onbekende stiefkinderen en eigen kinderen

11-09-2008 16:26 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik weet niet goed waar ik dit topic plaatsten moet maar ik gok op kinderen

mijn man is eerder getrouwd geweest en heeft 3 kinderen met zijn ex vrouw. Toen wij trouwde besloot zij dat hij de kinderen niet langer mocht zien. ik ken zijn kinderen dan ook eigenlijk zo goed als niet (1x in de 14 dagen een weekend een paar maanden lang) dit is nu ruim 4 jaar zo en onderhand hebben wij dus zelf 2 kinderen.

nu het probleem waar we niet uit komen. de oudste van mijn man is oud genoeg om zelf contact op te nemen, via via weten we dat dit niet gaat gebeuren in de nabije toekomst, prima die keuze mag hij maken. de twee andere zijn nog erg jong de kans dat die contact opnemen is ook niet erg groot (als het sowieso al ooit gebeurd)

als mijn man ergens nieuw is en hij stelt zich voor en verteld over zich zelf dan is t al snel van; ik heb 5 kinderen. voor mijn gevoel is dit meer om daar mee te pronken dan dat het er toe doet (dit is een belangrijk onderdeel helaas, dat 'pronken').

omdat ik mijn kinderen niet wil laten opgroeien met t idee dat papa elk moment kan verdwijnen en zij het idee van 3 onbekende familieleden niet snappen wil ik dat gewoon prive houden, goede bekende familie er over praten? prima aan de grote klok hangen.... nee!

nou waren we daar na een paar aanvaringen het wel over eens geworden, het voegde niks toe om dat te vertellen.

afgelopen weekend waren we op bezoek bij mensen die ik niet kon en daar waren mensen die met mijn man begonnen over 'zijn 5' dat bleek nogal flink (hoe zeg je dat) onder de anadacht geweest te zijn.

mijn kinderen waren daar dus bij, en nu zitten ze op een leeftijd dat ze dat soort dingen geheel niet snappen maar ik ben er wel heel boos over geworden. mijn man was onze afspraak 'vergeten' die is tenslotte al 2 jaar geleden gemaakt :S volgend jaar snapt de oudste dit soort dingen wel en ik weet dan ook eigenlijk helemaal niet hoe ik dit moet aanpakken.

het is niet zo dat ik mans kinderen geheim houden wil oid, ik wil het ze vertellen als ze het snappen en er aan toe zijn/er mee om kunnen gaan. er hangen ook foto's aan de muur van die kinderen zodat ze er naar kunnen gaan vragen als ze oud genoeg zijn om te snappen dat er voor hun vreemde aan de muur hangen.

in ieder geval mijn vraag is nu; hoe zouden jullie dit aanpakken (de stiefkinderen en je eigen kinderen) en hoe lossen man en ik dit op?
quote:gigaluilak schreef op 11 september 2008 @ 16:41:

hij hoeft ze niet te ontkennen, maar op een podium omroepen dat hij de vader van 5 is is wel weer een ander uiterste...

ik wil mijn man niet afzeiken, maar op dit vlak is dat erg moeilijk....

hij heeft absoluut geen rede er trots op te zijn dat hij er 5 heeft. nooit word er een woord gerept over die kinderen, ook niet als het er toe doet.

pronken is ook niet echt een goed gekozen word, hij gebruikt dit gegeven echt puur en alleen om interessant te doen, dat maakt het moeilijk voor mij en dus een issue in ons gezin.

denk dat je anno nu eerder raar (en medelijdend) wordt aangekeken als je zegt dat je er 5 hebt en dat lijkt me idd niet iets waar je in de buitenwereld mee te koop zou moeten willen lopen

verder ben ik 't met de rest eens dat in elk geval jouw kinderen van 't bestaan van die halfbroers/zusjes moeten weten, daar hoeft binnen 't gezin zeker niet geheimzinnig over gedaan te worden en daar kunnen ze zelf mee doen wat ze willen als ze oud genoeg zijn om ze eventueel op te willen zoeken
quote:gigaluilak schreef op 11 september 2008 @ 16:53:

[...]

mijn vraag is; hoe zouden jullie het aanpakken (aangepakt hebben) en hoe nu verder in de situatie waar in we zitten?

.

Is dat nog niet duidelijk dan? Goed, nog één keer de ondertiteling:

laat je man vrijuit praten over zijn kinderen. Overal en tegen iedereen.

Nog een keer in de herhaling:

En ik snap dat dit niet is wat je wil horen maar dit is wel zo ongeveer het collectieve antwoord van het forum.
Gigaluilak...

Hoe 'gebruikt' hij het dan?

Leg eens uit. Dat hij trots is is voor iedereen logisch. Missen wij iets?
Medelijdend Elninjoo?
quote:Jessica70 schreef op 11 september 2008 @ 16:57:

En ik snap dat dit niet is wat je wil horen maar dit is wel zo ongeveer het collectieve antwoord van het forum.

ik zeg LE-ZEN en je snapt waar ik over val. niet dat hij 3 kinderen heeft die we niet zien, maar over afspraken die we hadden. als hij die afspraken niet ziet zitten zal hij daarover met MIJ moeten praten, niet met vreemde. nogmaals dat hij er 5 heeft is geen geheim, mijn kinderen weten t alleen niet (ze begrijpen dat ook niet) en het is de manier waarop....

maar goed dit topic werkt dus niet; niet omdat ik niet te horen krijg wat ik wil horen (ik loop langer rond op viva ) maar omdat ik tips vroeg hoe ik dit moet aanpakken en ipv nuttige adviezen ik de boze stiefmoeder ben :S
quote:gigaluilak schreef op 11 september 2008 @ 16:56:

het probleem is dat hij het 'gebruikt' bij vreemde en dat terwijl hij zelf! kwam met niks vertellen aan onze kinderen (die foto's aan de muur zodat de kinderen er naar gaan vragen is dan nog mijn idee geweest.... :S)In je OP wek je juist de indruk dat die afspraak van jouw kant kwam, dus misschien is het een idee om op dat punt even op te helderen.
Wat dacht je van praten met je man??
Wees blij!
Elninjoo. Ik ben het zeker niet altijd oneens met je. Ik kom teksten van je tegen waar ik volledig achter sta en waardeer je directheid.

Echter, je opmerkingen over kinderen zijn uitermate kwetsend. Je mag je mening ventileren, maar op een gegeven moment kent iedereen die wel. En waarom zou je nog meer opmerkingen willen maken die anderen tegen het zere been schoppen?

Ik respecteer je mening met betrekking tot kinderen. Op jezelf betrokken. Respecteer ook dat anderen er anders naar kijken. Kom dan niet meer op de kinderpijler of zo.

dat was ff offtopic...
quote:gigaluilak schreef op 11 september 2008 @ 17:02:

[...]

maar omdat ik tips vroeg hoe ik dit moet aanpakken

volgens mij geeft bijna iedereen de tip dat jouw kinderen moeten weten dat ze nog halfbroertjes/zusjes hebben

als jouw man loopt op te scheppen over z'n kinderen waar ie nooit iets mee doet, dan zou ik 'm daar op aanspreken en 'm desnoods in gezelschap waar ie opschept 'm daarmee voor schut laten gaat door te zeggen dat ie helemaal nooit iets met die kids doet en ze nauwelijks ziet
quote:gigaluilak schreef op 11 september 2008 @ 16:53:

[...]

mij afzeiken hier over helpt ook niet verder, hooguit dat jullie even je frustratie hebben kunnen botvieren.Joh, hoe dúrf je. Wat ga jij bot met dingen om. Jij vraagt hier toch om advies? Dat raakt nogal een hoop mensen, dat laat de reacties wel zien. Voor sommigen hier - waaronder voor mij - is dit een heel moeilijk en serieus onderwerp. Hoe jij het presenteert, vind ik dat je er erg makkelijk over doet. Nogmaals, ik twijfel eraan of jij je de impact wel voldoende realiseert. Mensen hier proberen jou wat duidelijk te maken, dat staat je niet aan en dan reageer jij zo? Moet dat in die bewoordingen? Denk je echt dat we jouw topic nodig hebben 'om onze frustratie' en beetje kwijt te kunnen? Nee, we proberen je ervan te doordringen dat je nu niet verstandig bezig bent!

Ik vind echt dat je meer uit het oogpunt van de 'andere' kinderen van je man moet denken. Die staan al met 3-0 achter door de hele situayie, die verdienen een vader die - ook al mag hij ze niet zien - vol trots over ze verteld. En hopelijk komt dat ooit nog een keer bij ze terug.
quote:domnaiefmutsje schreef op 11 september 2008 @ 17:04:

Echter, je opmerkingen over kinderen zijn uitermate kwetsend. Goh, mijn mening in dit topic betreffende dit onderwerp is vrijwel gelijk aan die van alle anderen, dus hoezo nou kwetsend?

mijn kinderen weten t alleen niet (ze begrijpen dat ook niet)Dat weet je helemaal niet. Kinderen kunnen een boel meer bevatten dan je denkt en dat wat ze (nog) niet snappen, accepteren ze gewoon. Ik denk dat wachten met vertellen (tot wanneer jij denkt dat je kinderen het wel kunnen begrijpen) een slechte keuze is.
Ik doel op je opmerking over het niet te koop willen lopen met 5 kinderen omdat daar medelijdend naar gekeken wordt. Wat over het geheel genomen ook niet zo is. Veel kindertopics worden 'bevuilt' door dit soort opmerkingen. Het is niet nodig.
elninjoo alleen jij hebt medelijden met mensen met kinderen de meeste andere niet....

nogmaals een poging tot uitleggen (wat niet makkelijk is op een forum) hoe hij het gebruikt;

het is niet ter info zoals ik zou doen (bla bla ik heb 5 kinderen maar de eerste 3 zijn uit mijn eerste huwelijk en die zie ik niet meer bla bla oid ) het is echt voor het soort van shock effect, kijk mij eens! op die manier.

ik wil mijn man niet echt afvallen, en nogmaals dit onderwerp leent zich er goed voor dus dat is echt moeilijk niet te doen. dat ik daar door als de boze stiefmoeder lijk dat is dan maar zo. de combi; doodzwijgen (bij bekende) en shockeren (bij vreemde) daar draait t om. zijn 3 kinderen bespreekbaar houden voor de 2 die wij hebben is iets waar ik moeite mee zou hebben, als we dat vanaf het begin gedaan zouden hebben was dit ook geen issue. daar hebben we niet voor gekozen en nu is het dus wel een issue (en nee dat was niet mijn keus, we hebben het besproken, samen afwegingen gemaakt en aangezien het zijn kinderen zijn lag het eind besluit bij hem. nogmaals ik ben degene die de opties open hield door foto's op te hangen)
Ik lees dat TO haar man nooit over de kinderen uit zijn eerste relatie praat, behalve bij nieuwe mensen om interessant te doen. Dat TO en haar man hebben afgesproken dat hij dat niet meer zou doen en dat hij dat nu af en toe "vergeet". Dat TO hiervoor een oplossing zou willen zoeken en hiervoor raad vraagt.

Ik lees niet dat TO niet wil dat hij over haar 3 stiefkinderen praat, of ze ontkent of wat dan ook. Ik lees dat TO liever zou willen dat hij er wel over zou praten, maar dan ook gewoon met iedereen in plaats van er interessant over te doen en er daarna nooit meer over zou praten.

Correct me if I'm wrong.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Onze frustratie, Gigaluilak?

Het lijkt me zinvoller om eens met je man te praten over ZIJN frustratie. Tssssk. Waar haal je het recht vandaan om ook maar zo'n afspraak te verzinnen? Hij is stom dat hij ermee accoord is gegaan, maar ik vind het uitermate kwetsend en ronduit onbeschoft van jou dat je überhaupt de optie verzonnen hebt. Wie denk je wel niet dat je bent om je te bemoeien met hoe jouw man met ZIJN kinderen om moet gaan? Het is al erg genoeg dat zijn exvrouw daar iets over te zeggen denkt te hebben en dat zij eenzijdig de bezoekregeling opzegt. Hij wil jou niet kwijt, maar kom op zeg: met dit soort bemoeienis vráág je om problemen. Hoe kan hij de kern van zijn wezen nou ontkennen. Hij MAG niets met die kinderen doen van zijn ex, maar dat wil niet zeggen dat ze geen deel van hem uitmaken!

En jouw twee kinderen moeten als de sodemieter weten dat ze nog halfbroers en -zussen hebben. Weet je hoe schadelijk het is als ze daar pas op latere leeftijd achter komen? En hoe schadelijk het is voor die andere drie kinderen, als ze ontdekken dat hun bestaan is ontkend tegenover de tweede leg van hun vader?

Jij hebt een lesje nederigheid nodig. Tsssk. Onze frustraties. Kijk naar jezelf, zou ik zeggen en doe er wat mee. Je excuses aanbieden aan je man bijvoorbeeld.

[...]

ik zeg LE-ZEN en je snapt waar ik over val. niet dat hij 3 kinderen heeft die we niet zien, maar over afspraken die we hadden. als hij die afspraken niet ziet zitten zal hij daarover met MIJ moeten praten, niet met vreemde.

Als je nou je boze geblaas even staakt en even ingaat op de inhoud. Jullie hadden een afspraak over het praten over die 3 kinderen en je openingspost suggereert toch echt dat die afspraak van jou afkomstig is. Ik zeg dus: herroep die afspraak, trek dat in, laat hem over die kinderen praten als hij dat wil. Wacht niet tot hij dat bij jou aankaart, maar zeg zelf tegen hem dat die afspraak niet langer geldt.

En vertel het aan de andere 2 kinderen want ik vind het onzin dat die info voor hen achtergehouden wordt.

Kortom, stop even met schreeuwen tegen mij en anderen en denk even na over wat er gezegd wordt, ook al ben je het er niet mee eens.
Hoe oud zijn die 2 Giga? Zou het helpen door heel subtiel langzamerhand te vertellen?

Even voor onze duidelijkheid. Want wij hebben inmiddels een 'held' van hem gemaakt. Wat jij zegt, is dat hij eigenlijk niet naar zijn kinderen 'omkijkt' cq denkt, maar het wel gebruikt om te chockeren? En hoe wil hij chockeren dan?
quote:domnaiefmutsje schreef op 11 september 2008 @ 17:15:

Hoe oud zijn die 2 Giga? Zou het helpen door heel subtiel langzamerhand te vertellen?

Even voor onze duidelijkheid. Want wij hebben inmiddels een 'held' van hem gemaakt. Wat jij zegt, is dat hij eigenlijk niet naar zijn kinderen 'omkijkt' cq denkt, maar het wel gebruikt om te chockeren? En hoe wil hij chockeren dan?Precies, mutsje, dit is ook wat ik eruit begrijp.
Supersmollie, zelfs al zou dat zo zijn, zelfs al zou hij uit interessantdoenerij alleen bij onbekenden zijn andere kinderen noemen, wat dan nog?

Iets gewoons heeft hij er niet over te vertellen: hij mag ze van zijn ex niet zien immers. Dus hij kan alleen maar vertellen dat ze bestaan. Voor vrienden en bekenden is dat oud nieuws, thuis mag hij het er niet over hebben (het is immers GEHEIM), dus welke andere gelegenheid rest hem nog dan te pochen bij onbekenden, dat hij geen twee, maar wel vijf kinderen heeft?
Dus eigenlijk zou je graag willen dat je man op een normale manier over zijn drie andere kinderen zou spreken? Dus niet soms verzwijgen en soms erover opscheppen? En zou je ook graag jullie twee over hun drie halfbroertjes of -zusjes willen vertellen?

Want jullie hele afspraak om het nooit meer over de drie kinderen te hebben, wiens idee dat dan ook was, slaat helemaal nergens op. Dus hoe je ermee om moet gaan dat hij zich niet aan een rare afspraak houdt, kan ik je echt niet vertellen.
quote:Supersmollie1 schreef op 11 september 2008 @ 17:13:

Ik lees dat TO haar man nooit over de kinderen uit zijn eerste relatie praat, behalve bij nieuwe mensen om interessant te doen. Dat TO en haar man hebben afgesproken dat hij dat niet meer zou doen en dat hij dat nu af en toe "vergeet". Dat TO hiervoor een oplossing zou willen zoeken en hiervoor raad vraagt.

Ik lees niet dat TO niet wil dat hij over haar 3 stiefkinderen praat, of ze ontkent of wat dan ook. Ik lees dat TO liever zou willen dat hij er wel over zou praten, maar dan ook gewoon met iedereen in plaats van er interessant over te doen en er daarna nooit meer over zou praten.

Correct me if I'm wrong.nee!!! dank!!! iemand die t wel snapt! ik ging al even twijfelen aan mijzelf
Voor mij is de man geen held hoor. Maar ik vind wel dat je heel principiëel moet zijn in dit soort dingen: de man heeft vijf kinderen en het volste recht om daar op de manier die HIJ wil over te spreken.

Het bestaan van zijn andere drie kinderen ontkennen, om wat voor reden dan ook, tegenover onbekenden of tegenover zijn andere kinderen (JUIST! tegenover zijn andere kinderen) is in mijn ogen altijd slecht nieuws. Niemand heeft het recht om dat van hem te eisen. Niemand. Ook niet zijn nieuwe vrouw omdat ze zijn redenen het erover te hebben niet voldoende waardeert.
In dat geval zou ik heel serieus met je partner praten en als de wiedeweer het stiekeme er af halen, ook voor je kinderen.
Quertu,

Ik denk dat het niet zozeer om de inhoud gaat, waarbij de kinderen in dit geval de inhoud zijn, maar meer om de vorm. Het had bij wijze van spreken net zo goed over zijn bijzondere auto kunnen gaan, of over zijn koikarpers, of over zijn gloednieuwe laptop. Het gaat erom dat de man van TO "ergens" over opschept en interessant doet tegenover vreemden en als ze geen vreemden meer zijn er nooit meer over praat. En er blijkbaar thuis ook niet over wil praten en, als we TO mogen geloven, zelfs nog geen foto's van de 3 oudsten op had willen hangen. Daarover zijn afspraken gemaakt en die komt hij nu niet na.

TO had misschien beter met haar man kunnen afspreken dat hij vaker over de kinderen zou praten in plaats van minder vaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven