Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

12-06-2025 21:29 594 berichten
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.

Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.

Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.

Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.

Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.

Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.

De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.

Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.

Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.

kind mee laten doen aan deze sportdag ?

Totaal aantal stemmen: 218

Ja (68%)
Nee (28%)
Overig: licht toe (5%)
Alle reacties Link kopieren Quote
yasmijn schreef:
13-06-2025 07:28
Ik graaf diep in mijn geheugen. Hier ook een keer kind sportdag op een hete dag. Uiteraard is het programma aangepast en de school vroeg om de kinderen plantenspuiten en supersoakers en ander watertuig mee te geven.

Het was een daverend succes.

Het programma was om 1400 afgelopen. Dat is goed te doen, daarna begint de echte warmte pas.
Maar de UV straling niet. Er wordt juist aangeraden tussen 12.00 en 15.00 uit de zon te blijven.
Pinaco schreef:
13-06-2025 08:55
Dochter kan prima een UV-werend shirt aantrekken en een petje opzetten. Wat denk jij, dat de hele wereld binnenblijft en stopt met draaien zodra de zon schijnt? Verder hoeft dochter niet de hele dag in de volle zon te staan: De sportdag eindigt om 14.00 en in de rustmomenten zitten ze in de schaduw. Je overdrijft.
Maar de wereld blijft dus wel binnen bij zo’n temperatuur en gaat al helemaal niet sporten. In landen waar zoveel zon en temperatuur zo is gaan ze echt niet buiten een sportdag organiseren.
Elsy schreef:
13-06-2025 09:27
Maar de UV straling niet. Er wordt juist aangeraden tussen 12.00 en 15.00 uit de zon te blijven.
Ik herinner mij ook badjes met parasols erboven. Niet in mijn tijd, maar die van kind.
De realiteit haalt de werkelijkheid in
Mensen onderschatten het gevaar van huidkanker nog steeds. Dat blijkt ook in dit topic maar weer.
yasmijn schreef:
13-06-2025 09:28
Ik herinner mij ook badjes met parasols erboven. Niet in mijn tijd, maar die van kind.
Maar zo’n ding in de tuin is toch heel anders dan een sportdag met competitie in de zon. Zo’n ding zou ik zelf in de schaduw in de tuin kunnen hebben en ze gaan dan steeds naar binnen en buiten. Ik let op water en dergelijke.
Elsy schreef:
13-06-2025 09:28
Maar de wereld blijft dus wel binnen bij zo’n temperatuur en gaat al helemaal niet sporten. In landen waar zoveel zon en temperatuur zo is gaan ze echt niet buiten een sportdag organiseren.
Jawel hoor. Ik woon op zo´n plek en mijn kinderen hadden gisteren sportdag.
Of ik dat handig vind is een andere discussie (eigenwijze puberzoon was verbrand want zonnebrand "vergeten").
Daarbij besef ik ook best dat het hier anders is, omdat men meer gewend is aan warmte dan in Nederland.

TO, prima oplossing zo toch? Lange mouwen en een petje, en je neemt haar om 12u mee naar huis.
Bontebok schreef:
13-06-2025 08:38
De meeste kinderen vinden sport gewoon leuk hoor. Ik vind dit een beetje een extreme reactie van iemand die daar zelf nogal extreem in zit. Sport heeft heel veel voordelen voor kinderen en trouwens ook voor volwassenen.
Ik vond het zelf ook echt niks terwijl ik sporten heel leuk vond. Als je niet helemaal lekker in de groep ligt dan kan zo’n sportdag heel lastig zijn.
Nova schreef:
13-06-2025 09:47
Jawel hoor. Ik woon op zo´n plek en mijn kinderen hadden gisteren sportdag.
Of ik dat handig vind is een andere discussie (eigenwijze puberzoon was verbrand want zonnebrand "vergeten").
Daarbij besef ik ook best dat het hier anders is, omdat men meer gewend is aan warmte dan in Nederland.

TO, prima oplossing zo toch? Lange mouwen en een petje, en je neemt haar om 12u mee naar huis.
Ik woon ook op zo’n plek en hier gaan ze max een half uur in de zon. Te warm en kinderen gaan gewoon door. Laatst had m’n dochter buiten een voorstelling en ze hebben haar meerdere keren speciaal in de schaduw gezet.
Merkimer schreef:
13-06-2025 08:17
Bij ons vroeger op school mocht je in bikini komen en gingen we onder de brandslang geloof ik.
Vroeger ja, toen men nog niet zoveel wist over de gevaren van de zon.
Ik zou dat nu een minder goed idee vinden dan spelletjes doen in lange mouwen.
Elsy schreef:
13-06-2025 09:49
Ik woon ook op zo’n plek en hier gaan ze max een half uur in de zon. Te warm en kinderen gaan gewoon door. Laatst had m’n dochter buiten een voorstelling en ze hebben haar meerdere keren speciaal in de schaduw gezet.
Ja dat las ik. Maar jij beweert dat het overal zo gaat. En dat klopt dus niet.
Ik snap dit werklijk nooit zo goed. Het is 1 dag 29 graden en er is een sportdag.

De school zal ongetwijfeld rekening houden met de hoge temperatuur, voldoende water aanbieden etc.

Als ouder zorg ik ervoor dat mijn kind is ingesmeerd, petje opkrijgt en zelf ook water meekrijgt, eventueel wat komkommer in een bakje met ijsblokjes en fijne dag.
Speculaastaart schreef:
13-06-2025 08:47
Inderdaad!
Gezellig met de hele school. Kinderen uit groep acht leiden dan de groepjes. Iedereen moedigt iedereen aan. Iedereen heeft lol als het niet helemaal gaat zoals het bedoeld was.

Hier is het altijd een heel saamhorig geheel.
Heel fijn dat het bij jullie zo gaat. Bij ons wordt er begeleidt door middelbare scholieren, die de kinderen vooral veel nieuwe woorden leren.

En: “oh, daar is die en die. Zij huilt heel snel, gewoon een bal haar kant optrappen, dan ben je van haar af.”
“Zij mogen niet meedoen, want dan verliezen we!”

Etc, etc.

Nogmaals, ik heb niks tegen sportdag, mijn kinderen vinden het enig, maar ik hoor en zie er ook heel veel voor wie het echt een hel is.
Nova schreef:
13-06-2025 09:50
Ja dat las ik. Maar jij beweert dat het overal zo gaat. En dat klopt dus niet.
Maar de winkels gaan ‘s middags dicht, mensen sporten overdag niet en het is een stuk rustiger op straat. Overal wordt er rekening gehouden met warmte dus ik snap niet dat zo’n sportdag in de volle zon door moet gaan. Dat bedoelde ik met dat er echt wel rekening gehouden wordt met warmte en niet de hele wereld doorgaat.
O en ik zou de keuze niet bij een kind leggen. Sportdag is een schoolactiviteit en warme dag is geen reden om niet te gaan tenzij medisch probleem.

Scholen zijn niet gek he.. Die weten heus wel hoe om te gaan met sportdagen en warm weer en gelukkig zijn we tegenwoordig allemaal goed op de hoogte van het smeeradvies.
Speculaastaart schreef:
Inderdaad!
Gezellig met de hele school. Kinderen uit groep acht leiden dan de groepjes. Iedereen moedigt iedereen aan. Iedereen heeft lol als het niet helemaal gaat zoals het bedoeld was.

Ik heb nooit lol gehad op sportdagen. Wel bij mijn zelfgekozen sporten!

Gezellig was het ook niet.
Meisjemetdeparel schreef:
13-06-2025 09:44
Mensen onderschatten het gevaar van huidkanker nog steeds. Dat blijkt ook in dit topic maar weer.
Nee dat doen mensen niet. Ik lees hier toch echt vaak de tip , smeren, lange mouw, petje.

Daarbij Op de lagere school zijn die sportdagen 9 van de 10 x alleen de ochtend dus om 1200 zijn ze thuis.
Poehpoeh schreef:
13-06-2025 09:58
Ik heb nooit lol gehad op sportdagen. Wel bij mijn zelfgekozen sporten!

Gezellig was het ook niet.
Ga eens kijken, de wereld heeft niet stilgestaan sinds jij van de Basisschool kwam.
ik ben zelf van het type wit met rossig haar, dus ik begrijp alles van snel verbranden en goed dat je daar je kind voor wilt beschermen.

Beschermen is echter iets anders dan weghouden. Dus goed insmeren met factor 50 , eventueel zelf even langsgaan nog met een flesje zonnebrand als je denkt dat ze het zelf niet nog een keertje gaat smeren, uv shirt, petje mee en ervan uit gaan dat ze een leuke dag gaat hebben.
Bontebok schreef:
13-06-2025 10:00
Ga eens kijken, de wereld heeft niet stilgestaan sinds jij van de Basisschool kwam.
Inderdaad. Je leest hier tussen de regels door een boel frustraties en projectie over de eigen sportdagen van vroeger.
Speculaastaart schreef:
Inderdaad!

Ja maar blijkbaar zijn onze scholen de enige van heel Nederland die van sportdag een leuke dag maken met veel lol. Dat het niet gaat om wie het hardste kan rennen of het hoogste kan springen. Dat het gaat om zaklopen en landje pik. Vinden ze allemaal heel erg leuk. Maar blijkbaar gebruikt de rest van de scholen in Nederland de Russische methode van drillen en afmatten. Tot ze erbij neervallen en anders 10 stokslagen en water en brood.
yasmijn schreef:
13-06-2025 10:03
Inderdaad. Je leest hier tussen de regels door een boel frustraties en projectie over de eigen sportdagen van vroeger.
Nogal ja. Absurd.
Bontebok schreef:
13-06-2025 10:04
Ja maar blijkbaar zijn onze scholen de enige van heel Nederland die van sportdag een leuke dag maken met veel lol. Dat het niet gaat om wie het hardste kan rennen of het hoogste kan springen. Dat het gaat om zaklopen en landje pik. Vinden ze allemaal heel erg leuk. Maar blijkbaar gebruikt de rest van de scholen in Nederland de Russische methode van drillen en afmatten. Tot ze erbij neervallen en anders 10 stokslagen en water en brood.
haha ja zo laten sommigen het echt klinken.

Jammer hoor als mensen het vroeger zelf niet zo gezellig vonden maar volgens mij is het toch echt zo dat de meeste kinderen het een leuke dag vinden.
Bontebok schreef:
Het ligt waarschijnlijk aan de school. Maar voor mij was het niet leuk doordat ik gepest werd. Dan is gewoon in de klas zitten prettiger. Mensen die niet gepest worden zullen het waarschijnlijk heel anders ervaren.
Bontebok schreef:
:rofl:
Speculaastaart schreef:
Inderdaad!

Nee dus

Voor veel kinderen is een sportdag een kwelling en dat heeft niets te maken met het bewegen an sich, maar met het "sociale"
Frankly my dear, I don"t give a damn

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven