Nu al praten over kleuterverlenging

25-11-2019 20:19 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week heb ik een 10-minuten gesprek gehad met juf over onze zoon in groep 2. Dit was helaas een erg negatief gesprek. Ze uitte haar zorgen over het feit dat mijn zoon moeite heeft met verbale opdrachten (omzetten in zijn hoofd) en vaak moet zoeken naar woorden. Dit laatste komt niet als een complete verrassing en zoon heeft daar ook logopedie voor gehad. Uit alle testen daar kwam dat hij verbaal lager scoort dan performaal, maar nog binnen het gemiddelde. De logopedist dacht dat hij misschien een beelddenker is en ook erg slim. Mijn man is overigens precies hetzelfde.
De juf denkt echter dat er een grote kans is dat hij groep 2 over moet gaan doen en ik weet eigenlijk niet wat ik daarvan vind. Ze denkt dat het cognitief wel goed zit (dat denk ik zelf ook), maar dat het er nog niet goed uitkomt. Ze stelde voor om weer logopedie te gaan doen en wil 2 keer per week extra begeleiding aanbieden om hem te helpen sneller te antwoorden en dingen beter onder woorden te brengen. Ze denkt nl. dat hij erg ondergesneeuwd wordt als hij met andere kinderen speelt. Ze benadrukte dat hij dus op veel vlakken echt achterloopt op zijn klasgenootjes. Ook is hij een enorme dromer en motorisch niet altijd de handigste. Daarom zal hij ook extra gymles krijgen.


Het is een beetje een warrig verhaal geworden en ik weet eigenlijk niet precies wat mijn vraag is. Het moet allemaal nog even bezinken, want het kwam behoorlijk onverwachts. Ik had verwacht dat het over zijn werkhouding zou gaan, maar kleuterverlenging... Iemand ervaring hiermee? Advies?
odille wijzigde dit bericht op 02-12-2020 09:03
Reden: Te herkenbaar
20.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Deze week rapportbespreking gehad van zoon, toen moest ik weer denken aan dit topic van een jaar geleden. Voor de mensen die dit later teruglezen weer een korte update: het gaat heel erg goed met zoon in groep 3.
Er waren zorgen bij de vorige juf over het leren lezen, maar hij is een van de besten in de klas. Leest nu AVI-E3. Ook de andere vakken doet hij keurig, maar lezen is dus echt zijn ding.
Verder kreeg hij complimenten over zijn knutselwerkjes! Handvaardigheid vindt hij nu ontzettend leuk, terwijl hij vorig schooljaar absoluut niet wilde knutselen. Zo kan het dus omslaan!
Na een half jaar logopedie zijn er verschillende testen gedaan om te kijken of er vooruitgang is. Hier kwam uit dat zijn taalexpressie nu gemiddeld is, maar zijn taalbegrip enorm hoog. Hier hebben we handvatten voor gekregen en de logopedist zag geen redenen om verder te gaan met behandeling.
Verder testen (iq) hebben we uiteindelijk niet gedaan, omdat zoon heel goed in zijn vel zit. Gaat echt met plezier naar school. Op school is hard gewerkt aan zijn werkhouding en dat gaat nu ook heel goed. Er is een goede klik met deze juf, die hem op de juiste manier uitdaagt.
Al met al een heel verschil met waar we vorig jaar stonden. Ik heb hiervan geleerd niet aan mijn kind (en mezelf) te twijfelen. Daar kan ik nog steeds boos/verdrietig om worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je even een update geeft en wat fijn dat het zo goed gaat.
Dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om gaat, of je kind zich er goed bij voelt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Fijn, dat het goed gaat!
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne update!!
Alle reacties Link kopieren
Jullie nog onwijs bedankt voor jullie berichten en adviezen vorig jaar. Daar heb ik echt veel aan gehad. :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
En voordat het forum stopt nog een laatste update voor iedereen die zo heeft meegeleefd of die in hetzelfde schuitje zit als ik zat: zoon heeft een fantastisch schooljaar gehad. Leuke juf die hem (eindelijk) goed begreep en hem goed uitdaagde. De structuur en uitdaging waren juist wat hij nodig had. In het begin van het schooljaar hebben ze flink aan zijn werkhouding en executieve functies (vooral beginnen aan een opdracht was lastig) gewerkt en dat gaat nu prima. Halverwege het jaar had hij met alle toetsen zo goed gescoord dat hij mocht beginnen met de ZON leeslijn en rekentijgers en nog een paar plustaken (o.a. begrijpend lezen). Met lezen zit hij op minimaal E5 niveau (ze testen hier maar 2 jaar vooruit). De school loopt nu een beetje tegen het probleem aan dat ze hopen hem voldoende te kunnen bieden in groep 4 o_o (al is er met schrijven en spelling nog wel wat winst te behalen). Het allerbelangrijkste: zoon is het hele schooljaar blij naar school gegaan, waar hij in groep 2 vaak buikpijn had en niet naar school wilde.
Ik blijf het ongelofelijk vinden dat zijn vorige juf er zo naast heeft gezeten. Zij "maakte zich grote zorgen over zijn schoolcarriere en verwachtte grote problemen bij het leren lezen" (stond op rapport uit maart).
Gelukkig overheerst het trotse en blije gevoel!
odille wijzigde dit bericht op 23-06-2021 13:37
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne update Odille. Maar ook zorgelijk inderdaad voor kinderen die zo onbegrepen worden.
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
23-06-2021 10:54
Wat een fijne update Odille. Maar ook zorgelijk inderdaad voor kinderen die zo onbegrepen worden.
Inderdaad vreselijk. Mijn vertrouwen in leerkrachten was weg. Gelukkig heeft de juf van dit jaar dat weer helemaal goed gemaakt!
Alle reacties Link kopieren
Oh dit is zo herkenbaar... Maar als het nu zo makkelijk gaat, blijf er bovenop zitten en trek aan de bel als je merkt dat het niet goed gaat in groep 4. Ik vond groep 4 het zwaarste schooljaar. Ze kwam zuchtend en sloffend uit school met huilbuien thuis na een goed jaar in groep 3 en een, voor haar, lastige groep 2. Ze verveelde zich vaak en liep op haar tenen qua prikkels en om te proberen zich aan te passen. De verschillen worden steeds zichtbaarder, ook voor de kinderen zelf, en het tempo wordt bepaald door de middenmoot en de aandacht gaat vaak naar de achterblijvers. Is er een verrijkingsgroep/plusgroep op school? En wat is hun plan als ze zich zorgen maken over het aanbod in groep 4?
Alle reacties Link kopieren
Odille schreef:
23-06-2021 10:57
Inderdaad vreselijk. Mijn vertrouwen in leerkrachten was weg. Gelukkig heeft de juf van dit jaar dat weer helemaal goed gemaakt!
Blijf waakzaam. Ik heb al lang vastgesteld dat de kwaliteit van het onderwijs echt zit in de persoon voor de klas. In het basisonderwijs met 1 of 2 leerkrachten per klas kun je zo’n pech hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven