Mutsen

18-03-2009 16:34 5023 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helemaal schoon en vers...
Ik zal niet "April" gaan citeren Remma
Ja, hoezo?
quote:nippo schreef op 22 maart 2009 @ 20:50:

Ik zal niet "April" gaan citeren Remma
Het Huwelijk, van Elsschot, bedoel je toch?
Het huwelijk van Elsschot Miffy. Met als parodie Het celibaat.
Ja. Ik had dan zinnetje al vaak gehoord, en dan meestal over heel idealistiche mensen die helaas hun dromen niet konden realiseren voor ik het hele gedicht tegenkwam. En toen bleek het toch een beetje anders te zitten
Tijdens mijn stage, in Havo 4. Begeleider gaf les, en ik observeerde. Het was een poezieles en de docent had een heleboel poeziekaarten die hij rond liet gaan. De leerlingen lazen het gedicht dat erop stond en gaven de kaarten vervolgens door. De kaart met het voor jou mooiste gedicht moest je echter vasthouden. Bij de bespreking had 1 leerling Het Huwelijk dus achtergehouden. Op de vraag waarom hij dat het mooiste gedicht vond, antwoordde hij dat het huwelijk van zijn ouders precies zo was.

Dat heeft toen erge indruk op me gemaakt. En ook op de docent.
Pfft, Remma, en hoe reageer je dan op zoiets?
heb het gedicht net opgezocht. Als je daar je ouders in herkent....auw
Nou ja, niet door er uitgebreid op in te gaan. Want dat wil die leerling niet ten overstaan van een volle klas. Gewoon knikken, of even aankijken, bedanken en er dan iets algemeens van maken: herkenning kan een reden zijn om..... etc.

Eventueel aan eind van de les even aanspreken.
Vreselijk voor dat kind. En ik vind het ook een heel mooi gedicht trouwens, maar gelukkig niet om die reden.
Ik heb het gedicht ook opgezocht, vreselijk als je daar je ouders in herkent. Ben ik blij dat die van mij gescheiden zijn.

Ik ben ook niet zo poëtisch vreesch ik. Kende 'Herinneringen aan Holland' wel. Vroegâh dichtte ik zelf ook. Dat schriftje ben ik helaas kwijt anders had ik jullie nog kunnen voordragen uit eigen werk
Ik ben geboren uit zonnegloren

En een zucht van de ziedende zee

Omhooggestegen op wieken van regen

Gezwollen van wanhoop en wee

etc

Tja, Sox, dat is een lastige kwestie. Moeders past hier op op mijn twee kinders, dus mijn vaders dwaalt hier ook rond. Bovendien brengt broeders zijn spruit ook hier. En die schatten komen allemaal van RedelijkVerWeg en ons bedrijf zit in Amersfoort, bovendien moeten mijn kinderen hier naar school en mijn ma kan zich niet opdelen. Normaal werkt dat prima, maar ja, als je ff thuis wilt zijn op zo'n dag is het niet ideaal. Bovendien slaapt spruit van broer op onze kamer dus boven liggen is ook niet handig. Maar goed, ik zal er nog eens over nadenken.
Laat je lekker verwennen door moeders, leg spruit op de kamer van Annabel of Lizzy en duik je bed in. Vind het behoorlijk zot om naar je werk te gaan om uit te zieken. Ank, zeg er wat van!
Ik ben het helemaal met Pammie eens. Spruit kan ook elders slapen hoor.
Ook niet een paar uurtjes? Familiebedrijf he? Een paar uurtjes en dan de rest van de middag op bed? Asseblief?
Zo, moest heel veel bijlezen.

Maar ben het helemaal met Pammie eens, Es, uitzieken doe je in bed, niet op je werk.

Druk geweest vandaag, voornamelijk met was en huishouden, vanmorgen ook nog lekker in de tuin geweest, bloemetjes gepoot. Maar het viel toch wel tegen, erg fris ondanks het zonnetje.

En heb weer eens een hele serie foto's besteld, had ik niet meer gedaan sinds afgelopen zomer, dus het waren er heel wat om te versturen.

Ik weet niet wat er aan de hand is, maar de laaste week heeft Limoen opeens weer heel veel ongelukjes, het gaat zeke wel 3x per dag mis. En ik ben er een beetje klaar mee onderhand, steeds zitten al haar broeken en onderbroeken in de was. Dus ik denk vandaag, ik doe haar weer een luier aan. Maar dat lijkt me ook niet helemaal dé manier. Maar ik kom er maar niet achter of ze het expres doet, gewoon geen zin heeft of dat het echt ongelukjes zijn. Ik vraag haar wel waarom het mis ging en waarom ze niet op tijd naar de wc is gegaan (want ze zit heel vaak al te wiebelen en dan zeg ik dat ze moet gaan) en dan zegt ze dat ze geen zin had, maar hoeveel waarde ik aan haar antwoord moet hechten weet ik ook niet.

Ik had vanmorgen net haar bed verschoond, plaste ze tijdens haar middagslaapje dwars door haar luier heen. Kon ik weer overnieuw beginnen. Kortom ik word een beetje gek van de was ondertussen.

Mif, gefeliciteerd met Mifman.

Even posten
Ook niet een paar uurtjes? Familiebedrijf he? Een paar uurtjes en dan de rest van de middag op bed? Asseblief?

Neen!

Je hebt een l o n g o n t s t e k i n g! Als ik jouw familie was zou ik je acuut weer naar huis schoppen en moeder instrueren kippensoep voor je te maken en je vast te binden in bed.
Wat is dat toch met mensen met een longontsteking, slaat dat ook op hun hersenpan ofzo? Ik zeg het niet vaak () maar neem in dit geval een voorbeeld aan Pamman. Die bleef braaf een week in bed en is daarna eerst halve dagen gaan werken en pas toen dat goed ging, hele dagen.
quote:elessie schreef op 22 maart 2009 @ 21:54:

Ook niet een paar uurtjes? Familiebedrijf he? Een paar uurtjes en dan de rest van de middag op bed? Asseblief?Anky, zeg jij er eens iets van, misschien gelooft ze jou.
Nee, ook geen paar uurtjes. En als je niet thuisblijft, bel ik dat bedrijf eigenhandig op hoor. Lijkt me niet zo heel moeilijk.
Meis heeft ook een terugval gehad van haar zindelijkheid, Citro. Wij spoelden haar altijd even vlug onder de douche af dan. Op een gegeven moment was Remman het zo zat, dat hij haar de eerstvolgende keer onder de koude douche heeft afgespoeld. "Je plast zo vaak in je broek,"zei hij, "dat het warme water nu op is."

Toen was het gauw weer in orde, kan ik je verzekeren.
Ik ken eigenlijk maar weinig gedichten, en dat is niet omdat ik het niet mooi vind. Ben ook meer van de songteksten geloof ik. De teksten van Spinvis vind ik bijvoorbeeld erg mooi, maar dat zijn ook halve gedichten op muziek.

Ik geloof niet dat ik al helemaal bijgereageerd ben, maar ik moet nog schriftje schrijven, douchen en op tijd naar bed.
Hm.
Wij gebruiken ook vaak songteksten voor poezielessen. En laten we wel wezen, het ligt erg dicht bij elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven