Opvang heeft geen plek (opeens)

10-03-2009 15:38 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dikke paniek hier. Zoon gaat in april naar school toe en ik dacht alles goed geregeld te hebben. Voorschoolse opvang en overblijf via de school zelf. Naschoolse opvang via het kdv waar hij nu heen gaat (en waar jongste ook heengaat). Opgeven voor de naschoolse is al ruim een jaar geleden gebeurd, volgens de leidsters was ik ruim op tijd en was het prima zo. In december nog even een bevestiging van mijn kant gestuurd welke dagen, per wanneer enzo en als er vragen of problemen waren dat ze me konden bellen. Geen reactie op gehad, dus ik ging er vanuit dat het goed was (naief, ik weet het nu).

Vandaag bel ik voor de zekerheid nog even alle opvang na. Voorschoolse, check, naschoolse... geen plek?! Nee, ze zitten vol, er is een wachtlijst van ongeveer 3 jaar. En sorry. Waarom ik dat niet eerder heb gehoord weten ze niet, waarom er dan niet is gereageerd op mijn mail kunnen ze ook niet zeggen. Maar het is vol en ik heb dikke pech.

Naschoolse opvang via de school heeft ook een mega-wachtlijst, dus dat is geen optie. En nu? Kan dat zomaar, dat er eerst gezegd wordt dat het prima in orde is en er nu opeens geen plek is? En wat moet ik nu doen? *Paniek*
Direct een gastouderbureau contacteren? Misschien zijn er gastouders die nog plek hebben.
Wat een drama zeg! Ik zou dan zelf óf snel een gastgezin zoeken óf mijn werktijden aanpassen eventueel in combi met opvang vanuit familie. Heb je ergens nog mogelijkheden??

Daarbij zou ik denk ik ook wel in gesprek blijven met de nso-organisatie om te achterhalen waar het fout is gegaan en kijken of ze daarom wat extra voor je kunnen regelen. Maar voor de zekerheid dus wel zelf alvast wat regelen.
Andere NSO in de buurt heeft ook lange wachttijden. Gastouder zou ik nog kunnen proberen inderdaad, ga ik even kijken. Vervelende is dan alleen, dat je weer met 2 ophaallocaties zit voor beide kinderen. Maar ja, alles is beter dan niets.

Familie vangt al 1 hele dag op, dadelijk dan alleen jongste heel de dag. Zij halen oudste dan op van school. Werktijden (nog meer) aanpassen zal moeilijk zijn. Het is nu al schipperen tussen werk en op tijd ophalen.

Het is gewoon zo balen! Dacht ik alles goed geregeld te hebben en dan hoor je dit 1 maand van tevoren. En dan alleen maar omdat ik er zelf nog even ter bevestiging achteraan bel, anders had ik het waarschijnlijk pas gehoord als zoon de 1e keer niet mee was genomen door het ophaalbusje.

In gesprek met NSO blijven we zeker. Zij zeggen eerst dat het goed is, laten vervolgens niets horen en hebben dan opeens geen plek. Ik heb zelf het vermoeden dat onze inschrijving er ergens tussenuit is gevallen. Ik ga er wel vanuit dat ze actief meedenken over een oplossing.
Vervelend dit. Ik weet wel dat de NSO op de basisschool van mijn kinderen ook een jarenlange wachtlijst heeft. Daar moet je je al aanmelden als het kind net geboren is....en dat is op veel plaatsen zo.

Maar het is zeker niet netjes hoe het gegaan is. Ik zou wel duidelijk willen hebben hoe dit kan.

Gastouders zitten hier ook merendeels vol trouwens. Het is echt moeilijk om opvang te vinden.
Dat is echt balen. Zelf zou ik helemaal in de stress schieten. Hier kun je pas inschrijven als het kind 3 is. Gelukkig hebben doorstomers en broertjes/zusjes voorrang op nieuwe kinderen, maar dat schiet ook niet altijd op.

Ik heb wel een vraagje, heb je van de kinderopvang een nieuwe overeenkomst gehad voor de NSO? Op welke plaats staat hij dan nu op de wachtlijst?

Sterkte!!
Hier zou er voorrang zijn voor de kinderen die nog een jonger broertje/zusje op het kdv hebben zitten. Ze zitten dan namelijk in hetzelfde gebouw, dus handiger met ophalen. Daarom hebben we hier ook voor gekozen in eerste instantie.

Nee, een contract voor de NSO was er nog niet, maar het contract voor het kdv kwam ook pas vlak voordat zoon voor het eerst ging, dus dat verbaasde me niet heel erg. En ze hadden mondeling gezegd dat het geen probleem zou zijn. Volgende keer meteen schriftelijk vragen natuurlijk.

Ik ben bang dat het me niet meer gaat lukken opvang te vinden voor over een maand. Of er moet een wonder gebeuren.
*zit hier uit frustratie een heel pak chocoladekoekjes weg te eten. Helpt niet, maar het is wel lekker *
quote:Madiken schreef op 10 maart 2009 @ 15:56:

Ik weet wel dat de NSO op de basisschool van mijn kinderen ook een jarenlange wachtlijst heeft. Daar moet je je al aanmelden als het kind net geboren is....en dat is op veel plaatsen zo.

Serieus???

Ik heb nu al kinderopvang-stress en ik ben pas 18 weken zwanger, maar wachtlijsten tot 2010/2011 en dan heb ik nog never nooit niet nagedacht over NSO...Ben blij dat je het zegt!
Mijn God, ik zou ook zwaaaar in de stress schieten van zoiets. Inderdaad blij dat je het nu ontdekt en niet als je zoontje om 5 uur 's middags nog verloren op het schoolplein staat (ok, dat zal niet gebeuren, maar om het beeld even te dramatiseren).

Ik zou morgen, als je schrik een beetje is geluwd, weer terugbellen en kijken hoe jullie hier met de nso uit kunnen komen. Je hebt een mondelinge toezegging, dus daar ben je vanzelfsprekend vanuit gegaan. Het lastige is natuurlijk dat ze jouw kind niet kunnen plaatsen als er geen plek is. Maar misschien is er nog iets te regelen met incourante dagen? Smolman werkt op een bso met een giga wachtlijst, voor de maandag, dinsdag en donderdag. Op woensdag en vrijdag zijn er nog plekken te over.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Aan mijn reactie heb je trouwens niets MarijeMarije...sorry
Ja, is echt zo. Ik heb het dan over de grote steden he. Ik weet niet hoe het in de rest van het land zit.
Ja, toch het probleem weer bij hen neerleggen. Jij hebt toch goed gehandeld? Ik had het zelf ook dat ik netjes met 2.5 jaar mijn dochter had opgegeven (echt exact op de dag dat het mocht) voor NSO en tot drie maanden ervoor hoorde ik niets. Ik bellen en hoorde hetzelfde als jij: er was nog geen plek. Ik heb toen nog drie keer teruggebeld, dat dit geen zakendoen was omdat ik al bijna anderhalf jaar op de wachtlijst stond; eerder was niet mogelijk, en het idee had dat de mensen die gebruik maakte van de regeling van januari 2008 (toen nso regelen verplicht werd voor scholen) nu onze plek bezet hielden omdat die kinderen gelijk vanaf 1 januari konden...

Uiteindelijk is het toch goed gekomen omdat ze een nieuwe locatie erbij kregen. Helaas wel een andere locatie dan de creche waar jongste op zat, maar ik was al blij toe...
Is goed Lalie, ik had er zelf ook nooit zo over nagedacht.

Supersmollie, ik was helemaal over de pis en heb man gebeld. Die heeft later ook nog een keer gebeld en een gesprek aangevraagd, maar daar was deze week geen tijd voor. Mondelinge toezegging is van de leidster, antwoord van de leidinggevende is "dat zij geen zicht hebben op de planning".

Ze vindt het echt, echt heel vervelend voor me en dat geloof ik ook wel. Maar er is gewoon geen plek en dus kan ze niets doen. Incourante dagen zou bso wel kunnen, maar daar schiet ik niets mee op. Ik werk al op vrijdag, dus alleen de woensdag zou dan kunnen (ipv een dinsdag of donderdag). Maar op die dag hebben ze geen opvang voor jongste. Dus dat lost niets op. Het is gewoon aaaaaaaaaaaaargh! En dan kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan, dat ik niet eerder iets op papier heb gevraagd. Maar ja, dat is altijd achteraf.

*heb de rest van de koekjes even ver buiten bereik gelegd*
Nou hier had ik serieus ook nog nooit bij stil gestaan. Meisje is nu pas 12 weken, maar toch eens handig om te vragen bij het kdv of we ons al in moeten schrijven voor de bso!

Voor jou ontzettend klote. Ik zou helemaal in paniek raken denk ik. Ik zou inderdaad morgen nog eens bellen en vragen of er een oplossing is aangezien je een mondelinge toezegging hebt gekregen. En idd misschien op de rustige dagen iig? Wij konden ook alleen op het kdv plek krijgen op woensdag en vrijdag en hebben daar ons rooster op aangepast....

Heel veel succes! (en smul van de koekjes )
Tja, herkenbaar...

Man heeft per begin mei nieuwe baan in het midden van het land. We overwegen nu ook om daar naartoe te verhuizen. Hier zijn er weinig problemen met scholen en kinderopvang, daar zijn er onwijze wachtlijsten, kan zoon wellicht niet eens op een school in de wijk geplaatst worden.

Bijzonder frustrerend in ieder geval. Succes ermee!
quote:MarijeMarije schreef op 10 maart 2009 @ 16:37:

Is goed Lalie, ik had er zelf ook nooit zo over nagedacht.X-D

Pak die koekjes er maar weer bij, ik lust er ook wel een

Nee, serieus...ik ben hier echt heel verbaasd over...natuurlijk weet ik ook wel van wachtlijsten e.d. Wij hebben al ingeschreven op het moment dat ik 12 weken zwanger was...maar tegen die tijd dat ik gebruik ga maken van de opvang, ga ik ook gelijk even vragen hoe het zit met NSO e.d.

Een bekende van mij had trouwens hetzelfde...staat al ruim een jaar ingeschreven en zou er per september gebruik van willen maken...sorry mevrouw...u staat op de wachtlijst
ik had pinoesbaby opgegeven voor nso en toen werd ik gebeld dat dit pas mocht als ze 2,5 was. Kortom... nog een half jaar wachten en dan gelijk inschrijven!!!
Maar marijeMarije, heb je dan écht geen bevestiging van inschrijving voor de BSO gehad? Dit zal wel op datum zijn aangemaakt en dan zou je dat misschien naast kindplaatsen van anderen kunnen houden. Zeker als die later zijn ingeschreven dan jullie en wél een plekje hebben, kun je ervan uitgaan dat jullie er tussendoor zijn gevallen.

Misschien dat je op basis daarvan nog wat kunt regelen met de BSO? En heb je het mailtje bewaard (postvak verzonden berichten) dat je naar ze hebt gestuurd? Dit zijn allemaal dingen waarmee je misschien toch wel tot een dringende regeling kunt komen!

Succes en ik heb gelijk mijn BSO gebeld. Wil nu wel van wanten weten pfff.
Ik ben trouwens verbaasd dat zoveel mensen denken dat er wel plek is tegen de tijd dat je opvang nodig hebt. Mijn kind wordt over 2 weken 2 jaar en staat al 2 jaar en 7 maanden ongeveer ingeschreven bij het kdv hier om de hoek... daar hebben ze tot dusver GEEN plek. Ze staat er nog steeds op maar de kans dat ze een plekje krijgt voor haar 4e jaar is praktisch nihil. Ze zit nu op een kdv een stukje verder weg. (Vandaar dat ik ook zo vlot was met inschrijven voor NSO maar dat kon niet zo vroeg zei men me)

T is toch vrij algemeen bekend dat er minder plaatsen zijn dan er vraag is???
Ik wist in ieder geval wel dat er sprake was van wachtlijsten, maar het is niet bepaald is waar ik al heel erg mee bezig was voordat ik zwanger raakte. We hebben wel gelijk ingeschreven toen ik 12 weken zwanger was, maar dat het misschien nog tot 2011 kan duren voordat ons kindje terecht kan...nee dat had ik niet verwacht en zeker niet gehoopt.

Wat betreft NSO e.d. ook daar kan ik me wel wat van voorstellen, maar dat is nog zo'n ver-van-mijn-bed-show, maar ik ben blij dat ik nu weet...Nu kan ik er op tijd naar handelen.
Gastouder inderdaad.

Ik ben er zelf ook een en heb ook een kindje voor naschoolse opvang tot er plek is op de NSO.

Ik woon niet in de buurt van die school maar ze wordt door iemand van school naar mij toe gebracht. Even een gedoe voor het kindje maar ja..het is tijdelijk.
Tja, in ons geval is het vanwege een verhuizing 60 km verderop dat we dus ineens in de problemen komen, die zijn hier niet.

In ieder geval niet met scholen, dat je daar niet meer terecht kunt.

We weten al wel heel lang dat we uit ons huidige huis weg willen, maar we hadden nog niet concreet waar we dan wel naartoe wilden. En ineens was daar de nieuwe baan van man.

We zijn inmiddels zo ver dat we eerst de school geregeld willen hebben (en we dan hopen dat we de opvang dan ook redelijk vlot kunnen regelen, al dan niet zelf of met hulp van anderen), en dan zoeken we daarna wel een huis in de buurt van de school. Dat lijkt bijna makkelijker...
ik werk zelf in de kinderopvang en de enige die antwoord kan geven over de plaatsing en wachtlijst van de kinderen is de medewerker planning. Een ieder die buiten die medewerker wat verteld over plaatsing, kan mensen blij maken met een dooie mus, want het antwoord geeft helemaal niets voor de toekomst. Het is bij mijn kinderen normaal, zodra ik dagen heb meteen een contract krijg en mochten er nog dagen bijkomen komt er een nieuw contract. Geen contract = geen plek voor mijn kind. Bellen heeft meestal effect!

@tieger, dit probleem hebben wij ook gehad. Op de basisschool konden we terecht omdat we van buiten de regio kwamen en heel graag op die school ons kind wilde plaatsen. We hadden ook meteen opvang voor de kinderen. We stelde geen hoge eisen aan de dagen (alleen 3 dagen achtereen) en de locatie. Het is allemaal meteen gelukt!!
Ik heb nog helemaal geen kinderen, maar kwam door de topiclijst hier terecht.

Hoe kan het eigenlijk dat er zulke wachtlijsten zijn? Gaat er dan geen kind van die leeftijd naar het kdv/bso? Of zijn er wachtlijsten op leeftijd?

Bij het genoemde kdv waar de dochter van Pinoes ingeschreven staat bijvoorbeeld. Is het jongte kind dat wél een plek heeft dan ouder dan haar dochter? En zitten daar dan geen babies?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven