nieuwe regels ouderschapsverlof

22-12-2008 12:04 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

per 1 januari 2009 mag je i.p.v. 13 weken, 26 weken ouderschapsverlof opnemen. Deze regeling zou vooral belasting technisch heel fijn zijn. Ik heb al gekeken op postbus 51 e.d. maar ik kan echter nergens informatie vinden wat het nou precies inhoudt voor je inkomen enzo.

wie heeft hier al ervaring mee of heeft goede info voor mij?

Thanx
Postbus 51 even bellen?

En misschien heb je hier iets aan: http://home.szw.nl/index....octype_id=6&link_id=72370
je bedoelt de belastingkorting die je kunt krijgen bij het opnemen van ouderschapsverlof. de zg ouderschapsverlofkorting. is het aantal uur ouderschapsverlof dat je opneemt, maal een bepaald uurtarief. wellicht vind je meer info op de site van de belastingdienst.

de ouderschapsverlofkorting gold voor 2008 alleen bij een combinatie met levensloopsparen, maar voor 2009 zijn er plannen om die koppeling op te heffen. volgens mij ligt het nog ter goedkeuring bij de 1e kamer.
Is het dan juist nu een nadeel dat die combi wordt opgeheven?
nee, voordeel.
Kun je dat ook kort uitleggen? Ik werk bij een werkgever die de ouderschapsverlofuren voor 75 procent doorbetaald.
quote:[message=2454077,noline]DJ Momo schreef op 22 de volgens mij ligt het nog ter goedkeuring bij de 1e kamer.15 december aangenomen door de 1e Kamer, maar volgens mij nog niet gepubliceerd in het Staatsblad.
Oh , dat zou goed nieuws zijn ,als het erdoor is.
2008

t/m 2008 was het zo dat je recht had op ouderschapsverlofkorting (dus een extra heffingskorting) indien:

- je deelnam aan de levensloopregeling; en

- ouderschapsverlof hebt opgenomen

2009

Vanaf 2009 vervalt de 1e eis zodat je al recht hebt op de korting indien je ouderschapsverlof hebt opgenomen in een jaar.

De korting wordt berekend door het aantal uren ouderschapsverlof in het kalenderjaar te vermenigvuldigen met een bedrag van 50% van het bruto minimumuurloon (¤ 3,68) per opgenomen verlofuur. De korting bedraagt niet meer dan de terugval in het belastbare loon ten opzichte van het voorgaande jaar.
momo het lag inderdaad ter goedkeuring, maar is inmiddels (op 16 december) door de eerste kamer goedgekeurd!
Ik heb het lang gevolgd maar tot nu toe nergens kunnen vinden dat het erdoor is, waar hebben jullie het gevonden??
Deze nieuwe regeling geldt alleen voor kinderen die na 1 januari geboren zijn? Ik heb namelijk op 15 april een dochter gekregen en neem nu 1 dag per week ouderschapsverlof op.
heb een persbericht van het ministerie van financien voor me liggen, geprinte versie, maar zal even kijken of ik de link kan plakken hier...
Al gevonden, het is alleen van toepassing als je voor het betreffende kind nog geen ouderschapsverlof hebt opgenomen. Helaas pindakaas. Maar handig bij de 2e
Wat ik net heb gelezen op Postbus 51 gaat het om verlof wat nog niet is aangesproken. Dus als je nu al bezig bent met het verlof kun je die extra 13 week er niet meer bij krijgen. Het gaat dus niet om geboren zijn na 1 jan 2009 maar verlof opnemen na 1 jan 2009.
Ok Husky,

Tegelijk Fyrin.. idd wel jammer scheelt toch wel wat.
http://www.minfin.nl/Onde...tenbelasting#internelink2

hoop dat 'ie werkt

klik vervolgens op heffingskortingen en dan lezen bij het kopje ouderschafsverlofkorting
Thanx, gezien!
logisch dat ie inmiddels aangenomen was, die gasten zijn natuurlijk al lang en breed met kerstreces
Hahaha dat zal best ja.
inmiddels is alles ook gepubliceerd in het Staatsblad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven