Over blote billen, kinderen en wat 'men' er van vindt
maandag 18 mei 2020 om 10:11
Ik kwam op kekmama.nl een leuk artikel tegen over naakt, kinderen en opvoeding;
https://www.kekmama.nl/artikel/kind/wat ... et-je-kind
Zonder echt waardeoordeel werpt schrijfster vragen op rondom verpreutsing, en naakt binnen gezin en opvoeding. Wat kan wel en wat niet?
Nu zijn wij van het naturistische soort en is naakt geen 2e natuur maar misschien wel eerste! Nergens deuren op slot. Weinig kleren aan en maandelijks gezinsuitje naar de sauna. Ook veel vrienden en bekenden voelen zich hierin vrij bij ons.
Ga me daarin ook niet laten beperken. De mening van mij en mijn gezin is leidend.
Maar ook ik hen de vragen wel eens gehad;
Ben je niet bang dat je vriend verkeerde gedachten heeft over je dochters?
Wat nou als iemand stiekem
foto's maakt?
Je moet je kinderen toch beschermen?
Ik geloof daar allemaal niet zo in. Veel media-bangmakerij, veel preutsheid, en in mijn ogen, veel onterechte angst.
Ik denk ook dat je kinderen niet moet "beschermen" maar weerbaar moet maken, zelfvertrouwen geven en wereldwijs moet opvoeden. Ik probeer mijn kinderen zélf gevaren te leren herkennen. Deze sámen aanpakken/oplossen.
Wat vinden anderen? Naïf? Gevaarlijk? Terecht? Bevrijdend?
Kan je anno 2020 naakt en kinderen (nog) combineren?
https://www.kekmama.nl/artikel/kind/wat ... et-je-kind
Zonder echt waardeoordeel werpt schrijfster vragen op rondom verpreutsing, en naakt binnen gezin en opvoeding. Wat kan wel en wat niet?
Nu zijn wij van het naturistische soort en is naakt geen 2e natuur maar misschien wel eerste! Nergens deuren op slot. Weinig kleren aan en maandelijks gezinsuitje naar de sauna. Ook veel vrienden en bekenden voelen zich hierin vrij bij ons.
Ga me daarin ook niet laten beperken. De mening van mij en mijn gezin is leidend.
Maar ook ik hen de vragen wel eens gehad;
Ben je niet bang dat je vriend verkeerde gedachten heeft over je dochters?
Wat nou als iemand stiekem
foto's maakt?
Je moet je kinderen toch beschermen?
Ik geloof daar allemaal niet zo in. Veel media-bangmakerij, veel preutsheid, en in mijn ogen, veel onterechte angst.
Ik denk ook dat je kinderen niet moet "beschermen" maar weerbaar moet maken, zelfvertrouwen geven en wereldwijs moet opvoeden. Ik probeer mijn kinderen zélf gevaren te leren herkennen. Deze sámen aanpakken/oplossen.
Wat vinden anderen? Naïf? Gevaarlijk? Terecht? Bevrijdend?
Kan je anno 2020 naakt en kinderen (nog) combineren?
jouw leven is een keuze

maandag 18 mei 2020 om 21:40
Luister, bij mij konden ze dan recht in mijn kutje kruis kijken. Dat is echt heel anders en vooral niet plezant.
anoniem_64c635cf8decf wijzigde dit bericht op 19-05-2020 07:53
1.54% gewijzigd

maandag 18 mei 2020 om 21:41
maandag 18 mei 2020 om 21:43
Ik ben er bekend mee, maar ik snap niet zo goed wat dat te maken heeft met een puber die grenzen aan zou geven.

De afgelopen tijd hebben tig mensen naar binnen gekeken en katheters in mijn blaas gepropt. Zolang ze dat met een beetje respect doen is het vooral in mijn eigen belang.
Die moeder zei echt, dat zij haar vagina alleen aan haar eigen man toont. En dat gaat dochters vagina ook maar voor 1 man is, dat verder niemand hem mag z i en. En zij de enige is, die dochter verschoont. Dus ben bang dat vader echt de luier niet km mag doenHerfstblaadje19 schreef: ↑18-05-2020 21:32Waar haal je dit nou weer vandaan? Er heeft ergens een moeder gezegd dat ze niet wil dat anderen haar baby verschonen.
Oh.... dus ik ben geen normale ouder?fashionvictim schreef: ↑18-05-2020 19:51Ze zegt toch letterlijk "ik ga mijn leefwijze niet aanpassen omdat een puber er niet tegen kan".
Dat vind ik echt niet normaal. Normale ouders begrijpen dat pubers een moment krijgen dat ze schaamte kennen of wat preuts worden en die trekken dan even een badjas aan als de puber in de buurt is of kondigen even aan dat ze iets naakts gaan ondernemen zodat de pubers ervoor kunnen kiezen even ergens anders heen te gaan.
Maar expres gaan rondparaderen in je blote togus terwijl je weet dat je kind dan wel door de grond kan zakken en dat naar vindt, vind ik zelfs wat pesterig overkomen.
....en ik heb nergens gezegd dat ik mijn kinderen met opzet met mijn lichaam confronteer. Ik draag gewoon normaal kleding, zoals de normale ouders uit jouw kennissenkring ook doen. Ik slaap naakt, ik douch naakt, (komt vaker voor hoor!) Ik zon naakt in mijn tuin, maar als mij kinderen uit school komen, heb ik meestal wel wat aan. Niet vanwege mijn kinderen, die boeit dat niet, maar vriendjes en vriendinnetjes, met normalenouders, die klagen daar anders zo over....
jouw leven is een keuze
maandag 18 mei 2020 om 21:44
Huh? Doe je kind dan ook zwemkleding aan in de douche terwijl pa dat heeft en ze samen douchen?Judith1982 schreef: ↑18-05-2020 15:30En als vader in je zwembroek met kind douchen vind ik trouwens niet meer dan normaal. Begrijp dat heel goed dat een man zich daar niet prettig bij voelt.
Bij mijn vrienden kennissen familie gebeurd dat precies zo

maandag 18 mei 2020 om 21:44
maandag 18 mei 2020 om 21:45
Wat als dochter met een vrouw zou gaan?

maandag 18 mei 2020 om 21:46
je krijgt een po onder je en dan gaat de verpleegkundige weg. Kan jij in alle rust plassen he?
maandag 18 mei 2020 om 21:46
Denk niet dat dochter daar voor uit zou durven komen

maandag 18 mei 2020 om 21:47
Zeker. Op mijn negentiende kreeg ik voor het eerst een inwendig onderzoek bij de gynaecoloog en dat vond ik heel ongemakkelijk. Was met spoed dus ik had geen tijd me erop voor te bereiden en ik was nog maagd.
Maar het was wel in mijn eigen belang en dat realiseerde ik me toen ook wel. Voorkeuren aangeven mag altijd maar in een medische professionele setting kan ik me er makkelijker overheen zetten.

maandag 18 mei 2020 om 21:48
Ja fijn dat jij dat kan, maar ik kon dat niet. En het was niet eenmalig, maar maanden achtereen, dag in dag uit.lise1985 schreef: ↑18-05-2020 21:47Zeker. Op mijn negentiende kreeg ik voor het eerst een inwendig onderzoek bij de gynaecoloog en dat vond ik heel ongemakkelijk. Was met spoed dus ik had geen tijd me erop voor te bereiden en ik was nog maagd.
Maar het was wel in mijn eigen belang en dat realiseerde ik me toen ook wel. Voorkeuren aangeven mag altijd maar in een medische professionele setting kan ik me er makkelijker overheen zetten.
maandag 18 mei 2020 om 21:48
Eh... nee, ik ga echt niet tegen een wildvreemde zeggen "zeg, zou je alsjeblieft je kut ergens anders willen afdrogen, ik kan bijna je baarmoedermond zien". Jij wel dan?Ab_Normaal schreef: ↑18-05-2020 20:48Maar hier lijk je extreem uitgesproken en allesbehalve op je mondje gevallen.
Zeg je er daar dan helemaal niks van als je dat steeds maar weer overkomt?
Am Yisrael Chai!

maandag 18 mei 2020 om 21:49
Voor een piemel geldt dan toch hetzelfde? Stel je voor dat je die al hebt gezien als moeder, dan is de hele waardigheid van dat jongetje al geruïneerd.
maandag 18 mei 2020 om 21:49
fashionvictim schreef: ↑18-05-2020 21:48Eh... nee, ik ga echt niet tegen een wildvreemde zeggen "zeg, zou je alsjeblieft je kut ergens anders willen afdrogen, ik kan bijna je baarmoedermond zien". Jij wel dan?

maandag 18 mei 2020 om 21:53
Nog los van de kans op misbruik (die volgens mij écht niet hoger wordt als je kind in het zwembad geen broekje aan heeft): ik denk dat het een goed idee is als kinderen andere mensen naakt zien. Tegenwoordig zie ze al op zo jonge leeftijd zoveel gefotoshopte en geopereerde lichamen in de media dat als je nooit een normaal mens naakt ziet dat een heel negatief beeld van je eigen lichaam geeft.
Niemand is in het echt zo perfect, en daar steek je dan met je normale puberlichaam wel heel sobertjes bij af.
Wij nemen daarom de kinderen juist wel mee naar naaktstranden en naturistencampings. Kan je zien hoe een echt lichaam er uit ziet als je 5 bent, 15, 30, 50 of 80.
Tot nu toe hebben onze kinderen er totaal geen moeite mee, de oudste is nu 12. Mochten die er wel moeite mee krijgen mogen ze van mij gewoon een doek dragen net zoals veel andere pubers op de camping doen.
Niemand is in het echt zo perfect, en daar steek je dan met je normale puberlichaam wel heel sobertjes bij af.
Wij nemen daarom de kinderen juist wel mee naar naaktstranden en naturistencampings. Kan je zien hoe een echt lichaam er uit ziet als je 5 bent, 15, 30, 50 of 80.
Tot nu toe hebben onze kinderen er totaal geen moeite mee, de oudste is nu 12. Mochten die er wel moeite mee krijgen mogen ze van mij gewoon een doek dragen net zoals veel andere pubers op de camping doen.
maandag 18 mei 2020 om 21:53
Wat gek. Het is toch extreem awkward als een wildvreemde een andere lichamelijke grens dan jijzelf hebt. Ik bedoel, in de wellness of in de sportschool doe je niks verkeerd als je gewoon in de open douche gaat douchen of je in de gezamenlijke kleedkamer afdroogt en aankleedt. Persoonlijk doe ik dat altijd met mijn rug of zij naar de andere dames toegekeerd, en ga ik bijvoorbeeld niet met een been hoog en een op de grond staan, of naakt voorover bukken of uitgebreid mijn schaamlippen staan spreiden (wat ik thuis indien nodig wel doe), omdat ik niemand wil trakteren op een blik op mijn anus of een blik op mijn binnenste schaamlippen.
Anderen zijn daar duidelijk makkelijker in en dat vind ik extreem ongemakkelijk want ik zie liever geen vreemde zo intiem. Maar ik besef heus dat die mensen niks verkeerd doen, dus natuurlijk ga ik ze daar niet op aanspreken, waar zie je me voor aan, zeg.
Am Yisrael Chai!
maandag 18 mei 2020 om 21:55
Doen jullie dat ook mwt je kledingkeuze? Eten/boodschappen? Nieuwe kleur verf op de gevel? Inrichting van de tuin?Sjulia schreef: ↑18-05-2020 20:01Ik trek die grens niet, dat doet het kind dan. In de pubertijd krijg je veel interesse in seksualiteit, borsten, billen etc; alleen dus niet die van je ouders. Je kan altijd heel vrij over je naakte lichaam zijn en dit door geven aan je kinderen, maar dat wil niet zeggen dat kinderen diezelfde ideeën zullen behouden. Als klein kind zul je niet onder de indruk zijn van de blote borsten van je moeder. In de pubertijd ontwikkel je je eigen meningen en grenzen en dan kan dat heel anders zijn.
Even gezellig groepsprocesje opstarten om overeenstemming te bereiken over de kleur van de tuinkussens...?
Ik vind jouw houding jegens pubers naïf.
Die hebben altijd wel wat te klagen. Naakt is niet goed, maar de kleren die je draagt ook niet.
Je doet het bovendien voorkomen alsof mensen de godganze dag hun blote tieten lopen op te dringen aan een puisterige puber achter een PlayStation.....
Naakt is onderdeel van mij leven. Functioneel. Ik ga niet ineens een pyama dragen omdat een 13-jarigw dat belieft..... zodra puber in staay ia de.consequenties van eigen handelen in tw schatemten en hier prefentief op Kan anticiperen, ga ik het gesprek inhoudelijk aan. Tór die tijd is het mijn huis, mij n huishouden en mij regels. Ik ben de baas. Niet puber.
jouw leven is een keuze
maandag 18 mei 2020 om 21:55
Je doet het misschien niet met opzet, maar je wil ook geen rekening houden met je puber die geen zin heeft in jouw naaktheid. Tenminste, die indruk wek je. Niet fijn voor je puber, zou ik maar zeggen.2east schreef: ↑18-05-2020 21:43Oh.... dus ik ben geen normale ouder?
....en ik heb nergens gezegd dat ik mijn kinderen met opzet met mijn lichaam confronteer. Ik draag gewoon normaal kleding, zoals de normale ouders uit jouw kennissenkring ook doen. Ik slaap naakt, ik douch naakt, (komt vaker voor hoor!) Ik zon naakt in mijn tuin, maar als mij kinderen uit school komen, heb ik meestal wel wat aan. Niet vanwege mijn kinderen, die boeit dat niet, maar vriendjes en vriendinnetjes, met normalenouders, die klagen daar anders zo over....

maandag 18 mei 2020 om 21:57
Tja, niet in zulke bewoordingen nee. Dat zal niemand doen, maar iets tactischer, of grappenderwijs.fashionvictim schreef: ↑18-05-2020 21:48Eh... nee, ik ga echt niet tegen een wildvreemde zeggen "zeg, zou je alsjeblieft je kut ergens anders willen afdrogen, ik kan bijna je baarmoedermond zien". Jij wel dan?
Maar dan vooral omdat je hier enorm uitgesproken bent.
Van mij hoef je niks te zeggen hoor

anoniem_396531 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 22:03
4.74% gewijzigd

maandag 18 mei 2020 om 21:57
voor een puber is er natuurlijk een groot verschil tussen boodschappen doen of naaktheid. Dat heeft alles te maken met de ontwikkelingsfase en ontluikende seksualiteit. Als volwassen vrouw moet je dat snappen.2east schreef: ↑18-05-2020 21:55Doen jullie dat ook mwt je kledingkeuze? Eten/boodschappen? Nieuwe kleur verf op de gevel? Inrichting van de tuin?
Even gezellig groepsprocesje opstarten om overeenstemming te bereiken over de kleur van de tuinkussens...?
Ik vind jouw houding jegens pubers naïf.
Die hebben altijd wel wat te klagen. Naakt is niet goed, maar de kleren die je draagt ook niet.
Je doet het bovendien voorkomen alsof mensen de godganze dag hun blote tieten lopen op te dringen aan een puisterige puber achter een PlayStation.....
Naakt is onderdeel van mij leven. Functioneel. Ik ga niet ineens een pyama dragen omdat een 13-jarigw dat belieft..... zodra puber in staay ia de.consequenties van eigen handelen in tw schatemten en hier prefentief op Kan anticiperen, ga ik het gesprek inhoudelijk aan. Tór die tijd is het mijn huis, mij n huishouden en mij regels. Ik ben de baas. Niet puber.
maandag 18 mei 2020 om 22:00
Nou, vrij eenvoudig . Mij kinderen leren de les; alles isnprivé! Van jou! Daar mag zonder jouw toestemming niemand.aankomen, zelfs papa en mama niet. Jij bepaald, en niemand anders.
Wie er aan zit, en wat je laat zien.
jouw leven is een keuze