Ons kind bijt :-(

23-09-2021 16:43 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hij is net 3 jaar en heeft het ‘geleerd’ van een ander kindje op de opvang. Hij heeft deze week al 3 keer echt gebeten.

Hij kan al heel aardig praten en duidelijk maken wat hij wil. Het wordt moeilijk als een ander kind iets afpakt of als hij met iets wil spelen waar een ander mee aan te spelen is.

Hij weet heel goed dat bijten zeer doet en dat het niet mag.

Heeft er iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
3-2-1, kom er maar in, de eerste die roept:"Ik zal het wel niet mogen zeggen, maar ik heb gewoon teruggebeten, en toen was het over"
Alle reacties Link kopieren
Hij doet het alleen op de opvang?
Alle reacties Link kopieren
Blijven corrigeren. Gaat weer over. En uitleggen hoe hij het wel kan oplossen.

Je zegt dat hij heel goed duidelijk kan maken wat hij wil, maar kan hij dat ook aan anderen dan zijn familie? Ik vind onze zoon ook heel verstaanbaar, maar anderen vinden dat toch altijd minder dan je zelf vindt.
Alle reacties Link kopieren
Telt 'Het gaat vanzelf weer over?' als tip? Zo ja: het gaat vanzelf weer over.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-09-2021 16:44
3-2-1, kom er maar in, de eerste die roept:"Ik zal het wel niet mogen zeggen, maar ik heb gewoon teruggebeten, en toen was het over"
Haha 😂 maar t werkte hier wel!
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
23-09-2021 16:57
Haha 😂 maar t werkte hier wel!
zo schijnt kinderen slaan ook sneller te helpen, dan met ze praten. Opvoeden is zo eenvoudig!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-09-2021 16:59
zo schijnt kinderen slaan ook sneller te helpen, dan met ze praten. Opvoeden is zo eenvoudig!
Hanja, het werkt idd
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet wat mensen bezielt om een kind van drie (of welke leeftijd dan ook, eigenlijk) terug te gaan bijten.
Gewoon kalm en resoluut ingrijpen en uitleggen dat dat niet mag. Volgende stap misschien, als je hem echt betrapt, even in time out als dat past in de situatie. En dan is het bij sommige kinderen gewoon een kwestie van een lange adem hebben.
Ik heb vaak het idee dat mensen die op zoek zijn naar 'de gouden tip' op zoek zijn naar de snelle en makkelijke oplossing. Soms kost het nou eenmaal veel tijd, energie en geduld. Niet steeds van aanpak veranderen omdat het gedrag niet direct in één keer permanent verdwenen is. Consequent volhouden.
En alsjeblieft niet terug gaan bijten for gods sake.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-09-2021 16:44
3-2-1, kom er maar in, de eerste die roept:"Ik zal het wel niet mogen zeggen, maar ik heb gewoon teruggebeten, en toen was het over"
En ik weet nog wie ook. Alhoewel, kunnen er 2 zijn.
Alle reacties Link kopieren
Blijven corrigeren. Het gaat echt over.
Alle reacties Link kopieren
Nee, zeggen en dat blijven herhalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als je niets zegt gaat het ook wel over, denk ik. Andere kinderen reageren er doorgaans ook niet heel sympathiek op.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat veel reacties al. Boos worden helpt inderdaad niet. Deze week juist alleen thuis gebeten, het is dus wel daar begonnen.

Ik zal direct toegeven dat ik wel de neiging had om terug te bijten hoor! Want je wordt er bijna wanhopig van, bijten is zo gemeen😔
Alle reacties Link kopieren
Lalala- schreef:
23-09-2021 18:15
Wauw wat veel reacties al. Boos worden helpt inderdaad niet. Deze week juist alleen thuis gebeten, het is dus wel daar begonnen.

Ik zal direct toegeven dat ik wel de neiging had om terug te bijten hoor! Want je wordt er bijna wanhopig van, bijten is zo gemeen😔
Zie mijn reactie, je hebt veel meer geduld nodig. Hoezo boos worden helpt niet? Hij heeft het drie keer gedaan. Hoe vaak kan je een strategie nou werkelijk geprobeerd hebben? Kies een strategie die bij je past en blijf daarbij. Niet verwachten dat het in één keer over is, zo werkt dat niet.
Rustig blijven, uitleggen dat bijten niet mag, en uit de situatie halen. En dat steeds weer. Tot het beklijft.
Alle reacties Link kopieren
Afleiden en blijven bijsturen
Het wordt echt beter
Alle reacties Link kopieren
En word alsjeblieft niet zo snel wanhopig. Het is een peuter, die heeft niet hetzelfde besef van gemeen als jij.
Je komt nog voor veel hetere vuren te staan, wanhopig lijkt me een beetje voorbarig.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
23-09-2021 18:18
Zie mijn reactie, je hebt veel meer geduld nodig. Hoezo boos worden helpt niet? Hij heeft het drie keer gedaan. Hoe vaak kan je een strategie nou werkelijk geprobeerd hebben? Kies een strategie die bij je past en blijf daarbij. Niet verwachten dat het in één keer over is, zo werkt dat niet.
Rustig blijven, uitleggen dat bijten niet mag, en uit de situatie halen. En dat steeds weer. Tot het beklijft.
Hij heeft het al veel vaker gedaan, alleen deze week dus al 3 keer.
Alle reacties Link kopieren
Lalala- schreef:
23-09-2021 18:43
Hij heeft het al veel vaker gedaan, alleen deze week dus al 3 keer.
Hoe lang is dit al gaande dan?
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
23-09-2021 18:45
Hoe lang is dit al gaande dan?
Paar maanden. Soms twee weken niet, dan 3 keer in een week.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik me eerder afvragen of hij wel lekker in zijn vel zit. Heeft hij het wel leuk op de opvang? Hebben jullie als ouders soms ruzie? Is er een baby bijgekomen?
Alle reacties Link kopieren
Lalala- schreef:
23-09-2021 18:50
Paar maanden. Soms twee weken niet, dan 3 keer in een week.
En wat heb je tot nu toe geprobeerd behalve boos worden?
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
23-09-2021 18:53
Dan zou ik me eerder afvragen of hij wel lekker in zijn vel zit. Heeft hij het wel leuk op de opvang? Hebben jullie als ouders soms ruzie? Is er een baby bijgekomen?
Hmm. Natuurlijk goed om alert te zijn, maar ik lees eigenlijk niet echt heel abnormaal gedrag. Zo veel peuters bijten wel eens. Natuurlijk moet je dat corrigeren, maar dat hij het dan enkele weken later toch nog eens doet vind ik niet wereldschokkend. Veel dingen qua opvoeding vergen nou eenmaal een lange adem.
Alle reacties Link kopieren
Enorm veel peuters bijten. Vervelend maar ook normaal en niet iets om je specifiek zorgen om te maken.
Alle reacties Link kopieren
Terugbijten? Zijn jullie mal geworden? Dan verlaag je jezelf tot het niveau van de peuter.
Ik blijf extreem rustig en ik kies ervoor om de peuter te verheffen.
Ik leg hem heel rustig op kalme toon uit dat we niet bijten om onze zin te krijgen.
Terwijl ik hem verhef aan zijn oortje.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven