opnieuw curretage ivm restweefsels.. ervaringen?

08-09-2009 15:23 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen,

Ik baal zo.. vandaag ging ik voor een hysteroscopie en bleek dat er nog veel zwangerschapsweefsel over was gebleven na vorige curretage 5 wk geleden.. nu moet ik opnieuw gecurreteerd worden. Deze gynaecoloog was echt niet heel aardig, vrij zakelijk. Hij zei je kan ook aantal menstruaties afwachten maar wil ik niet.. ik wil zo graag verder en deze nare periode afsluiten.

Ik kon kiezen, algehele narcose of ruggenprik. Kreeg er geen uitleg bij. koos voor narcose omdat dit me de vorige keer goed bevallen is.

begin nu alleen te twijfelen... ervaringen?

Deze curretage gaan ze plaatselijk doen met een cameraatje.. heeft dit gevolgen voor mijn cyclus? wil zo graag er gewoon weer voor gaan..

hebben meer mensen dit gehad? hoelang daarna werden jullie weer ongesteld? ze nemen natuurlijk veel baarmoederslijmvlies weg dus duurt even voordat dat weer opgebouwd is..
Ik kreeg een paar dagen na de 1e curettage hoge koorts en kon ik me melden op de SEH.

De dienstdoende gyn (die jonge, knappe, aaargggh) zat middenin een bevalling en kwam tussentijds een inwendige echo doen. Dit was vanwege ruimtegebrek letterlijk op de verloskamer waar ik bevallen was van mijn zoontje, hoe bizar!

Hij zag op de echo een stolsel zitten. Er is bloedgeprikt en daarin was een lichte ontstekingswaarde te zien. Ik kreeg antibiotica mee, koorts moest gaan zaken (deed het ook!) en een paar dagen opnieuw controle voor dat stolsel.

De gyn deed een paar dagen later dus die echo en was gelijk onverbiddelijk: er is weefsel achtergebleven, dit moest er uit en wel zo snel mogelijk. Een paar dagen later had ik dus mijn 2e curettage. En een week later een controle-echo op eigen verzoek. Het voelde zo goed om daar niet als hoopje ellende te zitten!

Ik kan me herinneren dat ik er zo kláár mee was. Ik durfde gewoon niet eens meer zwanger te worden, omdat ik nu weet wat voor nasleep je ervan kunt hebben als het niet goed gaat. Ik vond die paar maanden pauze dus echt heel fijn. Toen ik opnieuw zwanger was, heb ik de eerste weken ook totaal niet genoten, was alleen maar bang dat het weer mis zou zijn. Echt onbezorgd zwanger ben je na zo'n ervaring niet meer helaas.

Laika en Jessie: jullie ook veel sterkte!
Oh ja, ik had ook vragen hoe het mijn cyclus zou gaan na die 2e curettage. Daar krijg je ws een nietszeggend antwoord op, simpelweg omdat ze het gewoon niet kunnen zeggen.

Bij mij zei hij: je moet het gewoon afwachten. Ik had wel met hem afgesproken dat als het meer dan 3/4 maanden zou duren ik bij hem terug mocht komen, zonder tussenkomst van de huisarts. Ik werd na een week of 5 alweer gewoon ongesteld! Daarna heel regelmatig en daarna in 1 x zwanger.

Sterkte vrijdag Ils!!
Kessie, jeetje wat naar met die koorts enzo.. maar gelukkig was het bij jou wel binnen afzienbare tijd ´opgelost´.. ik baal dat ik hier nu al ruim 5 weken mee rondloop en dat we gewoon 3 echo´s hebben gehad en ze me eigenlijk pas over een paar weken weer wilden curreteren, want nee het was geen spoed... duhhh je wil toch niet iemand het risico laten lopen dat er een ontsteking achteraan komt..

nouja! pas na 3-4 mnd evt na gynaecoloog terug als menstruatie niet op gang komt.. jeetje wat een lange tijd!! zoveel geduld heb ik echt niet...

nouja, dank je wel Kessie voor je medeleven en schrijven, waar ik echt heel veel aan heb!
'Heel veel sterkte meid, jammere dat de hysteroscopie niet alles heeft kunnen weghalen.

Ik zal aan je denken en geef je lichaam daarna de rust en de tijd, komt allemaal goed meid!!
Ja, ik denk dat die koorts en ontstekingswaarde de boel wel hebben bespoedigd. Dat zal de reden wel zijn dat ik vrij snel opnieuw gecuretteerd ben.

Ik hoop dat het je lukt om het zwanger-worden een beetje los te laten en je je meer richt op je lichamelijk herstel. Dat gaat voor en daarna eventueel pas een nieuwe zwangerschap.
Zal ik doen en is natuurlijk ook zo.. heb het afgelopen weken ook vrij goed kunnen loslaten hoor! Maar soms schiet de enorme kinderwens toch weer omhoog.... nouja als alles het maar weer gewoon doet ben ik al blij!
He Yam, daar ben je weer, lief!

Ilske, ik dacht in het begin ook niet dat ik het vier jaar lang zou trekken maar ja, ik heb geen keuze. Je gaat toch gewoon door met leven, met ademhalen, met hopen en vrezen. Ik kan niet zeggen dat de afgelopen jaren de leukste jaren van mijn leven zijn geweest maar ik móet er doorheen, blijkbaar. Ik weet dat het heel lastig is om die kinderwens naar de achtergrond te drijven en je te richten op je lichamelijk herstel maar probeer het toch!
dubbele post
quote:ilske79 schreef op 08 september 2009 @ 19:41:

Lieve Jessie, jeetje wat een teleurstelling moet dat dan again voor je zijn.. als je denkt dat je zwanger bent en er nog weefsel blijkt te zitten. echt afschuwelijk!

belachelijk toch dat ze dit vanwege tijd en geld niet doen.. ze begrijpen echt niet hoe erg die nasleep voor ons is...

maar loopt onze cyclus in principe geen vertraging op door deze ingreep dan? dat zou dan wel weer fijn zijn.. hoewel jij zegt na 4/6 weken, dan dus eigenlijk wel?

wat heeft jouw ingreep met hcg te maken. als het wel daalt, wat doen ze dan?

Hai Ilse,

ja was idd wel weer teleurstelling maar toch beter te "behappen" in mn hoofd dan weeeer een foute zwangerschap.. Geloof niet echt dat een currettage gevolgen heeft voor cyclus. Eerst volgende menstruatie komt volgens gyn (en dat klopte in mijn geval al 2 x eerder) na 4 tot 6 weken, das redelijk standaard toch? En daarna zat ik telkens weer normaal in mijn cyclus.

mbt hcg: als het NIET daalt, krijg ik een currettage met camera, als het wel daalt gaan ze er van uit dat mijn lichaam het zelf zal afstoten, en gaan we het e.e.a. gewoon afwachten.

x
Lieve allemaal,

nou vandaag zou de curretage plaats vinden...

na afloop kwam de gynaecoloog vertellen dat hij zeer slecht nieuws had.. wij dachten onvruchtbaarheid, kankergezwel aangetroffen maar gelukkig viel het nog enigszins mee hoewel wel slecht nieuws..

ze hebben mijn baarmoeder vandaag tijdens ingreep geperforeerd en hebben niet kunnen curreteren. Wond moet nu helen en dan opnieuw gecurreteerd tenzij over twee weken op echo blijkt dat menstruatie is geweest en alle weefsels weg zijn...

flink balen dus want nu kunnen we het nog niet afsluiten...

en erg teleurgegesteld wederom in de kundigheid van het ziekenhuis.

willen eigenlijk naar diak huis overstappen maar daar volgt eerst een intake en gaat alles nog langer duren.. en nog langer in deze ellende trek ik echt niet.. wil het gewoon zo snel mogelijk achter de rug hebben en kies toch om hier te blijven... zucht..

gelukkig wel weer lieve verpleegsters en mede-patienten, wel raar trouwens dat je na afloop tussen de kotsende mede-patienten ligt.. lijkt me vooral voor hen heel onplezierig en trouwens ook raar dat je de verdrietige boodschap krijgt op zaal waar andere mensen mee kunnen luisteren.. nouja!
up
Niet alle reacties gelezen, maar mijn ervaring voor Ilske:

Ook een curretage gehad vanwege resten placenta in mijn baarmoeder. Ik heb het met ruggenprik gedaan, omdat ik erg beroerd uit narcose kom. Is prima gegaan, de gyn heeft zelfs nog tekst en uitleg gegeven op mijn verzoek. Nou heb ik ook wel een erg fijne gyn die er niets aan kon doen dat de placenta resten er nog zaten (dat was een andere gyn zijn werk geweest). Na de curretage een paar uur op de dagverpleging en naar huis.

4 weken later werd ik weer ongesteld en sindsdien gewoon regelmatige cyclus. Wanneer je weer mag beginnen met proberen zwanger te worden weet ik niet, dat zou je de gyn moeten vragen.
Jeetje zeg, wat een gedoe. Als ik jou was zou ik toch overstappen. Hoeveel langer duurt het dan? Twee weken? Twee weken op een mensenleven stelt niets voor.

Heel veel sterkte!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Jeetje emid, wat erg! Het zit je niet mee.

Ik weet niet waar je woont maar ik ben destijds gewezen op Dr. E, schijnt een van de beste gynacologen te zijn in Nl en hij werkt nu in het Spaarne in Hoofddorp.

Ik hoop op snel herstel voor je meid!!
Jeetje Ilske, wat rot, nou dit weer.. Ik denk dat ik ook maar een ander ziekenhuis op zou zoeken hoor, wat een klojo's..
en dit gaan jullie niet geloven....

mijn vriend was ziedend en stond er op om een dienstdoend gynaecoloog te spreken te krijgen....

Deze belde mij terug... 10x excuses. uit onderzoek naar het weefsel nav ingreep van dinsdag (hysteroscopie) bleek dat het niet om zwangerschapsweefsel ging maar om iets onschuldigs.

de ingreep van gisteren was dus niet nodig geweest. Ze hadden niet mogen curreteren en hadden eerst op de uitslag moeten wachten aldus de gyn. deze kwam echter pas na de curretage binnen....

hij zegt dat ik gewoon ga menstrueren verwacht hij en dat het weefsel dan naar buiten komt en verdere ingrepen niet meer nodig zijn..

ik test echter nog steeds positief.. dus ga maandag even naar zkh om hcg te laten prikken.. jeetje echt een emotionele achtbaan waar we in zijn beland. weet echt niet meer wat ik nou moet geloven..

heb wel vertrouwen in deze gynaecoloog, dr T. Klonk heel wijs en hij is gepromoveerd en leidt allerlei mensen op..

nouja, niet normaal meer toch?
quote:ilske79 schreef op 12 september 2009 @ 15:49:

hij is gepromoveerd en leidt allerlei mensen op..

nouja, niet normaal meer toch?

Dat zegt toch helemaal niets over zijn vaardigheden als arts!

(Waarmee ik niet bedoel te zeggen dat het geen vaardige arts is, maar een promotie betekent een onderzoek (soms klinisch, vaak ook niet) en zegt verder dus niets over iemand zijn opleiding tot gyn.)
nee, maar ik heb wel het idee dat hij kundig is en het diagnostische proces lijkt me nu van groot belang, wel of niet curreteren etc... dat geeft gewoon vertrouwen.
Yes! een negatieve zw. test... (hihi hopelijk de laatste keer dat ik hier blij mee ben...)

nu maar wachten op mijn menstruatie... enig idee hoe snel dit kan gaan?
Jeetje Ils! Wat een verhaal.... Wat een idioten daar zeg.... Ik geloof dat ik overstappen toch zou overwegen, vanwege een totaal gebrek aan vertrouwen.

En ik geloof ook dat ik een officiele klacht in zou dienen. Sjezus, ze hebben al gecuretteerd voordat ze een uitslag binnen hadden. Ik kan hier niet over uit!

En hoe gaan ze checken hoe de wond aan je baarmoeder geneest? Ach meis, wat een pech heb jij... Sterkte voor jou!!!

Geen idee wanneer je je menstruatie kunt verwachten. Een week of 4/5 zeker wel.

Nogmaals sterkte!
Ilske...je menstruatie komt als je lichaam er klaar voor is. Dat kan 4 weken duren maar ook 6 of misschien wel 8. Pfff...even serieus..je hebt na al deze ellende toch zeker wel geleerd dat je een zwangerschap en alles daarom heen niet kunt plannen? Het gaat zoals t gaat, en daar doe je niets aan. Ik snap dat elke week wachten je te lang duurt, maar echt, doe ff chill meis!

Neem gewoon je tijd en laat het op je af komen allemaal is de enige tip die ik je kan geven...je hebt t toch niet zelf in de hand!
yes i know maar elke dag is er een... ik wil zo graag gewoon menstrueren en weten of die rommel uit mijn baarmoeder is!

nu blijf ik in onzekerheid en dat voelt zo kut!

nouja.. maar veel afleiding zoeken, dat helpt!

thanks meiden!
Ilske, ik ben het eens met Riz. Er is al een paar keer geschreven dat de menstruatie 4-6 weken op zich kan laten wachten en zelfs als het 8 weken duurt is dat niet vreemd.

Even rustig aan. Ben je over twee maanden nog niet ongesteld ga dan naar het Diak. Ze kunnen overal fouten maken, Diak ook, maar Mesos/Ouderijn heeft nu wel bewezen dat ze zich niet aan de protocollen houden. Of die dokter nou wel of niet gepromoveerd is maakt echt geen zak uit. Hij is vast en zeker rniet gepromoveerd op curreteren maar op een of ander onderzoek wat daar niets mee te maken heeft.

Verder neem ik aan dat je baarmoederwand zich ook netjes moet herstellen. Je moet sowieso wachten tot je erste menstruatie zich weer heeft aangediend dus als je echt antwoorden wil zou ik een preconceptiegesprek aanvragen bij het Diak. Wederom zou je dan om Dr. S kunnen vragen.

Sterkte en hou vol!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ja, onzekerheid is kut! Maar gewoon helemaal niks aan te doen... Het enige wat je kunt doen is afwachten en dat kan idd (net als Louise en Riz al zeggen) ook 8 weken duren.

Probeer in die 8 weken zoveel mogelijk afleiding te zoeken en toch je gedachten op iets anders te krijgen, anders worden het het héle lange en zware weken.... En realiseer je dat je ook dan niet gelijk zwanger bent. Los van al het gedoe en lichamelijk herstel kan er maanden overheen gaan voor je zwanger bent.

Je zou eventueel al een afspraak kunnen maken bij het Diak? Dan kun je de tijd gelijk gebruiken voor dossier-overdracht of hoe het ook heet.

Sterkte daar
dank jullie wel meiden!!!

nou vandaag gebeld met gynaecoloog.. hij vertelt dat het endometrium is wat op echo's te zien is: baarmoederslijmvlies is licht beschadigd geraakt door eerste curretage. komt vaker voor ook na bevallingen. kan helemaal geen kwaad. het lost zich vanzelf op. als je nu zwanger zou raken direct, zou dat betekenen dat slijmvlies zich voldoende hersteld heeft om innesteling mogelijk te maken...

dus hij zei dat ik zelfs niet eens hoef te weachten...

ik word gek van alle onzekerheden en durf niet eens blij te zijn met deze boodschap. ga woensdag nog eenk eer naar gynaecoloog (andere) voor gesprek hoe dit allemaal in godesnaam zo heeft kunnen lopen, en wat dit voor nu betekent? en of hij het ook niet schadelijk acht als dit niet zelf wordt opgelost door lichaam? en evt zwangerschap. hij zei vorige keer dat het wel beter is als nestje schoon is indien er sprake is van bloedstolsels, dan geldt dit toch ook voor stukjes baarmoederslijmvlies die in baarmoeder ronddwalen. Of is dit anders?

vriend is door dolle heen maar ik heb zoveel emoties beleefd afgelopen tijd dat ik het allemaal even niet kan bevatten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven