Opeens fles weigeren
dinsdag 24 december 2019 om 13:30
Hallo
Mijn dochter van 3,5 maand weigert opeens de fles. Ik geef over het algemeen nog live voedingen. Vanaf 5 weken zijn we gestart met af en toe de fles. Nu sinds 5 dagen weigert zij deze. Ze lijkt niet meer te snappen hoe het moet. We zijn weer begonnen met oefenen maar er komt weinig verbetering in.
Overleg gehad met consultatiebureau via de chat en zij denken dat ze tandjes krijgtz de theorie rond de 3 maanden krijgt een baby een andere zuigtechniek ( dit vermeldende diverse site’s) daar gelooft zij niet in.
Wie herkent dit en is dit weer goed gekomen. Het levert mij erg veel
Stress op wat dan weer niet goed is voor mijn melkproductie.
Mijn dochter van 3,5 maand weigert opeens de fles. Ik geef over het algemeen nog live voedingen. Vanaf 5 weken zijn we gestart met af en toe de fles. Nu sinds 5 dagen weigert zij deze. Ze lijkt niet meer te snappen hoe het moet. We zijn weer begonnen met oefenen maar er komt weinig verbetering in.
Overleg gehad met consultatiebureau via de chat en zij denken dat ze tandjes krijgtz de theorie rond de 3 maanden krijgt een baby een andere zuigtechniek ( dit vermeldende diverse site’s) daar gelooft zij niet in.
Wie herkent dit en is dit weer goed gekomen. Het levert mij erg veel
Stress op wat dan weer niet goed is voor mijn melkproductie.
dinsdag 24 december 2019 om 13:34
Ik gaf mijn dochter vanaf 5 weken elke dag 1 fles (soms maar paar slokjes met de fles) zodat ze het niet zou afleren. Op een gegeven moment een paar keer wat dagen er tussen laten zitten, en toen was het ook mis.
Gewoon blijven aanbieden, ik zou beginnen met 1 vast voedingsmoment op de dag en dan de fles door iemand anders laten geven en jij zelf uit de kamer gaan. Bij jou weet ze dat ze ook gewoon de borst kan krijgen dus zal ze de fles minder snel accepteren. Als ze echt honger krijgt, gaat ze uiteindelijk heus wel drinken (extreme gevallen daar gelaten).
Is het nodig dat ze de fles drinkt? Als in.. werk je, ben je veel weg? Want als het geen noodzaak is, kun je er ook voor kiezen om gewoon live te blijven voeden. Zwaarder voor jou, maar als dat het beste werkt voor allebei dan is er niks mis mee.
Gewoon blijven aanbieden, ik zou beginnen met 1 vast voedingsmoment op de dag en dan de fles door iemand anders laten geven en jij zelf uit de kamer gaan. Bij jou weet ze dat ze ook gewoon de borst kan krijgen dus zal ze de fles minder snel accepteren. Als ze echt honger krijgt, gaat ze uiteindelijk heus wel drinken (extreme gevallen daar gelaten).
Is het nodig dat ze de fles drinkt? Als in.. werk je, ben je veel weg? Want als het geen noodzaak is, kun je er ook voor kiezen om gewoon live te blijven voeden. Zwaarder voor jou, maar als dat het beste werkt voor allebei dan is er niks mis mee.

dinsdag 24 december 2019 om 13:41
Ja hier hetzelfde rond de 4 maanden terwijl ik vanaf de tweede week regelmatig (bijna dagelijks) 1 voeding met de fles gaf. Met 6 maanden naar het kdv gegaan en daar boden ze de fles aan. Ging dat niet dan maakte ze er pap van en samen de de fruithap kwam ze daar de dag wel mee door. Na een paar weken proberen pakte ze gelukkig de fles opeens wel weer bij de leidster.
dinsdag 24 december 2019 om 13:46
Dit hoor ik vaak. Baby's die opeens toch de fles gaan weigeren. Uiteindelijk lost het zich wel op zoals hierboven omschreven.sneeuwwitje80 schreef: ↑24-12-2019 13:41Ja hier hetzelfde rond de 4 maanden terwijl ik vanaf de tweede week regelmatig (bijna dagelijks) 1 voeding met de fles gaf. Met 6 maanden naar het kdv gegaan en daar boden ze de fles aan. Ging dat niet dan maakte ze er pap van en samen de de fruithap kwam ze daar de dag wel mee door. Na een paar weken proberen pakte ze gelukkig de fles opeens wel weer bij de leidster.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
dinsdag 24 december 2019 om 15:01
Herkenbaar. Hier met 10 weken pakte dochter geen fles meer. Ze leek het gewoonweg niet te snappen. Ook 5 soorten flessen geprobeerd en zelfs die het meest op een borst leken. Verschillende houdingen en met bv/kv geëxperimenteerd. Hulp van o.a een logopediste gehad. Ik bleef een hardcore flesweigeraartje houden. Tot aan het vreselijke overstuur zijn aan toe.
Aantal weken flink stressen en inmiddels geaccepteerd dat het niet anders is. Nog steeds op en neer van werk naar huis 2x per dag. Nu heeft ze de leeftijd dat we met voedsel mogen experimenteren. Vd week toevallig kv in een flesje gedaan en dit ging al stukke beter. Nog te weinig, maar niet die vreselijke strijd. Zonder druk en stress denk ik dat we er ooit wel gaan komen.
Ik hoop dat het bij jou makkelijker gaat TO. Elk kindje is hierin weer anders.
Aantal weken flink stressen en inmiddels geaccepteerd dat het niet anders is. Nog steeds op en neer van werk naar huis 2x per dag. Nu heeft ze de leeftijd dat we met voedsel mogen experimenteren. Vd week toevallig kv in een flesje gedaan en dit ging al stukke beter. Nog te weinig, maar niet die vreselijke strijd. Zonder druk en stress denk ik dat we er ooit wel gaan komen.

dinsdag 24 december 2019 om 15:04
Hier heeft oudste nooit uit een fles gedronken. De eerste maand ben ik live gaan voeden op het kdv, en vanaf 4,5 maanden maakten de leidsters een papje van bv met rijstebloem en voeden kind met een lepel. Vanaf 7 maanden gaan oefenen met een beker, en vanaf een maand of 9 dronk ze alles uit een beker. Mijn productie liep toen ook ineens enorm terug, met 10 maanden gestopt met bv.
dinsdag 24 december 2019 om 16:07
woensdag 25 december 2019 om 15:43
Hier 3 flesweigeraars.
Kind 1 gestart op 6 weken, beginnen weigeren op 12 weken en terug aan de fles op 6 maanden.
Kind 2 gestart op 6 weken, beginnen weigeren op 20 weken en terug aan de fles op 7 maanden
Kind 3 gestart op 12 weken (waarom vroeger starten dacht ik zo..) en pas beginnen drinken op 7 maanden.
Zeer frustrerend en vervelend! Online vind je heel wat tips en het is gewoon blijven oefenen...
Kind 1 is terug begonnen bij de opvang.
Kind 2 bij de oma (bracht hem dan overdag naar daar om te oefenen want bij mij verwachtte hij borstvoeding). Bij hem hielp afleiding (flesje in zilverpapier en tekenfilmpje op)
Kind 3 blijven oefenen ne aanbieden met 2 soorten spenen en dan toch een keertje een andere speen gegeven en was vertrokken.
Kind 1 gestart op 6 weken, beginnen weigeren op 12 weken en terug aan de fles op 6 maanden.
Kind 2 gestart op 6 weken, beginnen weigeren op 20 weken en terug aan de fles op 7 maanden
Kind 3 gestart op 12 weken (waarom vroeger starten dacht ik zo..) en pas beginnen drinken op 7 maanden.
Zeer frustrerend en vervelend! Online vind je heel wat tips en het is gewoon blijven oefenen...
Kind 1 is terug begonnen bij de opvang.
Kind 2 bij de oma (bracht hem dan overdag naar daar om te oefenen want bij mij verwachtte hij borstvoeding). Bij hem hielp afleiding (flesje in zilverpapier en tekenfilmpje op)
Kind 3 blijven oefenen ne aanbieden met 2 soorten spenen en dan toch een keertje een andere speen gegeven en was vertrokken.
donderdag 26 december 2019 om 01:45
Minik schreef: ↑24-12-2019 13:34Ik gaf mijn dochter vanaf 5 weken elke dag 1 fles (soms maar paar slokjes met de fles) zodat ze het niet zou afleren. Op een gegeven moment een paar keer wat dagen er tussen laten zitten, en toen was het ook mis.
Ik ga over een maandje weer aan het werk. Dus dan zal zij voeding moeten krijgen. Ik werk ook een half uur van mijn kinderdagopvang vandaan dus op en neer rijden is niet echt een optie. Daarnaast is het voor mij goed om af en toe zorgeloos van huis te kunnen en nu zij niet drinkt ben ik daarin toch weer noodzakelijk en kan ik dat dus niet. Dochter drinkt nog steeds om de 3 uur.
donderdag 26 december 2019 om 01:46
Ja ik geloof daar zeker in al denk ik dat ze hem al heeft gehad meestal duren deze maar een weekje tochdeijscoboer schreef: ↑24-12-2019 13:38Misschien zit ze in een sprong (als je daar in gelooft). Misschien aanbieden in combinatie met een speeltje/liedje, zodat ze niet zo gefocust is op het drinken? Eventueel ander soort fles proberen?
donderdag 26 december 2019 om 01:48
Binnenkort weer werken en omdat ik het nodig heb om af en toe wat “tijd” voor mijzelf te hebben. Inzet van partner of familie is momenteel niet haalbaar omdat ze dan niet kan drinken waardoor ik iedere 3 uur paraat moet staan.mevrouwiglesias schreef: ↑24-12-2019 13:39Waarom geef je haar de fles? Is dit omdat je binnenkort weer gaat werken?
vrijdag 27 december 2019 om 20:14
Herkenbaar, heb momenteel hetzelfde probleem met mijn zoontje van 4 maanden.
Persoonlijk geloof ik wel in de theorie dat de zuigreflex afneemt en baby's dus opnieuw moeten leren drinken uit de fles. Heb je zelf het idee dat dit aan de hand is? Afgezien van wat de vrouw bij jou cb zei.
Van mijn zoontje weet ik zeker dat hij het nog steeds kan, want als ik doe of ik hem ga voeden en dan snel de fles erin stop, drinkt hij wel (al wordt hij soms boos als hij doorheeft dat hij de fles aan het drinken is). De meeste baby's kunnen het gewoon niet, ze snappen gewoon niet met hoe het moet. Dit zou je dus kunnen uittesten om erachter te komen of ze het niet kan of niet wil.
Ik zou proberen op verschillende manieren te oefenen (niet alles tegelijk, maar probeer alles een paar dagen uit). Bijvoorbeeld niet op schoot, afleiden met speelgoed. Misschien blijkt wel dat de ene manier beter gaat dan een andere.
Drinkt ze de fles ook niet bij anderen? Anders zou je dit ook nog kunnen oefenen.
En vooral niet dwingen, wordt baby boos/gaat huilen, dan stoppen en later weer proberen.
Volgens mijn cb heeft het zo de beste kans van slagen en ik geloof dat zelf ook wel.
Er zijn ook mensen die de borst onthouden tot baby uit de fles drinkt onder het mom van 'als baby honger heeft, drinkt ie wel', maar daar geloof ik persoonlijk dan weer niet zo in (en vind ik gewoon echt zielig).
Succes! Hopelijk komt het goed!
Persoonlijk geloof ik wel in de theorie dat de zuigreflex afneemt en baby's dus opnieuw moeten leren drinken uit de fles. Heb je zelf het idee dat dit aan de hand is? Afgezien van wat de vrouw bij jou cb zei.
Van mijn zoontje weet ik zeker dat hij het nog steeds kan, want als ik doe of ik hem ga voeden en dan snel de fles erin stop, drinkt hij wel (al wordt hij soms boos als hij doorheeft dat hij de fles aan het drinken is). De meeste baby's kunnen het gewoon niet, ze snappen gewoon niet met hoe het moet. Dit zou je dus kunnen uittesten om erachter te komen of ze het niet kan of niet wil.
Ik zou proberen op verschillende manieren te oefenen (niet alles tegelijk, maar probeer alles een paar dagen uit). Bijvoorbeeld niet op schoot, afleiden met speelgoed. Misschien blijkt wel dat de ene manier beter gaat dan een andere.
Drinkt ze de fles ook niet bij anderen? Anders zou je dit ook nog kunnen oefenen.
En vooral niet dwingen, wordt baby boos/gaat huilen, dan stoppen en later weer proberen.
Volgens mijn cb heeft het zo de beste kans van slagen en ik geloof dat zelf ook wel.
Er zijn ook mensen die de borst onthouden tot baby uit de fles drinkt onder het mom van 'als baby honger heeft, drinkt ie wel', maar daar geloof ik persoonlijk dan weer niet zo in (en vind ik gewoon echt zielig).
vrijdag 27 december 2019 om 20:19
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar bij een vriendin van mij hielp het als zij iets persoonlijks met haar geur (een sjaal of iets dergelijk) meegaf naar de opvang. Geef jij nu de flessen? Misschien helpt het als jij uit beeld bent als ze moet drinken. Er zit helaas geen gebruiksaanwijzing bij baby's, dus het is even uit proberen wat werkt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zaterdag 28 december 2019 om 09:54
Bij ons ook met 10 weken vrijwel plotseling een fles weigeraar. Ik moest bijna weer aan het werk en heb de eerste maand 2x per dag thuis gevoed (heel gedoe). Met een lieve logopediste en een betrokken oma heeft ze het uiteindelijk toch weer opgepakt met 16 wekenRenskepper schreef: ↑24-12-2019 15:01Herkenbaar. Hier met 10 weken pakte dochter geen fles meer. Ze leek het gewoonweg niet te snappen. Ook 5 soorten flessen geprobeerd en zelfs die het meest op een borst leken. Verschillende houdingen en met bv/kv geëxperimenteerd. Hulp van o.a een logopediste gehad. Ik bleef een hardcore flesweigeraartje houden. Tot aan het vreselijke overstuur zijn aan toe.
En ik kreeg de tip om de vitamine D druppels in de flessenspeen te doen, een beetje aan de buitenkant van de speen smeren en dan als een gewone speen in haar mond doen. Dat vond ze heel lekker en daarmee ging ze automatisch zuigen aan de speen om meer te krijgen.
Wij zijn uiteindelijk van Avent natural overgegaan op de gewone Difrax flessen. Ik heb vooral in het begin succes gehad met lopend/dansend de fles geven, mijn vriend lukte het het beste als onze dochter op het aankleed kussen lag met een speeltje in haar handen. Oh ja, en onze dochter wilde absoluut geen ingevroren melk, heb alles eerst gepasteuriseerd voor het in de vriezer ging.
Het is echt even zoeken en volhouden, succes!
bessss wijzigde dit bericht op 28-12-2019 10:00
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
13.33% gewijzigd
zaterdag 28 december 2019 om 10:43
Ik heb zelf het gevoel dat een andere zuigtechniek zeker een juiste visie is. Het lijk namelijk dat ze het niet meer snapt. In eerste instantie word ze momenteel ook niet boos en sabbelt/kauwt ze 5 minuutjes op het speentje. Daarna is ze er wel klaar mee. We zijn nu 1 week iedere dag aan het oefenen en ze heeft 2 keer een heel klein beetje gedronken. 1 x bij mijn man en 1x bij mijn moeder. Zelf geef ik de fles niet dan word ze vrijwel meteen boos. Wat ik dan ook wel weer snap.-Anna89- schreef: ↑27-12-2019 20:14Herkenbaar, heb momenteel hetzelfde probleem met mijn zoontje van 4 maanden.
We geven nog niet op. En zolang ze het er moeilijk mee heeft blijf ik ook maar door gaan met bv. Mocht het dan echt niet lukken dan hoeven we enkel op het kdv en bij oma moeilijk te doen met cupjes of ingedikte moedermelk. Ik vraag me wel af als je cupjes zou gaan geven (wat ik pas echt ga doen als ze over een maand nog niet drinkt) hoe word zij dan bevredigd in haar zuigbehoefte? Een speentje wil ze namelijk ook niet
zaterdag 28 december 2019 om 11:31
Hi,
Ik heb dit ook gehad met onze dochter rond 3,5 a 4mnd. Ik heb me er heel druk om gemaakt, maar het enige wat hielp is geduld hebben. En de fles blijven aanbieden, maar niet forceren. Wij hebben allerlei flessen en spenen geprobeerd, maar niets hielp. Op een gegeven moment rond 5 a 6 mnd ging ze vanzelf over op de fles, dit was ten tijde dat ze ook naar de opvang ging. Wel leek het of de fel-roze fles van Difrax hielp. Dat heb ik destijds als tip gekregen via een vriendin. Mooie felle kleuren vinden kleintjes interessant. Kortom, bij ons was dit ook weer 'een fase'.
Succes
Ik heb dit ook gehad met onze dochter rond 3,5 a 4mnd. Ik heb me er heel druk om gemaakt, maar het enige wat hielp is geduld hebben. En de fles blijven aanbieden, maar niet forceren. Wij hebben allerlei flessen en spenen geprobeerd, maar niets hielp. Op een gegeven moment rond 5 a 6 mnd ging ze vanzelf over op de fles, dit was ten tijde dat ze ook naar de opvang ging. Wel leek het of de fel-roze fles van Difrax hielp. Dat heb ik destijds als tip gekregen via een vriendin. Mooie felle kleuren vinden kleintjes interessant. Kortom, bij ons was dit ook weer 'een fase'.
Succes
zaterdag 28 december 2019 om 13:44
Maar dat ze al een paar keer een klein beetje heeft gedronken is al heel goed!
Ik denk ook dat vooral geduld en niet dwingen de beste optie is.
Mijn zoontje wil ook geen speen, maar zuigt op zijn vingers. Doet je dochter dat misschien ook? Ik weet verder niet hoe dat zit met zuig behoefte.
En ik snap dat het je stress oplevert, je wilt je kind gewoon achterlaten met de wetenschap dat het goed gaat. Ik heb me ook heel druk gemaakt, maar toen dacht ik, ik kan me heel druk maken, maar daar gaat hij niet van drinken.
Uiteindelijk komt het hoe dan ook goed!
Ik denk ook dat vooral geduld en niet dwingen de beste optie is.
Mijn zoontje wil ook geen speen, maar zuigt op zijn vingers. Doet je dochter dat misschien ook? Ik weet verder niet hoe dat zit met zuig behoefte.
En ik snap dat het je stress oplevert, je wilt je kind gewoon achterlaten met de wetenschap dat het goed gaat. Ik heb me ook heel druk gemaakt, maar toen dacht ik, ik kan me heel druk maken, maar daar gaat hij niet van drinken.
Uiteindelijk komt het hoe dan ook goed!