Onrustige baby

26-08-2016 18:35 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje Juliette is nu bijna 9 weken oud (morgen). Na een snelle en daardoor best heftige thuisbevalling kwam ze als sterrenkijkertje ter wereld. De eerste 2 weken leek ze een zoete en rustige baby, veel slapen, af en toe wat huiluurtjes. Maar daarna ging het achteruit en werden sommige huilbuien (vooral 's avonds) krijsbuien.



Sindsdien is ze eigenlijk steeds onrustig. We zijn bij de KA geweest en het lijkt iig verborgen reflux (ze slikt erg veel en maakt af en toe ook zo'n "hiep" geluid, ze slikt zelfs nog als ze bij mij in de draagdoek zit en dus rechtop). Verder vermoed ik ook kma omdat ik dat zelf heb (nog steeds), dus we zitten nu 3 weken aan de pepti voor de kma en nexium + ranitidine voor de reflux. Sindsdien lijkt het wel iets beter te gaan, maar nog steeds niet echt optimaal.



Ze heeft nog altijd veel krampjes en slaapt daardoor slecht. Na de fles huilt ze standaard en krimpt ze ineen, soms valt ze dan wel in slaap en soms ook niet. Ik sjouw van lieverlee maar veel met haar rond in de draagdoek. Maandag gaan we naar de fysio. Als ze 'snachts 4 uur achtereen slaapt, ben ik hartstikke blij (maar meestal dus niet). Overdag slapen gaat wel, maar ook niet lang achtereen en eigenlijk nog het best in de draagdoek.



Het leek afgelopen week even beter te gaan, maar ze mag sinds maandag (cb) weer wat meer voeding (120/4 x 6 bij 4050 gram) en sindsdien lijkt 't weer erger te zijn met de krampjes (of de reflux??). Ik hoopte eigenlijk dat ze zo naar de 5 flessen zou gaan, maar dat is waarschijnlijk ijdele hoop..



Pfff. Sorry hoor. Niet echt een topic om iets te vragen, meer om van me af te schrijven. Ik merk dat ik er zelf ook gespannen van word en weet dat dat ook weer slecht is, omdat zij dat weer oppikt en dat maakt het allemaal nog erger. Frustreert me vooral dat ik gewoon niet weet wat 't is. Zijn het "gewoon" krampjes of toch de kma die nog opspeelt? Moet ik nutramigen gaan geven voor de kma (sterker gehydroliseerd dan pepti) of die darmpjes vooral maar even met rust laten?
Als sterrenkijker?
Ja ik dacht ook al? Met gezichtje richting kont?



Miss haar naam weghalen ivm herkenning?
Alle reacties Link kopieren
Lastige periode TO!!

Heel herkenbaar dat je kindje huilt en je gewoon niet weet wat het is (ook al had die van mij gelukkig geen kma, reflux o.i.d.). Ze kunnen nog niet praten helaas Je moederinstinct volgen werkt nog altijd het beste, ook al weet je het soms gewoon even niet meer...

Nu misschien een schrale troost maar in de meest gevallen wordt het "vanzelf" allemaal iets beter ;)

Is er ook gekeken of ze pijn kan hebben opgelopen door de bevalling? Bij fysio of osteopaat?
Alle reacties Link kopieren
Sterrenkijker is een gewone term, het gezichtje komt naar boven gericht naar buiten, de gewone weg is met het gezichtje naar de anus gericht en het achterhoofd naar boven. Als sterrenkijker geboren worden is zwaarder voor hoofd, hals en wervelkolom.
Alle reacties Link kopieren
Reactie hierboven was voor bugs bunny en voor doppinda.



On topic: goed dat jullie naar de fysio gaan, maar soms kan het een flinke tijd duren voor refluxklachten overgaan. Bij mijn dochter zijn ze nog steeds niet over, na negen maanden, Hoewel haar slokdarmontsteking over is.



Dus misschien toch nog langer afwachten. En té veel wisselende van voeding en dergelijke, kan ook weer krampen geven.



Sterkte, heel zwaar dit soort dingen.
Ok dat wist ik niet.



Sterkte iig voor je TO. Ik ken die zware tijden met een baby als t niet lekker loopt.
Alle reacties Link kopieren
:-) thnx allemaal.



Is ook zo MiniMaxi... zit nu vooral de tijd eraf te kijken, haha. 9 weken, dus hopelijk zijn we toch in ieder geval al een beetje over de helft.



Sterrenkijker=met gezichtje/voorhoofd naar boven ipv naar beneden...hoofdje in de nek zeg maar. Dus ze kijken omhoog "naar de sterren". Niet naar een bepaald lichaamsdeel, haha



Net trouwens voor het eerst gegoogeld en het ziet er eigenlijk best pijnlijk uit. Arm schaap. We hebben maandag een afspraak bij de fysio, misschien dat 't 'm toch inderdaad daarin zit, werveltje klem of zo. Ze krijst het soms ook uit als ik haar aan-en uitkleed (eigenlijk altijd, behalve als ze nog te slaperig is...bijna nooit, haha).
Alle reacties Link kopieren
Als ze het beter deed op kleinere flessen kun je dan niet gewoon een extra fles geven nu? Misschien doet ze het beter op meer kleine flesjes? Of heeft ze genoeg aan wat ze kreeg? en je hoeft ook niet alle flessen in 1 keer op te hogen he. Je kunt ook 2 grotere en 4 kleinere doen. Kwa voeding zou ik met de arts overleggen wat wijsheid is. Succes!
quote:lionlily schreef op 26 augustus 2016 @ 18:43:

Sterrenkijker is een gewone term, het gezichtje komt naar boven gericht naar buiten, de gewone weg is met het gezichtje naar de anus gericht en het achterhoofd naar boven. Als sterrenkijker geboren worden is zwaarder voor hoofd, hals en wervelkolom.Ah, weer wat geleerd
Heftig TO, sterkte!



Niet teveel bezig zijn met dat ze jouw spanning oppikt. Dat is onzin, denk ik. Niks irritanter dan mensen die tegen je zeggen dat je niet gespannen moet zijn omdat de baby dat aanvoelt. Alsof je er iets aan kunt doen. Bovendien ben je juist gespannen omdat de baby onrustig is (en niet andersom).



Verder: vanaf 3 maanden werd het hier echt beter qua huilen en krampjes.



Stephanie Lampe heeft veel over reflux en onrustige baby's geschreven.



Houd vol!
De fysio is natuurlijk altijd iets om te proberen, maar probeer ook te realiseren dat dit soort dingen tijd nodig hebben. Dat klinkt als rotadvies waar je misschien niet op zit te wachten, maar een reflux brandt nogal in de slokdarm en moet genezen, de darmpjes moeten tot rust komen als er Pepti wordt gegeven en deels is het ook gewoon de tijd van de krampjes (wat ongetwijfeld nog verzwaard wordt door de KMA en reflux).



Probeer de voeding rustig op te bouwen. Als de darmen nog niet tot rust zijn kan een extra schepje of fles echt al teveel zijn. Bouw met 10 cc per keer op. Kijk even wat het doet, gaat het goed, daarna weer wat meer.



En als je je nerveus voelt, probeer ook tijd voor jezelf te nemen. Kun je er net met wat meer frisse moed tegenaan. Veel sterkte!
Mijn meisje moest ook vaak huilen/jammeren bij aankleden. Na een aantal weken zijn wij bij de fysio beland (ook door voorkeurshouding) en sinds een aantal behandelingen ging het toen beter en de voorkeurshouding en het huilen bij omkleden verdween. Ook hebben we het bedje aan de voorkant omhoog gezet (zo'n 8 cm) zodat ze wat schuiner lag snachts (zo ging het projectielbraken en tussendoor overgeven en de rare geluiden ook over) Daarnaast is het inderdaad echt zo dat het na een tijd beter gaat, bij ons was dat zo rond de 4 maanden. Naast dat de baby in een lekker ritme kwam, trok ikzelf ook een beetje bij. Succes in ieder geval, ik hoop dat het snel beter mag gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat krampjes betreft erg herkenbaar, mijn zoontje is nu bijna 9 weken en ik liep hele dagen met hem rond te zeulen door de krampjes.

Ik ben met hem naar een osteopaat geweest, en hij was erg gespannen, mede door de bevalling, daar schijnen ze erg last van te kunnen hebben.

Dit hielp hier al redelijk, en we hebben een Dr Brown fles aangeschaft, die hebben we nu zo'n twee weken en hij heeft geen kramp meer gehad.



Wel even opletten met de speen die erop zit, dat gat was hier te groot waardoor hij te snel zijn melk binnen kreeg, en dus alsnog kramp kreeg.

Heb de speen uit de difrax fles gehaald en op de Brown fles gedaan en dat gaat goed.
5 flessen voor een baby van 9 weken is wel erg weinig voedingsmomenten lijkt me. Ook 'maar' 4 uur aaneen slapen is niet abnormaal toch?
Alle reacties Link kopieren
Bij verborgen reflux zijn kleine flesjes en vaker voeden beter, dus voorlopig nog om de 3 uur (of eerder) en niet te snel en te veel ineens ophogen.

Mijn dochter is 3mnd en drinkt overdag om de 3 uur. Zij had (lichte) reflux klachten en vreselijke darmkrampjes en het gaat nu echt veel beter.



Pittig voor jullie meisje en voor jullie, probeer af en toe hulptroepen in te schakelen om bij te komen.



Voor veranderen van voeding zou ik met de kinderarts overleggen
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ook een heel onrustig babietje, ben je al bij een osteopaat geweest? Dat heeft bij ons goed geholpen.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als onze dochter, ook verborgen reflux en ze is nu van de nexium af omdat we hebben uitgevonden dat ze allerlei voedselintoleraties heeft. Ze is flesweigeraar en met een streng dieet voor mij hebben we een ander kind gekregen. Veel sterkte voor jullie!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet echt niks van reflux en kma, maar van zwaar tafelen krijg ik ook wel eens last. Dus zoals de anderen zeggen: kleinere flessen met kleine speen proberen.
Ik weet niet wat KMA is, maar bij mijn jongste ging de reflux pas over toen ze grotere hoeveelheden vast voedsel ging eten, rond 7 maanden. Zij heeft de eerste twee maanden heel veel gehuild, maar daarna leek ze er minder last van te hebben, al spuugde ze nog wel vaak.
Ik weet weinig van échte reflux en gaf zelf bv, maar mijn twee kinderen kregen op die leeftijd zeker meer dan 5 keer op een dag de borst. En later met 12 weken kregen ze 6 flesjes op een dag, maar niet zulke grote. En toen ineens wilde ze zelf grotere flessen en minder vaak.

Dus wie weet is de hoeveelheid melk en de hoeveelheid flesjes niet passend bij haar?
Sterkte! Het 1e jaar baby-tijd is al super pittig, en voor jou vast helemaal. Geen tips etc, maar hoop dat de situatie snel beter wordt! Wel aan jezelf ook blijven denken hè!, kun je er af en toe nog eens even uurtje tussenuit voor ontspanning?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Crooks,



Ik zou als ik jou was de komende twee weken even niks veranderen aan voeding (afgezien van iets meer of vaker geven als ze nog honger heeft natuurlijk).

Ik ben geen dokter, maar wel moeder van twee, de jongste precies dezelfde leeftijd als jouw dochter en de oudste (toen ze die leeftijd had) met precies hetzelfde gedrag als jij beschrijft. Heel veel baby's hebben de eerste drie maanden last van die onrust/huilen en bij het gros van de kinderen gaat het vanzelf over. Er zijn maar weinig kinderen die echt refluxziekte of kma hebben, wel hebben veel kinderen lichtere refluxklachten, zo ook de mijne. De oudste is blijven spugen tot ze goed kon zitten, maar het onrustige gedrag was toen gelukkig al lang over.

Ik wil niet zeggen dat jouw dochter het niet heeft hoor, en ik herken ook heel erg de drang en de wens om iets voor je kind te doen. Ik heb het ook van alles geprobeerd (osteo, aangepaste voeding, huisarts, nexium), maar achteraf ben ik ervan overtuigd dat niks doen hetzelfde resultaat had gehad. Met een week of 11 ging het bij de oudste ineens een stuk beter, ben toen gestopt met nexium en aangepaste voeding omdat ik niet meer kon beoordelen wat er nou hielp en wat niet. En toen ging het dus met normale voeding en zonder medicijnen net zo goed.

Om een lang verhaal kort te maken, geef het wat tijd, op zn minst nog een week of twee voor je weer iets gaat veranderen. Als je dan geen enkele verbetering ziet of ze echt langer en vaker gaat huilen, kun je altijd weer iets aanpassen. Het komt goed, echt waar!
Ps. Geen idee in welke omgeving je woont, maar ik heb nog een verjaardags bon voor een relax-behandeling bij een schoonheidssalon. Ik ben er het type niet voor, dus als je in het hoge noorden woont stuur ik deze naar je op
Och wat heb ik met je te doen. Mijn kind is ondertussen 3 en alles is perfect. Maar hij was ook een (halve) sterrenkijker en had verborgen reflux en koemelkallergie (de allergie nog tweede).



Het is stom om te zeggen, maar het is echt een kwestie van volhouden en uitzitten. Als je kind vast voedsel gaat eten zal het al een stukje beter gaan, en als het gaat lopen en meer rechtop zit. En na een jaar breken de echte betere tijden.



Wat bij ons hielp was johannesbroodpitmeel in de flesvoeding mijn zoon heeft dat nog tot bijna zijn tweede gehad zelfs. Je moet wel even 2 weken door een kramp periode heen. En vast voedsel. Wij begonnen er al met 4 maanden mee, een klein beetje althans niet vervangend voor de borstmelk wat hij toen kreeg (ik wist toen nog niet eens dar hij kma had).



Ik had van de arts begrepen dat je beter meerdere kleinere porties kan geven dan een paar grotere, als je kind verborgen reflux heeft. Omdat de maag niet al re vol moet raken.



Ons werd altijd geadviseerd dat je nieuwe voeding en middelen zeker 2 weken de tijd moest geven om goed in te werken. Als je denkt dat Pepti niet goed werkt kan je wel overwegen over te stappen. Wij zijn zelf met 2 jaar gestopt met pepti, omdat precies tegelijk met het veranderen van de verpakking van Nutricia mijn zoon weer slapeloze nachten kreeg en krijsbuien met slapen. Ik ben toen abrubt gestopt met pepti van een op andere dag, en hij ging weer heerlijk slapen (had het vervangen door water). Nutricia beweerde dat ze qua samenstelling alleen maar visgraatzuur oid toe hadden gevoegd, maar mijn zoon reageerde er blijkbaar wel op en ineens kon hij er niet meer tegen. Wie weet is het niet voor alle kinderen het perfecte te middel voor met kma. Dat is voor elk kind anders. Maar ja, mijn zoon was toen bijna 2 en kon echt wel zonder melk al want at genoeg andere voedzame dingen.



Ik wil je graag als advies geven dat je goed naar je moedergevoel moet luisteren. Jij kent je kind het beste en weet precies wanneer hij nog pijn heeft of niet.



Succes de aankomende tijd. Het is een pittige weg. Maar uiteindelijk wordt het makkelijk en gaat het voorbij... Het is wel erg zwaar weer ik helaas uit ervaring. Sorry dat ik het moet zeggen maar bij ons duurde het ruim een jaar.... Dus ik zou me wel instellen op een lange adem. (Maar wij kwamen pas bij 11 maanden achter de kma! Dat scheelt vast en zeker!!).



Ik zou niet naar minder flessen gaan, met meer per keer. Maar zo veel mogelijk kleine flessen met johannesbroodpitmeel voor de binding geven. En alle schema's voor normale babies loslaten, en goed kijken waar jouw kind behoefte aan heeft. Want een kind met verborgen reflux en kma kan je niet in een standaard baby ritme dwingen, want her zijn babies die last hebben en niet zoals andere babies slapen. Lekker veel in de draagdoek dragen rechtop.



Ik leef met je mee! Succes aankomende tijd!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven