Opvoeding en Seksualiteit

12-05-2020 09:44 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter, heel jong nog, maar door het topic "Vriend vroeger naar de hoeren..." begon ik na te denken over haar opvoeding rondom seksualiteit. Ik zou voor haar willen dat ze straks haar eigen weg en wensen volgt en niet haar oren laat hangen naar wat er van haar "verwacht" wordt door maatschappij of mannen.
Ze gaat ook vast te maken krijgen met mannen die te ver willen gaan etc etc.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe nemen jullie dit mee in de opvoeding? Zowel bij dochters als bij zonen?
Positivevibes schreef:
12-05-2020 12:06
Waarom zou je daarvoor in vredesnaam het hele forum over je heenkrijgen? Natuurlijk is dat zo.
nou, het begon op pagina 1 al bijna hoor, omdat ik aangaf mijn kinderen ook hun eigen veiligheid belangrijk te vinden.
dan krijg je meteen reacties als:

spinnetje_ schreef: ↑12-05-2020 10:11
En waar ligt die grens? Ik krijg hiervan namelijk een beetje een ‘maar wat droeg u, mevrouw? Hoeveel had u gedronken, gedroeg u zich misschien wat uitdagend?’-bijsmaak van.

en dat was niet de enige die direct pissig reageerde
Dat dus. Ik krijg hier soms een beetje het idee dat mannen geen problemen kunnen hebben omdat er hele nare dingen gebeuren met vrouwen. Alsof je dat alles niet erkent door te zeggen dat ik mijn zoon opvoedt met de wetenschap dat er golddiggers en vrouwelijke verkrachters bestaan.
Plopper schreef:
12-05-2020 12:30
Dat dus. Ik krijg hier soms een beetje het idee dat mannen geen problemen kunnen hebben omdat er hele nare dingen gebeuren met vrouwen. Alsof je dat alles niet erkent door te zeggen dat ik mijn zoon opvoedt met de wetenschap dat er golddiggers en vrouwelijke verkrachters bestaan.
de kans, dat je zoon problemen met een golddigger krijgt of verkracht wordt, is niet zo groot
de kans dat hij (na een voetbalwedstrijd of het stappen) in elkaar geramd wordt, is flink Of gedonder/ongelukken in het verkeer

er zijn flinke risico's voor jongemannen
lilalinda schreef:
12-05-2020 12:33
de kans, dat je zoon problemen met een golddigger krijgt of verkracht wordt, is niet zo groot
de kans dat hij (na een voetbalwedstrijd of het stappen) in elkaar geramd wordt, is flink Of gedonder/ongelukken in het verkeer

er zijn flinke risico's voor jongemannen
Of vals beschuldigd wordt van verkrachting. Want dat is ook een reëel probleem van tegenwoordig, zeker als het meisje jonger is dan de jongen.
Plopper schreef:
12-05-2020 12:41
Of vals beschuldigd wordt van verkrachting. Want dat is ook een reëel probleem van tegenwoordig, zeker als het meisje jonger is dan de jongen.
ook nog
Dit soort gesprekken heb ik met mijn beste vriendin veel. Zij heeft 2 (ook oudere puber/jongvolwassen) zoons, ik 2 dochters
Over verschillen en overeenkomsten in wat je ze meegeeft

In onze omgeving hebben we al 1 jonge meid (20) die zonder vader een kind opvoedt, leuk om dan de verschillende invalshoeken als moeder van dochter en moeder van zoon te bezien
Ja, want dat komt echt vaak voor natuurlijk. Heel reeel probleem tegenwoordig dat valse beschuldigen van verkrachting. Percentage is vast ook 1 op 3.

Vraag me ook af hoe je dat gaat bespreken? Leer je ze daarom dat ze altijd netjes dingen moeten vragen om helder te krijgen of het gewenst is? Want dan ben ik voor.
Luci_Morgenster schreef:
12-05-2020 12:46
Ja, want dat komt echt vaak voor natuurlijk. Heel reeel probleem tegenwoordig dat valse beschuldigen van verkrachting. Percentage is vast ook 1 op 3.

Vraag me ook af hoe je dat gaat bespreken? Leer je ze daarom dat ze altijd netjes dingen moeten vragen om helder te krijgen of het gewenst is? Want dan ben ik voor.

Precies deze reactie. Dat het aantal verkrachtingen hoger ligt dan valse beschuldigingen, betekent niet dat er geen valse aanklachten worden gedaan. Dat betekent niet dat mijn zoon daar geen slachtoffer van kan zijn. Al zal er 1 op de 100 valse aangifte zijn, dat is geen 0. En dat betekent dus dat ik mijn zoon dat meegeef.

En consent? Ik geloof dat ik meer dan een gemiddelde ouder over consent spreek vanwege andere dingen is dat een vrij hot topic geweest, ja. En zodra mijn zoon ontdekte dat ie een jongen was en dat er meisjes zijn ben ik met zijn seksuele ontwikkeling bezig geweest. En ja, consent hoort daar bij.
lilalinda schreef:
12-05-2020 12:28
nou, het begon op pagina 1 al bijna hoor, omdat ik aangaf mijn kinderen ook hun eigen veiligheid belangrijk te vinden.
dan krijg je meteen reacties als:

spinnetje_ schreef: ↑12-05-2020 10:11
En waar ligt die grens? Ik krijg hiervan namelijk een beetje een ‘maar wat droeg u, mevrouw? Hoeveel had u gedronken, gedroeg u zich misschien wat uitdagend?’-bijsmaak van.

en dat was niet de enige die direct pissig reageerde
Dit hele topic gaat ook over de eigen veiligheid van je kinderen.

Wat jij zei ging over een invalshoek van een gesprek (=subjectief). Dat is natuurlijk wel iets anders dan dat mannen ook slachtoffer kunnen worden (=feit).

Vind ik niet helemaal vergelijkbaar.
Plopper schreef:
12-05-2020 12:51
Precies deze reactie. Dat het aantal verkrachtingen hoger ligt dan valse beschuldigingen, betekent niet dat er geen valse aanklachten worden gedaan. Dat betekent niet dat mijn zoon daar geen slachtoffer van kan zijn. Al zal er 1 op de 100 valse aangifte zijn, dat is geen 0. En dat betekent dus dat ik mijn zoon dat meegeef.

En consent? Ik geloof dat ik meer dan een gemiddelde ouder over consent spreek vanwege andere dingen is dat een vrij hot topic geweest, ja. En zodra mijn zoon ontdekte dat ie een jongen was en dat er meisjes zijn ben ik met zijn seksuele ontwikkeling bezig geweest. En ja, consent hoort daar bij.
Valse aanklachten van verkrachting is zoiets als het winnen van de loterij. Het komt voor, maar zeer zelden.

In vrijwel alle gevallen van "valse" aanklachten blijkt er wel degelijk sprake te zijn geweest van op zijn allerminst een grijs gebied en vaak een semi-chantage, ongelijke machtsverdeling, ed. Zelfs de valse zijn dus niet zo heel vals.

Ik vind het persoonlijk juist heel belangrijk om mijn zoon te leren dat vrouwen zulke dingen niet zomaar zeggen en dat er dus gevallen zijn waarbij de man heilig van zijn onschuld is overtuigd terwijl de vrouw een trauma oploopt.
Okay, dan was dit misschien een verkeerd voorbeeld. Excuses.

Maar mijn punt was dat ik hier, als het om dit soort onderwerpen gaat, vaak het gevoel krijgt dat geen één enkele vrouw iets verkeerd kan doen omdat alle vrouwen een (veel te) groot risico op verkrachting, uitbuiting, of andere hele ernstige dingen lopen.

Snap je wat ik bedoel?
Plopper schreef:
12-05-2020 13:05
Okay, dan was dit misschien een verkeerd voorbeeld. Excuses.

Maar mijn punt was dat ik hier, als het om dit soort onderwerpen gaat, vaak het gevoel krijgt dat geen één enkele vrouw iets verkeerd kan doen omdat alle vrouwen een (veel te) groot risico op verkrachting, uitbuiting, of andere hele ernstige dingen lopen.

Snap je wat ik bedoel?
Ik snap wel wat je bedoeld maar ik herken het persoonlijk niet.

Ik zie alle ouders van zoons hun kinderen leren dat zij ook slachtoffer kunnen worden. Dat lijkt me ook alleen maar logisch want natuurlijk wil je je kind beschermen.
spinnetje_ schreef:
12-05-2020 10:11

Nou inderdaad zeg!

Wat zeg je nou eigenlijk? Dat volwassen mannen gore opmerkingen mogen maken over een 14-jarig kind (Alexia) omdat ze lang haar en een jurkje aanheeft en zonder gene recht in de camera kijkt?

Wauw..
Dubbeljus schreef:
12-05-2020 13:21
Nou inderdaad zeg!

Wat zeg je nou eigenlijk? Dat volwassen mannen gore opmerkingen mogen maken over een 14-jarig kind (Alexia) omdat ze lang haar en een jurkje aanheeft en zonder gene recht in de camera kijkt?

Wauw..
Volgens mij bedoelt ze niet dat ze het mogen, maar dat je je kinderen wel moet leren dat het gebeurd.
Dubbeljus schreef:
12-05-2020 13:21
Nou inderdaad zeg!

Wauw..
nee hoor
er staat zelfs, dat we besproken hebben, dat mensen geen gore opmerkingen moeten maken
Positivevibes schreef:
12-05-2020 12:04
Eens maar ook als je dochter homo-, bi-, trans- en/of nog anders seksueel is, is de kans zeer groot dat ze in haar leven te maken gaat krijgen met mannen die te ver gaan. Statistisch gezien misschien zelfs nog groter dan bij heteroseksuele vrouwen.
Ik noemde dat omdat ik denk dat weerbaar maken begint bij omarmen wie jezelf bent. Een goede basis ligt bij ouders die jou alle ruimte geven om dat te ontdekken en je niet alvast als hetero bestempelen.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 12-05-2020 16:30
12.79% gewijzigd
TijdvoorTaart schreef:
12-05-2020 10:16
Echter, als een man ze echt wil overmeesteren doet een 'nee' daar weinig aan. Ik kan alleen maar hopen dat moeders hun zonen opvoeden met de juiste moraal en als het gebeurt, dat ze dan naar me toe durven komen.

Wat dacht je ervan dat beide ouders dat doen? :roll:
mindervanmij schreef:
12-05-2020 16:30
Wat dacht je ervan dat beide ouders dat doen? :roll:
Sterker nog. Ik denk dat een moeder weinig kan uitrichten als de vader vrouwen structureel met weinig respect behandelt. Ik denk dat respect in de relatie van ouders onderling en naar het andere geslacht in het algemeen dé basis legt.
De opmerking dat ouders hun zoons zouden moeten leren dat ze een vrouw niet moeten verkrachten vind ik best apart. Alsof de meest natuurlijk staat van een jongen / man verkrachter is....
kindrebel schreef:
12-05-2020 16:35
Sterker nog. Ik denk dat een moeder weinig kan uitrichten als de vader vrouwen structureel met weinig respect behandelt. Ik denk dat respect in de relatie van ouders onderling en naar het andere geslacht in het algemeen dé basis legt.

Dat denk ik zeker ook, ja.
kindrebel schreef:
12-05-2020 16:35

Klopt. Mijn zoon heeft echt een beetje last van het entitled, straight white man syndrome als ie lang bij zijn vader is geweest. Dat gaat ie beginnen over femminazis enzo.
mindervanmij schreef:
12-05-2020 16:40
De opmerking dat ouders hun zoons zouden moeten leren dat ze een vrouw niet moeten verkrachten vind ik best apart. Alsof de meest natuurlijk staat van een jongen / man verkrachter is....
Natuurlijk niet. Ten eerste stond daar letterlijk bij dat het even gechargeerd was. En ten tweede moet je het in de context zien. Mensen leren actief hun dochters om niet alleen naar huis te fietsen, niet dronken te zijn, etc etc.

We moeten nét zo actief vanaf jongs af aan jongens leren grenzen te respecteren en als ouders (mn vaders en mannelijke rolmodellen) het goede voorbeeld geven. Niet omdat anders alle mannen verkrachters worden, maar (potentiële) verkrachters worden wél gefaciliteerd en alle vormen van seksueel wangedrag genormaliseerd in een cultuur waar respect voor vrouwen iets om te lachen is.
lilalinda schreef:
12-05-2020 10:21
Onze basisboodschap is ook: je blijft van een ander af, de ander blijft van jou af
En dat is ook waar ik voor sta, met oudere kinderen/jong volwassenen heb je het ook over, dat mensen wel over je grenzen gaan en hoe daar dan mee om te gaan
En dat de wereld op sommige vlakken ziek is, en hoe je kunt voorkomen dat je iets gebeurd. Want principes zijn fijn, maar veilig zijn, is fijner.
Ik fiets zelf gerust naar huis om 3 uur 's nachts, maar nooit dronken. Want ik wil veilig thuiskomen, wil situaties goed in kunnen schatten
Ik ben ‘s nachts vaak dronken naar huis gefietst en toch lijkt het me vreselijk om verkracht te worden. Ik duld ook geen ‘zie je wel’, mocht het wel gebeuren. Hoewel ik veel jonger was dat het regelmatig gebeurde (dronken fietsen).

Maar die man in de bosjes wachtend op een meisje op de fiets is een klassieker, en niet veel voorkomend. Het gaat meestal om een bekende en het meisje in kwestie vaak niet dronken en sexy gekleed. Ik vind het victim-blaming om zo naar een situatie te kijken. En inderdaad, de meeste zonen leren wel om een vrouw niet te verkrachten, maar vooral handtastelijkheden gebeuren zó óntzettend váák. Niet te spreken over slut shaming.

Ik zal mijn dochter zeker op zelfverdediging doen, maar ook mijn (nog niet bestaande) zoons drillen om ALTIJD van een vrouw af te blijven, en haar te respecteren, óók als ze hem afwijst. En ver voordat de pubertijd aanbreekt.
Hakuna Matata
spinnetje_ schreef:
12-05-2020 19:16
Ik ben ‘s nachts vaak dronken naar huis gefietst en toch lijkt het me vreselijk om verkracht te worden. Ik duld ook geen ‘zie je wel’, mocht het wel gebeuren. Hoewel ik veel jonger was dat het regelmatig gebeurde (dronken fietsen).

Maar die man in de bosjes wachtend op een meisje op de fiets is een klassieker, en niet veel voorkomend. Het gaat meestal om een bekende en het meisje in kwestie vaak niet dronken en sexy gekleed. Ik vind het victim-blaming om zo naar een situatie te kijken. En inderdaad, de meeste zonen leren wel om een vrouw niet te verkrachten, maar vooral handtastelijkheden gebeuren zó óntzettend váák. Niet te spreken over slut shaming.

Ik zal mijn dochter zeker op zelfverdediging doen, maar ook mijn (nog niet bestaande) zoons drillen om ALTIJD van een vrouw af te blijven, en haar te respecteren, óók als ze hem afwijst. En ver voordat de pubertijd aanbreekt.
Gaat me niet eens om verkrachting meer om van de fiets vallen.
In het water belanden etc
lilalinda schreef:
12-05-2020 19:17
Gaat me niet eens om verkrachting meer om van de fiets vallen.
In het water belanden etc
Oké, maar dit topic gaat over seksualiteit.
Hakuna Matata
Het valt me op dat ook in dit topic het gesprek snel gaat richting grenzen aangeven, gevaar, risico’s en weerbaarheid.
Hoort er allemaal bij, maar n antwoord op de vraag: hier 2 zoons en al jong begonnen met seksuele voorlichting. In de mand met prentenboeken lagen voorlichtingsboeken er als vanzelfsprekend tussen. Ook zijn er genoeg leuke spelvormen te vinden om op een laagdrempelige manier in gesprek te gaan. Ik ben van mening dat als je wacht tot ze wat ouder zijn, het allemaal snel “akward” is. De nadruk ligt hier op respect naar jezelf, naar je toekomstige partner, maar vooral ook op plezier hebben, met jezelf of met de ander. Dat ze uitvinden wat ze fijn vinden, en rekening moeten houden met wat de ander fijn vindt. Dat mannen eerder klaar komen van penetratie dan vrouwen, en dat vrouwen hier vaak clitorale stimulatie voor nodig hebben. En dat je van seks een vrouw zwanger kunt maken, maar dat je vooral seks hebt omdat dat lekker en fijn is.

Op tijd (!) op een open, ontspannen en positieve manier praten over seksualiteit, draagt bij aan een positief lichaamsbeeld, waarmee het zelfvertrouwen groeit en je een kind al op jonge leeftijd kennis geeft over wat wel en wat niet oke is. Dit draagt meer bij dan een al te veel “pas op, kijk uit” manier van voorlichten waardoor je het onderwerp ongemerkt erg beladen maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven