Ontbaker-drama. Tips nodig!

04-05-2011 19:10 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Hier ben ik weer eens, met een lastig probleem. Mijn man en ik zitten met onze handen in het haar, wat betreft het 'ontbakeren' van onze zoon (zes maanden oud). Ik zal even kort de situatie schetsen:

Al vanaf zijn geboorte maait zoon ontzettend met zijn armpjes. Bovendien werd hij erg paniekerig van teveel ruimte om hem heen, hij moest het gevoel van geborgenheid door inperking hebben. Zelfs in mijn buik zat hij al opgekruld, met zijn knuistjes tegen zijn gezicht. Die slaaphouding heeft hij na de geboorte altijd gehouden. Hij weigerde te slapen als hij niet ingebakerd lag. De eerste twee maanden hebben we hiervoor een Swaddle Me gebruikt, daarna zijn we overgegaan op een Puckababy. Dat werkte goed, zoon sliep (relatief) rustig. Nu is hij echter uit zijn Puckababy gegroeid. Ik vind het tijd worden dat hij zonder bakerzak gaat slapen, ivm toegenomen mobiliteit (hij tijgert, rolt bijna niet).

Echter, zonder zak slapen is een drama. Ik heb het dan niet over even huilen, getroost worden en uiteindelijk in slaap vallen. Nee, het is totale paniek als zoon zonder zak te slapen gelegd worden. Gillen, schreeuwen, om zich heen slaan, kokhalzen, you name it. Troosten helpt niet. Bij oppakken en wiegen wordt hij wel stil, maar zodra zijn rug het ledikant raakt begint hij weer te schreeuwen. Liedjes zingen en zijn handjes vasthouden heeft geen zin. Een knuffeltje/doekje geven heeft geen zin. Hij wil niet op z'n buik slapen.

De ruimte die hij om zich heen heeft als hij niet in een zak ligt beangstigt hem (denk ik). Hij slaat of trekt zijn speen uit z'n mond, waarna hij nog meer in paniek raakt, omdat hij die speen niet heeft. Zuigen op z'n duimpje, vingers, of handjes geeft hem geen voldoening. Ligt hij in een zak (we hebben nu de armgaten van een normale slaapzak dicht gemaakt), dan valt hij direct in slaap. Hij ligt rustig, slaap als een roosje en wordt vrolijk wakker.

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Inmiddels loop ik op mijn tandvlees. Gisteravond wederom een avond van schreeuwen, gillen, maaien, paniek. Hij houdt het uren vol, het is niet alsof hij op een gegeven moment zo moe is dat hij in slaap valt. Zolang hij niet in die zak ligt, is er complete hysterie. Ik weet het niet meer. Ik ben zo moe, slaap al drie weken zo ongeveer niet meer. Ik heb zo'n medelijden met zoon, maar snap tegelijkertijd niet waar die paniek voor 'nodig' is. Van mij zou hij tot z'n 18e in zo'n zak mogen slapen, als ik maar het gevoel zou hebben dat het veilig is.

Overigens rolt hij dus nauwelijks en is hij goed in staat om zich op te drukken als hij op z'n buik ligt. Volgens mijn man zal het daarom wel loslopen met het gevaar als hij eventueel 's nachts in zijn zak op zijn buik rolt.

Heeft er iemand ervaringen en/of tips? Want ik zie het even niet meer. Sorry voor de lange post.
anoniem_66041 wijzigde dit bericht op 04-05-2011 19:20
Reden: Leeftijd zoon vergeten toe te voegen
% gewijzigd
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
De voorganger van de puckababy was de bakerzak. Die was er ook in de maat maxi voor kinderen vanaf 6 maanden

Op marktplaats zijn ze nog genoeg te vinden. (bakerzak maxi)

Onze dochter heeft ook tot een maand of 10 in de maxi geslapen. Daarna ging het wel zonder. Succes
Zoon van zes heb ik afgelopen zomer nog wel eens ingebakerd in een laken, op advies van de ergotherapeut. Vond hij heerlijk.

(wel even losmaken als hij slaapt ivm veiligheid...)

Inbakeren tot 12 is zo gek nog niet, dus! ;)
Wat zijn die Puckabags duur! (had er nog nooit van gehoord, dus wilde even kijken) Waarom niet gewoon een slaapzakje met mouwen (van bijv. de HEMA) gebruiken? Die kosten maar iets van 15 euro.

@Chryssa Wij wonen aan andere kant van VS (met dus wel koude winters) en ook hier geen enkele slaapzak met mouwen te koop. Ik heb dus mijn familie eentje van de HEMA laten meenemen.
En een soort armstukjes maken van dikke stof om aan een gewone slaapzak te naaien? Zodat de armen moeizaam bewegen kunnen?
Slaapt hij naast jullie? Zoon heeft op advies van de kinderfysio een tijd op zijn zij geslapen in een speciaal kussen. Hij kon toen al een beetje omrollen en lag af en toe wel wat vreemd in het kussen (half op zijn rug) maar ik (of mijn man) werd dan vrij snel wakker en legde hem weer goed. En eventueel een aerosleep zoals al eerder genoemd. Hoewel ik het zelf ook eng vond hoor, om Kootje op zijn zij te laten slapen. Ik sliep zelf echt wel wat lichter dan normaal.
Bedankt voor de vele reacties! Daar heb ik echt wat aan en het is fijn om te horen dat ik niet de enige ben die een soort Houdini gebaard heeft .

Die aerosleep ga ik inderdaad maar eens aanschaffen, wellicht dat dat in ieder geval wat rust in mijn hoofd geeft.

@kaetje: Een zijslaapkussen heeft hij al. Voor de nacht leggen we hem er op z'n rug in, zodat hij nog moeilijker door kan rollen, door het 'schotje' wat ervoor zit. Toch blijf ik het eng vinden.

Ik denk dat ik mijn moeder eens ga vragen twee van die slaapzakken met mouwen bij de Hema te kopen en naar ons op te sturen. Je weet tenslotte maar nooit.

@sosofie: Op z'n buik slapen wil zoon dus niet. Dan gaat hij zich alleen maar opdrukken en door zijn ledikant heen 'rupsen'.

Nogmaals erg bedankt allemaal! Ik ga even met Houdini naar het park, maar lees straks weer bij. Alle tips en trucs blijven meer dan welkom!
Ik zou een familielid vragen een slaapzak met mouwen op te sturen. Ik dacht net, aan de mouwen van een slaapzak zou je klitteband kunnen naaien zodat hij zijn armen langs zijn zij heeft. Als hij diep slaapt maak je ze los zodat hij zijn armen vrij heeft? En dat icm een aerosleepmatrasje?
FF, Hahaha, ik moet wel een beetje lachen om dat klittenband-idee, maar het is wel een goeie!
Ja, ik weet het ook niet hoor. Maar gewoon een klein stukje of zo? Zodat MaaierT iig een beetje vastgeplakt ligt.
Wij zijn van de Pacco inbakerdoek overgestapt op de combi-sleeper, en dat gaat zo goed, dat mijn zoon van 5 nog steeds in een slaapzak wil slapen

Stressed is just desserts spelled backwards
Geen ideeën voor je, maar wel een hart onder de riem. Wat een vervelende situatie, als je qua veiligheid moet stoppen met inbakeren maar je zoontje dan juist niet kan slapen. Naar hoor
Hier hetzelfde. Zoontje 6,5 maand oud, wil afbouwen. Hij heeft tot net gehuild, wordt steeds wakker. Toch maar weer de Puckababy aan, hij weet zich gewoon geen raad met die armen

Overdag wil een gewone slaapzak waar ik zijn armen in stop wel eens helpen. Denk verder dat we moeten doorzetten, de paniek is hier niet zo groot als jij omschrijft, zoontje wordt vooral wakker omdat hij steeds zijn speen uit zijn mond trekt.

Ik vind Puckababy een uitkomst, alleen dit is wel een nadeel. Dat je het ook weer moet afbouwen. Succes!
Mijn zoontje sliep ook lang in Swaddle me, want inderdaad een echte Houdini.. die handjes, overal en nergens. En nog hoor. Hij moet altijd wat in zijn handen hebben en er is niets in huis veilig voor zijn grijpgrage handjes.

Je verhaal is herkenbaar. Het was bij ons een heel project hem eruit te krijgen. Ik had overal gelezen dat het maar tot 6 maanden mocht, op zijn buik draaien kon hij toen ook al wel maar dat deed hij nog niet in bed. Wij hebben het met 6 maanden geprobeerd en het was ook een groot drama. Hij was helemaal overstuur. De avond erna weer geprobeerd en weer zo'n drama.

Mijn gevoel zei me toen, omdat hij overdag nog niet eens elke dag draaide, dat ik het nog wel aandurfde het uit te stellen. Hij was er gewoon nog niet aan toe. We hebben toen nog drie weken gewacht. Toen ben ik begonnen met een slaapje overdag de bakerzak niet te gebruiken en een slaapzak. Wel huilen, maar bleef ik bij hem en ineens lukte het wel. Binnen een week waren we er helemaal van af. Een armpje eruit lukte bij ons overigens niet, want dan ging dat hele ding los en was het alsnog drama.

Ik heb het eerste jaar met veel dingen gemerkt dat alles vanzelf gaat, wanneer je je gevoel volgt en kijkt wat je kind je aangeeft. Is het er al aan toe? En met aerosleep erbij heb je dan misschien rustiger gevoel. Hoop dat het snel goed komt en dat je hier wat aan hebt.
Naast de aerosleep kan je ook nog een angelcare kopen. Dat is een systeem waarbij er een alarm afgaat als je kind niet meer ademt. Verder weinig tips voor je. Dochter was hier wel makkelijk te onthalsden. Sterkte!
Wat vervelend zeg! Ik herken de hysterie, alleen is het bij mijn zoontje sowieso als hij in bed gelegd wordt. Soms 's nachts niet omdat hij dan zo diep in slaap is dat ie niet wakker wordt, maar overdag altijd.

Ik zou zelf geen aerosleep kopen, wat ik ervan begrepen heb stik je daar ook gewoon in als je met je gezicht erin ligt. Maar ik heb bij mijn zoontje gezien dat hij echt z'n hoofdje omdraaid als hij geen lucht krijgt. Hij slaapt op z'n buikje en soms draait ie een tijdje met z'n hoofd en blijft dan met z'n gezicht in het matras liggen, maar dan ineens draait ie om en neemt een hap lucht. Dus ik zou niet te bang zijn dat je zoontje zal stikken op z'n buik hoor. Ik hoop dat je snel een goede oplossing vind!
Dat gevoel heb ik ergens ook wel, dat zoon er nog niet aan toe is. De paniek is zo groot, dat is niet gewoon meer een kwestie van 'even doorzetten en wennen'. Hij slaapt gewoon niet. Hij gilt en krijst en maait en draait helemaal door. Mijn man en ik hebben allebei niet het idee dat dat ophoudt als we maar even doorzetten.
Wij hebben ons zoontje ook ingebakerd. Hij heeft 3 maanden in het ziekenhuis gelegen en daar werd hij ook ingebakerd in een hydrofiel luier (hij was erg klein). Uiteindelijk zijn we dat thuis ook gaan doen. Op een gegeven moment gaf hij zelf aan dat het genoeg was, hij wilde niet meer ingebakerd worden.

En toen was hij al bijna een jaar! Dus waarom zou je het afbouwen als hij ingebakerd wel goed slaapt? Er komt vanzelf een tijd dat hij het niet meer wil. Bij ons zijn er geen drama's geweest met het ontbakeren. Nu moeten we de speen nog gaan afbouwen, maar ook daar heb ik niet zo'n haast mee. Dat komt vanzelf. Je kind kan zelf ook goed aangeven wanneer hij ergens klaar mee is, dat heb ik wel geleerd!
ellencb, Ik ben geneigd het met je eens te zijn, aangezien het vrij duidelijk is dat zoon er gewoon nog niet aan toe is om zonder z'n zak te slapen. Hij voelt zich ontzettend ellendig als hij los ligt, het is gewoon zielig. In principe zou hij van mij rustig tot z'n 18e in een zak mogen liggen, als ik maar het gevoel had dat het veilig was. Er wordt toch gezegd dat je vanaf een maand of vier eigenlijk zou moeten gaan ontbakeren, ivm de kans op rollen. Mijn man ziet het gevaar niet zo, hij denkt dat zoon ten eerste eigenlijk niet op z'n buik zal rollen als hij ligt te slapen en dat hij ten tweede, als dat wel gebeurt, gewoon z'n hoofd zal draaien/optillen als hij in het matras terecht komt. Misschien heeft hij gelijk, maar ik vind het gewoon eng.
Chryssa, wat vervelend voor jullie dit...

Ik heb me toen erg in inbakeren verdiept.

Als eerste wil ik opmerken voor de mensen die zweren bij de kinderwagenbak, deze zijn niet veilig te gebruiken voor 's nachts. De stof ademt niet, dus als een kindje met het mondje tegen de zijkant komt te liggen, kan dit nare gevolgen hebben.

Kinderwagenbak om 's nachts te slapen: gewoon niet doen.

Ik heb zelf ook een Aerosleep matras maar opgemerkt dient te worden dat hiervan niet bewezen is dat het ook daadwerkelijk het door kunnen ademen als baby met het mondje op het matras komt, bevordert. Kijk maar eens op veiligslapen.nl. Het weten waard. Ik heb er één aangeschaft omdat het gewoon goede matrasjes zijn en als het wel werkt, is het mooi meegenomen :-).

Ik heb zelf ook tot vijf maanden ingebakerd, en ben daarna overgestapt op de Puckabag. De vier seizoenen. Hartstikke duur, maar het was winter en de dikke winter-variant gaf ons jochie genoeg begrenzing. Maar die van ons had de begrenzing nodig voor de geborgenheid en niet voor het maaien. Anders dan in jouw geval dus.

Achteraf gezien had ik nu nog wel kunnen inbakeren, want ons kereltje heeft een bloedhekel aan op zijn buik liggen en rollen. Hij doet het dus amper.

Ik denk dat MaaierT er nog niet aan toe is en zie niet zoveel kwaad in nog even doorbakeren. Het wordt vanzelf minde als hij groter wordt. Is een video-babyfoon een optie? Ik heb er 1 die ook aanslaat bij beweging ( en daar word ik al wakker van) dus zo zou je het omrollen in de gaten kunnen houden.

Sterkte, want dit is slopend...
rocky, Dank voor je uitgebreide post. Ik (en mijn man ook) krijg inderdaad steeds meer het gevoel dat onze MaaierT gewoon nog niet toe is aan 'los' slapen. De paniek is zo groot, dat is niet meer een kwestie van even wennen, En inderdaad, het is slopend. Ik word erg bang van alle horrorverhalen van rollende, stikkende kindjes, maar tegelijkertijd kan ik de hysterie van ons mannetje ook maar moeilijk aanzien. Hij voelt zich zo ellendig zonder zijn zak!

Zo'n video babyfoon ben ik me al op aan het oriënteren, ik zag dat Philips zo'n ding heeft dat goed bekend staat. Wel erg duur, maar voor mijn gemoedsrust waarschijnlijk toch het geld wel waard.
Huggie voor jou Chryssa,

Volg je gevoel hierin en laat je niet bang maken. Jij kent je mannetje het beste, en kan hem goed inschatten. Als hij nog niet druk rolt, is er weinig risico.

Ik zou het ook niet aan kunnen zien, en jouw en je man zijn nachtrust is ook belangrijk. En voor MaaierT natuurlijk ook.

Ik heb vaak gelezen dat als het bij de (advies) leeftijdsgrens qua ontbakeren niet lukt, het later probleemloos gaat. Vooral bij maaiertjes .

Ik heb de Luvion grande elite, maar de Platinum is ook prima hoor! Ik geloof dat Poe-hee hem ook heeft, vraag eens wat zij er van vindt.

Deze slaan dus (nog eerder dan bij geluid als je de gevoeligheid zo instelt) aan op beweging. Ik word daar altijd wakker van. Onze Boef draait nu per nacht zo'n drie keer klokje rond, en mama wordt daar nu dus weer wakker van . Slaapt ie eindelijk door, heb je dit...

(Was quasi klagen hoor, ik mag niet mopperen nu)
Ik zit met een soortgelijk probleem mbt het inbakeren met mijn dochter van 5 maanden, dus ben benieuwd hoe de zaken er op dit moment voor staan bij jou Chryssa. Ben je blijven inbakeren of was de puckabag de oplossing?

Bij mij gaat het hier ook om het wapperen. Oja, en om het uitgebreid handen bestuderen, speen uit mond peuteren, in ogen wrijfen, lakentje natsabbelen, benen tussen de spijlen van de wieg steken, uitgebreid tegen schaapje babbelen, etc. Ze huilt gelukkig niet (pas na een tijdje), maar heeft zoveel lol dat er van slapen helemaal niets komt terwijl ze onderhand toch doodmoe is. Slaapzak van de hema was geen succes; de mouwen sabbelt ze kletsnat. Ze heeft nu een gewone mouwloze hemaslaapzak en dan met een lakentje stevig ingestopt. We hebben ook de aerosleep. Ik twijfel heel erg tussen doorzetten of toch maar een grotere bakerzak kopen. Ze rolt op haar buik en is ook in de pacco helaas erg bewegelijk (nog net niet omgerold, want accuut gestopt met de pacco). Onderhand is haar hele ritme van slag, slaapt niet meer 's avonds en wordt nu meerdere keren wakker 's nachts, overdag hazenslaapjes.

We weten het hier niet meer... tips zijn er al genoeg gegeven, maar wie weet nog een nieuwe ultieme tip?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven