Ouders van kinderen die ook stotteren.

03-09-2008 17:24 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Ik ben moeder van 3 zoons, 2 oudste wonen niet bij mij, alleen de jongste van 5 ( wordt decmber 6).

Mijn jongste stottert sinds dat hij op de basisschool zit, en ik zelf ook vanaf mijn 4e. Mijn zoon zit sinds een half jaar op logopedie

Zijn er ouders hier met kinderen die stotteren? Zou graag eens ervaringen uitwisselen hier

Groetjes Petra

PS Mijn oudste 2 stotteren niet
Geen ervaring met (eigen) kinderen die stotteren. Heeft uw zoon therapie van een stottertherapeut? Of een 'gewone' logopedist? Ik weet niet waar u woont, maar ik kan u wel twee hele goede stottertherapeuten aanraden (één in de buurt van Den Haag en in Utrecht)
quote:Denis3 schreef op 03 september 2008 @ 17:43:

Geen ervaring met (eigen) kinderen die stotteren. Heeft uw zoon therapie van een stottertherapeut? Of een 'gewone' logopedist? Ik weet niet waar u woont, maar ik kan u wel twee hele goede stottertherapeuten aanraden (één in de buurt van Den Haag en in Utrecht)

Hai, bedankt voor je bericht. Mijn zoon komt bij de logopedist, het komend half jaar gaan ze kijken hoe we verder gaan.

Dankje voor je aanraden van therapeuten, maar daar ben ik eigenlijk niet naar opzoek.

Zal mijn bericht ff wijzigen....

Groetjes!
quote:Petra1968 schreef op 03 september 2008 @ 17:24:

Hai,

Ik ben moeder van 3 zoons, 2 oudste wonen niet bij mij, alleen de jongste van 5 ( wordt decmber 6).

Mijn jongste stottert sinds dat hij op de basisschool zit, en ik zelf ook vanaf mijn 4e. Mijn zoon zit sinds een half jaar op logopedie

Zijn er ouders hier met kinderen die stotteren? Zou graag eens ervaringen uitwisselen hier

Ik ben niet zo zeer opzoek naar allerlei soorten therapie maar echt naar ouders van stottende kinderen, was ff benieuwd of ze hier ook zijn.

Groetjes Petra

PS Mijn oudste 2 stotteren niet
Hmmm gaat weer lekker...mag ook wel opzoek naar een cursus quotes en wijzigen...;-)
Haha komt vanzelf goed! Maar als je vragen hebt over het stotteren oid, dan kun je hier altijd terecht, ik ben logopediste i.o. dus bij deze!

Succes met zoeken naar ouders!
Denis3, het is niet mijn topic maar mag ik je toch iets vragen?

Mijn oudste zoontje, net 5 geworden, stottert 'andersom', zeg maar. Hij zegt bijvoorbeeld 'ik heb dat gepakt' en dan een of enkele seconden daarna 't - t'.

Het zijn alleen medeklinkers aan het eind van een woord en dan vooral 'stomme' klanken als k en t die hij vaak een paar keer herhaalt. Alsof hij de smaak van de woorden nog even op zijn tong wil proeven. Hij doet het niet steeds en het stelt ook niet veel voor, maar ik heb dit nog nooit bij andere kinderen gehoord.

Ik ben een beetje bang dat het zich gaat uitbreiden en dat hij het niet kan laten. Maarja, dat heb ik bij hem al wel vaker met dingen gehad en dan gingen ze toch vanzelf weer over. Maar misschien heb jij hierover wat zinnigs te zeggen?

xx lisa.
quote:lisa schreef op 03 september 2008 @ 18:16:

.

Hahaha die is mooi, zit zelf me topic te ' vervuilen' , en dan mogen jullie het niet?

Feel free..

Maken er gewoon een algemeen stottertopic van....
quote:Denis3 schreef op 03 september 2008 @ 18:10:

Haha komt vanzelf goed! Maar als je vragen hebt over het stotteren oid, dan kun je hier altijd terecht, ik ben logopediste i.o. dus bij deze!

Succes met zoeken naar ouders!Dank! Jij werkt waarschijnlijk in Utrecht of Den Haag dan.....
quote:lisa schreef op 03 september 2008 @ 18:16:

Mijn oudste zoontje, net 5 geworden, stottert 'andersom', zeg maar. Hij zegt bijvoorbeeld 'ik heb dat gepakt' en dan een of enkele seconden daarna 't - t'.

Het zijn alleen medeklinkers aan het eind van een woord en dan vooral 'stomme' klanken als k en t die hij vaak een paar keer herhaalt. Alsof hij de smaak van de woorden nog even op zijn tong wil proeven. Hij doet het niet steeds en het stelt ook niet veel voor, maar ik heb dit nog nooit bij andere kinderen gehoord.

Ik ben een beetje bang dat het zich gaat uitbreiden en dat hij het niet kan laten. Maarja, dat heb ik bij hem al wel vaker met dingen gehad en dan gingen ze toch vanzelf weer over. Maar misschien heb jij hierover wat zinnigs te zeggen?

xx lisa.

Vragen staat altijd vrij! Stotteren is een heel complex iets en een groot deel van de kleuters gaat stotteren, een klein deel daarvan hersteld vanzelf. Kinderen gaan stotteren omdat ze net beginnen met spreken en daarin nog niet alles vloeiend verloopt (heel kort samenvattend, uiteraard komen er nog meer dingen bij kijken!) Stotteren is ook niet alleen maar aan het begin van een woord, maar kan overal voorkomen. Kun je misschien beschrijven hoe de herhaling klinkt? Klinkt het echt alsof je zoon blijft hangen, dat hij echt kracht moet zetten om de klanken te kunnen vormen of zijn het losse, korte herhalingen?

Ik zou het zeker nog even aan kijken, meestal gaat het vanzelf over. Merk je dat het erger wordt of (misschien wel het belangrijkste) dat hij het er moeilijk mee heeft, of zich schaamt, dan is het verstandig om een check te laten doen. Overigens kun je zelf de SLS (screeningslijst stotteren) eens invullen, bij meer dan 11 punten is het verstandig om even te laten checken!

http://www.stotteren.nl/view.php?p=265&segment=2

En Petra, nee ik ben nog in opleiding, zit in mijn laatste jaar nu. Docenten bij mij op de opleiding zijn stottertherapeuten dus vandaar dat ik ze noem!
Dank Desis3.

Ik kan het eigenlijk niet beter omschrijven dan ik al deed, dat achteraan het woord stotteren, zeg maar. Of beter, herhalen van klanken dat mijn zoontje doet. Alsof hij de letter nog even goed wil 'proeven'.

"De bal ligt op het dak. K. K."

Er zit dan ongeveer een seconde tussen de laatste letters.

Hij doet het niet altijd. Ik vermoed dat het vanzelf over zal gaan, maar ik vind het zo apart, heb het nog nooit gehoord, vandaar mijn vraag.

xx lisa.
Up;-)
Het is inderdaad ook geen veel voorkomend 'symptoom' van het stotteren en misschien is het ook iets anders, maar daar kan ik geen oordeel over geven zonder zijn spraak te beoordelen. Als je je veel zorgen maakt, kun je altijd even langs een logopediste / stottertherapeut om wat informatie in te winnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven