Naar VWO 2 of…
woensdag 8 juli 2026 om 12:10
Dag allemaal, mijn zoon zit in vwo 1 en haalf gedurende het jaar vijven en zessen, af en toe een 7. Ook uitschieters naar beneden. Nu na de laatste toetsweek staat hij overwegend krap een 6 (5.7) en 2 zevens en 2 vijven. Ik ben geneigd hem te motiveren om havo te gaan doen maar hij wil perse VWO blijven doen. Voor ons maakt het niets uit! Hij wil het gaan proberen. Hij werkt voor toetsen serieus, tussendoor doet hij weinig. Hij is slordig en gemakzuchtig. Niet erg maar niet de houding die VWO vraagt. Zijn er ervaringen van andere ouders? Wat is wijsheid? Ik hoop dat school ook een advies gaat geven maar vooralsnog staan die voor overgaan naar VWO 2.
donderdag 9 juli 2026 om 22:51
donderdag 9 juli 2026 om 22:53
Daarmee is hij zeker geen bespreekgeval. Zelfs met 2 vijven ben je geen bespreekgeval.Susan schreef: ↑09-07-2026 22:49Daarmee is hij zeer waarschijnlijk geen bespreekgeval. Je mag altijd wel wat tekorten hebben en dit is er maar eentje. Dus de kans dat school contact opneemt lijkt me niet zo groot. Tenzij ze hebben gezegd dat ze echt iedereen persoonlijk gaan bellen, maar meestal is het gewoon geen bericht, goed bericht.
donderdag 9 juli 2026 om 23:24
Dat kan je niet zo stellig zeggen, er zijn scholen waarbij je dan al wel een bespreekgeval bent.
TO: als hij over kan naar 2-vwo en dat is ook zijn wens, dan zou ik hem lekker over laten gaan. Afstromen kan altijd nog.
donderdag 9 juli 2026 om 23:31
Ik ken geen school waarbij je met 1 vijf een bespreekgeval bent.flatverkopen schreef: ↑09-07-2026 23:24Dat kan je niet zo stellig zeggen, er zijn scholen waarbij je dan al wel een bespreekgeval bent.
TO: als hij over kan naar 2-vwo en dat is ook zijn wens, dan zou ik hem lekker over laten gaan. Afstromen kan altijd nog.
Nog nooit meegemaakt dat je helemaal geen onvoldoendes mag hebben.
Op de school waar mijn kinderen hebben gezeten, moet je gemiddeld een 5,5 zijn en mag Nederlands niet lager zijn dan een vijf. In de brugklas. En niet meer dan 2 onvoldoendes. Dus zelfs met een 4 en een 5 ben je geen bespreekgeval, als je er een 7 bij hebt.
donderdag 9 juli 2026 om 23:53
Scholen mogen hun eigen overgangsnormen voor de onderbouw bepalen en sommige scholen zijn daar best streng in.
TO: kind mag over naar vwo 2 en wil dat ook graag, dus dat lijkt me dan een prima plan. Mocht volgend jaar blijken dat het niet goed gaat met de cijfers, dan zou ik eerst uitzoeken of er iets aan te passen is in leerstrategieën en werkhouding, voor ik gelijk voor afstromen zou gaan. Mocht je zoon heel hard zijn best doen en het niet redden, dan is naar de havo gaan een goed idee.
Ik zie best vaak leerlingen die pas beginnen met werken in atheneum 4. Meestal gaat dat dan best oké, na een valse start (ik geef een vak waar ze vaak op de eerste toets in v4 een onvoldoende halen als ze niet naar mijn tips luisteren en het een beetje onderschatten) weten ze wel dat ze meer moeten doen. Hun eigen rol in het welslagen van hun schoolloopbaan wordt steeds groter, als ouder ben je coach of bijlesgever, maar werken voor school moeten ze echt zelf. Help hem daarbij en dan zie je wel waar het schip strandt.
TO: kind mag over naar vwo 2 en wil dat ook graag, dus dat lijkt me dan een prima plan. Mocht volgend jaar blijken dat het niet goed gaat met de cijfers, dan zou ik eerst uitzoeken of er iets aan te passen is in leerstrategieën en werkhouding, voor ik gelijk voor afstromen zou gaan. Mocht je zoon heel hard zijn best doen en het niet redden, dan is naar de havo gaan een goed idee.
Ik zie best vaak leerlingen die pas beginnen met werken in atheneum 4. Meestal gaat dat dan best oké, na een valse start (ik geef een vak waar ze vaak op de eerste toets in v4 een onvoldoende halen als ze niet naar mijn tips luisteren en het een beetje onderschatten) weten ze wel dat ze meer moeten doen. Hun eigen rol in het welslagen van hun schoolloopbaan wordt steeds groter, als ouder ben je coach of bijlesgever, maar werken voor school moeten ze echt zelf. Help hem daarbij en dan zie je wel waar het schip strandt.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 10 juli 2026 om 00:05
Op de school van mijn kinderen zou je in theorie kunnen blijven zitten met één 5. Zij hebben in de overgangsnormen staan dat je in de brugklas maximaal 2 tekorten mag hebben (dus twee x 5 of één x 4) maar die moeten dan gecompenseerd worden bij een ander vak. Met één 5 en verder alleen 6en ben je een bespreekgeval. Zoon TO zou dus ook hier zonder voorwaarden over zijn.
In de praktijk lijken de overgangsnormen nogal ruim genomen te worden, waardoor je met veel meer onvoldoendes ook nog wel over gaat, wat vooral in latere jaren een enorme afstroom betekent.
Mijn zoon haalt ook vooral veel onvoldoendes en staat net op overgaan van 3 naar 4. Hij doet er meestal niks voor en heeft nu laatste toetsweek voor het eerst echt serieus wat gedaan omdat er nu een keuzepakket vanaf hing. Hiervoor is hij nu wel een bespreekgeval, want toch te laat en net niet voldoende punten voor gewenste pakket.. Zolang zoon zelf door wil en school dat ook ziet zitten zou ik helemaal niks over havo zeggen, hij komt er vanzelf wel achter wat nou echt passend is en of hij het waard vindt om er wat voor te gaan doen.
In de praktijk lijken de overgangsnormen nogal ruim genomen te worden, waardoor je met veel meer onvoldoendes ook nog wel over gaat, wat vooral in latere jaren een enorme afstroom betekent.
Mijn zoon haalt ook vooral veel onvoldoendes en staat net op overgaan van 3 naar 4. Hij doet er meestal niks voor en heeft nu laatste toetsweek voor het eerst echt serieus wat gedaan omdat er nu een keuzepakket vanaf hing. Hiervoor is hij nu wel een bespreekgeval, want toch te laat en net niet voldoende punten voor gewenste pakket.. Zolang zoon zelf door wil en school dat ook ziet zitten zou ik helemaal niks over havo zeggen, hij komt er vanzelf wel achter wat nou echt passend is en of hij het waard vindt om er wat voor te gaan doen.
vrijdag 10 juli 2026 om 13:05
Het niet begrijpen van de overgangsnormen, het allemaal maar enig lijken te vinden, bang dat kind het niet kan, bang dat kind faalt, liever zien afstromen.Framboos35 schreef: ↑10-07-2026 12:25Uhhh sorry? Hoe moet ik deze interpreteren? Ik vraag gewoon ervaringen. En dat mag toch?
Everything is possible for the one who believes.
vrijdag 10 juli 2026 om 13:20
Klinkt als een heel energie efficiënt kind, daar heb ik er twee van. Dus elk jaar zo min mogelijk energie in de eerste periode, daarna met het minimum aan inspanning die cijfers ophalen tot net genoeg. Ze zijn nu 3e jaars gymnasium en 3e jaars hbo en nog nooit blijven zitten, want dat kost juist weer tijd en energie. Ik ben wel eens in discussie gegaan over deze tactieken, maar daar ben ik mee gestopt.
vrijdag 10 juli 2026 om 15:26
Sorry, ik had het moeten verduidelijken: het ging om de tweede zin. Ik ken wel degelijk scholen waarbij het met twee onvoldoendes een bespreekgeval bent.Pelle schreef: ↑09-07-2026 23:31Ik ken geen school waarbij je met 1 vijf een bespreekgeval bent.
Nog nooit meegemaakt dat je helemaal geen onvoldoendes mag hebben.
Op de school waar mijn kinderen hebben gezeten, moet je gemiddeld een 5,5 zijn en mag Nederlands niet lager zijn dan een vijf. In de brugklas. En niet meer dan 2 onvoldoendes. Dus zelfs met een 4 en een 5 ben je geen bespreekgeval, als je er een 7 bij hebt.
vrijdag 10 juli 2026 om 15:32
Dat klinkt al andersflatverkopen schreef: ↑10-07-2026 15:26Sorry, ik had het moeten verduidelijken: het ging om de tweede zin. Ik ken wel degelijk scholen waarbij het met twee onvoldoendes een bespreekgeval bent.
En het lijkt me sterk dat school alsnog gaat adviseren om dan af te stromen.
vrijdag 10 juli 2026 om 20:48
Ik dacht ook niet anders. En wat er volgend jaar of over drie jaar gebeurt zien we dan wel weer.
Lady*Voldedinges
vrijdag 10 juli 2026 om 21:21
Fijn!
Nu ff relaxen en volgend jaar verder zien
(En misschien de overgangsnormen van de school even opzoeken en bestuderen)
Het is zoals het is
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in