Over blote billen, kinderen en wat 'men' er van vindt

18-05-2020 10:11 860 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam op kekmama.nl een leuk artikel tegen over naakt, kinderen en opvoeding;

https://www.kekmama.nl/artikel/kind/wat ... et-je-kind

Zonder echt waardeoordeel werpt schrijfster vragen op rondom verpreutsing, en naakt binnen gezin en opvoeding. Wat kan wel en wat niet?

Nu zijn wij van het naturistische soort en is naakt geen 2e natuur maar misschien wel eerste! Nergens deuren op slot. Weinig kleren aan en maandelijks gezinsuitje naar de sauna. Ook veel vrienden en bekenden voelen zich hierin vrij bij ons.

Ga me daarin ook niet laten beperken. De mening van mij en mijn gezin is leidend.

Maar ook ik hen de vragen wel eens gehad;

Ben je niet bang dat je vriend verkeerde gedachten heeft over je dochters?

Wat nou als iemand stiekem
foto's maakt?

Je moet je kinderen toch beschermen?

Ik geloof daar allemaal niet zo in. Veel media-bangmakerij, veel preutsheid, en in mijn ogen, veel onterechte angst.

Ik denk ook dat je kinderen niet moet "beschermen" maar weerbaar moet maken, zelfvertrouwen geven en wereldwijs moet opvoeden. Ik probeer mijn kinderen zélf gevaren te leren herkennen. Deze sámen aanpakken/oplossen.

Wat vinden anderen? Naïf? Gevaarlijk? Terecht? Bevrijdend?

Kan je anno 2020 naakt en kinderen (nog) combineren?
jouw leven is een keuze
calvijn1 schreef:
18-05-2020 20:54
:rofl:

Ik heb dit dus meegemaakt, maar dan met een vrouw die een tampon er in duwde en ondertussen lekker met mij doorkletste.

Heel akward

Kut(je) is ontzettend grof en ordinair.

Hahahaha, die heb ik dus inderdaad ook al eens meegemaakt, zowel dat iemand een gebruikte eruit haalde en doodleuk in het open wandprullenbakje bij de doucheruimte gooide, en een keer dat iemand er een nieuwe in deed. Ik trek dat soort situaties op de een of andere manier aan. Een van mijn vriendinnen zegt altijd dat het net als met bang zijn voor honden is, dat mensen het ruiken als je niet tegen zulke situaties kan en dan juist naast je komen staan. Gelukkig kan ik er achteraf wel altijd om lachen maar op het moment zelf wil ik het liefst dood van ongemak.
Am Yisrael Chai!
2east schreef:
18-05-2020 21:55
Doen jullie dat ook mwt je kledingkeuze? Eten/boodschappen? Nieuwe kleur verf op de gevel? Inrichting van de tuin?

Even gezellig groepsprocesje opstarten om overeenstemming te bereiken over de kleur van de tuinkussens...?

Ik vind jouw houding jegens pubers naïf.

Die hebben altijd wel wat te klagen. Naakt is niet goed, maar de kleren die je draagt ook niet.

Je doet het bovendien voorkomen alsof mensen de godganze dag hun blote tieten lopen op te dringen aan een puisterige puber achter een PlayStation.....

Naakt is onderdeel van mij leven. Functioneel. Ik ga niet ineens een pyama dragen omdat een 13-jarigw dat belieft..... zodra puber in staay ia de.consequenties van eigen handelen in tw schatemten en hier prefentief op Kan anticiperen, ga ik het gesprek inhoudelijk aan. Tór die tijd is het mijn huis, mij n huishouden en mij regels. Ik ben de baas. Niet puber.
Em...wat? Jij bent de baas en puber heeft niks in te brengen? Jeetje...
2east schreef:
Doen jullie dat ook mwt je kledingkeuze? Eten/boodschappen? Nieuwe kleur verf op de gevel? Inrichting van de tuin?

Even gezellig groepsprocesje opstarten om overeenstemming te bereiken over de kleur van de tuinkussens...?

Die hebben altijd wel wat te klagen. Naakt is niet goed, maar de kleren die je draagt ook niet.

Je doet het bovendien voorkomen alsof mensen de godganze dag hun blote tieten lopen op te dringen aan een puisterige puber achter een PlayStation.....

Naakt is onderdeel van mij leven. Functioneel. Ik ga niet ineens een pyama dragen omdat een 13-jarigw dat belieft..... zodra puber in staay ia de.consequenties van eigen handelen in tw schatemten en hier prefentief op Kan anticiperen, ga ik het gesprek inhoudelijk aan. Tór die tijd is het mijn huis, mij n huishouden en mij regels. Ik ben de baas. Niet puber.
Ik vind de vergelijkingen niet zo goed, dus daar ga ik niet eens op reageren. Het ging om iets heel anders. Maar jij omschreef jezelf als nudist en daar zag/hoor ik ook veel meer in als alleen een naaktslaper. Maar we zijn het op heel veel vlakken niet eens denk ik, qua kinderen en hun eigen wil. Een kind kan consequenties misschien niet goed inschatten, maar emoties aangeven kan prima. Als je altijd alle beslissingen voor je kind/puber mag nemen omdat hij/zij dat zelf toch niet kan, zien wij dat inderdaad heel verschillend. Ik neem de belevingswereld van een puber en kind in ieder geval serieus.
Mijn moederhart huilt voor die puber.
Niq schreef:
18-05-2020 22:02
En niet voor de baby die papa nooit bloot mag zien?
Niq schreef:
18-05-2020 22:02
Voor welke?
Eigenlijk wel voor ieder kind.
Sjulia schreef:
18-05-2020 21:43
Ik ben er bekend mee, maar ik snap niet zo goed wat dat te maken heeft met een puber die grenzen aan zou geven.
Een puberbrein is volop in otwikkeling. Die puber kan wel gremzem aangeven, morgen heeft hij/zij weer andere, en overmorgen, of zelfs die zelfde middag al, wéér andere.

We (onze samenleving-we) achten pubers niet handelingsbekwaam. Daar is die samenleving op ingericht. ik ga daar dus niet mee in discussie over mijn naakte lichaam. Ik hoor puber aan, toon begrip en leg mijn kant (dus alles wat ik hiervoor gezegd heb) uit, en daarmee is het klaar.

Een huishouden is geen democratie hoor.
jouw leven is een keuze
Niq schreef:
18-05-2020 22:05
Eigenlijk wel voor ieder kind.
Waarvan akte
Sjulia schreef:
18-05-2020 21:39
Och excuus, ik ben er vanuit gegaan dat je als nudist gewoon de hele dag naakt zou rondlopen. De voorbeelden die jij noemt zijn anders en ook makkelijk rekening mee te houden als kind.
Ik ging er inderdaad ook vanuit dat TO thuis naakt een nudistenlifestyle had.

@TO, omdat je het zo specifiek over "je levensstijl niet aanpassen" had.
Am Yisrael Chai!
2east schreef:

Ah. Het Ik-ben-de-baas-type. Want daar kweek je gehoorzame kindertjes mee.
2east schreef:
18-05-2020 22:06
Een puberbrein is volop in otwikkeling. Die puber kan wel gremzem aangeven, morgen heeft hij/zij weer andere, en overmorgen, of zelfs die zelfde middag al, wéér andere.

We (onze samenleving-we) achten pubers niet handelingsbekwaam. Daar is die samenleving op ingericht. ik ga daar dus niet mee in discussie over mijn naakte lichaam. Ik hoor puber aan, toon begrip en leg mijn kant (dus alles wat ik hiervoor gezegd heb) uit, en daarmee is het klaar.

Ik snap echt niet goed wat je hier nou mee wil beweren. Als je het echt zo ziet, dan neem je je kinderen dus totaal niet serieus. En hoef je ze überhaupt niet te leren grenzen aan te geven. Want ze stellen toch niks voor en veranderen met de dag. Een volgzaam kind zonder stem zal niet op magische wijze opgroeien tot een assertieve volwassene.
S-Meds schreef:
18-05-2020 21:57
voor een puber is er natuurlijk een groot verschil tussen boodschappen doen of naaktheid. Dat heeft alles te maken met de ontwikkelingsfase en ontluikende seksualiteit. Als volwassen vrouw moet je dat snappen.
Dat snap ik best wel, maar ik vind het ook heel bijzonder om iets fundamenteels in je "zijn" te moeten aanpassen om dat puber dat belieft.....

Nog los van de vraag of ik wíl veranderen, heel veel handelingen zij .de normaalste zaak voor me. Een automatisme.

En wat doe naaktheid betreft; onze kinderen hebben hun eigen badkamer. En slapen o p een eigen verdieping. Ze hoeven ons niet naakt te zien als ze dat niet willen. Ik kom nooit zonder kleding op kamers. Tuin is iets ingewikkelder, ook vanwege zwembad en sauna, maar daarop kijken ze niet vanuit hun saapkamers dus valt het mee.

Reken houden met, moet wel van 2 kanten lomen hè!
jouw leven is een keuze
2east schreef:

Best zielig voor je kinderen als je ze totaal niet serieus neemt.

Persoonlijk vind ik mijn puber helemaal niet handelingsonbekwaam. En zo is onze samenleving ook niet ingericht vanaf 14 jaar volgens mij kan je als ouder niet eens meer inzien welke declaraties er op JOUW zorgverzekering voor je kind worden gedaan, omdat het kind recht op privacy heeft.
Am Yisrael Chai!
Sjulia schreef:
18-05-2020 22:09
Ik snap echt niet goed wat je hier nou mee wil beweren. Als je het echt zo ziet, dan neem je je kinderen dus totaal niet serieus. En hoef je ze überhaupt niet te leren grenzen aan te geven. Want ze stellen toch niks voor en veranderen met de dag. Een volgzaam kind zonder stem zal niet op magische wijze opgroeien tot een assertieve volwassene.
Mijn vriend en ik zijn allebei opgevoed met hetzelfde idee. "Ik ben de baas en mijn wil is wet". Het duurde enorm lang voordat ik mijn emoties kon uiten en vond dat ik ook recht had op een mening. Of tegen mijn vader op te staan dat ik als volwassen vrouw zelf beslissingen kon maken.

Mijn vriend is nog niet zo lang uit huis en begint nu pas met dit proces. Het is echt zo enorm toxisch.
2east schreef:

Dus je houdt geen rekening de grenzen van je puber, je hoort hem niet en leert hem dat je in een huishouden (of daarbuiten) geen rekening met elkaar hoeft te houden.
En onzin dat pubers niet handelingsbekwaam zijn, vanaf 12 jaar kunnen ze meebeslissen over medische behandelingen bijvoorbeeld.
Als mijn pubers zouden aangeven liever te hebben dat ik met badjas naar de badkamer en terug ga, dan naakt, dan zou ik daar gewoon gehoor aan geven. Ik snap gewoon oprecht niet wat daar mis mee is. Ik vind in dit geval de mening van mijn puber belangrijker dan mijn eigen wens om naakt rond te lopen. Die badjas doe ik wel weer uit als ik weer alleen op mijn slaapkamer of in de badkamer ben.

Maar degenen die dus vinden dat een puber een labiele elk uur van menijg wisselende preutse hormoonbom is, die weigeren dus de badjas. En als ik dan de uitleg over het waarom lees, dan begrijp ik dat dit is omdat ze hun puber sowieso niet serieus nemen, al helemaal niet mee overleggen ('het is hier geen democratie'). Ik vind dat heel bijzonder en ook sneu.

Die dame met haar 'je vagina is speciaal en bijzonder en alleen voor 1 man'. Ik hoop echt dat haar dochter ook zo denkt later en dus niks geheim hoeft te houden.

In beide gevallen voor mij echt voorbeelden van star ouderschap.
2east schreef:
18-05-2020 22:15
Dat snap ik best wel, maar ik vind het ook heel bijzonder om iets fundamenteels in je "zijn" te moeten aanpassen om dat puber dat belieft.....

Nog los van de vraag of ik wíl veranderen, heel veel handelingen zij .de normaalste zaak voor me. Een automatisme.

En wat doe naaktheid betreft; onze kinderen hebben hun eigen badkamer. En slapen o p een eigen verdieping. Ze hoeven ons niet naakt te zien als ze dat niet willen. Ik kom nooit zonder kleding op kamers. Tuin is iets ingewikkelder, ook vanwege zwembad en sauna, maar daarop kijken ze niet vanuit hun saapkamers dus valt het mee.

dat zie ik anders, een puber heeft bepaalde dingen nodig om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. 1 van die behoeften is veiligheid om je seksuele identiteit te ontwikkelen. Daar hoort bij dat je aan mag geven wat je niet prettig of moeilijk vindt en dat een ander dat respecteert
2east schreef:
18-05-2020 22:15

over die laatste opmerking: totaal niet relevant in een ouder/kind relatie
Ab_Normaal schreef:
18-05-2020 21:57
Tja, niet in zulke bewoordingen nee. Dat zal niemand doen, maar iets tactischer, of grappenderwijs.
Maar dan vooral omdat je hier enorm uitgesproken bent.

Van mij hoef je niks te zeggen hoor :)
Vertel, ik ben oprecht benieuwd: wat zou jij zeggen dan? Want diegene doet toch niks verkeerd als ze haar tampon inbrengt of lekker tussen d'r schaamlippen afdroogt of even lekker bukt zodat ik recht in d'r anus kijk? Dus hoezo zou een uitgesproken iemand daar iets van zeggen dan? Wat heeft het überhaupt met uitgesproken zijn te maken? En wat zeg je dan?
Am Yisrael Chai!
Sjulia schreef:
18-05-2020 22:01
Ik vind de vergelijkingen niet zo goed, dus daar ga ik niet eens op reageren. Het ging om iets heel anders. Maar jij omschreef jezelf als nudist en daar zag/hoor ik ook veel meer in als alleen een naaktslaper. Maar we zijn het op heel veel vlakken niet eens denk ik, qua kinderen en hun eigen wil. Een kind kan consequenties misschien niet goed inschatten, maar emoties aangeven kan prima. Als je altijd alle beslissingen voor je kind/puber mag nemen omdat hij/zij dat zelf toch niet kan, zien wij dat inderdaad heel verschillend. Ik neem de belevingswereld van een puber en kind in ieder geval serieus.
Ik omschrijf mijzef nérgens als nudist! Maar jij denkt van wel en kan op basis van die vermeende omschrijving een compleet beeld schtesen van hoe het er bij ons thuis aan toengaat. Hoezo vooroordelen.....?

De gemiddelde puber ís enkel emotie. Niks anders. Je hebt jarenlang een wandelende bak hormonale emotie door je huis zwalken. Hoofdzakelijk in de eigen slaapkamer, de badkamer en de koelkast overigens....

Däár je leven op inrichten kan, maar zoek vast een burn-out coach!
jouw leven is een keuze
En sorry hoor, maar je 'zijn' wordt bepaald door naakt naar de badkamer te lopen? Wow
2east schreef:
18-05-2020 22:22
Ik omschrijf mijzef nérgens als nudist! Maar jij denkt van wel en kan op basis van die vermeende omschrijving een compleet beeld schtesen van hoe het er bij ons thuis aan toengaat. Hoezo vooroordelen.....?

De gemiddelde puber ís enkel emotie. Niks anders. Je hebt jarenlang een wandelende bak hormonale emotie door je huis zwalken. Hoofdzakelijk in de eigen slaapkamer, de badkamer en de koelkast overigens....

ik heb wel medelijden met die puber. Moeder ziet hem enkel als incompetente emotie die coute que coute moet gehoorzamen
Ik vind naakt in de tuin liggen ook best bijzonder. Ik hoop maar dat er geen buren uitzicht hebben op die tuin.

Mijn buren zouden aan mij wel een slechte hebben als ik of mijn kinderen steeds met hun naaktheid geconfronteerd zouden worden. Daar zou ik (als uitgesproken persoon...) dan weer wel iets van zeggen.
Am Yisrael Chai!
2east schreef:
18-05-2020 22:22

Ik heb blijkbaar hele rare pubers in huis. Die zijn helemaal niet alleen maar emotie. Wat een raar beeld van pubers heb jij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven