Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

donderdag 12 juni 2025 om 21:29
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.
Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.
Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.
Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.
Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.
Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.
De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.
Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.
Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.
Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.
Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.
Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.
Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.
Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.
De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.
Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.
Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.
vrijdag 13 juni 2025 om 10:12
vrijdag 13 juni 2025 om 10:23
Welke school is dat? Daar wil ik dan ook wel heen. Mijn kinderen hebben op diverse scholen gezeten en sportdagen waren altijd drama. Een paar dingen waren leuk maar veel kinderen verloren na anderhalf uur de aandacht en ginge klieren, of huilen omdat andere kindere ginge klieren.Speculaastaart schreef: ↑13-06-2025 08:47Inderdaad!
Gezellig met de hele school. Kinderen uit groep acht leiden dan de groepjes. Iedereen moedigt iedereen aan. Iedereen heeft lol als het niet helemaal gaat zoals het bedoeld was.
Hier is het altijd een heel saamhorig geheel.
En uit mijn eigen schooltijd heb ik nu ook niet van die geweldige herinneringen aan sportdagen. Allemaal dingen moeten doen waar je niet goed in was en waar je dan wel goed in was of wat je leuk vond was dan maar heel kort (voor mijn gevoel dan).
vrijdag 13 juni 2025 om 10:32
Het valt of staat met de begeleiding van zo'n sportdag. Hier geen groep 8 die de kinderen begeleidt, maar ouders. Ouders die ik zelf benaderd heb zodat ik weet dat kinderen aangesproken worden op gedrag. En die inzien dat ze er niet alleen voor hun kind zijn, maar ook voor de rest van de groep. Ik loop zelf veel rond om te kijken of iedereen het naar zijn zin heeft. En dan zijn er inderdaad nog steeds kinderen die liever binnen zouden rekenen. Er zijn ook kinderen die het juist heerlijk vinden. Je hoeft sportdag niet leuk te vinden. Je doet wel allemaal je best om er iets van te maken. Als leerkracht, als hulpouder, als groep en als individu.
vrijdag 13 juni 2025 om 10:36
Afgezien van bovenstaande zou ik als leerkracht geen trek hebben om met deze hitte verantwoordelijk te zijn voor 30 kinderen in de volle zon. De spelletjes zullen zijn aangepast, het zal allemaal niet te intensief zijn, maar je staat alsnog op een veld in de brandende zon met nauwelijks schaduw. Dat is vragen om een volle mailbox
.
vrijdag 13 juni 2025 om 10:51
ik lees op het forum zo veel over ouders die t anders willen doen dan school voorschrijft: *mijn kind kan /wil niet zo ver fietsen naar kamp.
*Ik wil kind op iets laten tracteren wat niet mag van school.
*School geeft huiswerk, mag dat al?
* Kind houd niet van sportdag (en nu te warm voor sportdag)
Ik ga er van uit dat er veel kinderen in de klas zitten, dat personeel zorg voor de kinderen draagt en dat naar beste kunnen doen.
De leraren weten ook dat het warm wordt en wat de gevaren zijn.
Als elke ouder zo doet, man man
Ik heb een ouderwetse inslag: bij onze kinderen zeiden we, je gaat het maar proberen (en daar zijn ze niet slechter van geworden)
Watjes worden niet geboren maar gemaakt
(Uitgaande van gewone gezonde kinderen,er zijn uitzonderingen )
De prinsjes en prinsesjes moeten later ook gewoon meedraaien in de maatschappij.
Nu zal ik t halve forum wel over mij heen krijgen,dus kom er maar in dames
Ik ga er van uit dat er veel kinderen in de klas zitten, dat personeel zorg voor de kinderen draagt en dat naar beste kunnen doen.
Ik heb een ouderwetse inslag: bij onze kinderen zeiden we, je gaat het maar proberen (en daar zijn ze niet slechter van geworden)
De prinsjes en prinsesjes moeten later ook gewoon meedraaien in de maatschappij.
vrijdag 13 juni 2025 om 10:58
Ben het met je eens, maar in dit geval is het gewoon ongezond om te sporten in de volle zonGerbera schreef: ↑13-06-2025 10:51ik lees op het forum zo veel over ouders die t anders willen doen dan school voorschrijft: *mijn kind kan /wil niet zo ver fietsen naar kamp.
Frankly my dear, I don"t give a damn

vrijdag 13 juni 2025 om 10:59
vrijdag 13 juni 2025 om 11:01
vrijdag 13 juni 2025 om 11:07
vrijdag 13 juni 2025 om 11:08
Ja dit inderdaad.
Ik hoor net van mijn collega gym dat de lessen na 12.00 komen te vervallen ivm de warmte hier (34 gr)
Een sportdag zou afgelast worden (heb ik naar gevraagd)
Het gaat hier om een middelbare school, met pubers die prima zelf kunnen smeren/drinken etc.
Waarom moet een basisschool dan perse doordrammen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
vrijdag 13 juni 2025 om 11:17
Ik vind dat je sportdagen op de basisschool en op het VO niet met elkaar kunt vergelijken. Op de basisschool is het meer spelletjes doen, valt qua inspanning meestal behoorlijk mee. Op het VO is een sportdag volleybal,voetbal etc dan zou ik inderdaad inkorten of verplaatsen want dat is we risicovol met dit weer
vrijdag 13 juni 2025 om 11:20
Het is in de brandende zon. Als het vooral in schaduw is zou ik het al anders vinden. Daarnaast is m’n oudste ook heel fanatiek met spelletjes.Koffieleut123 schreef: ↑13-06-2025 11:17Ik vind dat je sportdagen op de basisschool en op het VO niet met elkaar kunt vergelijken. Op de basisschool is het meer spelletjes doen, valt qua inspanning meestal behoorlijk mee. Op het VO is een sportdag volleybal,voetbal etc dan zou ik inderdaad inkorten of verplaatsen want dat is we risicovol met dit weer
vrijdag 13 juni 2025 om 11:26
Er gaan toch vaak ook hulpouders mee? Ik heb wel eens geholpen op zo’n sportdag bij mijn dochter, en ook wel eens met tropische temperaturen een paar dagen mee geweest op schoolkamp. We zaten aan zee. Wat ga je daar doen? Eh… naar het strand. De opdracht van de leerkracht was simpel: insmeren, insmeren, insmeren en zorg dat ze genoeg drinken. En het leuk hebben. Dat lukte prima, en de ‘bijzondere omstandigheden’ zorgden er juist voor dat het een mooie herinnering werd.poldervrouw schreef: ↑13-06-2025 09:53Ik snap dit werklijk nooit zo goed. Het is 1 dag 29 graden en er is een sportdag.
De school zal ongetwijfeld rekening houden met de hoge temperatuur, voldoende water aanbieden etc.
Als ouder zorg ik ervoor dat mijn kind is ingesmeerd, petje opkrijgt en zelf ook water meekrijgt, eventueel wat komkommer in een bakje met ijsblokjes en fijne dag.
vrijdag 13 juni 2025 om 11:31
Ja, dat kan ik me voorstellen dat je dit denkt, maar dit betreft geen leerlingen met sociale moeite of lichamelijk ongemak of autisme of andere verklaarbare sportdagaversie. Het betreft veel leerlingen die die avond wel gewoon naar hun volleybaltraining of voetbalwedstrijd gegaan zijn, maar gewoon besluiten dat een sportdag onnodig is. Tenminste, dat zeiden ze toen ik het ze vroeg. En dan let ik wel op wie ik vraag.Solomio schreef: ↑13-06-2025 08:47Ik heb het niet over sport, maar over sportdagen. Dat onderscheid lijkt nogal ingewikkeld voor velen.
Ik lees ook van iemand die op een middelbare school werkt waar veel kinderen zich ziek melden op een sportdag.
Dat doen ze niet omdat ze het zo'n leuk evenement vinden.
En, tenslotte: het wordt vandaag stralend zonnig en bloedje heet. Geen sportdagweer dus.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
vrijdag 13 juni 2025 om 11:40
vrijdag 13 juni 2025 om 11:47
Dat vind ik altijd zo'n rare opmerking.Gerbera schreef: ↑13-06-2025 10:51ik lees op het forum zo veel over ouders die t anders willen doen dan school voorschrijft: *mijn kind kan /wil niet zo ver fietsen naar kamp.
Als jouw kinderen daarvan geleerd hebben dat hun gevoel en hun grenzen er niet toe doen, dan zijn ze er dus wel slechter van geworden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 13 juni 2025 om 11:49
Zoals je het tegenovergestelde ook tussen de regels doorleest.
Ik ben me er tenminste nog van bewust dat er ook kinderen zijn die genieten van een sportdag.
Dat begrip zie ik andersom totaal niet.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 13 juni 2025 om 11:51
Dat was mijn hoop toen mijn kinderen naar de basisschool gingen.
Maar helaas, blijkt ook in dit topc: de schoolwereld staat al jaren stil.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 13 juni 2025 om 11:51
Wat een rare redenering. Grenzen doen er wel toe maar ik zou dan andere zaken kiezen om daar met je kind over te praten. Verder is het leven nu eenmaal ook zo dat je af en toe dingen moet doen die je niet leuk vindt of die je moeilijk vindt. Dat hebben kinderen nodig, om te leren, om later mee te kunnen doen.
vrijdag 13 juni 2025 om 11:53
Probleem is dat onderwijzend personeel dat altijd zal beweren.Bontebok schreef: ↑13-06-2025 10:04Ja maar blijkbaar zijn onze scholen de enige van heel Nederland die van sportdag een leuke dag maken met veel lol. Dat het niet gaat om wie het hardste kan rennen of het hoogste kan springen. Dat het gaat om zaklopen en landje pik. Vinden ze allemaal heel erg leuk. Maar blijkbaar gebruikt de rest van de scholen in Nederland de Russische methode van drillen en afmatten. Tot ze erbij neervallen en anders 10 stokslagen en water en brood.
Maar als je hier ervaringen leest is dat het zoveelste bewijs dat onderwijzend personeel te weinig oog heeft voor individuele kinderen.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 13 juni 2025 om 11:53

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in