende dik aanbrengt, erg klein wanneer je een spray gebruikt. Ten tweede loop je het risico dat je wat van het product inademt bij het sprayen. Ik zou dus zeggen: een crème.’
wombat wijzigde dit bericht op 15-06-2025 16:53
52.89% gewijzigd
zondag 15 juni 2025 om 16:51
Is ze gevoelig voor meer visuele zichtbaarheid voor de hoeveelheid drinken? En/of voor meer voorlichting (van iemand anders dan jij)?
Hier heb ik daar gebruik van gemaakt. Samen websites zoeken, onderzoeken waaróm je voldoende moet drinken. Wat gebeurt er als je dat niet doet?
Ik geef extra grote bekers drinken bij de maaltijden, in de auto een fles in de handen en we tellen. Van ‘Google’ hebben we geleerd dat hij minimaal 5 glazen per dag moet drinken. Vroeger tekende ik een groot glas met 5 vakken, zodat hij zelf ook inzicht kreeg in waar hij zat.
Nu vraag ik bij een ‘moeilijke’ dag vaak even; hmmm hoeveel glazen heb je gedronken?
Hij voelt nog steeds zelfde aan dat er dorst is, maar is mettertijd wel gemotiveerd geraakt voor de 5 glazen. Niet omdat ik dat zei, maar omdat een arts (ofzo) dat zei op een betrouwbare website.
Oh en ik push nooit. Want dat werkt hier heel erg averechts. Ik gebruik eerder woorden als; ‘Oeh wat zou jouw lijf nu nodig hebben?’
Hier heb ik daar gebruik van gemaakt. Samen websites zoeken, onderzoeken waaróm je voldoende moet drinken. Wat gebeurt er als je dat niet doet?
Ik geef extra grote bekers drinken bij de maaltijden, in de auto een fles in de handen en we tellen. Van ‘Google’ hebben we geleerd dat hij minimaal 5 glazen per dag moet drinken. Vroeger tekende ik een groot glas met 5 vakken, zodat hij zelf ook inzicht kreeg in waar hij zat.
Nu vraag ik bij een ‘moeilijke’ dag vaak even; hmmm hoeveel glazen heb je gedronken?
Hij voelt nog steeds zelfde aan dat er dorst is, maar is mettertijd wel gemotiveerd geraakt voor de 5 glazen. Niet omdat ik dat zei, maar omdat een arts (ofzo) dat zei op een betrouwbare website.
Oh en ik push nooit. Want dat werkt hier heel erg averechts. Ik gebruik eerder woorden als; ‘Oeh wat zou jouw lijf nu nodig hebben?’
•
zondag 15 juni 2025 om 16:57
Ze hebben mijn zoon in groep 8 laten verbranden, terwijl er duidelijke afspraken waren gemaakt, omdat hij albinisme heeft en dus extreem gevoelig voor de zon.
De nacht na het kamp lag hij te huilen van de pijn.
Boze mail gestuurd en de leerkracht gaf toe er helemaal niet aan gedacht te hebben.
Pas toen hij mijn mail las, ging er een lampje branden (oja, we hadden afgesproken Pietje zijn rug goed in te smeren als we naar het zwemmeertje gaan)
Frankly my dear, I don"t give a damn

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in