Onzeker....drama bij ophalen

13-07-2012 18:30 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jeetje zeg...hoe zeker ik normaal ben (als t over mijn werk gaat, bij vrienden, enz), zo onzeker kan ik soms als moeder zijn.

Voorbeeldje...:-)

Vandaag ga ik dochter van de vakantie BSO ophalen. Ze is in mei 4 geworden. Heeft 6 weken op school gezeten met 2 dagen BSo en nu dus vakantie met 2 hele dagen vakantie BSO per week. Ze vindt t spannend, moet wennen aan de veschillende leidsters en aan sommige kinderen die ze niet kent. Vermaakt zich wel goed en gedraagt zich daar goed.

Maar bij t ophalen...ze wil niet mee, gaat huilen, probeerde me vandaag zelfs te slaan. Di gebeurde vorige week ook al n keer bij haar vader. Heb haar apart genomen en haar de keuze gegeven; óf blijven gillen en dus mee naar huis en daar voor straf 5 minuten naar haar kamer óf ophalen, gewoon meegaan en de leiding gedag zeggen en dan mocht ze thuis even tv kijken.

Na wat tranen koos ze voor t laatste opzich goed dus,

Toch vind ik t vervelend, zeker nadat de stagiaire zei dat ze t wel heel veemd vond t t overdag zo goed ging en bij t ophalen zo'n drama was. Objectief denk ik; ja tuurlijk doet ze dat, ze moet nog wennen, houdt zich overdag goed en juist bij degene waar ze zich vertrouwt voelt ontlaadt ze zich.'

Maar uiteindeijk zit ik er toch mee; bang dat ze me een slechte moeder vinden, bang dat ze dochter niet leuk vinden (ze is op t moment nogal fel en soms tegendraads). Baal hier zo van, dat ik mezef dan gewoon niet zeker hierover voel.

Dus.,.hoe is dat voor jullie? Zijn jullie ook zo gevoelig als t over je kids gaat en is haar gehuil bij t ophalen nou zo extreem?

Alvast bedankt voor de reacties.
quote:rosanna08 schreef op 13 juli 2012 @ 19:13:

[...]

hoe gaat zo'n gesprekje dan? Vraag je naar hoe ze zich voelt of zeg je vooral dat je het vervelend vind en dat ze er mee moet stoppen? Op het moment zelf probeer ik erachter te komen waarom ze het doet maar dat kan ze dan niet zeggen, daarna zeg ik wel dat ik het vervelend vind inderdaad.
quote:femke29 schreef op 13 juli 2012 @ 19:15:

[...]

Op het moment zelf probeer ik erachter te komen waarom ze het doet maar dat kan ze dan niet zeggen, daarna zeg ik wel dat ik het vervelend vind inderdaad.ik denk dat ze nog te jong is om te kunnen verwoorden waarom ze doet wat ze doet. Misschien kun je voor haar benoemen dat je snapt dat ze nog wil spelen/moe is/etc is, maar dat jullie wel naar huis gaan.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
mijn zus zei altijd als haar dochtertje logeerde:"Zet haar maar voor de deur dan pikken we haar zo op". Reden, kind was heel gezeliig tijdens logeren, vond het ook leuk, maar als ze moeder zag, was het feest. Dus koffie drinken met deouders beperkten we maar in dat geval,Huilen mopperen, er was niets goed. Als ze in de auto zat was het over.

Volgens mijn moeder waren wij hetzelfde vroeger.

Met jouw dochter zal het ook wel n keer overgaan, niet te veel op reageren, en straffen lijkt me ook niet nodig
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:femke29 schreef op 13 juli 2012 @ 19:14:

[...]

Allebei. Ik vind haar gedrag op dit moment moeilijk en ik kan haar gedrag ook echt vervelend vinden. Baal ook dat ik me zo onzeker voel dan naar de buitenwereld en ook bang ben dat anderen haar niet leuk vinden.

Dat laatste moet je loslaten. Als ze hele dag gezellig was, zien anderen dat heus wel. Neem aan dat het een professionele bso is, die weten dat kinderen draken kunnen zijn.

En dan het gedrag, heeft ze het op andere momenten ook?
Sommige kinderen vinden als ze moe zijn overgangen extra moeilijk. Herkenbaarheid en herhaling zullen het uiteindelijk makkelijker maken. Bijv samen de tas in pakken op vrolijke( niet overdreven maar laat je niet teveel meeslepen door haar drama )manier en haar knuffel en kaakje op de fiets / in de auto, dan kan ze daar naar uitkijken.

En elke keer zelfde houding, dus " we gaan nu samen inpakken en jas aan doen en op de fiets / in de auto " ( zo kort of lang dat jouw kind kan volgen )

Kan je daar wat mee ?

Thuis kan je ook een keertje toneelstukje of verhaal doen met boze beer ( ofzo ) die wil niet mee naar huis, dan gaat hij heel boos gillen maar daarna gaan ze in de auto en wordt beer stil ..

Vaak kunnen ze zelf dan inleven in de beer en zijn ze blij / lacherig dat beer boos mag doen.

Mijn kinderen vonden zulke dingen altijd heel grappig merkte ik. We hadden het zo toch over gedrag, maar meer speels. En door spel kan je ook allerlei situaties herkenbaar houden.

Hoe meer gespannen jij bent hoe erger zij ook zal tegen stribbelen.

Laat je geen onzekerheid aanpraten, dat is alleen maar rot voor jullie allebei.
Mijn zoon is even oud als jouw dochter en ik merk dat het schoolgaan en Bso er flink inhakt bij hem. Hij is vermoeider dan daarvoor en heeft zo meer moeite met zijn emoties uiten.

Vooral bij wisseling van autoriteit, van papa naar mij (we zijn gewoon samen hoor) of andersom, ophalen bij oma of Bso kan hij soms even niet aan.

Het is een faaaaase, denken wij ;)
mijn dochter is 2,5 en gehuild wordt er niet bij het ophalen, krijg de laatste tijd wel altijd te horen 'weg mama'

leukvis anders maar ze heeft het in ieder geval na de.zin daar
Ik vind dat je het prima hebt aangepakt. Geen reden om onzeker te zijn. Je hebt haar keuzes gegeven. Heeft ze zelf ook wat in te brengen en je maakt duidelijk dat slaan niet getolereerd wordt.
Ik zou ook denken dat ze het niet leuk vindt dat ze zo onverwachts weg gehaald wordt uit de situatie. Ik zou eens proberen even te bellen vantevoren zoals hier al gesuggereerd werd of even 5 of 10 minuten de tijd nemen om je door haar rond te laten leiden langs de plekjes waar ze gespeeld heeft, het speelgoed te laten zien, haar werkjes etc. etc.

En wat andere mensen denken interessert mij niets. Je kan niet iedereen tevreden houden toch?
Ik zou ook meer tijd nemen bij het ophalen. Spel af laten maken, even gaan zitten, praten met de leidsters en even samen spelen. Voorbereiden op het naar huis gaan, over 10 min. gaan we naar huis, over 5 min. gaan we naar huis.

Kijken of dat werkt.
TO, ik kan me meer topics van jou herinneren over dat je moeite hebt met het (in mijn ogen volstrekt normale )gedrag van je dochter. Misschien is het goed om eens te kijken of je daar iets aan kunt doen. Als je al haar gedrag alleen maar als negatief ervaart dan kan dat op den duur ook je manier van handelen naar haar toe veranderen hetgeen weer negatief gedrag geeft etc.
quote:gizz schreef op 13 juli 2012 @ 21:11:

TO, ik kan me meer topics van jou herinneren over dat je moeite hebt met het (in mijn ogen volstrekt normale )gedrag van je dochter. Misschien is het goed om eens te kijken of je daar iets aan kunt doen. Als je al haar gedrag alleen maar als negatief ervaart dan kan dat op den duur ook je manier van handelen naar haar toe veranderen hetgeen weer negatief gedrag geeft etc.Ok..wist niet dat ik zo overkwam. Heb mn n keer geschreven over haar start op de basisschool, ging niet over haar maar over hoe t daar geregeld was en de laatste x over hoe snel kids vriendjes krijgen op school en thuis gaan spelen. Was me er niet van bewust dat ik haar gedrag als negatief beschrijf....
Dit komt dagelijks voor op de bso. Ik had tot voor kort de kinderen van groep 4 en 5 en die presteerden dit zo nu en dan nog bij hun ouders. Is gewoon aandacht wat ze willen.
Ik zag je nick en kon me meteen een paar dingen herinneren, volgens mij ook uit de periode dat ze wat jonger was, dat ze soms gefrustreerd was e.d. Ik bedoelde het niet vervelend hoor, sorry als het zo overkomt. Maar mijn gevoel is dat je heel erg focust op haar gedrag.
Weet ze dat je eraan komt, of geef je haar de tijd om haar spel af te ronden als je er bent?

Stel je voor dat je op een superleuk en gezellig feest bent, je hebt het ontzettend naar je zin en opeens komt je vriend aanzetten met je jas en tas, en zegt 'jas aan, we gaan NU naar huis'. Word je waarschijnlijk ook kwaad van!

'we gaan over een paar minuutjes naar huis' kan dan een wereld van verschil maken.

Maar goed, misschien doe je dat ook al wel hoor!
quote:pyridine schreef op 13 juli 2012 @ 22:40:

Weet ze dat je eraan komt, of geef je haar de tijd om haar spel af te ronden als je er bent?

Stel je voor dat je op een superleuk en gezellig feest bent, je hebt het ontzettend naar je zin en opeens komt je vriend aanzetten met je jas en tas, en zegt 'jas aan, we gaan NU naar huis'. Word je waarschijnlijk ook kwaad van!

'we gaan over een paar minuutjes naar huis' kan dan een wereld van verschil maken.

Maar goed, misschien doe je dat ook al wel hoor!Ja, ze wist het wel hoor. Ik was al binnengekomen en toen vroeg ze of ik eerst de jongste van t Kdv wilde halen (dat zit in t gebouw ernaast ). Dit toegezegd met daarbij dat ik haar daarna zou halen. Heeft 5 minuten tussen gezeten. Ondertussen wist ze van de leiding al dat ze even samen wat gingen opruimen en dat ze dan zou gaan. Ondanks dat toch erg boos. Ach...het is ook gewoon wel voorstelbaar. Het is ook gewoon moeilijk om te zien dat ze t dan even zo moeilijk heeft.
quote:gizz schreef op 13 juli 2012 @ 22:29:

Ik zag je nick en kon me meteen een paar dingen herinneren, volgens mij ook uit de periode dat ze wat jonger was, dat ze soms gefrustreerd was e.d. Ik bedoelde het niet vervelend hoor, sorry als het zo overkomt. Maar mijn gevoel is dat je heel erg focust op haar gedrag.

Ja misschien gebeurt dat in periodes. Laat ik voorop stellen dat het met name een heel leuk en lief grietje is dat van alles geniet. Leeft heel intens, zowel in het positieve als negatieve. Ze is erg slim, erg verbaal, waardoor ze soms lastig kan zijn. Soms heb je dan een periode dat zij niet lekker in haar vel zit, ik moe ben en dit dan versterkt. Dan kan het zo negatief zijn en daar voel ik me soms slecht en onzeker door,

Verder n groot pijnpunt; na de geboorte van haar en later de jongste een PND gehad, 2x dus. Ik weet zeker dat zij hier niets aan hebben overgehouden, goed gehecht zijn, ed. Maar kan me hier bij tijd en wijle schuldig over voelen, tekort voelen schieten als moeder,enz. Terwijl ik weet dat ik ze veel liefde geef, veel leuke dingen met ze doe, goed opvoed, enz.

Zo is t dus....de achtergrond, waardoor ik mogelijk wat hen betreft erg gevoelig ben en snel onzeker..Lang niet altijd hoor maar soms steekt dat de kop op.
Wat vervelend dat je bijbeide pnd hebt gehad, maar misschien is het dan juist iets om mee aan het werk te gaan, zodat je je niet schuldig voelt tegenover hen. Haar gedrag is volstrekt normaal, niet leuk natuurlijk, maar wel heel normaal. En voor jezelf is het misschien fijner als je met dat gedrag kunt omgaan zonder je schuldig te voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven