oppassende oma's hebben beide hele verschillende regels..

03-01-2009 00:00 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

mijn moeder en schoonmoeder passen beide 2 dagen in de week op mijn zoon van 13 maanden. Sinds hij flink aan het kruipen en lopen is geslagen, merk ik dat ze allebei heel anders omgaan met het stellen van regels. Mijn moeder is er heel duidelijk in; (klein)zoon mag zijn gang gaan, maar mag niet overal aankomen. Van de kastjes moet hij afblijven en kopjes blijven op tafel staan (zonder hete drank natuurlijk). Als zoon iets doet wat niet mag wordt hij duidelijk toegesproken. Zo ben ik ook opgevoed, met veel regels. Maar daar ben ik het nu ook niet altijd mee eens. Bij mijn ouders vind ik altijd dat ze hem wat meer zn gang moeten laten gaan, dan zeg ik dat het nog maar een baby is. Ze nemen nooit wat van mij aan, want zij weten precies hoe ze een kind regels bij moeten brengen en wat de beste 'methode' is. En dan maakt het volgens hen ook niet uit of hij nou 8 of 18 maanden is.

Schoonmoeder heeft daarentegen helemaal geen regels. Lampen gaan de gang in, de (keuken)kastjes worden dichtgeklemt en er staat niks op tafel. Als ik erbij ben en mijn zoon iets op zn kop zet waar ik het niet mee eens ben, haal ik hem er vandaan. Met als reactie dat het niet uit maakt en dat ik hem zn gang moet laten gaan. Ik probeer mijn zoon, voor zover mogelijk, te leren dat hij niet in de keuken mag komen en bij mijn schoonouders probeert ie alle kasten open te krijgen. Er wordt niks van gezegd. Er wordt juist om gelachen. Verder denk ik ook anders over het geven van zoettigheid e.d.

In (veel) meer gevallen zijn de ideeen van mij en mijn vriend tegenstrijdig met de ideeen van (schoon)moeder.

We hebben al eens aangegeven hoe wij erover denken maar dit heeft nog niks veranderd.

Zijn er meerdere moeders met dit probleem en hoe lossen jullie dit op?

Over 2 maanden ga ik trouwens een dag minder werken en zoon gaat dan ook 1 dag in de week naar het kinderdagverblijf, dus de oma's houden uiteindelijk 1 oppasdag per week.

Denken jullie dat deze dagen echt aan zijn opvoeding bijdragen?
Moeilijk zeg... Bij de ene oma dit en bij de andere dat. En dan ook nog eens naar het KDV. Wordt moeilijk voor zoontjelief om te snappen zo wat wel en niet mag denk ik. Misschien is het toch beter als jij met beide oma's gaat praten over hoe jij het thuis doet, en dat ze zich daaraan moeten houden.

Ikzelf haal bepaalde spullen wel weg, wat breekbaak is enzo. Maar de rest laat ik staan. En als meneer er heen kruipt dan pak ik hem op en zet hem ergens anders neer met speelgoed zodat ie weer afgeleid is.
Volgens mij ga je hier niet zo gemakkelijk uit komen. Is het een optie om je kindje alle dagen naar het kdv te brengen?
Fortis et liber
Ja dat is denk ik nog beter.
Tja, dat is natuurlijk wel waar je voor kiest als je 2 verschillende opvangplekken voor je kind kiest. Dan verlies je aan duidelijkheid. En ik vind niet dat je van 1 van de oma's kan verwachten dat ze het anders gaan doen. Het is hun huis, hun regels.

Ik lees dat je straks 3 plekken krijgt, dat vind ik eigenlijk niet zo slim. Voor een klein kind zijn dat dan 4 plekken die hij als basis moet gaan zien.

Oma hoeft haar manier van oppassen niet te veranderen. Ze moet zich wel houden aan jullie richtlijnen qua eten/slapen, enzvoorts, maar als zij vindt dat hij aan de kastjes mag komen en liever alles weghaalt, dan is dat haar goed recht. Ben je het daar niet mee eens, dan zoek je een andere oplossing.

Ik vind het niet eerlijk tegenover oma, die toch haar tijd opoffert om op jullie kind te passen, om zoveel kritiek te hebben op de manier waarop ze dit doet.
In ieder huis gelden andere regels. Als jij je daar niet in kunt vinden, moet je een ander huis zoeken waar de regels je wél aanstaan. Beetje simplistisch misschien, maar daar komt het wel op neer.

Enne.. met zowel jou als je lief is het (kennelijk) goedgekomen, dus waarom maak je je er zo druk om?
Hoi Robijntje,

ja misschien is het KDV dan ook niet de beste keus maar eigenlijk was onze gedachte erachter dat ie dan niet weer bij oma over de vloer komt. Niet lullig bedoeld, ze zijn hardstikke gek op hem en ik breng hem er met een gerust gevoel heen. Alleen de verschillen zijn zo groot dat ik bang ben dat het invloed gaat hebben op zn gedrag en besef wat nou eigenlijk wel of niet mag.
Als oma bij jullie in huis oppaste werd het anders, dan is het jullie kast, dus jullie bepalen of hij eraan mag komen. Maar als oma vindt dat hij in de keuken mag komen en aan haar kasten mag komen, dan is dat haar goed recht. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar zoek dan andere oppas.
Hoe ik hiermee om zou gaan? Laat het los zou ik zeggen. Je geeft de zorg uit handen aan twee vrouwen met ervaring, laat ze gewoon. Op het moment dat zij "in charge" zijn, gelden hun regels. Kinderen kunnen dat op heel jonge leeftijd al leren, dat bij verschillende mensen verschillende sets met regels horen.

Wat ik wél duidelijk zou maken, is dat als jij of je man er zijn, júllie "in charge" zijn. En jullie doen het op júllie manier, ongeacht wat zij daar nou van vinden. Net zoals zij het op hun manier doen, ongeacht wat jij daar van vindt.

Zo lang er geen gevaarlijke situaties ontstaan en zo lang er geen sprake is van verwaarlozing o.i.d. (structureel te veel of te weinig eten geven bijvoorbeeld), zou ik het lekker laten. Op het kinderdagverblijf zal dit misschien wat minder aan de orde zijn, maar zul je ook ontdekken dat zij er hun eigen set regels en methoden op nahouden.

Als je alles onder controle wilt houden, dan moet je heel flauw gezegd zelf thuis op je kind blijven letten. Maar zodra je de keuze maakt om dat niet te doen, hoort daarbij dat degenen aan wie je de zorg toevertrouwt het anders doen dan jij zou doen. Ze zíjn jou immers niet.

(Ik zou ook niet graag de strijd aangaan met zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder als het gaat om goed moederschap overigens. Ze hebben beiden meer kinderen grootgebracht dan ik en lopen jaren voor op ervaring. Ik doe het zelf op mijn manier, maar als zij het anders doen: ook goed. Misschien leer ik er nog wel iets van ook en zo niet, dan hebben zij in ieder geval het voordeel boven mij dat zij al resultaat hebben behaald met hun methode. )
En leren dat er verschillende plekken en dús verschillende regels zijn is heel gezond. 4 verschillende plekken (thuis, oma 1, oma 2, kdv) en 4 verschillende regels is alleen véél teveel van het goede voor élk kind.
quote:Alex85 schreef op 03 januari 2009 @ 00:12:

Hoi Robijntje,

ja misschien is het KDV dan ook niet de beste keus maar eigenlijk was onze gedachte erachter dat ie dan niet weer bij oma over de vloer komt. Niet lullig bedoeld, ze zijn hardstikke gek op hem en ik breng hem er met een gerust gevoel heen. Alleen de verschillen zijn zo groot dat ik bang ben dat het invloed gaat hebben op zn gedrag en besef wat nou eigenlijk wel of niet mag.Ja op vier verschillende plekken per week heeft zeker invloed. De andere hebben idd gelijk dat bij de oma's hun regels gelden. Dus dan zou ik er toch even over nadenken om toch je zoontje 3 dagen naar het KDV te brengen.
quote:Eowynn_ schreef op 03 januari 2009 @ 00:13:

En leren dat er verschillende plekken en dús verschillende regels zijn is heel gezond. 4 verschillende plekken (thuis, oma 1, oma 2, kdv) en 4 verschillende regels is alleen véél teveel van het goede voor élk kind.Helemaal mee eens.
quote:Eowynn_ schreef op 03 januari 2009 @ 00:13:

En leren dat er verschillende plekken en dús verschillende regels zijn is heel gezond. 4 verschillende plekken (thuis, oma 1, oma 2, kdv) en 4 verschillende regels is alleen véél teveel van het goede voor élk kind.Volgens mij heb je er verstand van
Overigens de reden dat de kinders hier 3 dagen naar het KDV gaan, oma's en opa's alleen incidenteel oppassen en verder voor de leuke logeerpartijen zijn, waarbij ze lekker volgestopt mogen worden met snoep, alles mogen doen wat ze thuis niet mogen (ik wil het niet eens weten ).

Een KDV kun je aanspreken op de regels, want daar hoef je niet mee aan het kerstdiner te zitten en die komen niet op je verjaardag en voelen zich niet aangetast in hun eigen gevoel. Oma's wel, en terecht.
quote:Eowynn_ schreef op 03 januari 2009 @ 00:18:

Overigens de reden dat de kinders hier 3 dagen naar het KDV gaan, oma's en opa's alleen incidenteel oppassen en verder voor de leuke logeerpartijen zijn, waarbij ze lekker volgestopt mogen worden met snoep, alles mogen doen wat ze thuis niet mogen (ik wil het niet eens weten ).

Een KDV kun je aanspreken op de regels, want daar hoef je niet mee aan het kerstdiner te zitten en die komen niet op je verjaardag en voelen zich niet aangetast in hun eigen gevoel. Oma's wel, en terecht.Yup ben ik het volkomen mee eens! Opa en oma moeten wel opa en oma blijven.
Idd, ik snap jullie reacties. Maar ik vind het soms allemaal erg tegenstrijdig en daar wordt een niet al te zekere moeder niet veel zekerder van Ik weet ook niet wat de juiste manier is, en die is er waarschijnlijk ook niet. Misschien is het ook wel een soort van schuldgevoel, dat ik m toch 4 dagen per week aan de oppas overlaat. En ik ben natuurlijk heel blij dat ze het willen doen! Maar ik ben bang dat we m op deze manier onnodig in verwarring brengen.

Overigens niet mijn keus om 4 dagen te werken, door omstandigheden moet dit even zo. Maar ik wil er zo snel mogelijk meer voor hem zijn
Kom op zeg, je bent er toch ook voor je kind als je werkt? Wie zorgt er anders voor geld?

Al was het je keus om 5 dagen te werken, daar wordt je kind niet slechter van. Maar van naar hot naar her gesleept worden wordt een kind ook niet beter, helemaal niet als jij als moeder niet achter de manier van opvang staat.

Een oma is niet per defintie beter dan een KDV. Een KDV is niet per definitie een 'dumpplek'. Schuldgevoel is nergens voor nodig. Jij doet wat nodig is, klaar. Je mishandelt hem niet, je zorgt voor hem en houdt van hem, daarvoor hoef je niet 24/7 lijfelijk aanwezig te zijn.

En er is geen 'juiste manier', maar je moet je wél goed voelen bij je keuze. En je voelt je er niet goed bij. En als je daar iets aan kunt veranderen moet je het doen. En als je minder wilt werken en dat kan niet, dan zou ik daar mijn energie niet in steken, maar stop die energie in je werk, zodat je dat goed doet, en in het vinden van goede opvang.
Alex, ik ben een thuisblijfmoeder en heb niet zo vreselijk veel op met kdv. Niet dat ze slecht zijn. Absoluut niet.

Maar een andere oplossing (gastouder, zelf thuisblijven-gaat niet bij jou, heb ik gelezen- etc) zou in mijn ogen beter zijn.

Echter, in jouw geval, zou ik juist kiezen om je kindje alle dagen naar het kdv te brengen.

Ben het met de rest van de dames eens dat het zo wel erg verwarrend kan werken voor je uk, al die regels!

Het lijkt me ook prettiger voor jouw en je partner, minder stress en ergernis to jullie beider moeders en oma's blijven oma's op deze manier.
Ja, dat vind ik echt.
Eens met Eowynn, niet schuldig voelen over het feit dat je moet werken!
Ja, dat vind ik echt.
Dankje Eowynn, dat is ook zo.

Ben wel blij om eea van jullie te horen op deze manier.

Het afgelopen jaar is best pittig geweest, onze lieve schat was een onverwacht, prachtig cadeau, waarvoor ik in mijn zwangerschap nog even snel moest afstuderen, een huis moesten zoeken, en moesten gaan samenwonen. Vriend studeert nu ook nog trouwens. Geweldige gebeurtenissen natuurlijk maar het heeft wel wat gevergd. Ik wil mijn kleintje het allerbeste geven, en ik vind het heel jammer dat ik op dit moment niet meer kan doen. Maar zoals je zegt doe ik wat nodig is. Ook al ben ik niet altijd lijflijk aanwezig.

Zo nou weet je ook alles van me haha.
De komende paar maanden maar goed bekijken voor wat voor opvang we dan gaan kiezen.
Ik snap je wel hoor, ik ben ongeveer even oud (als 85 je geboortejaar is) was ook onverwacht zwanger, studeer nog steeds, werk erbij, man studeert ook nog, werkt erbij, moesten ook verhuizen door de zwangerschap en alle inkomsten zijn méér dan welkom. (inmiddels 2 kinderen).

Je doet gewoon wat nodig is, en dan doe je het prima.
Klopt idd dat 85 mn geboortejaar is.

Ik heb wel bewondering voor je, heb vaker je berichten gelezen hier. Druk leventje wel he

Maar jullie hebben in het algemeen wel goede ervaringen met het KDV? En is het aan te raden om je kind er dan juist meerdere dagen heen te brengen?
anoniem_47518 wijzigde dit bericht op 03-01-2009 00:48
Reden: spelfout:)
% gewijzigd
quote:Alex85 schreef op 03 januari 2009 @ 00:22:

Idd, ik snap jullie reacties. Maar ik vind het soms allemaal erg tegenstrijdig en daar wordt een niet al te zekere moeder niet veel zekerder van Ik weet ook niet wat de juiste manier is, en die is er waarschijnlijk ook niet.

Precies in die laatste zin ligt de sleutel. Er ís inderdaad geen juiste manier. De oma's doen het niet "fout" en jij ook niet. Jullie doen het wel anders, maar dat mag. Het één is niet slechter dan het ander.

quote:Misschien is het ook wel een soort van schuldgevoel, dat ik m toch 4 dagen per week aan de oppas overlaat. En ik ben natuurlijk heel blij dat ze het willen doen! Maar ik ben bang dat we m op deze manier onnodig in verwarring brengen.

Overigens niet mijn keus om 4 dagen te werken, door omstandigheden moet dit even zo. Maar ik wil er zo snel mogelijk meer voor hem zijn

Ik weet niet of je dit typt als reactie op mijn opmerking? Wat ik bedoelde te zeggen, is dat je de verantwoordelijkheid óf los moet laten, óf vast moet houden. En als je 'm loslaat, láát 'm dan ook los.

Als jij de keuze maakt om vier dagen te gaan werken (gedwongen door omstandigheden, karakter of gewoon omdat je dat nu eenmaal een gezond voorbeeld vindt voor je kind, dat maakt niet uit), dan hoort daarbij de consequentie dat je de zorg voor je kind uit handen geeft. Daadwerkelijk uit handen dus: niet meer jouw verantwoordelijkheid op dat moment. En tenzij er iets levensbedreigends of gevaarlijks gebeurt, mág en kán dat ook gewoon.

Juist door je kind los te laten, kun je er ook voor hem zijn. Bij oma gelden oma's regels (of dat nu oma 1 of oma 2 is) en bij jou gelden jouw regels. En of je nou 1, 3 of 5 dagen voor je kind zorgt: van jou houdt 'ie toch altijd het meest, want jij bent de moeder. En goed moederschap zit in meer dan uren tellen waarop je er voor je kind was. (Gelukkig wel, anders zou ik vrij laag scoren op de teller voor goed moederschap. )

Mijn opmerking was niet om je schuldig te doen voelen in ieder geval. Wel om je te laten inzien dat het één het gevolg is van het ander en dat daar nu eenmaal consequenties aan zitten. Niks ergs aan, het vergt alleen wellicht wat aanpassingsvermogen van jou om daar goed mee om te kunnen gaan. En da's ook niet erg: ook als je het goed doet, kan het altijd beter, nietwaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven