Nomen est omen?

26-09-2019 20:20 373 berichten
In het afgrijselijkenamentopic blijft het een af en toe terugkerende discussie, maar die is daar niet helemaal op zijn plaats, vandaar hier.

Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
Alle reacties Link kopieren
Daar is al zoveel onderzoek naar gedaan. Een naam zegt veel over iemand. Het zegt namelijk iets over afkomst, milieu, opvoeding en daarmee ook normen en waarden. Mensen blijken binnen dezelfde groep grotendeels dezelfde soort namen te geven.

En de plek waar je wieg heeft gestaan heeft (helaas voor sommigen) een grote voorspellende waarde voor je toekomst.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Maar in het algemeen hebben de vooroordelen over namen dus wel een kern van waarheid.
evelien2010 schreef:
30-09-2019 21:28
Daar is al zoveel onderzoek naar gedaan. Een naam zegt veel over iemand. Het zegt namelijk iets over afkomst, milieu, opvoeding en daarmee ook normen en waarden. Mensen blijken binnen dezelfde groep grotendeels dezelfde soort namen te geven.

En de plek waar je wieg heeft gestaan heeft (helaas voor sommigen) een grote voorspellende waarde voor je toekomst.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Maar in het algemeen hebben de vooroordelen over namen dus wel een kern van waarheid.
Maar hoe handel jij dan? Laat jij je leiden door die al dan niet ware vooroordelen? Zouden deze namen altijd dezelfde implicaties hebben?
Het zegt volgens mij met name iets over het milieu waar iemand uit komt. Dus als Dylano advocaat is, dan denk ik hooguit: pet af, jij hebt waarschijnlijk een lastigere weg afgelegd dan Valentijn.
evelien2010 schreef:
30-09-2019 21:28

Maar ergens he - en ik zal echt niet gaan beweren dat ik niet kan volgen wat je bedoelt - maar ergens klinkt dit dus alsof je ermee bedoelt dat de afkomst/milieu/opvoeding/normen&waarden van de één bevoorrechter zijn dan die van een ander...
Eh, dat is toch ook zo?
Fossa schreef:
30-09-2019 21:45
Het zegt volgens mij met name iets over het milieu waar iemand uit komt. Dus als Dylano advocaat is, dan denk ik hooguit: pet af, jij hebt waarschijnlijk een lastigere weg afgelegd dan Valentijn.
Hoewel ik best begrijp wat je bedoelt zit daar toch ook ergens een waardeoordeel in van hoe jij zelf over de milieus denkt waar Dylano en Valentijn vandaan komen?
Ik denk dat iemand met een ordinaire naam uit een bevoorrecht milieu minder last zal hebben van die naam dan iemand uit een wat kansarmer milieu met diezelfde naam.
Fossa schreef:
01-10-2019 09:12
Eh, dat is toch ook zo?
Ik betwijfel dat dus. Mensen vinden zichzelf namelijk volgens mij per definitie bevoorrechter dan anderen.
@NYC, beetje off-topic, maar ik vind dit filmpje het heel krachtig illustreren:
https://www.youtube.com/watch?v=ZT1zCK7aX4k
Djayden komt nu eenmaal meestal uit een milieu waar minder dokters/tandartsen/advocaten/ingenieurs etc. uit voortkomen. Dat is gewoon een feit. Dus als Djayden aan zo 'n studie begint wordt die meteen al bekeken als "die heeft minder kans" wat hem meteen al een nadeel bezorgt. Natuurlijk zullen er wel Djaydens zijn die het toch halen, maar die zijn dan toch de uitzondering. Als Djayden pakweg Jeroen had geheten had hij van deze vooroordelen gehad.

Conclusie: geef je kind een "normale" naam! Er zijn echt meer factoren om in rekening te nemen dan wat je zelf toevallig mooi vindt klinken!
NYC schreef:
01-10-2019 09:16
Ik betwijfel dat dus. Mensen vinden zichzelf namelijk volgens mij per definitie bevoorrechter dan anderen.
Hè? Er zijn heel veel mensen die juist vinden dat ze achtergesteld worden en minder kansen hebben gehad.
NYC schreef:

Echt? Ik zie toch heel vaak mensen schrijven dat ze zich nogal achtergesteld voelen tov anderen.
Fossa schreef:
01-10-2019 09:19
@NYC, beetje off-topic, maar ik vind dit filmpje het heel krachtig illustreren:
https://www.youtube.com/watch?v=ZT1zCK7aX4k
Ik was bij het horen van de eerste voorwaarde heel snel de rij uitgestapt bij zoveel morele drammerij.
NYC schreef:
Dat is écht niet zo. Er zijn grote groepen mensen die zichzelf juist achtergesteld voelen bij anderen. En dat zijn ze helaas vaak ook. Niet iedereen krijgt dezelfde kansen in het leven.
Google maar eens naar een onderzoek uit trouw van een tijd geleden. Daarin werd aangegeven dat een "ordinaire naam" zoals Kevin kinderen daadwerkelijk op achterstand zet. Deze naam werd veel gegeven in sociaal zwakke milieus waar ouders meer problemen en minder mogelijkheden hadden. Kinderen met deze naam bleken vervolgens ook meer leer-en gedragsproblemen te hebben en vaker gebruik te moeten maken van zorg. Docenten verwachten minder van deze kinderen en bij sollicitaties bleken ze een beter cv te moeten hebben dan een persoon met een andere naam.

Een naam kan je kind dus echt op achterstand zetten. Ik ken iemand van mijn opleiding die haar naam mede om die reden heeft aangepast. Ze gaf aan haar naam ontgroeit te zijn. Zij was ook echt een uitzondering binnen haar gezin/afkomst.
[quote=Rosanna1985 post_id=30442602 time=1569915739 user_id=379594

Conclusie: geef je kind een "normale" naam! Er zijn echt meer factoren om in rekening te nemen dan wat je zelf toevallig mooi vindt klinken!
[/quote]

Maar wat een “ normale” naam is wordt juist heel erg bepaald door je sociale omgeving. Mohamed is een hele normale naam voor mensen met een islamitische achtergrond, en in een arbeiderswijk zal Floris-Jan waarschijnlijk enorm geperst worden. En zijn ouders ervan beschuldigd worden dat ze het hoog in hun bol hebben, want anders hadden ze hun kind wel “ gewoon” Wesley, Mike of Davy, genoemd. En toen Davy uit mijn klas vind studeren besloot ie om zichzelf David te noemen, idd vanwege de vooroordelen.

Voor mijn gevoel hebben mijn kinderen “ normale” namen, de naam van mijn jongste is een top 25 naam, die in onze wit hoogopgeleide omgeving vaak voorkomt, maar ik denk niet dat veel kinderen in Amsterdam Zuid-Oost die naam hebben.
evelien2010 schreef:
01-10-2019 10:00
Dat is écht niet zo. Er zijn grote groepen mensen die zichzelf juist achtergesteld voelen bij anderen. En dat zijn ze helaas vaak ook. Niet iedereen krijgt dezelfde kansen in het leven.
Kan ik deels in meegaan maar dat is dus heel sterk vanuit jezelf geredeneerd met ook het gevoel dat je zelf waarschijnlijk wel bevoorrecht bent. Wat je mag denken maar waarvan ik vind dat je moet uitkijken om dat uit te spreken. Ik heb zelfs de afgelopen 2 jaar bepaalde tijdschriften en kranten opgezegd omdat ze zó duidelijk wilden laten doorschijnen dat hun doelgroep/lezer de bevoorrechte, elitaire, hoogopgeleide (stedeling) is... Hou toch op man... zo irritant vind ik dat.

Alsof er mensen zijn (met kinderen Djaylinn en Dyvanho) die over zichzelf denken: ach ja, ik ben ook maar een zielige simpele stumper, het zit mij altijd tegen en anderen hebben hun achtergrond of milieu gewoon mee en naar mij wordt niet geluisterd.

Dat is vooral de manier waarop ánderen (en vooral in de media) over de doelgroep wordt gesproken. Alsof mensen boos zijn en het gevoel hebben dat anderen meer macht/zeggenschap hebben of meer kansen terwijl ik echt heel heel erg twijfel of dit wel klopt. Ik heb eerder het beeld van mensen die - en ik heb het niet over grote zorgen of ziekte - hun eigen milieu helemaal prima vinden. Evenals de namen die ze kiezen.
En mensen kunnen ook verhuizen naar een heel ander milieu om wat voor redenen dan ook..
Ik hoop voor kinderen met namen -waarvan uit onderzoeken blijkt dat het nadelig is voor sollicitaties etc- dat ze mensen treffen die zien wat voor weg ze hebben afgelegd. Zal vast niet meteen zo zijn.. maar gewoon eens.
Never stop making wishes♡
Betty_Slocombe schreef:
26-09-2019 20:35
Ik durf het niet te zeggen, want er zijn vast hordes forummers met een zoon met die naam, maar Kai/Kaj. Tegelijkertijd kan ik volgend jaar de allerliefste leerling hebben met die naam, natuurlijk.

Ik heb na 47 jaar nog niemand leren kennen met die naam.

Mijn enige associatie is dat iemand de hond op zijn staart heeft gestapt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Westerpaviljoen schreef:
26-09-2019 20:48
Otis

Zo heet mijn zoon.

Dat is toch de uitvinder van de lift, in de tekenfilm 'Asterix en Cleopatra'?

Leuk!

Ik ken wel een Odin.
Betty_Slocombe schreef:
26-09-2019 21:05
Ik ben zelf trouwens een panterprinttype, maar mijn naam is meer een soort degelijke naam voor een plompe hoofdverpleegkundige van 46. Ben ik niet, maar is verder prima.
Mijn kinderen hebben schitterende namen, vind ik dan, maar wel saai.

Echt lelijk vind ik refoknutselnamen (wel vernoemen, maar dan verschrikkelijk) Korstianne, dat soort gedoe. Heb ik ook wel een vooroordeel over.

Ik ben op mijn werk veel tegen gekomen in de dossiers, maar deze naam nog nooit.
Als je Dylano heet en je wordt daarom niet uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, dan is dat inderdaad de aanleiding. Mag je je wel afvragen of je daar had willen werken als je wel was uitgenodigd als je er Valentijn onder had geschreven.

Als je Dylano heet, en je hebt leerproblemen omdat je niet zo goed kunt leren, dan is de oorzaak misschien dat je dat van je ouders hebt, niet je naam. Je naam is misschien een gevolg.

We hebben allemaal vooroordelen, die hebben we nodig om onze wereld behapbaar te maken, maar die zijn aan verandering onderhevig en die blijf je toetsen aan de werkelijkheid. Dus andere (voor)oordelen die je hebt over “een lagere sociale klasse” spelen een rol, samen groter dan alleen de naam. Die dienen zich al snel aan. Komt Dylano z’n vader de eerste schooldag de klas binnen met een matje in z’n nek, een oorbel en een trainingspak, of netjes gekleed met een leren koffer in z’n hand? Begint zijn moeder haar eerste zin tegen je met “Hij heb” of “hij heeft”?

En dan heb je nog niet eens naar Dylano zelf gekeken. Wat je eigenlijk altijd zou moeten doen als je iemand ontmoet. Maar zolang je je bewust bent van de vooroordelen, zou het jou en de ander niet in de weg hoeven staan.
Snoesje666 schreef:
02-10-2019 06:47
Dat is toch de uitvinder van de lift, in de tekenfilm 'Asterix en Cleopatra'?

Leuk!

Ik ken wel een Odin.
De meeste mensen denken eerder aan Otis Redding...

Of gewoon aan Otis Liften waar het grapje in die tekenfilm blijkbaar naar verwijst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven