organisatie kraamvisite??

18-08-2008 13:57 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog 2 weekjes en dan ben ik uitgerekend!! Van verschillende kanten krijg ik de vraag of ik al iets heb geregeld met de kraamvisites. Vanaf wanneer wil je mensen ontvangen? Wie eerst? Hoe vaak per dag? Hoeveel mensen per keer? Nooit over nagedacht natuurlijk!

Wie heeft er tips????? Thanx!
Oh fuck..... Dat krijg ik natuurlijk ook weer.
Wij hebben het laten afhangen van hoe we ons voelden. Dat kun je namelijk van te voren niet bedenken.

Wel ouders/broers als eerst. Daarna wie er belde en waar we zin in hadden.

Maximaal 2x per dag en ook eens in de zoveel dagen gewoon helemaal niemand, heerlijk samen genieten! Dan niet zeggen dat je die dag vrij houdt, maar gewoon zeggen dat die dag geen optie is.

Toen we onze tweede kregen, werden we nog strikter omdat we niet wilden dat onze zoon alleen maar in het bijzijn van visite zijn zusje zag. En hij werd onrustig van steeds visite. Binnenkort wordt onze derde geboren en ook nu zullen we het van de situatie af laten hangen. Maar dat er niet meer dan 2x per dag visite komt en dat er dagen helemaal niemand komt, dat staat vast.
Ik ben binnenkort uitgerekend van de 2e en dit keer doen we een aantal kraamfeesten, want vorige keer werd ik gek van het bezoek.. klinkt heel onaardig, maar we hebben beiden grote families en we hebben dus echt maanden en maanden bezoek gehad. Vooral al onze weekends zaten volgepland en veel mensen bleven ook echt veeeeel te lang zitten.
Een vriendin van ons heeft een baby-feestje gegeven om de nulde verjaardag van haar kindje te vieren na een week geloof ik. Voor de rest had ze ouders enzo had ze al langs gehad. Maar tantes, buren, kennissen enzo niet. Zo kun je het doen natuurlijk.

Zelf zou ik ervoor kiezen om de mensen uit te nodigen die je ook op je verjaardag zou vragen. En dan de mensen die je het liefst ziet als eerst natuurlijk. Ik zou het wel zo snel mogelijk doen zodat de kraamhulp er is voor bijspringen.
ik zou in eerste instantie niet teveel bezoek doen. Ook al zit je nog vol adrenaline van alle nieuwe ervaringen. Heb zelf de fout gemaakt om veel te veel bezoek "toe te laten". Na 2 weken was ik uitgeput.
vanaf wanneer: als je denkt: nu wil ik baby aan iemand laten zien

wie als eerst: wie jullie het liefst vinden

hoe vaak: zo vaak als jullie er zin in hebben

hoeveel mensen: zoveel als jullie zin hebben

oftewel: jullie huis, jullie kind, mogen jullie helemaal zelf weten!

(ik ben erg voor: niet te snel, niet te veel, niet te vaak... )
quote:fleurtje schreef op 18 augustus 2008 @ 13:58:

Oh fuck..... Dat krijg ik natuurlijk ook weer.whehe, you go girl!!
quote:Winterlelie schreef op 18 augustus 2008 @ 14:02:

Ik ben binnenkort uitgerekend van de 2e en dit keer doen we een aantal kraamfeesten, want vorige keer werd ik gek van het bezoek.. klinkt heel onaardig, maar we hebben beiden grote families en we hebben dus echt maanden en maanden bezoek gehad. Vooral al onze weekends zaten volgepland en veel mensen bleven ook echt veeeeel te lang zitten.Ver-schrik-ke-lijk. Hier hele kleine familie (ik zelfs bijna niemand), maar toch... Heb er gewoon geen zin in. Haha, gelukkig lig ik de eerste dagen in het ziekenhuis, scheelt weer. Er zijn een paar mensen die ik direct zou willen zien en ik hoop ook dat die naar het ziekenhuis komen. Hmmm, misschien kan de rest ook maar beter naar het ziekenhuis komen, dan heb ik ze niet in huis
ik heb het net allemaal een beetje achter de rug... poehee wat een overspoeling van mensen tips en goedbedoelde (meestal nutteloze) adviezen... Heb de eerste dag alle opa's en oma's laten komen en daarna max twee bezoekers per dag. En nog werden wij gek van alle mensen die wat van je willen want ook de kraamzorg, verlos en dergelijke mensen willen een stukje van je tijd. Wij kwamen er pas op dag drie aan toe om het met zijn tweeen over de bevalling te hebben... Wij hadden een kraamfeest willen doen na twee weken maar dat zag mijn grote (en eigengereide ) familie niet zitten... prima maar dan kunnen ze in de loop van de maand (als het mij uit komt) een afspraak maken. Hebben op deze manier veel tijd voor onszelf en de kleine gehad. Mobieltjes uit als t niet uit komt en van ons hoefde de kraamzorg de telefoon niet op te nemen, deden wij ook niet als we er geen zin in hadden...is ons prima bevallen.

Zoek je eigen weg hierin en doe vooral niets wat niet goed voelt; er zijn al indrukken en emoties genoeg om te verwerken!! En vergeet niet te genieten!! Succes!

groetjes bijtje
Ik heb zelf een zoontje van 4 maanden. Ik ben op een vrijdag bevallen en ik was zo fit!! Voor mij mocht iedereen langs komen hoor. We hebben doen een heel druk weekend gehad qua bezoek, maar de avonden lekker rustig En het voordeel was dat het gros geweest was......

Vanaf 3 weken kreeg ik zo'n 5 keer per week kraamvisite. Ik moet zeggen dat ik vorige week nog iemand op bezoek had, maar nu is het wel voorbij denk ik.

Het weekend vond ik leuk, erg druk, maar de weken erna... pffff manlief weer werken, alleen thuis met de kleine en dan bijna dagelijks nog visite..... Nee, volgende keer toch een kraamborrel na een maandje en mensen die dicht bij je staan komen toch wel sneller kijken!

Succes!!
Ik zou zeggen dat ze maar moeten bellen voor een afspraak als je bevallen bent. En dan ook echt goed naar jezelf luisteren of je wel toe bent aan bezoek.

Wij hadden eerste avond opa en oma1, volgende dag zus en opa en oma2. Verder ook max. één bezoek 's ochtends en één bezoek 's middags. Volgens mij kwamen er niet zoveel mensen 's avonds. En als mensen per se in het weekend willen komen, maar de eerste 2 weekenden zijn al volgepland, nou dan komen ze maar het 3e weekend. De baby is dan nog steeds klein hoor!

Wat esmee ook zegt: plan ook een paar dagen 'leeg'. Het is namelijk heel fijn om ook zelf wat tijd te hebben om met je kindje te zijn, zelf een ritme te vinden en bij te slapen.
Ik heb een dochter van 2 maanden en nog steeds regelmatig kraambezoek. Op de een of andere manier heeft dochter altijd net haar huiluurtje als het bezoek er is

Ik moet zeggen: zeker de eerste weken vond ik al het bezoek teveel. Volgende keer doe ik lekker een kraamborrel als de baby een maandje oud is.Natuurlijk mogen onze ouders en broers en zussen en hele goede vrienden nog steeds eerder komen dan, maar de rest wacht maar lekker tot de borrel.
Oh jeej, ik zie er nu al tegenop en hij moet nog geboren worden. Volgens mij willen we dan alleen maar alleen zijn. We wonen ook nog eens in het buitenland, dus denk maar niet dat mensen een uurtje op visite willen komen en dat kun je ze eigenlijk ook niet aandoen. Ben benieuwd
Oh nou lekker dan Marjan, ik heb al een week vrij genomen en een ticket geboekt voor de 25e. Ik dacht dat ik welkom was
Hahah, ja jij wel maar dus zit de logeerkamer vol en kan er niemand meer bij.....
Nee hoor mop, je krijgt alleen een kaartje van me dus je kunt opgelucht adem halen
Wij hebben het heel rustig gedaan en dat was heerlijk!

De eerste dag opa's en oma's (dan ben je nog helemaal high van de bevalling) en de dagen erna (4 dagen in zh vanwege keizersnede) 1 per dag. Thuis een aantal dagen niemand en daarna 1 of 2 per dag.

Verder: geen alc dranken aanbieden, dan blijven mensen hangen. 1 kopje thee en beschuitje en dan ophoepelen. Schakel je kraamhulp en man in bij het "wegjagen" van bezoek. 3e en 4e dag kan je last hebben van stuwing/kraamtranen/hechtingen. Dan zou ik niemand plannen. Als je geen zin hebt of moe bent: afbellen die handel. Je visite hoeft er niet 3 keer per nacht uit om te voeden, jij wel!!!

Na een week of twee vond ik het heerlijk zoveel gezellige visite! Toen was ik er helemaal aan toe en het was een superfeestelijke tijd, de kraamtijd. Maar de eerste tijd zijn we dus veel alleen geweest en dat beviel prima. Wel lekker veel mijn moeder en zus op bezoek, maar die hielpen ook met koken etc, dus dat was alleen maar fijn.
Een collega heeft bekenden pas na 10 dagen een kaartje gestuurd, omdat ze eerst wilden bijkomen en wennen. Op dat kaartje stond welke dagen en tijden gewenst waren om langs te komen.

De naaste familie (ouders/broers/zussen) waren natuurlijk wel geweest.

Een andere collega heeft na een maand een kraamfeest gegeven.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Familie en bekenden vonden dat ze ons eerst een paar dagen rust moesten gunnen. Op zich heel fijn, ware het niet dat (behalve de overgrootouders, opa's, oma's en mijn zussen met aanhang) er na 2 weken nog niemand op kraamvisite was geweest. Toen ben ik zelf maar mensen gaan bellen om ze uit te nodigen. Zit je daar thuis, helemaal trots op je prachtige zoon, komt er niemand op visite! Ik heb geloof ik nog nooit zo gebaald van de familie!
eerste week alleen opaas en omaas en mijn beste vriendinnen, daarna max 1 bezoek per dag en liefst om de dag. Nooit savonds, zo trok ik het goed en vond ik het leuk. Meer vond ik te druk en te vermoeiend, en zeker de eerste dagen, lekker eerst zelf wennen aan je baby zonder dat je de buurvrouw en je tante en je hele jaarclub over de vloer hebt. Is mijn idee dan.
Zet op je kaartje wanneer je gaat rusten/slapen zowel overdag als 's avonds. En dat ze vooraf moeten bellen!

Hebben wij bij de 1e niet gedaan en mensen belde op de raarste tijden, of bleven heel lang zitten of kwamen "gezellig" onverwachts langs. Natuurlijk kun je de telefoon niet opnemen, zeggen dat ze niet welkom zijn, dat ze naar huis moeten gaan etc. maar wij zijn daar niet zo goed in

Ben nu ruim 2 weken geleden bevallen van onze 2e zoon en nu houden mensen zich er netjes aan. Nog geen onverwacht bezoek gehad, mensen bellen netjes na 15:00 uur etc. Dus dat scheelt veel. En inderdaad plan ook vrije dagen in of zeg mensen af.

En luister goed naar je lichaam!
quote:rainz schreef op 18 augustus 2008 @ 15:08:

Familie en bekenden vonden dat ze ons eerst een paar dagen rust moesten gunnen. Op zich heel fijn, ware het niet dat (behalve de overgrootouders, opa's, oma's en mijn zussen met aanhang) er na 2 weken nog niemand op kraamvisite was geweest. Toen ben ik zelf maar mensen gaan bellen om ze uit te nodigen. Zit je daar thuis, helemaal trots op je prachtige zoon, komt er niemand op visite! Ik heb geloof ik nog nooit zo gebaald van de familie!

Herkenbaar! Ik vond het nogal meevallen met de drukte.

Wat ik wel vervelend vond, zijn de mensen (vage kenissen en verre familie) die na drie maanden nog eens op bezoek willen komen. Goed bedoeld, maar als je weer aan het werk bent, zit je daar niet meer echt op de wachten. Eerst maar eens een nieuw ritme vinden.

En ook al eerder gezegd, afbellen als je het even niet zit zitten ivm kraamtranen, oververmoeidheid etc. Kraamvisite snapt dat wel.
quote:arwen173 schreef op 18 augustus 2008 @ 15:19:

en je tante en je hele jaarclub over de vloer hebt. Is mijn idee dan.
Wij hebben op het kaartje gezet dat ze voor bezoek even moesten bellen. Verder niet meer dan twee bezoeken op een dag.

In eerste instantie wilde ik ook niemand in het ziekenhuis, maar toen ze er eenmaal was vond ik het allemaal prima. Mijn moeder, haar vriend en mijn oma zaten na anderhalf uur aan mijn bed.

Met andere woorden: Bereid iedereen voor op het "ergste" en dan kun je per dag bekijken hoe je je voelt en hoeveel mensen je wilt hebben.

Wat je ook kunt doen is de geboortekaartjes later versturen.

Succes met wachten en met de bevalling!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven