Opvoeding en religie

05-11-2010 16:02 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

even vragen hoe jullie omgaan met religie in de opvoeding? Wij kiezen er voor om onze kinderen niet religieus op te voeden. Mijn man komt echter uit een behoorlijk gelovige familie. Zij vinden het echt oprecht jammer dat onze kinderen niet gedoopt zijn en geen kerk bezoeken of bidden. Dit komt dan zijdelings ter sprake. Ze willen bijvoorbeeld mijn oudste een bijbel kado geven voor haar verjaardag en leggen sterk de nadruk op het gebed voor en na het eten en de kerkgang op zondag. Hoe kan ik hier nou het beste tactisch mee omgaan? Wat kan ik nou het beste zeggen?

Nu vallen er vaak pijnlijke stiltes en volgt er een soort van om elkaar heen praten. Ik wil hen respecteren in hun geloof, en dat ook bij mijn dochter bijbrengen, maar tegelijkertijd lijkt het bijna alsof ze mijn kinderen aan het evangeliseren zijn. Mag ik hier wat van zeggen vinden jullie? Ze bedoelen het wellicht niet kwaad maar zo langzamerhand wordt het wat benauwend.
Probleem opgelost!
Ik kan me het probleem van TO voorstellen, maar ik denk dat het goed is om je te realiseren dat elke opvoeding een vorm van indoctrinatie is. Jij legt namelijk jou visie op aan je kind, omdat hij/zij nog niet zelf kan kiezen. Juist als je een evenwichtige opvoeding wilt geven en zo weinig mogelijk wilt indoctrineren dan lijkt het me goed dat je kind met verschillende meningen te maken krijgt. Door opa en oma bijvoorbeeld met christelijke denkbeelden. Is dat zo erg dat je dat volledig moet ontkrachten of moet proberen te beperken? Als je niet wilt dat je kinderen naar de kerk gaan dan moet je niet op zondagochtend gaan, maar voor kinderen is een bijbelverhaal op de zondagsschool volgens mij hetzelfde als een sprookje. Mooie verhalen, over lief voor elkaar zijn, maar voor hen net zo goed fantasie. Denken dat God een hondje gemaakt heeft is in mijn ogen onschuldig en lief, maar zeggen dat Halloween occult is mag oma in mijn ogen niet tegen hem zeggen.
Als ze je opvoeding en denkwijze de grond instampen, wordt het tijd om eens goed met ze in gesprek te gaan. Dat gaat echt te ver. Ze hebben te respecteren dat jullie de ouders zijn en bepalen hoe er opgevoed wordt. Op deze manier maken ze het je kinderen wel lastig hun vader en moeder te eren.

Vraag ze maar eens hoe ze dat zien
yette wijzigde dit bericht op 05-11-2010 17:07
Reden: thanx Rosanna :)
% gewijzigd
Waarom hebben jullie ervoor gekozen dat oma en opa zo'n grote rol spelen in het leven van jullie zoontje? Twee dagen in de week samen plus weekjes hier en vakanties daar vind ik veel en daardoor zijn ze grote invloed op jullie kind en daarmee ook een beetje opvoeder. Je kent je schoonouders al langer en weet wat hun opvattingen zijn. Als deze zo tegenover die van jullie staan kan de kleine dan niet beter naar een kdv of gastouder met gelijke opvattingen als jullie? Ik denk dat dit enorm verwarrend is voor je zoontje!
quote:fluorescent schreef op 05 november 2010 @ 16:44:

Dus dat je met oma afspreekt dat er meningen worden verkondigd en niet als de waarheid.Het probleem is dat gelovigen het geloof niet als een mening maar als waarheid zien. En het dus ook zo zullen verwoorden naar een kind.

En een kind kan geen onderscheid maken tussen een mening of waarheid. Dat kan pas vanaf een bepaalde leeftijd.
Geef je opa en oma ook de kans echt grootouders te zijn en dan af en toe leuke dingen samen te ondernemen i.p.v. een gedeelte van de opvoeding voor hun rekening te nemen.
De ouders zullen hun mening ook als waarheid brengen toch? Is er in het hoofd van het kind geen ruimte voor meer waarheden? Het hondje is geboren uit zijn moeder, maar volgens oma ook gemaakt door God, geen probleem toch? Of ben ik daar te makkelijk in?
volgens mij worden TO en Eefje doorelkaar gehaald
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
ik heb zelf geen kinderen, ben opgevoed met kennis van het katholieke geloof, maar mijn ouders waren/zijn geen praktiserend gelovigen. Ik zie er daarom geen kwaad in om je kinderen met het geloof in aanraking te laten komen, dat zal ook in het dagelijks leven het geval zijn met vriendjes en vriendinnetjes en dan moet je ook dingen uitleggen.
quote:Enigme schreef op 05 november 2010 @ 16:55:

[...]

Het probleem is dat gelovigen het geloof niet als een mening maar als waarheid zien. En het dus ook zo zullen verwoorden naar een kind.

En een kind kan geen onderscheid maken tussen een mening of waarheid. Dat kan pas vanaf een bepaalde leeftijd.Even nuanceren, er zijn genoeg mensen die er inderdaad op die manier mee omgaan. Als ik even voor mezelf mag spreken (op mag komen...) Ik zie mijn geloof inderdaad als de waarheid, want ik geloof het dus vandaar, maar ik ben ook niet achterlijk en weet best dat andere mensen iets anders geloven of niet geloven. Dat is hun waarheid. Ik kan best respecteren dat een ander in andere dingen gelooft of niets gelooft (en dát dus als de enige waarheid verkondigd.... net zo goed)
Verlies vooral niet uit het oog waarom opa';s en oma's hun kinderen en kleinkinderen willen overtuigen van het geloof. Zij zijn grootgebracht met het idee: als je niet gelooft, kom je niet in de hemel. Het getuigt dus vooral van liefde voor je kleinkinderen als je wilt dat zij gaan geloven (en dus ook in de hemel komen). Het heeft meestal niet zoveel te maken met je gelijk halen of eigenwijsheid.

In onze familie kennen we het fenomeen ook. Opa en oma zijn christelijk, wij ook. Alle andere kinderen in het gezin zijn op het eerste gezicht geen praktiserend gelovigen.... dat zorgde voor spanningen. Daar is toen over gepraat en nu is het rustig. Alle kleinkinderen krijgen met kerst een bijbels voorleesboek/stripboek/whatever. Bij opa en oma wordt er aan tafel gebeden, gelezen en gezongen en op zondag naar de kerk gegaan. Iedereen kan zich erin vinden...
Enigme, mensen die niet geloven presenteren dat even goed als de waarheid!
Dan laat je opa en oma het boek 'Over engelen, goden en helden' geven voor de verjaardag. Gaat over de 5 wereldreligies. Worden verteld als verhalen in dat boek. Opa en oma blij, jullie blij dat kind niet in een bepaalde hoek gezet wordt.
Kinderen nemen op deze leeftijd echt álles van je aan. Van sinterklaas, kabouters, jezus, dinosaurussen, mozes tot mohammed. Dus automatisch ook alles wat ik ze vertel over het geloof. Dat geeft niks, hoort bij de leeftijd. Je hoeft niet meteen bang te zijn dat je kind een Christen-fundamentalist wordt ofzo. Ze lopen toch ook geen schade op van in sinterklaas geloven? Het besef dat andere mensen daar anders over denken komt pas als ze wat groter worden, alhoewel mijn oudste van bijna 5 wel weet dat papa nooit naar de kerk gaat en ook nooit bid voor het ete
quote:Ruza schreef op 05 november 2010 @ 17:07:

Enigme, mensen die niet geloven presenteren dat even goed als de waarheid!Amen

Enigme, mensen die niet geloven presenteren dat even goed als de waarheid!eensch
Ik zal mijn kinderen gelovig opvoeden en een ander niet. Feit is wel dat die kinderen later op school, werk etc. Met elkaar om moeten zullen gaan. Daarom vind ik het belangrijk om mijn toekomstige kinderen te onderwijzen in de verschillende religies(en atheisme) en levenswijzen. Zodat kinderen begrip en respect voor elkaar hebben ipv. Elkaar raar of achterlijk te vinden of whatever. Alleen om die reden al zou ik(als moslim) mijn kinderen nooit naar een islamitische school sturen.
quote:Star schreef op 05 november 2010 @ 17:09:

Dan laat je opa en oma het boek 'Over engelen, goden en helden' geven voor de verjaardag. Gaat over de 5 wereldreligies. Worden verteld als verhalen in dat boek. Opa en oma blij, jullie blij dat kind niet in een bepaalde hoek gezet wordt.Denk niet dat opa en oma blij zijn. Het soort christenen dat TO in haar OP beschrijft is doorgaans van het type 'enigszins' fundamentalistisch. Het idee dat je als christen een boek geeft waarin andere religies worden besproken is dan echt not done. Helaas heb ik ook zulke mensen in mijn familie
Ik ging vroeger ook met opa en oma mee naar de kerk terwijl mijn ouders niet gelovig zijn. En ik vond het machtig interessant.. maar mijn opa en oma woonden in een ander deel van het land en ik was er niet zo vaak. Het heeft toen geen invloed gehad in die zin dat ik er niet gelovig van ben geworden ofzo.

Ik weet wel heel zeker dat ik mijn kinderen geen geloof ga opdringen maar zoals meerderen hier zeggen kennis wil laten maken met verschillende geloven en levensovertuigingen. Mijn soort van schoonouders zijn erg gelovig en halfvriend is ook gedoopt. Maar als wij ooit kinderen krijgen wil hij graag dat ze gedoopt worden. 'Omdat het zo hoort.' En dat gaat zó tegen mijn principes in, dat gaat echt niet gebeuren. Want dat soort dingen moet je alleen doen als het voor jezelf ook heel belangrijk is denk ik.
(halfvriend is zelf overigens niet gelovig. Het zou dan echt zijn omdat het in zijn familie zo hoort)
Wat is een halfvriend nou weer?
halfvriend????

Enigme, mensen die niet geloven presenteren dat even goed als de waarheid!En daarom zou ik een kind nooit opvoeden met of zonder religie. Ik zal over verschillende geloven vertellen. Dat hoort bij een algemene ontwikkeling. En als mijn kind er wat in ziet dan is dat goed. Zo niet dan niet.

Maar ik begin niet met niet gelovig opvoeden en ook niet met wel gelovig. Dat is een essentieel verschil met een kind vanaf jongs af aan religieus opvoeden. En veel gelovigen zien juist dat verschil niet, of ze willen het niet zien.
ik vraag me wel iets af, stel dat de kinderen van Eefje of van Cha nou besluiten dat zij wel geloven? Nu zijn ze misschien nog te jong, maar over een jaar of 10, hoe gaan jullie daar dan mee om?
quote:rosanna08 schreef op 05 november 2010 @ 17:39:

ik vraag me wel iets af, stel dat de kinderen van Eefje of van Cha nou besluiten dat zij wel geloven? Nu zijn ze misschien nog te jong, maar over een jaar of 10, hoe gaan jullie daar dan mee om? Zal deze vraag maar eens beantwoorden van de andere kant. Als mijn kind zou besluiten van het geloof af te stappen zou ik het daar denk ik best moeilijk mee hebben. Maar het is wel zijn/haar keuze en ik hoop dat er in de relatie daardoor niks hoeft te veranderen. Ik zou het denk ik wel moeilijker vinden als mijn kind helemaal niet zou geloven dan dat het op een andere religie overstapt. Maar dan nog hoop ik dat er in de relatie niks verandert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven