Oppas geeft meer dan ik kan kolven

20-01-2009 14:21 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 5 maanden gaat 3 dagen per week naar onze (super) oppas. Dat loopt prima

Ik geef nog volledige BV en wil dat graag tot 6 maanden volhouden

Mijn dochter is nogal een kleintje (ruim 5 kilo) maar absoluut niet dun, gewoon lekker veel spekkies :-) maar klein

Wel spuugt ze enorm veel

Omdat ze zoveel spuugt, voed ik haar altijd om de 2,5 -3 uur. Bij de oppas krijgt ze ook op dezelfde tijden een flesje afgekolfde melk.

Tot de kerstvakantie ongeveer gaf ik flesjes van 120 mee, die ze amper opkreeg. Ze zat toen op ca 8 voedingen per dag (ook s nachts)

Nu zit ze op 6-7 voedingen per dag en mij lijkt dat met haar 5 - 5,5 kilo een flesje van 160 ml met 2 schepjes johannesbroodpitmeel (tegen het spugen) wel genoeg moet zijn. Ze krijgt dan ruim een liter binnen per dag!!

(terwijl ik dacht: gewicht x 150 ml = ca 800 ml of gaat dat niet meer op na 5 maanden?)

Nu geeft de oppas de laatste tijd steeds 180-200 ml per keer en moet ik aan het eind van de week altijd extra meegeven wat eigenlijk nauwelijks meer te doen is. Ik kolf me ziek.

Nou ja, als het niet gaat dan gaat het niet maar ik vraag me dus af of ze het wel nodig heeft

Volgens de oppas heeft ze veel honger (huilt als ze bij 150 ml de fles weghaalt) en spuugt ze daar niet zo veel, maar bij thuiskomst spuugt ze dan wel heel veel uit. Ook snachts hoor ik haar kokhalzen en wordt ze vaak huilend wakker.

Misschien komt dat ook doordat ik haar voed als ik thuis kom en dan mijn borsten heel vol zijn (ik kolf wel af op mijn werk maar altijd minder dan ze drinkt) en ze misschien te veel binnenkrijgt

Naar mijn idee krijgt ze te veel op zo´n dag, maar begin nu wel te twijfelen.

Hoeveel heeft een baby van 5,5 kilo ongeveer nodig? En moet ik maar bijvoeding gaan geven als het straks niet meer lukt? Dat wil ik eigenlijk nog niet.

Iemand tips? Bijna 2 liter in de week kolven gaat me echt niet lukken, ook niet als ik op mijn thuisdagen haar voed en kolf tegelijk (wat ik dus nu al doe)
quote:Eowynn_ schreef op 20 januari 2009 @ 15:24:

Vind je dat nou zelf ook niet een beetje zielig Poez, een kind van bijna 6 in de box? Ha! De box blijft hier mooi staan tot haar 18de.....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik heb zelf een zoontje van nu bijna 6 maanden. Hij piepte ook altijd wanneer zijn flesje bv op is. Hij weegt nu 8,5 kilo dus hij krijgt wel iets meer dan jouw dochter (200 á 210 ml). Bij hem is het vooral dat de overgang van lekker snel melk weg kunnen drinken (met avent speentje 1) naar opeens niets meer om te drinken veel te abrupt is. Bij de borst is er een meer geleidelijke overgang en besluit hij (volgens mij) op een gegeven moment dat hij de moeite er niet meer voor wil doen ;) Mijn schoonmoeder heeft er met de fles een mooie oplossing voor gevonden. In plaats van dat ze het flesje uit zijn mond trekt wanneer het op is laat ze hem er eerst nog even aan zuigen. Zo merkt hij dus zelf dat het op is en laat hij zelf zonder te piepen los. Misschien kan je dat ook een keer proberen.
Overigens drinkt mijn kleintje dan ook nog altijd meer dan ik kan kolven (de eerste voeding meestal 160ml, de tweede 190ml) . Gelukkig heb ik nog een aardig voorraadje in de vriezer.
Ik vind het wel veel hoor, elke 2,5 a 3 uur een fles van 180-200ml. Ook al kan je bij borstvoeding (bijna) niet overvoeden (het kan dacht ik wel maar komt maar zelden voor).

Mijn dochter is bijna 5 maanden en ik schat een ruime 6,5 kilo.

Ze krijgt nu nog 6 voedingen waarvan 1 nachtvoeding en overdag krijgt ze twee flesjes van 160 cc mee naar de opvang.

Als het 2 flesjes waren die ze meekreeg dan had ik 200cc nog niet zo vreemd gevonden maar dit gaat dus om 3 flesjes per dag?

Ik kan me goed voorstellen dat daar niet tegenaan te kolven is.

Zoals eerder gezegd worden krampjes en spugen ook in de hand gewerkt door te snel achter elkaar voeden.

Ik zou dus proberen om de tijd tussen die flesjes te gaan rekken. Als ze 200 cc drinkt moet ze het daar zeker langer dan 2,5 a 3 uur mee kunnen redden.

Als 3,5 uur ertussen lukt dan hoef je waarschijnlijk maar twee flesjes mee te geven (bijv. 7.15 - 10.45 - 14.15 - 17.45)en kan ze ook zonder problemen die 200 cc drinken (oppas blij, baby blij).

Waarschijnlijk is dat wel bij elkaar te kolven.

Wat ze dan eventueel te kort of teveel heeft haalt ze bij jou dan wel weer in.

Kokhalzen 's nachts vind ik wel vreemd. Is ze al eens op reflux nagekeken?

Trouwens super dat je zo je best doet om de borstvoeding in ieder geval tot 6 maanden vol te houden.

(waar ik absoluut mensen niet mee af wil vallen die om wat voor reden dan ook voor (deels) flesvoeding kiezen)
Ja ik wist zelf ook niet dat het bestond dit was op advies van het CB.Dus ik naar de winkel en inderdaad bij de baby voeding ligt ook liga die ze vanaf 4 maand mogen.En ook met danoontje dat is dan gemaakt van opvolg melk.
quote:__justme__ schreef op 20 januari 2009 @ 15:28:

[...]

Danoontje, liga??? Vanaf 4 maanden???

Arm kind.Sorry vekeerd getypt dat kan je geven als je baby 4 maand is maar dat heb ik niet gedaan.
quote:Vana77 schreef op 20 januari 2009 @ 14:58:

Hoi,

Ik zou er gewoon kunstvoeding naast geven.

Natuurlijk wil je het liefst volledig geven, maar dat kolven is gewoon heel vermoeiend, en zeker als je een veeleisende baan hebt, en het kolven slecht gaat, dan is het al met al toch beter om kunstvoeding erbij te geven.

Ik gaf t/m 4 maanden volledige borstvoeding, maar toen ik weer aan de slag ging voor 3 dagen ging het kolven zo slecht, dat ik er Nutrilon standaard naast ben gaan geven, op het KDV.

Ik kolfde dan 200 ml overdag, en de rest werd dan aangevuld met kunstvoeding.

Nooit een probleem gehad daardoor. Noch met krampjes, noch fles/borstverwarring..

Ik heb tot 8,5 maand bv gegeven overigens.Enne, als je gewoon kv naast gaat geven, doe dan NIET Nutrilon Standaard, maar Nutrilon Hypoallergeen! Anders is al je mooie borstvoeding voor de k z'n k.
Danoontje vanaf 5 maanden vind ik net zo sneu. Het kan dan wel op de verpakking staan dat het vanaf 4 maanden is, maar wie zet dat erop? Juist, de fabrikant, en die wil zo lang mogelijk geld aan jou kunnen verdienen. In plaats van dat je nog gezond eten in je kind stopt op de leeftijd dat ze alleen nog maar melk mogen, maar nee, liga's en danoontjes....
Wow, bedankt voor alle reacties, wat fijn!

NU ik het allemaal zo lees, denk ik toch wel dat mijn dochter genoeg krijgt.

Mocht het echt niet lukken dan heb ik er geen problemen mee om een flesje kv te geven maar als het alleen maar is omdat de oppas meent dat ze meer moet drinken dan ze eigenlijk moet dan zou dat natuurlijk zonde zijn. Toch maar eens met de oppas praten (die ik nooit zie omdat mijn man mijn kinderen haalt en brengt)

En wat betreft reflux, we gaan donderdag naar de kinderarts. Ze is vaak wakker s nachts , veel voeding komt dan (zuur) weer omhoog en ze spuugt en is ook steeds in het niets aan het kauwen.

Tis dus allemaal een beetje vermoeiend met de nachten en het kolven. En als het dan ook nog eens niet genoeg is...

Mijn voorraadje is helaas op omdat ik ook een tijdje ziek was

Pixymama, waarom is de borstvoeding dan voor de k zijn k ? Snap hem ff niet
Hypoallergene kunstvoeding doet z'n best om zoveel mogelijk op borstvoeding te lijken. Dit is het gemakkelijkst verteerbaar, zoveel mogelijk anti-allergeen enz. enz.

Nutrilon Standaard is gewoon melkpoeder. Is ook prima, maar kun je beter pas geven als je al bijvoeding geeft (dus bij borstvoeding bij voorkeur ná de eerste zes maanden), omdat dan het hypoallergene gedeelte toch al 'verpest' wordt door het andere eten.

Vandaar.
Ik kolf zelf niet genoeg voor mijn dochter, bijna vijf maanden oud. Ze gaat drie dagen naar de opvang, ik kolf op mijn werk ongeveer 200 à 250 ml per dag en 's ochtends thuis, tegelijk met de ochtendvoeding, nog eens 100 à 150 ml. Op de opvang maken ze nu dus eerst de borstvoeding op en dan geven ze haar flesvoeding. Ze drinkt ongeveer 3x 200 ml op de opvang en tot nu gaat dat goed. Ze drinkt 's ochtends en 's avonds dan nog aan de borst.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Heet jouw vorige oppas niet toevallig Robijntje80?
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:pixymama schreef op 20 januari 2009 @ 20:12:

Hypoallergene kunstvoeding doet z'n best om zoveel mogelijk op borstvoeding te lijken. Dit is het gemakkelijkst verteerbaar, zoveel mogelijk anti-allergeen enz. enz.

Nutrilon Standaard is gewoon melkpoeder. Is ook prima, maar kun je beter pas geven als je al bijvoeding geeft (dus bij borstvoeding bij voorkeur ná de eerste zes maanden), omdat dan het hypoallergene gedeelte toch al 'verpest' wordt door het andere eten.

Vandaar.Hypoallergeen wordt geadviseerd zodra 1 van de ouders een allergie heeft (al is het maar licht hooikoorts). Als dat niet het geval is kun je prima nutriolon standaad geven. Ook de hypoallergene melk is gewoon gemaakt op basis van koemelk en gaat door de'kleine 'gaatjes' in de darmen heen, dus daarom hoef je het niet te doen als er geen allergieen in de familie zijn.
quote:louise1 schreef op 20 januari 2009 @ 21:04:

Heet jouw vorige oppas niet toevallig Robijntje80?erg flauw....
Niet verkeerd bedoeld maar ik zie wat overeenkomsten vandaar.

Sorry als het verkeerd of flauw overkomt.
Overigens vind ik om de 2,5 a 3 uur 180 cc ook best veel. Zoon dronk zo om de 4 uur 180 cc op die leeftijd, dus op een creche dag 2 flessen. Ik had dus 360 cc per dag nodig. Dat was heel goed te kolven ( had vaak ruim 400 cc met 2 keer kolven), maar nog meer had ik ook niet aan moeten denken.

Kijk eens een dagje als je zelf weg bent je en dochter bij je man is hoeveel ze dan drinkt, dan krijg je zelf er ook een beetje gevoel bij. Ik zou zeggen dat je zo'n kindje niet snel overvoerd met moedermelk, dus als je het kunt kolven zou ik het toch proberen vol te houden.

1 troost: na de 6 maanden kun je aan bijvoeding beginnen, dus over een maand of 2 wordt het echt merkbaar minder wat ze nodig heeft!
quote:louise1 schreef op 20 januari 2009 @ 21:12:

Niet verkeerd bedoeld maar ik zie wat overeenkomsten vandaar.

Sorry als het verkeerd of flauw overkomt.Ik zie ze niet, maar dat zal wel aan mij liggen dan....
Lika, hier in het ziekenhuis en op het CB wordt nu standaard het advies gegeven HA te geven naast borstvoeding, tot 6 maanden.
Robijntje opende een tijd geleden een topic waarin ze vertelde dat de moeder van haar oppaskindje niet genoeg gekolfde melk meegaf en Robijntje dus met een hongerig en huilend kindje zat. Robijntje sprak nooit de moeder omdat de vader zijn kind steeds haalde en bracht. Dat waren de overeenkomsten die ik zag. Verder was het idd een beetje flauw.
Dit kan mijn verhaal zijn,..... op dat spugen na en die van ons weegt nu met bijna 5 maanden, 7 kilo.

Ook ik kolf nu niet meer genoeg op mijn werk. Dus ben ik door de weeks op vrije dagen gaan bijkolven. Elke dag 60 ml levert aan het einde van de week voor mij weer twee voedingen op. Ook onze dame drinkt flessen leeg van 200 ml. En ik geloof niet dat ze te foppen is bij het kdv om er maar 150 ml in te doen. Ik wil het eigenlijk niet eens uitproberen.

Ik gebruik ook sinds kort syntocinon om een toeschietsreflex te krijgen. Zo kan ik ook 3 keer op mijn werk kolven terwijl madammeke maar 2 keer drinkt ( maar ja,..van die giga flessen dus,..) en nog kom ook ik tekort. In de vriezer heb ik een voorraadtje maar daar ben ik met mijn aanstaande uitstapjes zo doorheen. Wie weet zal ik straks live gaan voeden en tussendoor blijven kolven om de productie op te krikken.

Succes!
Ik had een errug hongerige baby dus ik had vanaf dag 1 een goeie bv productie, dat was het punt niet. OOk toen ik weer ging werken, kon ik genoeg kolven want werkgever vond het allemaal prima en het kolven ging mij goed af.

Alleen wat ik moeilijk vond, is dat je met bv nooit precies weet wat je geeft en dan moet je in ene flesjes van een bepaald aantal cc's gaan kolven om die mee te geven aan de oppas.

Ikvond dat lastig dus ik kolfte altijd ruim, ik geloof dat het meestal 3 flesjes van 200 cc waren.

Na een tijdje had ik dat 3keer per dag kolven wel een beetje gehad, en ben ik terug gegaan naar 2 keer kolven met uiteraard het resultaat dat ik voor de volgende dag niet die 3 flessen van 200 cc had.

Toen heb ik een pak poeder bij de oppas neergezet zodat dat als hij een 3e voeding wilde (schommelde toen een beetje tussen 2 en 3 voedingen per dag bij haar) ze hem fv kon geven.

Dit werkte heel goed.

Hiermee wil ik zeggen, het is al heel goed dat je de bv tot 6 maanden wil volhouden en dus kolft op je werk, maar ga je niet helemaal de gekte kolven hoor! Het kost je gewoon heel veel energie en stress als het niet lukt en ik vond het zelf niet erg om te kolven maar wel om nog te moeten kolven voor het werk, na het werk etc. Ik vond 2 keer pd op het werk voldoende, goed te doen en je kind kijgt toch nog bv binnen.

Je doet erorm je best, meer kan je niet doen.
Ik kolf ook maar 2x per dag op mijn werk, ik vind het al zo'n onderbreking van mijn dag, eerlijk gezegd. En ik ben zelf heeel groot geworden op flesvoeding.

Laatst heb ik zitten zoeken naar wetenschappelijke artikelen over voeding en babies en daar kwam uit naar voren dat na vier maanden volledige borstvoeding de positieve effecten al zichtbaar zijn, zeg maar. Mijn dochter heeft vier maanden volledige borstvoeding gehad, dus ik ga er maar van uit dat het vanaf nu niet heel veel mee uit maakt of ze nou wat flesvoeding erbij krijgt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Hope, het klinkt als reflux. Ik heb 3 kinderen met reflux, en die hadden dezelfde klachten.

Ik zou idd meer tijd tussen de voedingen houden, en kleinere flessen aanbieden. Het spugen komt volgens mij eerder van teveel voeding dan van honger, en de reflux dus.

Mijn jongste is bijna 4 mnd en weegt 5,5 kilo. Zij drinkt bij de oppas 120 a 150 cc. Ze krijgt 'smorgens de borst. Daarvoor heb ik dan al gekolft (ik moet haar wakker maken 'smorgens) zo'n 180 cc. Tussen de middag kolf ik op mijn werk weer 180 cc en dan krijgt ze 'savonds bij mij weer de borst. Van de oppas krijgt ze 2 x een fles. Ik kolf dus meer dan zij drinkt, erg handig voor de vriezervoorraad!

Suc6!
Ff offtopic: ik snap niet waarom er zo spastisch gereageerd wordt over dat bijvoeden met 4 maanden.

Mijn zoontje is 9 weken te vroeg geboren, en mocht van de kinderarts ook 4 maanden na zijn geboortedatum!!! (en dus niet na de uitgerekende datum) al aan de bijvoeding (zijn lijfje was al vier maanden 'gewend' aan voeding (vandaar) en goed voor de mondmotoriek e.d.). Nou, als er mensen zijn met echt verstand van kinderen en wat wel/niet goed is, dan zal het de kinderarts toch wel zijn??? Zolang je maar in de gaten houdt dat je ze inderdaad 'op de leeftijd aangepaste' bijvoeding geeft, en niet teveel tegelijk!
Offtopic: waarom er zo spastisch wordt gereageerd over bijvoeden met 4 maanden? Omdat met 4 maanden de darmen van een kleintje (over het algemeen) nog niet klaar zijn voor bijvoeding. Door zo jong al bijvoeding te geven stel je je kind bloot aan onnodige risico's op bijv voedselintoleranties.

De kinderarts heeft inderdaad verstand van kinderen. Maar of de kinderarts nou ook de expert is op het gebied van spijsvertering en voeding? Plus, is de kinderarts ook degene die jouw kind op 25-jarige leeftijd gaat behandelen voor coeliakie?

@ Belle, jij bent ook groot geworden op flesvoeding? Tuurlijk, en met jou vele anderen. En mijn opa is 95 geworden met 1 pakje zware shag en 1 fles jonge jenever op een dag. Ik weet niet precies welke onderzoeken je bedoelt, maar er komen regelmatig onderzoeken in de publiciteit die aantonen dat borstvoeding de beste keuze is maar dat flesvoeding net zo goed is en dat je vanaf 4 maanden geen "extra" positieve effecten van borstvoeding meer kunt verwachten. Deze onderzoeken zijn uitgevoerd door een professor die in dienst is van de firma Numico (Nutricia - Nutrilon). Hoe betrouwbaar kun je die onderzoeken noemen? Ik heb een keer een prachtig waterdicht wetenschappelijk onderzoek gelezen waar in de gezondheidseffecten van pinda's waren onderzocht. Werkelijk waar, er was geen enkel negatief ding over die pinda's te noemen. Gesponsord door de een of andere pindaverwerkende company uit de VS. Objectief? Guess not.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven