Opvoedvraag dagboek kind

17-08-2019 00:05 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter van zes (bijna zeven) en ze gaat naar groep vijf. Het is een erg gesloten meisje maar ook heel erg slim (hoogbegaafd). Wel schrijft ze vaak in een dagboekje. Nu vraag ik mij af of ik dat moet lezen om haar te steunen? Mijn gevoel zegt namelijk van niet. Mijn moeder las alleen vroeger ook altijd mijn dagboek en volgens haar was dat noodzakelijk om te weten wat je kinderen uitspoken. Mijn moeders opvoeding heb ik losgelaten (ik wil geen contact meer met haar). Nu kreeg ik echter ook de tip van mijn zusje om haar dagboek te lezen omdat ze zich zo moeilijk kan uiten. Nu weet ik niet zo goed wat ik moet. Mijn gevoel zegt dus nee maar ik hoor vooral ja. Wat is nu verstandig?
Alle reacties Link kopieren
Witchy schreef:
17-08-2019 00:14
Niet doen!

Ben zelf 25 jaar na dato nog boos op m’n moeder dat ze dat deed. Herhaaldelijk. Nu was dat niet her enige wat ze deed, maar ik vond dat één van de gemeenste dingen die ze kon doen. Heb nu nog moeite met (haar) vertrouwen, dus ik zou het je absoluut afraden.
Helemaal mee eens!!!
Alle reacties Link kopieren
MevrouwTomatensoep schreef:
17-08-2019 08:31
Wij hadden een 'groetboek'. Als ik in bed lig en ik had ergens vragen over of ik wilde iets zeggen dan schreef ik dat in dat boek en legde het bij mijn ouders in bed. 's Ochtends lag het dan in mijn bed met het antwoord. Werkte erg fijn vond ik.
Wat superleuk! Die ga ik onthouden:)
natuurlijk lees je dat niet, je kan haar wel vragen of ze er uit wil voorlezen
en het is een kind van 6, verwacht geen diepzinnige verhandelingen maar meer:
vis is ziek
rode auto
en
mama stinkt
Alle reacties Link kopieren
Het gesprek ging heel goed! Dochter vond het voorstel van de briefjes super leuk en het leek haar ook fijn om dingen zo 'uit haar hoofd te halen' zoals ze het noemt. Ook begon ze over haar dagboekje. Ik heb gelijk een gesprek over voor jezelf en voor een ander aan de hand van dit topic eraan toegevoegd. Ik heb haar uitgelegd dat ze in haar dagboekje al haar gedachtes kan schrijven en dat niemand (ook niet papa en mama) dat zal lezen. En dat juist door de briefjes ze kan aangeven wat ze met ons wil delen. Ze vond het heel leuk om een eigen plekje te hebben en een plekje met ons samen zoals ze dat zo mooi zei. Morgen gaan we mooie papiertjes kopen voor briefjes onder het kussen en krijgt dochter ook gelijk een nieuw dagboek (oude is alweer bijna vol volgens haar).
Alle reacties Link kopieren
Ach wat fijn om te horen! Klinkt als een fijn gesprek.
En een goede oplossing bedacht!
Goed gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Hele mooie afspraken TO.
Alle reacties Link kopieren
Ja super TO. Hoop dat dit een manier is die voor jullie werkt.
Autism is not a processing error. It’s a different operating system
Rozentuin234 schreef:
17-08-2019 20:23
Het gesprek ging heel goed! Dochter vond het voorstel van de briefjes super leuk en het leek haar ook fijn om dingen zo 'uit haar hoofd te halen' zoals ze het noemt. Ook begon ze over haar dagboekje. Ik heb gelijk een gesprek over voor jezelf en voor een ander aan de hand van dit topic eraan toegevoegd. Ik heb haar uitgelegd dat ze in haar dagboekje al haar gedachtes kan schrijven en dat niemand (ook niet papa en mama) dat zal lezen. En dat juist door de briefjes ze kan aangeven wat ze met ons wil delen. Ze vond het heel leuk om een eigen plekje te hebben en een plekje met ons samen zoals ze dat zo mooi zei. Morgen gaan we mooie papiertjes kopen voor briefjes onder het kussen en krijgt dochter ook gelijk een nieuw dagboek (oude is alweer bijna vol volgens haar).
Goh Voor een introvert kind van 6 kan zij zich bovengemiddeld goed uiten.
Fijn, TO!
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
18-08-2019 07:46
Goh Voor een introvert kind van 6 kan zij zich bovengemiddeld goed uiten.
Ik vind het ook heel bijzonder, een kind dat peutentaal praat.
.
Alle reacties Link kopieren
Mij verbaast dat dan weer niet aangezien TO eerder had aangegeven dat haar dochter hoogbegaafd is. Daar kan heel ander taalgebruik goed bij passen.

Fijn dat jullie zo'n mooie oplossing hebben gevonden!
Alle reacties Link kopieren
Hierdoor moet ik denken aan mijn eigen dagboek toen ik jong was. Wou dat mijn moeder het had gelezen want had met een vriendinnetje alle scheldwoorden opgeschreven die we konden bedenken en ooit hadden gehoord en toen mijn broer mij een keer had gepest had ik opgeschreven: Henk is een kut poep. Daar heb ik me serieus jaren zo schuldig over gevoeld tot ik het durfde op te biechten en mijn moeder zei dat het niet erg was. Last van m’n schouders af.
Whatsinaname1988 schreef:
18-08-2019 16:01
Hierdoor moet ik denken aan mijn eigen dagboek toen ik jong was. Wou dat mijn moeder het had gelezen want had met een vriendinnetje alle scheldwoorden opgeschreven die we konden bedenken en ooit hadden gehoord en toen mijn broer mij een keer had gepest had ik opgeschreven: Henk is een kut poep. Daar heb ik me serieus jaren zo schuldig over gevoeld tot ik het durfde op te biechten en mijn moeder zei dat het niet erg was. Last van m’n schouders af.
Als je moeder dat gelezen had zonder aan jou te kunnen zien hoe schuldig jij je voelde dan had ze waarschijnlijk gewoon gezegd dat je niet van die vieze dingen in je dagboek moest zetten.
Daarom heb je er zo weinig aan om zoiets stiekem te lezen, want je weet de context niet.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle lieve complimenten. Dochter haar taalvaardigheid sluit inderdaad niet aan op haar leeftijd. Dat is ook een van de dingen waar wij met haar regelmatig tegenaan lopen. Dat mensen haar een stuk ouders schatten dan ze is. Terwijl het ook nog een meisje van zes is met behoeften van een kind. Ik probeer daar zelf altijd heel erg op te letten. Man heeft daar veel meer moeite mee en praat als een volwassene tegen haar. Daar spreek ik hem ook op aan. Daarnaast heeft mijn dochter ook hulp gehad voor haar hoogbegaafdheid. Hoe ze op haar manier kan leren en wat voor haar wel en niet werkt. Wij hebben wel gemerkt dat ze daar wat rare 'therapeutische' woorden heeft geleerd. Dat vind ik dan ook weer zorgelijk. Kortom dochter kan heel goed rationeel dingen verwoorden, maar hoe ze zich echt voelt is ze heel gesloten in. Dat maakt het voor ons ouders soms ook lastig om in te schatten of ze het echt niet weet hoe ze zich voelt of dat ze het niet wil bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Even een korte update: het gaat heel goed met dochter! Ik heb hulp bij het opvoeden van mijn dochter gezocht, omdat mijn eigen jeugd niet normaal was. Dus vooral hulp voor mijzelf om haar beter te kunnen begrijpen en steunen. Dat heeft heel veel geholpen. Ook loopt mijn dochter nu zelf bij een psycholoog waar ze alles vrij kan vertellen. Hierdoor is ze thuis ook veel losser geworden en durft meer te delen. Haar dagboek schrijft ze nog steeds veel in en is haar plekje! We hebben er een symbolische strik omheen gedaan om te benadrukken dat alleen zij die strik mag losmaken. Al met al ben ik heel gelukkig en hoop dat dit patroon zich doorzet.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je een update komt geven, fijn dat het goed gaat!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij valt een dagboek onder dezelfde wetgeving al briefgeheim, e-mailgeheim e.d.

Niet lezen dus. Als je dochter haar dagboek wil delen komt ze zelf wel naar je toe. Een dagboek is persoonlijk en privé
Alle reacties Link kopieren
Super TO! Hoop dat alles goed blijft gaan en je dochter zo wat van haar gevoelens kwijt kan.

Overigens misschien ook wel een idee voor jezelf; dingen opschrijven. Omdat je zegt dat je geen normale jeugd gehad hebt. De mijne was ook verre van doorsnee en ik schrijf nog steeds dingen op. Soms gewoon iets wat me te binnen schiet van toen ik jong was. Of ik op deze manier alles verwerk weet ik niet ,maar op een bepaalde manier helpt het me.

Ik wens je veel kracht, en heling :rose:
Autism is not a processing error. It’s a different operating system
Mooi opgelost en fijn dat er updates zijn gekomen. Ik heb dit topic af en toe stil meegelezen en nu even helemaal. Interessant al die verschillende gedachten. Ik deel de mening dat niemand in een dagboek kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Wat kom je toch en zorgzaam over, to, goed bezig!

Jij doorbreekt de cyclus, jouw kind krijgt niet jouw opvoeding.

Heel warm en zorgvuldig, en je kijkt wat jullie kind nodig heeft. Ook bij jezelf.

Super lief!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Mooi opgelost TO.
Hier heeft een van mijn kinderen een zorgenvriendje. Als er iets is schrijft ze een briefje, stopt het daar in en legt het in mijn bed. Soms zijn het zielenroerselen en soms ook gewoon: ik hou van jou. En soms ligt ie er weken niet en dan weer een paar dagen wel.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Rozentuin234 schreef:
18-08-2019 17:53
Bedankt voor alle lieve complimenten. Dochter haar taalvaardigheid sluit inderdaad niet aan op haar leeftijd. Dat is ook een van de dingen waar wij met haar regelmatig tegenaan lopen. Dat mensen haar een stuk ouders schatten dan ze is. Terwijl het ook nog een meisje van zes is met behoeften van een kind. Ik probeer daar zelf altijd heel erg op te letten. Man heeft daar veel meer moeite mee en praat als een volwassene tegen haar. Daar spreek ik hem ook op aan. Daarnaast heeft mijn dochter ook hulp gehad voor haar hoogbegaafdheid. Hoe ze op haar manier kan leren en wat voor haar wel en niet werkt. Wij hebben wel gemerkt dat ze daar wat rare 'therapeutische' woorden heeft geleerd. Dat vind ik dan ook weer zorgelijk. Kortom dochter kan heel goed rationeel dingen verwoorden, maar hoe ze zich echt voelt is ze heel gesloten in. Dat maakt het voor ons ouders soms ook lastig om in te schatten of ze het echt niet weet hoe ze zich voelt of dat ze het niet wil bespreken.
Ik heb zoon uitgelegd dat hij gewoon mag en kan antwoorden: dat wil ik niet zeggen. Als ik eens een vraag stel die hij niet wil beantwoorden.
Hij zei vroeger vaak: dat weet ik niet, nu een een stuk minder vaak...

Overigens: mijn zoon zei gister toen hij een huil bui voelde opkomen: het wordt allemaal teveel voor me... Dat zeggen ze nou eenmaal op die leeftijd, hij leert op school ook peutentaal...
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
17-08-2019 08:17
Schandalig >:-(

Er is nooit een excuus voor het stiekem lezen van een dagboek.

Ik heb al moeite met het lezen van mijn zoons whatsapp-groepjes. Mijn man doet dat dus regelmatig
Wat gestoord. Dan is privacy van hem (en ook nog van anderen, want die schrijven niet aan jouw man) ineens niks meer waard?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven