On Topic - Moeder verlaat gezin

17-05-2015 20:04 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In iedere Viva Mama vertelt een moeder haar persoonlijke verhaal in de rubriek On Topic.

We posten op het forum altijd een stelling of vraag die gelinkt is aan dit verhaal en vragen om jullie reacties. Een aantal reacties zal afgedrukt worden in Viva, bij het interview.

Dit keer vertelt Maaike dat ze haar man verliet en haar twee jonge kinderen achterliet bij haar ex. Niet noodgedwongen, maar het was haar eigen beslissing. Inmiddels doet hij de volledige zorg voor de twee en ziet zij haar kinderen naar behoefte. Soms vier keer per maand, soms een maand niet.

Daarom vragen we jou:

Als ik hoor dat een moeder haar gezin heeft verlaten, denk ik....

Wat denk jij als je zoiets hoort? Kun je het je voorstellen? Veroordeel je het sneller dan wanneer een vader vertrekt?

We zijn benieuwd naar jullie reacties.

Dank jullie wel, alvast.
quote:Pantax schreef op 17 mei 2015 @ 21:08:

Dan denk ik: heeft ze die kinderen wel gewild of heeft haar man ze haar opgedrongen? Hadden ze samen besloten dat hij de zorgrol op zich zou nemen en begon hij na een tijdje tóch te zeuren dat ze meer moest doen? Ik ken immers kuddes jonge moeders die liever ieder weekend op hun werk zitten dan op hun kinderen passen. Logisch dat zo'n vrouw hem smeert als ze steeds met jengelende kinderen en een zeurende man zit.Ja, ergens heb je wel een punt. Laat mij raden: jij hebt van tevoren overwogen of een fulltime nanny er wel vanaf kon voordat je aan die dure investeringen bent begonnen?
quote:saaaaar81 schreef op 17 mei 2015 @ 20:49:

Je kinderen 4 x in de maand zien en soms niet en dan geen mindere ouder?

Al flink aan de sherry gezeten zeker?Werkende moeder, hoge functie, veel reizen. Niet anders als wanneer een vader dat doet.
Ik denk dat het zo verschrikkelijk ver van mijn belevingswereld staat dat ik het niet kan en niet wil begrijpen. Zo iemand zou dan ook geen vriendin van mij kunnen zijn. Andere normen en waarden.
Verlaten of zijn ze gewoon gescheiden? Nogal een wezelijk verschil.

Scheiden komt helaas vaak voor.

Wel belachelijk dat moeders de kinderen alleen ziet wanneer het mevrouw uitkomt.

Kinderen willen graag weten waar ze aan toe zijn.

Als ze ze niet had gewilt had ze niet aan kinderen moeten beginnen.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:MinkeDeWit schreef op 17 mei 2015 @ 21:13:

[...]

Werkende moeder, hoge functie, veel reizen. Niet anders als wanneer een vader dat doet.Het is heel fijn dat we in deze tijd gelijken zijn. Maar dat houdt wat mij betreft niet in dat beide sekse dan kunnen stoppen met omkijken naar hun kroost. Wil je een ' heel af en toe kind', neem dan een logeer kind. En dat geldt dus voor m/v.
quote:lemoos2 schreef op 17 mei 2015 @ 21:12:

[...]

Ja, ergens heb je wel een punt. Laat mij raden: jij hebt van tevoren overwogen of een fulltime nanny er wel vanaf kon voordat je aan die dure investeringen bent begonnen?

Uiteraard

Als een man te weinig doet bij het opvoeden van zijn eigen kinderen is dat een van de eerste reacties. Bij een vrouw die hem notabene smeert lijkt me het gepast als haar mìnstens dezelfde escape wordt geboden. Dus: vreselijke kerel waarschijnlijk. Per se kinderen willen, hij zal haar er wel ingeluisd hebben, financieel afhankelijk uiteraard en iedere dag zeuren dat ze te weinig in huis doet, terwijl zíj het brood op de plank brengt. En nu zit hij driehoog achter met zijn koters in de bijstand. Eigen verantwoordelijkheid enzo. Oh, wat hebben we nog meer? Had hij maar van te voren betere afspraken met haar moeten maken. Zo.
quote:Pantax schreef op 17 mei 2015 @ 21:20:

[...]

Uiteraard

Als een man te weinig doet bij het opvoeden van zijn eigen kinderen is dat een van de eerste reacties. Bij een vrouw die hem notabene smeert lijkt me het gepast als haar mìnstens dezelfde escape wordt geboden. Dus: vreselijke kerel waarschijnlijk. Per se kinderen willen, hij zal haar er wel ingeluisd hebben, financieel afhankelijk uiteraard en iedere dag zeuren dat ze te weinig in huis doet, terwijl zíj het brood op de plank brengt. En nu zit hij driehoog achter met zijn koters in de bijstand. Eigen verantwoordelijkheid enzo. Oh, wat hebben we nog meer? Had hij maar van te voren betere afspraken met haar moeten maken. Zo.En hij heeft zichzelf natuurlijk helemaal laten gaan. Vadsig dik, de godganse dag in joggingbroek op de bank. Geen ander gespreksonderwerp dan kinderen en aanverwante zaken. Komt alleen nog maar gebrabbel uit. En voor seks is hij altijd te moe, of te onzeker. Ja, dan snap je zo'n vrouw ook wel
Als kind van een ouder die het makkelijker vond zonder mij heb ik nul begrip voor deze "moeder". Ook als moeder van drie kan ik me er geen voorstelling bij maken en zou ik zo'n persoon niet in mijn leven willen hebben. Zo zwart wit is het als je kinderen hebt, jij brengt ze in de wereld, jij moet er als ouder voor ze zijn, simpel zat, of je nou de vader of moeder bent.
quote:lemoos2 schreef op 17 mei 2015 @ 21:24:

[...]

En hij heeft zichzelf natuurlijk helemaal laten gaan. Vadsig dik, de godganse dag in joggingbroek op de bank. Geen ander gespreksonderwerp dan kinderen en aanverwante zaken. Komt alleen nog maar gebrabbel uit. En voor seks is hij altijd te moe, of te onzeker. Ja, dan snap je zo'n vrouw ook welJa precies: dik, onverzorgd, hersenverweking, te beroerd om haar seks te geven en dan ook nog de hele dag háár geld uitgeven. Ik zou hem ook smeren, denk ik. En wat denkt zo'n kerel nou, dat zij wel verandert na het baren van die kinderen? Natuurlijk niet, mensen veranderen nooit. Hij had het kunnen weten. Eigen schuld, dikke bult
quote:redbuIIetje schreef op 17 mei 2015 @ 21:09:

[...]

Dus al die gescheiden mannen die exact hetzelfde doen (of hun kinderen nog minder vaak hebben) zijn ook niet welkom in jouw vriendenkring?Ik lees dat deze vrouw er ZELF voor kiest om haar kinderen niet of zeer af en toe te zien. Dat is niet te vergelijken met gescheiden mannen die een omgangsregeling hebben. Maar als dit bericht over een man zou gaan zou ik daar inderdaad hetzelfde over denken.
Daarom vragen we jou:

Hopelijk kom ik nooit in een positie waarin zo'n keuze een te overwegen optie is.

Ik kan me niet voorstellen welke voordelen zo'n keuze oplevert dat het de nadelen waard is.
Let's play Twister, let's play Risk yeah
We kennen nu het verhaal nog niet... Maar ja, als er mannen zijn die dat doen, dan zullen er net zo goed vrouwen zijn die dat doen. Wellicht zit er hechtingsproblematiek achter of is het hebben van kinderen toch niet hoe ze zich haar leven wilde inrichten, voelt ze zich opgesloten enz.

Heb ook een leerling wiens moeder naar het buitenland is vertrokken, die belt zo af en toe en de leerling mag in de zomervakantie een weekje langskomen.

Zoon had vroeger een vriendinnetje wiens moeder ook het gezin in de steek had gelaten. Heel sneu. Meest schokkend vond ik nog dat ik hem (vader) vorige week bij het winkelcentrum zag... Met twee andere zwervers... Helemaal lam lagen ze daar op straat. Mijn hart brak, wat is er in de afgelopen drie jaar gebeurd?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:evelien2010 schreef op 17 mei 2015 @ 21:48:

[...]

Ik lees dat deze vrouw er ZELF voor kiest om haar kinderen niet of zeer af en toe te zien. Dat is niet te vergelijken met gescheiden mannen die een omgangsregeling hebben. Maar als dit bericht over een man zou gaan zou ik daar inderdaad hetzelfde over denken.Mannen vinden 't vaak wel best, die 2 weekenden. Anders zouden ze wel voor 'n co-ouderschap zijn gegaan.
Shoot first, ask questions later!
Snoezekind is 12 jaar. Zijn vader heeft evenveel voor hem gezorgd als ik tijdens de eerste drieëneenhalf jaar. Daarna moest hij meer uren maken, de pot met vakantie/overwerk/snipperuren was leeg.

Als ik bij zijn vader weg ga zal ik kleiner moeten gaan wonen. Wie ben ik dan om mijn kind uit zijn vertrouwde omgeving weg te slepen ? In eerste instantie zou ik hem dus bij zijn vader laten wonen, iets voor mezelf zoeken en daar zijn slaapkamer inrichten. Daarna verder kijken naar co-ouderschap/contactregeling.

Het is voor mij absoluut niet vanzelfsprekend dat een kind "bij de moeder hoort".

Zijn vader begrijpt hem beter dan ik en voelt hem ook beter aan.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Als ik hoor dat een moeder haar gezin heeft verlaten denk ik niet zo heel veel. Ik weet nl niet wat er in dat gezin aan de hand is. Ik ken die mensen niet. Ik dacht vroeger dat ik wel wist hoe de wereld in elkaar Zat en had overal een oordeel over. Nou, ik weet niks. Dus dat oordeel laat ik ook in dit geval thuis.
Een ECHTE moeder laat haar kinderen nooit in de steek en het maakt niet uit wat de reden hier is.
"Inmiddels doet hij de volledige zorg voor de twee en ziet zij haar kinderen naar behoefte. Soms vier keer per maand, soms een maand niet. "

Dat is dus blijkbaar naar HAAR behoefte. Ten eerste kan ik me daar niets bij voorstellen: ik zou nog geen weekendje zonder mijn kinderen willen, ik heb ze erg graag zoveel mogelijk om me heen. Maar wat nog erger is, is dat er niks genoemd wordt over de behoefte van die kinderen? Zouden die hun moeder niet vaker willen zien, of in ieder geval met regelmaat?

Ik vind het van een vader net zo erg als van een moeder. Je kiest samen voor kinderen, en kinderen heb je niet om vervolgens naar eigen behoefte te zien of niet.
quote:Blondie456 schreef op 18 mei 2015 @ 02:24:

Een ECHTE moeder laat haar kinderen nooit in de steek en het maakt niet uit wat de reden hier is.Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. En dat zal best heel politiek incorrect zijn.
quote:Snoesje666 schreef op 18 mei 2015 @ 00:36:

Snoezekind is 12 jaar. Zijn vader heeft evenveel voor hem gezorgd als ik tijdens de eerste drieëneenhalf jaar. Daarna moest hij meer uren maken, de pot met vakantie/overwerk/snipperuren was leeg.

Als ik bij zijn vader weg ga zal ik kleiner moeten gaan wonen. Wie ben ik dan om mijn kind uit zijn vertrouwde omgeving weg te slepen ? In eerste instantie zou ik hem dus bij zijn vader laten wonen, iets voor mezelf zoeken en daar zijn slaapkamer inrichten. Daarna verder kijken naar co-ouderschap/contactregeling.

Het is voor mij absoluut niet vanzelfsprekend dat een kind "bij de moeder hoort".

Zijn vader begrijpt hem beter dan ik en voelt hem ook beter aan.Dit heeft toch niets met de stelling te maken?
Ik kan er trouwens ook geen begrip voor op brengen, simpelweg omdat ik me er helemaal niets bij voor kan stellen.

Waarschijnlijk zit die betreffende vrouw wat anders in haar gevoel t.o.v. haar kinderen dan de gemiddelde moeder, waardoor het ook niet te doen is om hier proberen begrip voor op te brengen.

Het heeft geen zin.
quote:verhuisd schreef op 17 mei 2015 @ 20:15:

Lekker kort door de bocht weer: commentaar geven zonder het hele verhaal te hebben gelezen. Oordelen is gemakkelijk en anonimiteit haalt vaak niet het beste in een mens naar bovenEr wordt toch gevraagd naar meningen zonder dat het hele verhaal wordt verteld?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Al vraag ik me wel af waarom dat verhaal niet gewoon in z'n geheel hier geplaatst kan worden. Wel onze reacties willen voor de Viva, maar te krenterig zijn om ons vast het verhaal te laten lezen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:ambrosia9 schreef op 17 mei 2015 @ 21:27:

Als kind van een ouder die het makkelijker vond zonder mij heb ik nul begrip voor deze "moeder". Ook als moeder van drie kan ik me er geen voorstelling bij maken en zou ik zo'n persoon niet in mijn leven willen hebben. Zo zwart wit is het als je kinderen hebt, jij brengt ze in de wereld, jij moet er als ouder voor ze zijn, simpel zat, of je nou de vader of moeder bent.

Precies zo denk ik er ook over. Helaas hier ook ervaringsdeskundige. Na de scheiding heb ik eerst kort bij mijn moeder gewoond. Toen zij haar vriend leerde kennen is ze erg snel gaan samenwonen met hem en zijn twee zoons en heeft mij met mijn spullen bij mijn vader afgezet. Ik paste niet in dat huis en waarschijnlijk niet in haar nieuwe leven (alleen in de weekenden). Ik was wel al een tiener (16) maar zoiets blijft verschrikkelijk om mee te maken ongeacht de leeftijd van het kind.

Na lang proberen om de band weer gezond te krijgen wil ik haar nu ook niet meer in mijn leven hebben. Onherstelbaar beschadigd helaas. Vooral nu mijn dochters ouder beginnen te worden kan ik er echt met mijn pet niet bij dat je je kinderen zoiets aan doet
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 mei 2015 @ 20:27:

" dat zullen wel hele oervervelende kinderen zijn " .
Dat is toch niet te zeggen na een paar zinnen met informatie? Misschien zat ze er geestelijk helemaal doorheen of kon ze alleen een baan krijgen als ze verhuisde. Of ze heeft vroeger een moeilijke tijd gehad, en de rechter heeft dat meegenomen in zijn afweging om de kinderen bij de vader te plaatsen en moeder bezoekrecht te geven.

Ik vind haar geen rotwijf. Soms is het beste wat je kunt doen loslaten.

Ik heb het in mijn omgeving ook meegemaakt: moeder ging weg en vader vertelde rond dat ze was gescheiden en hem de voogdij had gegeven omdat ze carriere wilde maken. Lag toch wat anders; ze wilde zelfstandig zijn omdat ze totaal niet meer afhankelijk van zijn toelage wilde zijn en had hiervoor tijd nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven