nachtelijke huilbuien zoon 1 jaar

30-12-2008 21:52 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van net 1 heeft vaak nachtelijke huilbuien. Het is echt hystirisch huilen en begint vaak echt uit het niks, in ene hoor je een enorme uithaal uit zn kamer en vervolgens is hij vaak wel een half uur flink aan het huilen. Tussendoor draait ie zn hele bed door, heeft zn ogen dicht, gaat soms zitten en weer liggen, af en toe heel e ven stil tussendoor maar huilt vervolgens weer verder.

Hij gaat rond 20 uur altijd slapen en krijgt dan een 200 cc fles melk en dit is vaak rond half 10 en afgelopen nacht helaas ook om half 12.

Hij is verder gezond, eet en drinkt en poept goed en word sinds een maand of 2 weer wakker voor een 23 uur fles terwijl hij daar eigelijk al vanaf was.

Ik heb niet het idee dat hij heel erg wakker is, zn ogen zijn dicht maar hij huilt wel echt heel hard. Herkend iemand dit, is het een fase??

Hij heeft dit al eerder rond de 7 en 9 maanden ongeveer ook gehad, toen een tijdje niet, en van de week heeft hij ongeveer 5 dagen echt heel goed geslapen, van 20 tot 7 uur en 1 keer wakker voor een fles, dus wij dachten, het gaat eindelijk de goeie kant op en nu dit..
Hallo Zaterdag

Ons zoontje (nu 16 maanden) heeft hier ook regelmatig last van. Zijn steeds periodes die uiteindelijk weer vanzelf overgaan (bij hem in iedergeval) Ook steeds heel hard huilen, wat hij soms echt uren kan volhouden, ineens weer een late fles willen.

In het begin haalden we hem nog wel eens uit bed om bij ons te komen liggen, waarna hij wel weer kalmeerde, maar ja daar wil je dan ook geen gewoonte van maken.

Uiteindelijk bleek het vaak vooraf te gaan aan iets leren/krijgen. Zo heeft hij een huiperiode gehad vlak voor hij kiezen kreeg (ter info, hij heeft in 4 maanden tijd 5 tanden en 4 kiezen gekregen), en is hij vrij zwaar verkouden geweest.

Heb je gekeken of hij misschien een (erg)verstopte neus heeft, want dan kan liggen in bed heel naar zijn ivm pijn in het hoofdje door de verstopping) of een droge mond (ivm door mond ademen)

En wat onze huisarts aangaf is dat het ook puur door dromen kan worden.

Kortom heel veel oorzaken mogelijk, maar gelukkig vaak slechts een fase. Maarre succes met de gebroken nachten...........
Bieteltje ja dat dromen dacht ik ook aan, omdat hij ook niet helemaal wakker is zeg maar.

Ik heb hem tijdens een huilbui weleens uit bed gehaald maar moet zeggen, is niet echt een succes. Ik dacht even troosten, dat werkt natuurlijk wel als hij bv gevallen is ofzo (overdag uiteraard) maar met deze huilbuiten duwt hij zich alleen maar van me af, ik houd hem bijna niet, hij is dan zo sterk!

Ook als ik hem laat liggen en hem beetje probeer te sussen door zn hoofdje te aaien dan duwt ie mn hand weg.

Dus geef ik em soms een slokje drinken maar ben er achter dat gewoon maar laten huilen en in de gaten houden het beste werkt.

Hij is niet verkouden op het moment, dus ook geen vol neusje oid.

Hij is dus net 1 en erg druk met vanalles op het moment doet vanalles nieuw dus zal wellicht ook met ontwikkeling te maken hebben.

Hij is helaas vanaf dag 1 geen topslaper dus je kan je voorstellen hoe blij we van de week waren met dat doorslapen!

Weer even doorbijten dus
even langs huisarts om oortjes uit te sluiten, dit was bij mijn zoontje een tijdje de oorzaak. Verder is het een fase waarin ze veel leren en veel dromen, het kan dus zijn dat het verwerken dit soort huilbuien oplevert. Wat betreft weer een fles s avonds laat: hoe eet hij overdag? eet hij genoeg? misschien is hij heel erg aan het groeien? Ga vooral op je gevoel af. Als laten liggen er voor zorgt dat het het snelste over is, lekker laten liggen en ervoor zorgen dat hij zich met draaien en gaan zitten niet kan bezeren
Ik herken het ook. Mijn dochter van nu 19 maanden heeft het een aantal keren gehad, dan begon ze ineens ook hysterisch te huilen op een rare manier. Ik haar haar in principe niet uit bed, maar bij zulke buien wist ik geen andere manier om haar te troosten. Maar ik kreeg geen contact met haar, ze wilde me niet aankijken, draaide haar hoofd weg en huilde alleen maar harder als ik haar probeerde aan te kijken. Ze wilde alleen maar tegen me aan liggen terwijl ik in een stoel zat.

Ik denk (ook nadat ik het aan het cb had verteld) dat ze inderdaad aan het dromen was en niet echt goed wakker werd. Zo kon ze heel lang in dit stadium tussen wakker zijn en slapen in blijven hangen. Ik kreeg het advies om haar goed wakker te maken door het licht aan te doen, wat te drinken te geven en te praten. Dat heb ik de laatste keer dat het gebeurde ook gedaan en het ging goed! Ik kreeg weer contact. Daarna heb ik een kort verhaaltje voorgelezen (ritueeltje) en haar weer in bed gelegd. Na een beetje protest viel ze weer in slaap.

En dat terwijl ik de eerste keer dat dit gebeurde bijna 4 uur met haar bezig was geweest! En opeens was ze toen weer 'helder'.

Ik kan niet zeggen dat het verband hield met een bepaalde gebeurtenis als tanden krijgen ofzo.

Hopelijk heb je er wat aan en gaat het snel over!

Groetjes Bibi
Mijn dochtertje heeft ook zo'n periode gehad rond haar eerste verjaardag. Het huilen begon meestal om een uur of elf, waarschijnlijk als ze in een bepaalde slaap/droomfase zat. Ze huilde dan ook echt in haar slaap en werd niet wakker. Het enige wat hielp was haar even uit haar bedje halen en rondwiegen. Meestal werd ze dan langzaam wakker en dan gaf ik haar een beetje drinken als ze weer rustig was. Daarna legde ik haar gewoon weer in haar bed en ging ze rustig slapen. Het huilen was dus geen kwestie van aandacht vragen/dwingen maar puur van dromen en indrukken verwerken.

En na een paar maanden was het weer over.
Ik denk ook dat het een fase is. Fase van ontwikkeling zoals dromen, iets nieuws kunnen/leren/snappen o.i.d.

Ik zou persoonlijk niet meer aan een nachtfles beginnen. Als hij er al af is, heeft hij het echt niet meer nodig. Op deze leeftijd ligt gewenning zeker op de loer.

Hopelijk is het met een paar nachten weer voorbij.

Sterkte !
What matters most is how you see yourself
aha gelukkig veel herkenning!

Bibi das mss wel een goeie, even goed wakker maken want zoon heeft zn ogen dicht en is idd geen contact mee te maken, ga ik eens proberen bedankt! Hier heeft het gelukkig nog geen 4 uur geduurt tot nu toe, een uurtje was het langst maar ja, in de nacht als je zelf half slaapt lijkt alles lang.

Gizz ja hij is een goeie eter, ontbijt pap of brood, lunch brood en melk, avondeten flink bord en toetje en voor het naar bed gaan nog een fles melk. En tussendoor fruit, soms 2 keer fruit, soepstengel en sap, dus daar geen problemen.

Jane tja, die late fles...we vinden het zelf niet zo erg, man is meestal nog wakker rond die tijd dus das even maken (120cc) en daarna slaapt hij meteen verder. We hebben wel geprobeerd om em niet te geven maar ja, word 1 groot drama en vervolgens word hij de hele nacht elk uur wakker.

Heb toch echt het idee dat hij honger heeft dan, na de fles slaapt hij weer lekker verder.

Ik denk dat hij vanzelf weer een keer zonder die fles kan, want hij heeft het al eerder gedaan. Hij zal het niet voor niks weer willen, hij groeit ook aardig de laatste tijd en is een zeer actief mannetje.
Google eens op pavor nocturnus. Voornaamste kenmerken zijn hard huilen, boosheid en angst snachts en geen contact te maken. Hebben veel kinderen (gelukkig in fases) last van!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven