Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

12-06-2025 21:29 594 berichten
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.

Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.

Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.

Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.

Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.

Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.

De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.

Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.

Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.

kind mee laten doen aan deze sportdag ?

Totaal aantal stemmen: 218

Ja (68%)
Nee (28%)
Overig: licht toe (5%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh wat shit zeg! Arm kind.
Wat sneu voor je dochter :|
Ook een Pluviofiel
Sneu. Kinderen laten smeren vind ik toch echt een taak van de begeleiding (docenten/hulpouders) op zo´n dag.
Nova schreef:
14-06-2025 20:16
Sneu. Kinderen laten smeren vind ik toch echt een taak van de begeleiding (docenten/hulpouders) op zo´n dag.
Zeker.
Hebben ze geen extra drinken uitgedeeld ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
14-06-2025 20:21
Zeker.
Hebben ze geen extra drinken uitgedeeld ?
Er was een water tap punt om je fles bij te vullen. Wat ze niet heeft gedaan want haar water was niet op.

Het gezeik met drinken begon s ochtends al. Ze moest bij het ontbijt een beker water. Loog erover dat ze boven al een beker water op had na het tanden poetsen. In de auto naar het sportveld dacht ik ineens Huh welke beker. Ineens schoot me te binnen dat ik alle bekers die boven stonden de avond ervoor in de vaatwasser had gestopt. Toen bleek ze dus gelogen te hebben en mocht ze acuut nog even voor aanvang haar pakje drinken wat ik extra had meegegeven achterover klokken. Ik moet echt een politie agent zijn qua dat drinken. Ze heeft ook amper een dorst signaal en als ik niks zeg vergeet ze het gewoon.
Ze hebben gezegd dat de kinderen moesten bijsmeren maar niet daadwerkelijk gecontroleerd of dit ook daadwerkelijk geschiedde. Sowieso hoe kan zij nou achter in haar nek komen qua smeren. Ben echt not amused.
Merkimer schreef:
14-06-2025 20:25
Ze hebben gezegd dat de kinderen moesten bijsmeren maar niet daadwerkelijk gecontroleerd of dit ook daadwerkelijk geschiedde. Sowieso hoe kan zij nou achter in haar nek komen qua smeren. Ben echt not amused.
Snap ik. Dat hadden ze echt anders aan moeten pakken.
Het is toch een soort leeftijd waarop je even allemaal samen gaat smeren?
En ik zou het ook logisch vinden als ze elk kind gewoon een bekertje water/limo in de handen duwen.
Merkimer schreef:
Dat kan ik me goed voorstellen!
Frizz schreef:
14-06-2025 20:47
een bekertje water/limo in de handen duwen.
Weggooi bekertjes zijn ook weer een flinke no go, natuurlijk.
Ik snap best dat een doorsnee hulpouder er van uit gaat dat een kind vanzelf dorst krijgt en dus drinkt. In dit geval zou zo’n ouder geïnstrueerd moeten worden om kind te laten drinken ( en te controleren dat er ook daadwerkelijk genoeg gedronken wordt ipv genipt ) .
Ik kwam even kijken hoe het gegaan was. Exact waar je bang voor was. Ik zou zeker een bericht richting directie sturen!
Wat sneu dat ze zo verbrand is zeg. En rot dat ze ook nog zo weinig gedronken heeft.
Bij mijn kind is de sportdag gelukkig ingekort, want het bleek toch echt wel te warm.
Wat zielig! Hoe laks van school zeg. En ook lastig zo’n weinig drinkend kind.

Maar gebruik je altijd spray? Dan snap ik wel beter dat ze steeds zo makkelijk verbrandt. Spray is een veel te dun laagje. Je moet het echt zelf doen. Het ouderwetse handwerk, dik smeren. Wereld van verschil!
moet de directie ingelicht worden omdat er 1 kind is verbrand en te weinig heeft gedronken? als het de hele club of een groot gedeelte is, oké....
schoenveter schreef:
14-06-2025 21:35
moet de directie ingelicht worden omdat er 1 kind is verbrand en te weinig heeft gedronken? als het de hele club of een groot gedeelte is, oké....
Ja. Of in eerste instantie de juf of meester. Je vertrouwt je kind toe aan school en bij een buitenactiviteit op een hete dag is school dan verantwoordelijk voor welzijn.
schoenveter schreef:
Wij weten nu van dat ene kind, maar we weten natuurlijk niet of er per ongeluk nog meer kinderen hetzelfde lot beschoren waren. En dat weet TO ook niet, dus als ik haar was zou ik inderdaad maar naar de directie stappen. De directie vertegenwoordigt immers de school en tijdens sportdagen etc. is de school verantwoordelijk.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
schoenveter schreef:
Ja, want daar zit degene die eindverantwoordelijk is. Ik schreef al eerder dat ik als leerkracht op een dag als gisteren geen verantwoordelijkheid over 30 kinderen had willen hebben. Want zelfs met goed smeren was de kans op verbranden groot.

Maar de leerkracht bepaalt niet of een sportdag doorgaat of niet. Dat bepaalt de directie. En een ouder maakt meer indruk dan een leerkracht die aangeeft dat Marietje uit haar klas toch ernstig verbrand was. Bovendien heeft Merkimer volgend jaar (mocht er weer een sportdag zijn in dezelfde omstandigheden) nog een mailwisseling en gegronde reden om haar kind thuis te houden niet te vertrouwen op "dat het allemaal wel goed zal komen". Dat thuis houden, daar wil een directeur ook weleens vervelend over doen.
Wombat schreef:
14-06-2025 21:32
Wat zielig! Hoe laks van school zeg. En ook lastig zo’n weinig drinkend kind.

Maar gebruik je altijd spray? Dan snap ik wel beter dat ze steeds zo makkelijk verbrandt. Spray is een veel te dun laagje. Je moet het echt zelf doen. Het ouderwetse handwerk, dik smeren. Wereld van verschil!
Ach nou heeft TO het nog gedaan?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
14-06-2025 21:57
Ach nou heeft TO het nog gedaan?
Ik geloof niet dat diegene het zo bedoelt. Er is een groot verschil tussen spray en crème terwijl dat niet altijd bekend is. Dus meer als informatie in het algemeen.
@to, het is echt heel rot dat het zo gelopen is. Maar als iemand die al verbrand als ze aan de zon denkt, gaat er een sirene af als ik lees “ingespoten met zonnebrand”. Met spuiten gaat er zo’n groot gedeelte verloren en het is vaak een superdun laagje. Prima als je een meer zonbestendige huid hebt, niet als je een superzongevoelige huid hebt.

Mijn tip, vision factor 50. En smeren nooit spuiten. En het is wat dikkig en wat plakkerig, maar het trekt in en ik kan echt zeker een halve dag redelijk veilig de zon in. Daarmee word je minder afhankelijk van de goodwill of aandacht van anderen, de beschikbaarheid van schaduw of als je zelf toch net een tikje hebt onderschat hoe sterk de zon is.

Niet als kritiek, gewoon voor de toekomst. Het heeft mijn leven beter gemaakt. Hoe erg ik insmeren ook haat, van kinds af aan.
meijteeks wijzigde dit bericht op 15-06-2025 00:55
39.88% gewijzigd
Claire45 schreef:
14-06-2025 17:41
Ik heb zelf nooit zo heftig ervaren dat school keihard is gelukkig. Ik had het over kinderen die gepest worden. Dat zal na hun schooltijd wel een issue blijven, want na school komen ze dezelfde soort mensen tegen, in min of meer dezelfde dynamiek, en krijgen ze te maken met dezelfde problemen (buitensluiting, discriminatie etcetera).

Ik ken het Finse schoolsysteem goed. Maar waarom begin je daarover? In Nederland wordt dat systeem op zeer kleine schaal toegepast maar je kunt niet beweren dat dát tegenwoordig de norm is. Was het maar waar.
Oei, ik hoop dat jij je hierin wil laten bijscholen. Gepest worden ligt niet aan het gepeste kind of "de pester" maar aan een zieke, onveilige groepsdynamiek. Dat je het na de schoolperiode weer tegenkomt (want er is blijkbaar iets mis met je als je wordt gepest, dat lees ik hieruit) is pertinent niet waar. En als je als volwassene in zo'n dynamiek terecht komt heb je de keus eruit te stappen (uit die dynamiek, uit het leven is nog niet zo makkelijk), dat heb je als kind met een beetje pech niet. Want als kind denk je inderdaad dat het aan jou ligt, als volwassene hoop ik dat je daar op zijn minst vraagtekens bij kan zetten.
Merkimer schreef:
Wat kut zeg, belachelijk dat ze er niet op gelet hebben.
Mistborn schreef:
14-06-2025 21:08
Ik kwam even kijken hoe het gegaan was. Exact waar je bang voor was. Ik zou zeker een bericht richting directie sturen!
Nou ja semi . Geen narigheid a la zonnesteek of uitdroging. Daar was ik het bangst voor.
blijfgewoonbianca schreef:
14-06-2025 21:02
Weggooi bekertjes zijn ook weer een flinke no go, natuurlijk.
Ik snap best dat een doorsnee hulpouder er van uit gaat dat een kind vanzelf dorst krijgt en dus drinkt. In dit geval zou zo’n ouder geïnstrueerd moeten worden om kind te laten drinken ( en te controleren dat er ook daadwerkelijk genoeg gedronken wordt ipv genipt ) .

Op de school waar kind zat hadden ze gewoon honderden IKEA bekers die daarna door een teiltje werden gehaald.
Ah wat sneu to.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven