Opvoed bemoeienis

27-02-2019 10:36 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een stiefzoon van 8, een slimme jongen die qua intelligentie al heel wat verder is dan zijn leeftijdsgenootjes. In het topic 'Een aantal vragen' schreef ik al dat hij het moeilijk vindt om alleen te spelen en dan snel naar de pc grijpt. Gisteren was het erg mooi weer en dan moet hij van mij naar buiten. We besloten om samen o.a met de buren naar de speeltuin te gaan. Erg gezellig en hij had zich zeker vermaakt. Probleem is dat hij erg snel de baas wilt spelen en ook begint te schreeuwen als er niet naar hem wordt geluisterd. Hij probeert zich aan te passen, rekening houden met wat anderen willen, maar uiteindelijk draaft hij toch zijn eigen zin door. Hij is letterlijk van het samen spelen, er moet altijd een bepaald verhaal in zitten. Bijv. Politie spelen. Hij agent de ander is de boef, die moet dan proberen te vluchten etc. Erg leuk natuurlijk, maar als de ander er geen zin meer in heeft, dan kan hij daar boos om worden. Als ik dan vertel dat bijv. samen glijen ook samen spelen is, dan snapt hij dat niet. Ook komt het geregeld voor dat bijv. 2 buurtkinderen samen aan het spelen zijn en hij er (veel) later bij komt. Hij wil zich dan er mee bemoeien en het naar zijn hand zetten of iets verzinnen om met zijn drieën te doen. Hier wordt niet altijd positief op gereageerd, wat ook logisch is. Had ik vroeger ook niet fijn gevonden, er wordt immers ingebroken in een spel. We hebben al een aantal keer tegen hem gezegd wat voor gevolgen dit kan hebben. Hij is al een paar keer buiten gesloten, hij probeert erg zijn best te doen, maar hij valt toch snel in zijn oude patroon en dat levert dan weer frustratie op voor hem. Dit valt de volwassenen in de buurt ook op, en de buurvrouw zei gisteren tegen mij, dat ze hem vaak hoort schreeuwen tegen haar dochter. Ze zij dat hij echt moest leren hier mee te stoppen, ik probeerde haar uit te leggen dat dat erg lastig is, maar ik kon mijzelf niet echt verdedigen. Ik wil ook niet constant de boeman uithangen, want als ik alleen maar hem beperkingen op leg, dan gaat hij alleen maar meer afkeer krijgen van me. Hoe gaan jullie om met de opvoedbemoeienis van anderen?
Je bent je buurvrouw of wie dan ook geen uitleg verschuldigd, gewoon mee stoppen dus.

Heeft je stiefzoon iets van hulp/begeleiding?
Bij deze op is je belangrijkste vraag hoe om te gaan met de opvoedbemoeienis van anderen, en niet hoe om te gaan met het gedrag van je stiefzoon? Als hij zich zo blijft gedragen, wil over een poosje niemand meer met hem spelen. Volgens mij heb je eerder behoefte aan meer bemoeienis (alleen dan van professionals, niet van de buurvrouw) om je stiefzoon te helpen.
Ik vind dit niet echt een opvoedbemoeienis om eerlijk te zijn maar een normale conclusie. Als hij niet op houd met schreeuwen tegen haar dochter stopt het spelen. Zo te lezen zegt ze niet: je moet dit en dat doen maar gewoon dat het spelen stopt als hij blijft schreeuwen tegen buurmeisje en terecht.

Overigens heeft mijn neefje van destijds 7 aardig wat gehad aan speltherapie om om te leren gaan met zijn overdaad aan gevoelens.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
27-02-2019 10:44
Ik vind dit niet echt een opvoedbemoeienis om eerlijk te zijn maar een normale conclusie. Als hij niet op houd met schreeuwen tegen haar dochter stopt het spelen. Zo te lezen zegt ze niet: je moet dit en dat doen maar gewoon dat het spelen stopt als hij blijft schreeuwen tegen buurmeisje en terecht.

Overigens heeft mijn neefje van destijds 7 aardig wat gehad aan speltherapie om om te leren gaan met zijn overdaad aan gevoelens.

Precies. En is zeker niet leuk om te horen.

Je weet zelf ook niet wat je ermee moet, ziet het ook en je bent ook bang als stiefmoeder dat je teveel bemoeit?
Of lees ik dat verkeerd?

Ik vind het helemaal niet heel bijzonder klinken. Op het schreeuwen na dan. Dat is echt naar gedrag.

Maar zat kinderen die zich als haantje gedragen en de baas willen spelen. Er is er altijd eentje bij.
Misschien speltherapie als je je echt zorgen maakt.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 27-02-2019 10:54
3.55% gewijzigd
Hij schreeuwt tegen haar dochter. Dat is geen bemoeienis. Jullie moeten je (stief)zoon leren niet te schreeuwen! Hem bij je roepen als het mis gaat en zeggen dat hij niet mag schreeuwen en dat hij niet de baas is. Misschien een cursus sociale vaardigheden? Rots en water?
SjakS schreef:
27-02-2019 10:52
Hij schreeuwt tegen haar dochter. Dat is geen bemoeienis. Jullie moeten je (stief)zoon leren niet te schreeuwen! Hem bij je roepen als het mis gaat en zeggen dat hij niet mag schreeuwen en dat hij niet de baas is. Misschien een cursus sociale vaardigheden? Rots en water?
Dat is voor kinderen die juist niet de baas zijn en anderen over zich heen laten lopen. Is sociale assertieve vaardigheden voor kinderen die ze niet hebben.
Lucifer2018 schreef:
27-02-2019 10:50
Precies. En is zeker niet leuk om te horen.

Je weet zelf ook niet wat je ermee moet, ziet het ook en je bent ook bang als stiefmoeder dat je teveel bemoeit?
Of lees ik dat verkeerd?

Ik vind het helemaal niet heel bijzonder klinken. Op het schreeuwen na dan. Dat is echt naar gedrag.

Maar zat kinderen die zich als haantje gedragen en de baas willen spelen. Er is er altijd eentje bij.
Misschien speltherapie als je je echt zorgen maakt.
Boos worden als de rest geen zin meer heeft in je bazige gedrag is voor een achtjarige misschien niet schokkend, maar wel iets waar je wat mee moet. TO maakt zich er vooral druk over dat de buurvrouw iets van het gedrag van haar stiefzoon vindt, de OP suggereert dat ze daar meer mee zit dan met het gedrag zelf. Tijd voor een verschuiving van prioriteiten.
Lucifer2018 schreef:
27-02-2019 10:55
Dat is voor kinderen die juist niet de baas zijn en anderen over zich heen laten lopen. Is sociale assertieve vaardigheden voor kinderen die ze niet hebben.
Nee hoor, rots en water is zeker ook voor kinderen als de stiefzoon van TO, die moeite heeft met omgaan met weerstand en boos wordt als het niet gaat zoals hij wil.
Ik vind wel dat je dat kind erg op zijn nek zit. Wordt hij bij zijn ouders ook zo in de gaten gehouden?
Lucifer2018 schreef:
27-02-2019 10:55
Maar kan juist ook heel helpend zijn voor kinderen die niet weten hoe ze passend assertief moeten zijn!
Ik vind dit niet zo'n gekke optie, ik geef zelf ook rots en water training en juist de aanpak in een groep en het leren wat echt assertief is, en wat anderen prettig vinden lijkt mij iets wat deze jongen mag leren.

Daarnaast denk ik dat to hem heel erg kan helpen door hem alternatief gedrag aan te bieden. Dus niet alleen verbieden (je mag niet schreeuwen) maar ook aangeven wat wel kan (vraag netjes of je mee mag spelen en als het antwoord nee is, dan kunnen we samen iets anders verzinnen om te doen)
Op deze manier leer je hem vaardigheden aan ipv alleen negatief te zijn.

De buurvrouw vriendelijk bedanken en aangeven dat jullie het in het vizier hebben lijkt me afdoende.
MinkeDeWit schreef:
27-02-2019 11:00
Ik vind wel dat je dat kind erg op zijn nek zit. Wordt hij bij zijn ouders ook zo in de gaten gehouden?
Huh?
Maar TO ben jij de hoofdopvoeder? Er wordt van alles gezegd wat TO kan doen, maar hoe vaak ziet ze het kind en is zij degenen die iets moet doen? Ik denk dat een SOA-training veel kan betekenen, maar is TO degene die dat in gang moet zetten?
MinkeDeWit schreef:
27-02-2019 11:00
Waar haal je dat uit?
lattemachiato schreef:
27-02-2019 11:03
Maar TO ben jij de hoofdopvoeder? Er wordt van alles gezegd wat TO kan doen, maar hoe vaak ziet ze het kind en is zij degenen die iets moet doen? Ik denk dat een SOA-training veel kan betekenen, maar is TO degene die dat in gang moet zetten?
Eerste zin van de OP: Ik heb een stiefzoon...
Ik vind dit ook geen opvoedbemoeienis. Dat is het als de ander helemaal niets met de situatie te maken heeft. Zij komt gewoon op voor haar dochter.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Jij zit steeds in de overleg en onderhandeling met hem. Je kunt het ook kort en bondig houden. Je mag niet schreeuwen .

Waarom moet overal over overlegd worden? Hij is 8 en niet Mark Rutte in debat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
lattemachiato schreef:
27-02-2019 11:03
Zo komt ze hier en in haar andere topic wel over.
Als dat echt zo is laten vader en moeder flink wat steken vallen.
viva-amber schreef:
27-02-2019 11:05
Jij zit steeds in de overleg en onderhandeling met hem. Je kunt het ook kort en bondig houden. Je mag niet schreeuwen .

Waarom moet overal over overlegd worden? Hij is 8 en niet Mark Rutte in debat.
En hoe gaat dat helpen? Wat TO schrijft, suggereert dat hij schreeuwt uit onvermogen: de rest danst niet naar zijn pijpen, hij kan daar niet goed mee omgaan en gaat dan maar schreeuwen. Niet schreeuwen alleen maar omdat iemand heeft gezegd dat dat niet mag is waarschijnlijk op zo’n moment helemaal niet haalbaar. Hij heeft er veel meer aan als iemand hem helpt bij wat hij wél kan doen op zo’n moment.
Rots en water heeft mijn dochter gedaan omdat ze te bazig was. Als ze het spel niet snapt verzon zij de regels. Dat vonden andere kinderen niet leuk en dan werd het ruzie. Ik riep haar dan bij mij (of besprak het later) wat ze kon doen. De suggesties nam ze wel mee, maar de cursus gaf haar meer inzicht. De leiding nemen uit onzekerheid is niet echt heel anders dan niet mee durven spelen uit onzekerheid. Rots en water is voor beide kanten een goede cursus. Mijn dochter begreep veel beter waarom andere kinderen boos werden en wat je anders kan doen.
IBIopviva schreef:
27-02-2019 10:44

Nou inderdaad. Persoonlijk zou ik als buurvrouw zijnde allang heel erg duidelijk tegen je stiefzoontje gezegd hebben dat hij nú stopt met schreeuwen tegen mijn kind. Mocht er iets niet goed gaan, kan hij naar volwassenen toe komen. Niet schreeuwen. Lukt dat niet, dan gaat hij per direct naar huis. Die begrenzing hebben veel kinderen gewoon nodig. Hoe duidelijk is je partner tegen zijn zoon? Hoe duidelijk ben jij? Sta je toe dat anderen echt duidelijk zijn tegen je stiefzoon? Verder vind ik speltherapie een hele goede tip. Dat heb ik zelf ook gegeven tijdens een stage vroeger. Dit hielp de kinderen echt enorm.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 27-02-2019 11:14
4.25% gewijzigd
De rots en water training schijnt ook heel erg goed te zijn. Daar ben ik nooit bij geweest, maar veel kinderen hadden daar enorm veel baat bij. Zeker de moeite waard om je eens in te verdiepen.
Dit is geen opvoedbemoeienis. Dit is een heel duidelijk signaal dat de buurt zijn gedrag niet trekt en het als een probleem ervaart. En dat doen jullie zelf ook. Geef dat joch hulp, bel het cjg of andere instantie en kijk hoe je hem hiermee kunt helpen, want hij krijgt hier last van
Dit soort uitdagingen in het samen spelen zie je veel bij hoogbegaafde kinderen. Ze zijn over het algemeen veel regelvaster 'afspraak is afspraak' 'we zijn dit spel begonnen dus moeten we het ook afmaken' 'jij hebt deze rol toegwezen gekregen dus dan kun je niet zomaar iemand anders worden in het rollenspel' . Wat dat betreft is het heel normaal gedrag voor deze jongen. Meer dan met zachte hand wat sturen en tips geven over de omgang met andere kinderen kun je niet doen. Voor hem kan het al lastig genoeg zijn om aansluiting te vinden bij andere kinderen en dat is vervelend genoeg.

Wat de buurvrouw daar dan verder van vindt mag zij weten :-)
Blauwenacht schreef:
27-02-2019 11:14
Dit soort uitdagingen in het samen spelen zie je veel bij hoogbegaafde kinderen. Ze zijn over het algemeen veel regelvaster 'afspraak is afspraak' 'we zijn dit spel begonnen dus moeten we het ook afmaken' 'jij hebt deze rol toegwezen gekregen dus dan kun je niet zomaar iemand anders worden in het rollenspel' . Wat dat betreft is het heel normaal gedrag voor deze jongen. Meer dan met zachte hand wat sturen en tips geven over de omgang met andere kinderen kun je niet doen. Voor hem kan het al lastig genoeg zijn om aansluiting te vinden bij andere kinderen en dat is vervelend genoeg.

Wat de buurvrouw daar dan verder van vindt mag zij weten :-)
Je had ook gezien dat hij juist inbreekt bij andere kinderen die iets doen, en dan vanaf dat moment zijn wil wil opleggen?
Het probleem lijkt hier niet zozeer dat hij regelvast is (waarom dat bij hoogbegaafdheid zou horen ontgaat me trouwens nog), maar dat hij bij het vaststellen van de regels de baas speelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven